המשוגעים לדבר

//

יוגב כרמל

//

צילום: עמית שעל

"בגל הראשון אמנים הקליטו בבית ועסקי המיקרופונים פרחו"

משה עציוני,בן 71 מרמת גן, גרוש + 3, יצרן בוטיק של מיקרופונים, מתמחה בשחזור מיקרופונים קלאסיים משנות השישים, השבעים והשמונים

המשוגעים לדבר

יוגב כרמל

צילום: עמית שעל

משה, מי משחזר מיקרופונים ישנים בעידן ההייטק?

למערכות סאונד מודרניות אין ההרמוניות, העומק והדינמיקה שהיו למערכות של פעם. כמו שמבינים היום שיותר מעניין לשמוע תקליט מאשר MP3, יש גם חזרה למיקרופונים הישנים. סוג האלקטרוניקה ואיכות הבנייה שלהם פשוט מעולים, ומחזיקים שנים רבות.

ההבדל הוא רק באיכות?

לא, המיקרופונים החדשים גם מכוונים יותר לתדרים הגבוהים, בעיקר כי זה מתאים לז'אנרים שמצליחים יותר כיום — טראנסים והיפ־הופ.

איך אתה יודע להעתיק דגם של מיקרופון קלאסי? אתה קונה אותו?

אני לא צריך לקנות אותו. באינטרנט יש תוכניות אלקטרוניות של הדגמים האלו, וזה כל מה שאני צריך.

אתה מעתיק מוצר מסחרי. אין פה בעיה משפטית?

לא, כי על תוכניות של מיקרופונים אין זכויות יוצרים או פטנט רשום. זה מה שמאפשר להן להיות זמינות ברשת מלכתחילה. יש גם חברות שמפרסמות את התוכניות שלהן מיוזמתן.

מה גורם להבדלים האקוסטיים בין המיקרופונים השונים?

צבע הסאונד של מיקרופון נקבע על ידי שלושה גורמים עיקריים: ראשית, צורת הכלי — ככל שהמיקרופון גדול יותר, הוא ידע לתת תוצאות טובות יותר בתדרים הנמוכים; שנית, המבנה של הכלי — הסאונד משתנה בין מיקרופון יצוק לכזה שבנוי מכמה חלקים; ושלישית, סוג הממברנה, שהיא הרכיב שקולט את גלי הקול ושנאי המוצא של המיקרופון. ממברנות ממתכת ידגישו את הטונים הגבוהים, וממברנות מחומר פלסטי ידגישו יותר את הטונים הנמוכים. יש איזון עדין בין הרכיבים האלה שאני לא יכול כל כך לשלוט בו, באקוסטיקה יש הרבה נעלמים. לכן אני מנסה להתאים את עצמי ואת המיקרופון ללקוח ולמה שהוא יגיד שחסר לו.

מיקרופונים של עציוני.

"צבע הסאונד מושפע מכמה גורמים, ובהם גודל המיקרופון — ככל שהוא גדול יותר, התדרים הנמוכים נשמעים טוב יותר; והחומר שממנו עשויה הממברנה (הרכיב שקולט את גלי הקול) — מתכת תדגיש את הטונים הגבוהים, וחומר פלסטי את הטונים הנמוכים"

יש סצנה שלמה של רפליקות?

כן. אני היחיד שעושה את זה בארץ, אבל זה מזמן כבר מקובל בארצות הברית, קנדה ואירופה. הראשונים היו אולפנים ממוסדים שהתחילו לבנות מיקרופונים לעצמם כדי לחסוך כסף והגיעו לתוצאות טובות. אותם חבר'ה שעשו להם את העבודה אמרו: "רגע, למה שלא נבנה גם לאחרים?" והתחילו למכור לאולפנים ומוזיקאים. כיום יש כבר חברות המתמחות בייצור רפליקות, חלק מהן מייצרות בעצמן גם את הרכיבים.

איך משיגים חלקים לכלים שהפסיקו לייצר?

בעידן האינטרנט ניתן להשיג את כל החלקים המקוריים בקלות, בפרט שגם יצרני המיקרופונים עברו לאאוטסורסינג. זה לא כמו בשנות החמישים והשישים כשכל חברה בנתה את המיקרופונים האיקוניים שלה לבד. חלק מהחלקים שאני קונה הם"new old stock" — סטוקים של חלקים מקוריים משנות השישים והשבעים, שנתקעו במחסנים ולא נמכרו מעולם. הם לא זמינים למכירה בשוק הרגיל, אלא רק באיביי או סוחרי בוטיק. מבחינה חשמלית קַבָּל (Capacitor) חדש וקבל ישן מגיבים אותו דבר, אבל באוזן הם נשמעים אחרת לגמרי. הקבל המודרני יודע לתת גל חשמלי, אבל לא מסוגל לעבד הרמוניות. פעם היו עושים קבלים מנייר או שמן, וכיום זה פוליאסטר או קרמי. במכשירים זולים זה לא משנה, אבל פה אני מחפש את האיכות.

כמה עולה מיקרופון?

מ־1,200 עד 10,000 שקל.

מכיוון שמדובר בכמות מוגבלת, מתישהו ייגמרו לך הרכיבים.

נכון ואז אצטרך למצוא פתרונות אחרים. לשמחתי קניתי כמות נכבדה, שתספיק למאות מיקרופונים. כל עוד אני מייצר רק לשוק המקומי, אני רגוע. כיום קל למכור לחו"ל דרך האינטרנט, אבל בתוך עמי אני חי. אני חושש שהאהבה שלי לעניין הזה תיגמר אם אהיה מסחרי ואתחיל להעסיק פה אנשי שיווק. לא בא לי. המניע העיקרי שלי הוא לא מסחרי, אלא אהבה לעשייה והאגו.

איזה אגו?

שמע, אני עושה דברים ברמה גבוהה ומוכיח לעצמי. כל מי שמתעסק באמנות מונע מאגו. זה שונה מהייטק, שאתה קודם כל מסתכל על העניין המסחרי ואיך לעשות אקזיט. אם אתה מצליח להביא פרנסה הביתה, זה מספק.

איך הגעת לעיסוק הזה?

דרך המוזיקה. ניגנתי בגיטרה וגיטרה בס וחשבתי שאהיה מוזיקאי. אז לפני הצבא נרשמתי ללימודי ערב של אלקטרוניקה בבית ספר אקסטרני. היתה לי להקת קצב שנקראה "הדוכסים". אני הייתי הבסיסט, הסולן ואחראי ההגברה. מכיוון שלא אהבתי איך שנשמענו ברמקולים, התחלתי לשחק עם הכפתורים וזו היתה הכניסה שלי לתחום ההגברה. אבל כשהלהקה החליטה שכדי להתפרנס נתחיל להופיע בחתונות, אני פרשתי. לא יכולתי לראות אנשים אוכלים בזמן שאני מופיע, וכך הפסיקה הקריירה המוזיקלית שלי.

ומה קרה אז?

התגייסתי ליחידה 8200, וכשהשתחררתי עבדתי בחברת הגברה. יום אחד הזמר אמנון ברנזון קנה ציוד, וכשהבין שאני גם מוזיקאי וטכנאי, הוא לקח אותי לעבוד כסאונדמן עם חבורת הזמר שלו. במהלך העבודה הוא סיפר לי שהוא מקים להקה בשם "הכל עובר חביבי", וביקש את שירותיי. שם התחילה הקריירה הארוכה שלי כסאונדמן. בין היתר אני הסאונדמן הקבוע של מתי כספי כבר 45 שנה.

ומתי התחלת לייצר מיקרופונים?

לפני ארבע שנים פתחתי אולפן הקלטות קטן וכשהגעתי לעניין המיקרופונים נבהלתי ממחירי המותגים. היות שאני אלקטרונאי החלטתי לחקור את הנושא ובבדיקה קצרה הבנתי שאני יכול לייצר בעצמי מיקרופונים באיכות שלא פחותה מזו של יצרנים מקצועיים, ולמכור בהרבה יותר זול מהם. התחלתי לייצר גם לאחרים ומשם זה התגלגל.

מה אתה עושה עכשיו כשהכל מושבת מהקורונה?

תתפלא, אבל פתאום התחלתי לקבל הרבה טלפונים מכל מיני מוזיקאים שנאלצו להתחיל לעבוד מהבית. הם חזרו לאולפן הביתי שלהם והיו צריכים לחדש אותו או להקים אולפן ביתי מאפס. כך הגיעה עדנה של חודש ימים, שבו מכרתי יותר מאשר לפני הקורונה. אבל מתישהו באמת זה נעצר, ומאז לא מכרתי אפילו מיקרופון אחד.

ארגז הכלים של עציוני.

1. סט פינצטות לתפיסת חלקים קטנים ועדינים 2. קאטר לחיתוך מוליכים 3. סט מברגים עדינים לברגים מיניאטוריים 4. פלוק - מכשיר למדידת התנגדויות, מתחים וזרמים 5. פלאייר עדין לכיפוף רגלי רכיבים אלקטרוניים 7+6. תחנת הלחמה ומלחם להלחמת רכיבים אלקטרוניים על מעגל מודפס