עדשה רחבה

//

יאיר רוה

"הבאטמן". שחקן חדש שיאפשר לאמריקאים להדחיק את הקודם שכשל. צילום: imdb

איך "באטמן" ו"יחידת המתאבדים" מהווים משל לביידן וקלינטון?

עדשה רחבה

יאיר רוה

ב

אמצע הטריילר החדש של "וונדר וומן 1984", שנחשף לפני עשרה ימים, נשמע קולו של איל תקשורת עם אספירציות פוליטיות נושא נאום מלא הבטחות: "אזרחי העולם, אני כאן כדי לשנות את חייכם. כל דבר שתרצו, כל דבר שחלמתם עליו — זה יכול להיות שלכם". יומיים אחר כך עלה דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארצות הברית, לבמה בכנס הוועידה הרפובליקנית ונשא נאום דומה להפליא: "דמיינו עולם שבו יש לכם עבודה טובה ומשפחה, ומערכת משפט שוויונית. זה יכול להיות שלכם". וכך הנבל של "וונדר וומן 1984" ובנו של הנשיא מבטיחים לאמריקאים ערב הבחירות בדיוק אותו דבר: "You can have it".

ספק אם טראמפ ג'וניור שיכתב את הנאום שלו אחרי שצפה בטריילר, אבל קשה להתעלם מהדמיון בתכנים, כמו גם מהעובדה ששתיים מסצנות המפתח בטריילר החדש מתרחשות בבית הלבן. הסרט, שהיה אמור לצאת ביוני אבל נדחה בגלל הקורונה, מתוארך כרגע להפצה באוקטובר, חודש לפני הבחירות בארצות הברית. בלי לראות את הסרט, ורק על סמך ליקוט הרמזים שפוזרו, המסר שלו נראה ברור: וונדר וומן מגיעה כדי להציל את אמריקה מרודנות ופופוליזם.

בדיוק בין נעילת כנס הוועידה הדמוקרטית (שהביאה למסכים 19 מיליון צופים בערב הראשון) לבין פתיחת כנס הוועידה הרפובליקנית (17 מיליון צופים) התקיים כנס וירטואלי נוסף, שסחף אחריו יותר צופים — 22 מיליון איש צפו באירוע ההכרזה של אולפני וורנר על התכנים העתידיים של די.סי קומיקס. זה היה אירוע מפתיע ואופטימי של התחדשות. קודם כל כי עושה רושם שבאולפני וורנר מאמינים שיהיה קולנוע ב־2021. ושנית, כי כל הרעיון שמאחורי כנס הכוכבים הזה היה להציג מגמה של חזרה לחיים של מותג שהיה חשוב כמת.

בפרויקטים האחרונים של וורנר ודי.סי דבק דימוי מוצדק של כישלונות ענק: "באטמן נגד סופרמן", "ליגת הצדק" ו"יחידת המתאבדים" אמנם הכניסו 700–800 מיליון דולר כל אחד, אבל זכו לביקורות איומות, אכזבו את מעריצי הקומיקס והתגמדו אל מול הנתונים הטובים בהרבה שהציגו אולפני מארוול המתחרים, שכל סרט שלהם חצה בקלות את קו מיליארד הדולר. בוורנר פשוט לא הצליחו למצוא את הטון הנכון לסרטים, שהיו כבדים, אפלים, מסורבלים ונטולי אנרגיה. כשזאק סניידר, במאי הבית, התפטר במפתיע מבימוי "ליגת הצדק" לקראת סוף הצילומים, וכשבן אפלק התפטר מתפקיד הבמאי והכוכב של סרט "באטמן" הבא, היה נראה שהאולפן איבד שליטה.

והנה הגיע אירוע ההכרזה והפיח רוח חיים במותג החבוט. כך למשל, הקידום של "יחידת המתאבדים" התמקד בבמאי חדש, ג'יימס גאן, שחתום על "שומרי הגלקסיה" של מארוול, וסרט הפרומו מתמקד בו ובחזון שלו, במקום בגלריית הכוכבים העצומה שקובצה לסרט. רוצה לומר: הפעם הספינה מנווטת היטב. ואילו הטריילר ל"הבאטמן" מציג לנו את רוברט פטינסון הכריזמטי בגלימת הגיבור הכי מצליח של די.סי, באופן שמעודד את הקהל פשוט להדחיק את הבאטמן העגום של אפלק.

"יחידת המתאבדים 2". הטריילר מתמקד בבמאי כדי להבהיר שהספינה מנווטת היטב הפעם. צילום: imdb

כשהוא נעוץ בין כנס הדמוקרטים לכנס הרפובליקנים, לאירוע של די.סי היה מסר פוליטי: יש לנו כעת צ'אנס לתקן את הטעויות של 2016

הפרויקט שזוכה לתשומת הלב הכי גדולה הוא גרסת הבמאי שהכין זאק סניידר ל"ליגת הצדק". המקבילה של די.סי ל"הנוקמים" של מארוול, שכולם אהבו לשנוא ב־2017, מקבלת הזדמנות שנייה. בזמן שחלף מאז התברר שסניידר היה צריך לעזוב את הצילומים בגלל טרגדיה משפחתית וממילא האולפן חשש שהחזון שלו לא יהיה מסחרי. במקומו הוצנח ג'וס ווידון, במאי "הנוקמים", שצילם מחדש דקות מסך רבות וניסה להמציא את הסרט מחדש, אך הסרט נראה כמו יצור כלאיים רב־ראשים. בלחץ המעריצים, שקידמו בטוויטר בשנים האחרונות את הקריאה "שחררו את גרסת סניידר", נכנע האולפן ואפשר לסניידר להשלים את עריכת הסרט שלו ואת הפקת האפקטים עבורו, לאירוע יוצא דופן שיוצג בתחילת 2021 בשירות הסטרימינג החדש של HBO.

המסר הגדול בכנס של די.סי עולה דווקא מהתזמון המקרי שלו בין שני כנסי הבחירות הפוליטיים. וזהו מסר פוליטי שהתחבא מתחת לפני השטח: יש לנו — הממסד והציבור — הזדמנות לתקן עכשיו את הטעויות שעשינו ב־2016. להביא במאי חדש לסיפור ישן, או לתת הזדמנות חוזרת לבמאי הישן שהחמרנו איתו ועם החזון שלו. "הוא מעולם לא נלחם בנו כשאנחנו מאוחדים", אומר באטמן לעמיתיו בליגת הצדק בסוף הטריילר החדש. והקהל הווירטואלי שיושב בבית בגלל המגפה מריע. לא רק לכבודו של פרויקט שקם לתחייה, אלא כי ברגע הזה בהיסטוריה יש למשפט הזה מסר פוליטי אקטיביסטי, קריאת קרב פוליטית. דין באטמן כדין קלינטון. ואם לא אהבתם אותה, אז תנו צ'אנס לביידן.