ההפרעה

//

סופי שולמן

//

איור: איתי רווה

ההפרעה

סופי שולמן

איור: איתי רווה

ויברטור חכם? סטארט־אפ!

על הכוונת: ה־FemTech משדרג את האורגזמות והווסת - ומאתגר את הקרנות

1

באוגוסט האחרון סמסונג הסירה מתערוכה בתחום המכשירים הלבישים ביתן של חברת Lioness, שהציג ויברטורים חכמים, כאלה שאוספים מידע על כל אורגזמה כדי לשפר את ההתאמה של המוצר למשתמשת הספציפית, והתאגיד נאלץ להתנצל. בתערוכת CES שהתקיימה בינואר האחרון, אחד מפרסי החדשנות הוענק לחברה Lora DiCarlo, שפיתחה ויברטור משוכלל עם טכנולוגיה מיקרו־רובוטית שאמורה לספק אורגזמה מגירוי משולב. אבל שבוע אחר כך הפרס נשלל ממנה בטענה שהמוצר "אינו מתאים לאף קטגוריה קיימת". המייסדת לורה הדוק הזכירה בתגובה שבעבר סטארט־אפים שפיתחו צעצועי מין לגברים ומערכות מציאות מדומה לפורנו השתתפו בתחרות בלי בעיה, אבל הפרס לא הוחזר. מה שכן, ב־CES הבינו שנדרש סוף־סוף שינוי, ובאירוע הקרוב כבר הגדירו קטגוריה מתאימה תחת מוצרי בריאות וכושר. במילים אחרות, לעולם ההייטק לוקח זמן להתרגל לקונספט של מוצרים המיועדים לנשים בלבד, בייחוד אם אלו צעצועי מין, אבל לנוכח פריחת התחום — אין לו ברירה.

2

ה־FemTech כולל לא רק ויברטורים, אלא עוד שלל פיתוחים שקשורים לבריאות האשה — טמפונים אורגניים שנשלחים הביתה לפי מועדי הווסת, קונדומים באריזות פרחוניות שפחות מביך לקנות, טכנולוגיות שעוסקות בפוריות ועוד. מי שטבעה לראשונה את המונח פמטק, ב־2016, היא יזמית האינטרנט הדנית אידה טין, שבנתה את האפליקציה Clue העוקבת אחר ימי הפוריות. כיום יש לה כבר 5 מיליון משתמשות והיא גייסה עד כה 30 מיליון דולר.

במונחים של עולם ההון סיכון זה לא סכום גבוה, והענף כולו גייס בארבע השנים האחרונות "רק" כמיליארד דולר. אבל הוא צובר תאוצה. קודם כל, כי הוא רלבנטי לחצי מאוכלוסיית העולם. שנית, בגלל ההבנה הגוברת בעולם הרפואה שיש צורך ברפואה מותאמת לנשים, וזה נוגע גם לפיתוחים הטכנולוגיים בתחום.

הוויברטור של Lora DiCarlo. טכנולוגיה מיקרו־רובוטית שמבטיחה אורגזמה משולבת

3

"האתגרים בתחום הפמטק גדולים מאוד בעיקר משום שמרבית משקיעי ההון סיכון הם עדיין גברים", אומרת שרון רש"י אלקלס, ד"ר לביולוגיה ומנכ"לית EVE, האב שמתמקד בסטארט־אפים של פמטק. "הייתי יזמית בתחום הזה וראיתי במצגות את הקושי לדון במוצרים, את הקושי לשכנע להשקיע וגם לא מעט תגובות כמו צחקוקים וגיחוכים כשמדברים פתאום על ציצי ונרתיק". לדבריה, לגברים קשה לראות איך ניתן להרוויח כסף בחברות בתחומים הנשיים.

ובכל זאת, כאמור, הסכר נפרץ. הסטארט־אפ המוכר ביותר בתחום הוא Ovia האמריקאי, הראשון שהקים קהילה אינטרנטית לנשים עם בעיות פוריות, שהתרחבה מאז לעסוק במגוון היבטים שמעסיקים משפחות צעירות. לאפליקציה שלה יש כבר 13 מיליון משתמשים, אבל החברה גייסה 16 מיליון דולר בלבד.

4

ההצלחה העסקית הגדולה בתחום עד כה היא של היזמית טליה פרנקל האמריקאית, שב־2015 הקימה את .L כמיזם חברתי למכירה וחלוקה של קונדומים וטמפונים ידידותיים לסביבה. בתחילת השנה החברה נמכרה לענקית פרוקטר אנד גמבל תמורת 100 מיליון דולר, בעסקה שהפתיעה את עמק הסיליקון. "המשקיעים צריכים לעדכן את המודלים ואת הרגלי ההשקעה שלהם", הגיב לעניין אחד מבכירי קהילת המשקיעים שצוטט בעילום שם באתר טק ראנץ'.

פרנקל היתה צלמת שנשלחה לאפריקה מטעם האו"ם והצלב האדום, שם נחשפה לשיעורי תמותה גבוהים של נשים מאיידס. כשחזרה לארצות הברית הקימה את .L במודל הדומה ליצרנית הנעליים TOMS — על כל מוצר שנמכר, החברה תורמת מוצר זהה לאלה שזקוקות לו. בראשית הדרך היא התמקדה בקונדומים מחומרים שמותאמים יותר לשמירה על היגיינה נשית וגם על הסביבה, ובהמשך התרחבה למה שהוא כיום עיקר פעילותה: טמפונים ותחבושות מחומרים אורגניים שנשלחים לבית הלקוחה. עד כה, לפי אתר החברה, היא מכרה יותר מ־250 מיליון מוצרים.

כשפרוקטר אנד גמבל קנתה את החברה, היא הרוויחה לא רק בונוס תדמיתי אלא גם מאגר לקוחות של בנות הדור הצעיר, המעודכנות, שמוכנות לשלם יותר. והתאגיד גם יודע היטב שאשה משתמשת במשך חייה ב־12 אלף טמפונים בממוצע. זה שוק אדיר, שמזמן עוד ועוד שכלולים.

גם מוליך לטמפון יכול להיות רב־פעמי

הסטארט־אפ הבריטי DAME רוכב על ההייפ שהציתה טליה פרנקל ב־.L, ומתמקד בטמפונים אורגניים. גם אצלו הם מגיעים במשלוח אישי קבוע, אבל עם טוויסט — מוליך רב־פעמי. כך הדגש על שמירת הסביבה גדול יותר, כשהחברה מסבירה שלא פחות מ־100 מיליארד מוצרי פלסטיק שקשורים לווסת נזרקים בכל שנה ומזהמים את הסביבה. אם כבר סוחבים בתיק את הקשית הרב־פעמית, למה לא לשים שם גם מוליך כזה.