ערוץ החיים

//

אריאל גרייזס

איך דווקא הקומדיה "שב"ס" מבהירה מה רע ביחסנו לפושעים?

"שב"ס". גם איש מצחיק ונחמד יכול להיות אנס. צילום: רמי קצב באדיבות כאן 11

ערוץ החיים

אריאל גרייזס

*

סדרה כמו "שבס" יכולה להתקיים רק בישראל. זה לא שלא היו סדרות כלא זרות, מ"אוז" ועד "כתום הוא השחור החדש", אבל אלו היו סדרות דרמה, לא קומדיה. כי מי לעזאזל יכול לחשוב על לצחוק על אסירים? אבל "שב"ס" צוחקת על כל הפרות הקדושות שמחוץ לחומות הפוליטיקלי קורקט. יש בה מנהלת כלא, שזוכה למנות של שוביניזם גם מצד הסוהרים הכפופים לה וגם מצד בעלה. יש ראש ממשלה קניבל, אסירים שעושים צחוק מהתנ"ך ואפילו אסיר רוצח, המסתובב עם אסיר קטטוני אחר, שמשמש לו עבד מיני. כן, אפילו על אונס הסדרה צוחקת באופן תמידי.

אבל דווקא מתוך הצחוק הזה מתגלה הבנה אמיתית של אופיים של פושעים. בסדרות בית כלא אנחנו נתקלים בדרך בשלושה סוגי אסירים: הטובים שנכלאו על לא עוול בכפם או בגלל מעידה רגעית (אנדי ב"חומות של תקווה", ביצ'ר ב"אוז"), הרעים האכזריים (שילינגר ב"אוז") והחוזרים בתשובה, מרוע לטוב (רד ב"חומות של תקווה", קלר ב"אוז"). המודל ב"שב"ס", לעומת זאת, שונה לגמרי. אין בכלא אף אסיר שנמצא בו בטעות. אין בו גם אף אחד שמתחרט על מעשיו. אבל, בזכות ההצגה ההומוריסטית, אנחנו מסוגלים לא רק להבין את הפושעים, אלא גם להזדהות עמם.

הרצון להציג את האנושיות באסירים הוא אינהרנטי לדרמה שרוצה לעורר בנו חמלה וסלחנות, אבל "שב"ס", כקומדיה, מצליחה לעשות גם את המהלך ההפוך — להכיר בכך שאין "טיפוסים של עבריינים". כל אחד יכול להיות פושע.

כשפרשת האונס באילת התפוצצה, לציבור הישראלי היה קל יחסית להזדעזע, כי היה אפשר למסגר את הפושעים בתור "חיות אדם". אבל כשאנשי ציבור כמו הכדורגלנים עומר אצילי ודור מיכה או העיתונאי רועי ארד נחשדו בניצול קטינות, מיד התרוממה חומה של ספקנות. כי יש להם פנים, ולא של מפלצות. כי קשה לנו לקבל שגם איש נחמד, חכם או מצליח יכול להיות פושע. כדאי שנכיר בכך, אומרת "שב"ס", שלאנס אין אות קין על המצח. הוא יכול להיות כל אחד מאיתנו. אפילו מישהו ממש מצחיק.