המשוגעים לדבר

//

יוגב כרמל

//

צילום: אלכס קולומויסקי

המשוגעים לדבר

יוגב כרמל

צילום: אלכס קולומויסקי

נוגעת בשמים

זהבה בנימין,בת 59, מירושלים, גרושה + 2, מעצבת ארונות קודש ובתי כנסת

זהבה, מה הביא אותך לעסוק בבתי כנסת?

סבא אחד שלי היה רב במרקש והשני חזן בפז. כך שהחיבור לדת היה חזק מאוד במשפחה, אבל גם החיבור למלאכת יד. בצד של אמא שלי עסקו הרבה בבדים וברקמה ובצד של אבא רבים עסקו בתכשיטנות. כל זה הגיע בסוף גם אליי. הייתי ילדה שאהבה לצייר, לתפור ולבנות דברים.

חלמת להיות אמנית?

כן, אבל יותר שאפתי להיות מורה. התחתנתי אחרי שסיימתי לימודי אמנות מודרנית במדרשה, והחלומות שלי היו יותר ריאליים כי היתה משפחה לפרנס. אז התחלתי ללמד ילדים עם צרכים מיוחדים. מעיסוק באמנות גבוהה כמו פיסול וציור, עברתי לאמנות שימושית, כמו ייצור תכשיטים, כי הייתי צריכה לעשות איתם דברים קטנים ופשוטים. אחר כך, כשהתגרשתי והייתי זקוקה מאוד להכנסה נוספת, התחלתי למכור את התכשיטים שיצרתי.

איך הגעת משם לעיצוב בתי כנסת?

מתכשיטים המשכתי באופן טבעי ליודאיקה — מזוזות, ספרי תורה קטנים... דברים שיהודים אמריקאים אוהבים לקנות. פעם אחת הצגתי בתערוכת יודאיקה בירושלים, והקבלן דוד מונסה היה בה ונדלק על מזוזה מיוחדת שהצגתי ושילבה אמנות קינטית. הוא ביקש ממני שאבנה את ארון הקודש בבית הכנסת של ישיבת "אור ברוך", שעליו עבד אז. הופתעתי מאוד מההצעה. בשביל אשה מרוקאית ארון קודש זה דבר שמסתכלים עליו מרחוק ומקסימום שולחים לו נשיקה באוויר. הוא אמר לי: "את עושה תכשיטים, אז תעשי לי תכשיט ענקי – ארון קודש".


ציור על יציקת מתכת של עץ חיים, שמשמש להנצחת שמות של נפטרים מהקהילה


"ארון הקודש הראשון שבניתי היה לרב הגדול מיכאל טולדנו. כשבא אליי לסטודיו, הוא שאל: 'אמא בבית?'. הוא חשב שאני ילדה. אבל לא הזיז לו שאשה תבנה ארון. אמר שבבית המקדש הגברים רק תרמו כסף, ומי שעבדו היו הנשים"

איך הגיבו בישיבה?

מונסה הביא את רבני הישיבה לבקר בסטודיו שהיה לי בבית. הרב הגדול מיכאל טולדנו דפק בדלת ושאל אותי: "אמא בבית?". הייתי אז אפילו לא בת 30 ונראיתי כמו ילדה. דוד אמר לו "זאת האמנית", והרב הופתע: "הילדה הזאת תבנה לנו ארון קודש?". אבל כך היה.

תיבה לספר תורה

"ההבדל העיקרי בעיצוב לעדות השונות הוא שאשכנזים שומרים את ספר התורה ב'מעיל' בד ואילו הספרדים בתיבה. אומרים שספרדים אוהבים קווים מסולסלים, ושאשכנזים מתחברים יותר לצורות ישרות. אבל מניסיוני זה כבר לא כך"

לא הפריע לו שאת אישה חילונית וגרושה?

הרב טולדנו אמר לכל מי ששאל, שבבית המקדש הגברים רק תרמו כסף, ומי שעבדו באמת היו הנשים, שעסקו במלאכה.

עיצוב של בתי כנסת נשמע כמו עניין שמרני.

עד סוף שנות השמונים באמת לא השקיעו בעיצוב כי רצו לחסוך כסף. אבל בתקופה ההיא ש"ס בדיוק התחילה לפרוח, ובירושלים בנו הרבה בתי כנסת ספרדיים חדשים. מונסה חיפש לחדש כי הוא הבין שהארון הוא היהלום שבכתר. הוא הציב לי רק שני כללים. הראשון פרקטי — שגם מתפלל בן 80 מותש מצום בסוף של יום כיפור יוכל לפתוח את הארון. והשני אסתטי — שגם מבקר מסין שמעולם לא שמע על יהדות יתפעל מהארון.

מלבד ארון הקודש, מה עוד את מעצבת בבית הכנסת?

יש מקרים שמזמינים ממני רק אלמנט אחד, את הארון, הבימה או ספר התורה. אבל ברוב הפרויקטים אני אחראית לכל התכנון הפנימי של חלל בית הכנסת, כולל כל האלמנטים שבו, כמו מנורות, מעקות, שילוט ועיטורים. זה כמובן נוסף על ארון הקודש והספר עצמו. זה אומר שאני עובדת בצמוד לאדריכל שמתכנן את השיפוץ או הבנייה, כמו מעצבת פנים.


ליטוש והברקה של מעקה לעזרת נשים בבית כנסת בספסופה

את עובדת גם בבתי כנסת אשכנזיים?

אני עובדת עבור כל העדות — ספרדים, אשכנזים, כורדים, עיראקים, חרדים ליטאים וחרדים חסידים, בתי כנסת מודרניים ובתי כנסת שמרניים יותר.

יש הבדל בעיצוב בין בתי הכנסת של הקהילות השונות?

ודאי. למשל, אשכנזים שומרים את ספר התורה בתוך "מעיל" בד, בעוד הספרדים בתיבה. אני תמיד חוקרת את המקורות החומריים של העדה הרלבנטית, את הבגדים, התכשיטים והנוהגים שלה. כשעשיתי ארון קודש תימני, לקחתי אלמנט של פרח שראיתי על חגורה תימנית ישנה ושילבתי אותו לאורך כל הארון. אומרים שספרדים אוהבים יותר קווים מסולסלים ועגולים, ואשכנזים מתחברים יותר לצורות ישרות. אבל מניסיוני זה כבר לא כך.

יש לך עוד מקורות השראה?

אני מושפעת מאוד מהמקום עצמו. עבדתי בבית כנסת באילת שמשקיף לים, אז צבעתי את הקורות בכחול ואת המעקות עשיתי מסולסלים כמו הגלים. את ארון הקודש בניתי בצורת צדפה, וספר התורה ניצב בה כמו פנינה.

נתקלת בבקשות מוזרות?

פעם רצו ממני שעל כל הקישוטים בבית הכנסת יהיה רשום ח"י, מהמנורה והמושבים ועד הכתר של הספר.

יש מגבלות הלכתיות בעיצוב בית הכנסת?

על פי ההלכה צריכות להיות שלוש מחיצות בין הקהל לספר: התיבה או ה"מעיל", ארון הקודש והפרוכת. כל היתר זה מנהגים.

את מעצבת גם לרפורמים וקונסרבטיבים?

אין לי שום בעיה. הרב היחידי ששאל אותי "איך בחורה בונה ארון קודש?" היה רפורמי.


ארון הקודש של בית הכנסת הספרדי בסביון. צילום: אסף פינצ'וק

את עובדת גם בחו"ל?

רוב העבודה שלי כיום היא בחו"ל, כי שם יש יותר אפשרויות לבתי כנסת מושקעים. בארץ כבר לא אוהבים להשקיע. קל יותר להביא ארון פשוט מאינדונזיה.

לקוחות מפורסמים?

עשיתי כמה וכמה פריטי אמנות שניתנו כמתנות למנהיגים בעולם. בקיץ שעבר קיבל הנשיא טראמפ חנוכייה שיצרתי במתנה מארגון נשות הדסה. הנשיא בוש הבן קיבל חנוכייה שלי כמתנה מהנשיא דאז פרס לחגיגות השישים לישראל. בשנות התשעים, בהשראת תהליכי השלום, יצרתי יונת שלום שראשי המדינה העניקו למנהיגים, כמו המלך חוסיין מירדן, המלך חסן ממרוקו וביל קלינטון.

כמה עולה פרויקט ממוצע שלך?

כ־300 אלף דולר לארון הקודש ולתיבה של הספר בלבד.

כמה זמן נדרש כדי לבנות ארון?

בין שלושה חודשים לשלוש שנים, כל אחד לפי שיגעונו.

יש אווירה של קדושה בעבודה שלך?

לא הייתי אומרת שיש תחושה רוחנית, אבל אני כן מרגישה כמו מישהי שעושה משהו רב־חשיבות. לפעמים נכנסים אנשים לסטודיו ואומרים שיש פה אנרגיות מיוחדות. אני מסתכלת עליהם ולא מבינה מאיפה הם נחתו לי.