עדשה רחבה

//

יאיר רוה

למה הקולנוע הישראלי מפחד מסטרימינג גם כשאין אולמות?

"אסיה". המומנטום שצבר מהזכיות בפסטיבל טרייבקה יאבד עד שייפתחו בתי הקולנוע. צילום: imdb

עדשה רחבה

יאיר רוה

*

תקופת החגים היא זמן סיכומי השנה בתעשיית הקולנוע הישראלי, אבל השנה אין שום סיכום. כבר חצי שנה חלפה מאז נסגרו בתי הקולנוע, ובמהלכה אף סרט חדש לא הגיע לקהל הרחב. ובשעה שבשאר העולם האולמות מתחילים אט־אט להיפתח מחדש, הקהל לומד לשמור מרחק ולעטות מסכות, וסרטים חדשים מתחילים לטפטף החוצה, ישראל חגגה את ראש השנה תשפ"א עם סגר שני.

בחצי השנה האחרונה, בניסיון להבין איך מתמודדים עם בתי קולנוע סגורים, התעשייה העולמית הבחינה בין שני מעמדות: סרטי הענק, אלה שמפיציהם ציפו להכניס לפחות מיליארד דולר, נשמרו ליום שבו בתי הקולנוע ייפתחו מחדש. ולעומתם, סרטים קטנים יותר נשלחו לשירותי הסטרימינג והצליחו לייצר סביבם באזז נאה בהיעדר תחרות מסרטי הענק. ומה קרה בזמן הזה בישראל? הלם קטטוני. אף מפיק או מפיץ לא מעז להפיץ סרטים עלילתיים בבכורה ב־vod או בסטרימינג מתוך חשיבה מיושנת להחריד (בזכות דוקאביב, גורלם של סרטי תעודה חדשים היה מעט טוב יותר, והם כן הוצגו באתר הפסטיבל).

היחידים שקלטו בזמן מה קורה ומה תפקידם במצב החדש שנוצר היו אנשי סינמטק הרצליה, שימים אחדים אחרי תחילת הסגר במרץ השיקו סינמטק אונליין, עם לינקים שהופצו לצפייה חינמית בווטסאפ. המיזם פעל עד סוף אפריל, ובשיאו 5,000 איש קיבלו בכל ערב לינקים לצפייה לסרטים, רובם קלאסיקות ישראליות או סרטים קצרים. זה היה מיזם ללא כוונת רווח, שבו סינמטק הרצליה שילם לכל היוצרים, אבל לא גבה כסף מהקהל. הצלחתו הוכיחה שיש צמא לסרטים ישראליים בסגר. "המוסד", שובר הקופות הישראלי של הקיץ שעבר, הביא 1,800 צופים בתוך 24 שעות בפורמט הזה. סרט קטן וניסיוני כמו "אפריקה" גרם ל־500 איש לצפות בו בארבע השעות שבהן היה זמין לצפייה. ואם מיזם ללא כוונת רווח, שנעזר רק בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק, מגיע למספרים כאלה, תארו לעצמכם מיזם עם כוונת רווח, שגם משקיע כסף בשיווק ופרסום.  

יש סרטים שברור למה הם מחכים לקולנוע. ביוני היה אמור לצאת סרטה החדש של טליה לביא, "אחד בלב", ומובן מדוע מפיציו לא ממהרים לוותר על 600 אלף רוכשי הכרטיסים שמחכים ללביא מאז "אפס ביחסי אנוש". גם הדחייה של "הרפסודה", סרט נעורים שהיה אמור למשוך כ־100 אלף צעירים לקולנוע בחופשת הפסח, נשמעת הגיונית. אבל למה מחכים "שעתו האחרונה של מר קול", "ברזיל אהובתי", "נולדתי בירושלים ואני עדיין חי", "ככה את אוהבת" ו"קולות רקע"? אלה סרטים שכבר הוצגו בפסטיבלים של 2019, וחלק מהם אף התמודדו על פרס אופיר. למה לתת להם להתיישן על המדף במקום להוציא אותם בתשלום בסטרימינג או אפילו נטפליקס? ולמה מחכה "אסיה"? הרי המומנטום שצבר כשזכה בשלושה פרסים נחשבים בפסטיבל טרייבקה המקוון יחלוף עד שבתי הקולנוע ייפתחו.

התשובה היא שמרנות. כל המפיקים, המפיצים והיוצרים משוכנעים שיש להם ביד שובר קופות והם מפחדים לבזבז את הקהל הפוטנציאלי על הקרנות אונליין. רובם, כמובן, טועים. איתן אבן וחיליק מיכאלי, מפיקי "קולות רקע", מסבירים: "'קולות רקע' הוא סרט שאתה רוצה לראות עם אנשים. נוסף על כך , אין מודל כלכלי שיכול לפצות על אובדן הכנסות מקולנוע. ה־vod הוא תוספת מהותית, אך הוא עדיין לא מכסה על הפער, במיוחד כשהסרט בעל פוטנציאל קופתי משמעותי". אלא שעל המילה "משמעותי" אפשר בהחלט להתווכח.

המפיצה חדוה גולדשמידט מעדכנת שבמשך תקופת הקורונה סרטים ישראליים בהפצתה עשו חיל בשירותי ה־vod בחו"ל. אז למה לא בארץ? "לא חשבנו שהקורונה תישאר איתנו זמן כה רב. אבל עכשיו כולנו מחשבים מסלול מחדש, ויכול להיות שנראה בקרוב סרטים חדשים הולכים היישר לאונליין". לכאורה סיבה לאופטימיות, אך בפועל התשובה מזקקת את הבעיה: בחצי שנת השבתה מוחלטת התעשייה הצליחה להתקדם רק מ"לעולם לא" ל"יכול להיות".