התמונה הגדולה

//

אדוה קיזלשטיין

צילום: אי.פי.

התמונה הגדולה

אדוה קיזלשטיין

מרחב מוגן

טקס האשכבה של ג'ים הנסון בכנסייה במנהטן זמין במלואו ביוטיוב, כמעט שעתיים וחצי. בשעה הראשונה יש עוגב ונערי מקהלה ומזמורים והספדים וסלבס ושירים ודמעות וצחוקים. ואז צועדת לתוך הקתדרלה ביג בירד, במלוא הדרה הצהוב הזרחני, ושרה "It's not Easy Being Green". לקראת הסוף העניינים כבר יוצאים משליטה: רצף שירים מהיצירות של הנסון, מושמעים בקולותיהם של דמויות שברא, עם אינספור בובות על הבמה, ואחריהן תזמורת כלי נשיפה מניו אורלינס מובילה את כל סגל הכנסייה – לצלילי "When the Saints Go Marching In" - בין האבלים המרקדים.

לא רחוק מהכנסייה הזאת, בקווינס, ציינו השבוע יובל ל"Sesame Street", בתוכנית חגיגית שנראית כתמונת הניצחון של הנסון. לא רק כי האיש הצליח להפוך בובנאות לדבר הכי מגניב בסביבה מגניבה למדי (ניו יורק של שנות השבעים). אלא גם משום שחלקו ב"סומסום" הוכיח ששמחה, שטויות וחתרנות הן יסודות הכרחיים בחינוך - או לפחות הביא את הבשורה הזאת אל הטלוויזיה (מלקולם גלדוול התייחס פעם להנסון ועמיתיו כמקבילה הטלוויזיונית של ד"ר סוס).

כמעט מראשית הדרך נרשם קונצנזוס של הורים, חוקרים וילדים על כך ש"סומסום" היא מופת של טלוויזיה, וגם מופת של חינוך, כזה שהוא מלא חוכמה, ערכים ונשמה. התוכנית לא יכלה להציע את כל זה בלי היסודות הג'ים־הנסוניים שלה. כמעט 30 שנה אחרי שהנסון, במותו, חתר תחת כל מה שידענו על טקסי אשכבה בכנסייה, מורשתו ממשיכה להיות החתרנות עצמה - עטופה בנונסנס ומשחקי מילים ובובות מוזרות ודיבוב מצחיק - ורצוי מגיל כמה שיותר מוקדם.


"רחוב סומסום", הרגעים הגדולים של 50 השנים הראשונות