ערוץ החיים

לירון סיני

ערוץ החיים

//

לירון סיני

איך הטלטלה בענף הסטרימינג תעלים את סדרת המופת הבאה?

"אופוריה" (למעלה), "האחרון מבינינו" (מימין) ו"הלוטוס הלבן". התסריטאים מוחים על התמעטות העבודה, והעונות החדשות מתעכבות. צילומים: Fabio Lovino/HBO, באדיבות yes

"אופוריה", "האחרון מבינינו" ו"הלוטוס הלבן". התסריטאים מוחים על התמעטות העבודה, והעונות החדשות מתעכבות. צילומים: Fabio Lovino/HBO, באדיבות yes

מוסף כלכליסט | 15.06.23

ז

ה אינו הזמן לפתח ציפיות משירותי סטרימינג. סיפור התערערותו של הענף מתחיל מנטפליקס: ב־2022 מצבת המנויים שלה קטנה לראשונה, במיליון איש, ומאז היא מזיעה כדי להשיב אותם ולהתמודד עם המתחרות, ובראשן דיסני פלוס והולו, אמזון פריים, אפל טי.וי ו־HBO מקס (שבקרוב תמותג כמקס). בינתיים, נטפליקס עצרה את הדימום וחזרה לצמיחה במספר המנויים, אבל זה רק מפני שהיא מתמקדת במשיכת מנויים חדשים במקום לשמר את אלו הקיימים. כדי לעשות זאת היא משקיעה בתוכן חדש וזול במקום בסדרות מוערכות, פותחת מסלולי מנויים חדשים, ובעיקר חוסמת את האפשרות לשתף סיסמאות עם מי שלא חולקים בית אב — מהלך חוקי, אבל כזה ששם סוף להעלמת העין שהחברה נקטה עד כה, ולכן התקבל בביקורת ובכעס.

לחסימת שיתוף הסיסמאות הצטרפה במהרה גם שביתת איגוד התסריטאים, שנפתחה ב־2 במאי, מעכבת הפקת סדרות בכל הפלטפורמות (ובהן העונות החדשות של להיטים כמו "האחרון מבינינו", "הלוטוס הלבן" ו"אופוריה"), ופוגעת גם בהפקת תוכניות הבידור הליליות. גם השביתה הזו היא תוצאה של המעבר לסטרימינג: כדי להציע תוכן חדש שימשוך מנויים חדשים, הסדרות נעשו יקרות וקצרות יותר, ועונות התקצרו מ־20 פרקים לשישה, מה שדורש פחות עבודת תסריט. אם זה לא מספיק, בעבר התסריטאיות השתכרו גם על שידור חוזר של פרקים או מכירתם לרשת אחרת, אבל מקור ההכנסה הזה נמחק מרגע שסדרה עולה בבת אחת. התוצאה הסופית היא שחיקה דרמטית בשכר הכותבים.

המאבק על מנויי הסטרימינג מסמן שתכנים חדשים יכוונו למכנה משותף רחב ויהיו קלים לעיכול. נרטיבים בועטים, או מגוון ייצוגים, יופיעו בעיקר בשידור הציבורי, ועלולים ללכת לאיבוד בים התוכן שיציף אותנו

המעבר לסטרימינג הוציא את הענף מאיזון, וכעת הוא מבקש לתקן את המודל שלפיו הוא פועל. בצד העסקי של הדברים, בענף משערים שנראה אגרגטורים שיציעו חבילות של כמה שירותי סטרימינג יחד — כמו וריזון, שלאחרונה מציעה חבילה שכוללת לראשונה את נטפליקס, פרמאונט+ ו־Showtime. ייתכן גם שכל פלטפורמה תייצר "תוכני דגל" בלעדיים למנויי פרימיום. אלו יהיו זמינים גם לצפייה בתשלום נוסף — אפילו באמצעות פלטפורמות אחרות, כפי שכבר קורה היום עם חלק מהתכנים. כך נבחר חבילת סטרימינג לפי ספריית התוכן ותוכני הדגל שלה, ונשלם אקסטרה כשנרצה לראות תכנים חדשים ומדוברים.

בין הפלטפורמות שצפויות להתחזק יהיו גם כאלה חינמיות, שיציעו תכנים תמורת צפייה בפרסומות; פלטפורמות כאלה יוכלו לעבוד לפי דרישה, כמו Tubi, או בשידור ליניארי כמו זה המוכר מערוצי הברודקאסט.

התפתחויות כאלו, אם אומנם יתממשו, הן סימן מבשר רע לגבי סיכויינו לראות נרטיבים בועטים חדשים, או מגוון רחב של ייצוגים. התכנים החדשים יהיו קלים לעיכול ויכוונו למכנה משותף רחב. במקביל, יילכו ויתחזקו הארכיונים, ספריות התכנים: נראה שנמשיך להתלבט אם לצפות ב"באפי" (שחזרתה לזמינות החזירה אותה לשיח הציבורי) או ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

אבל האם זה כל מה שיישאר לנו, נוסטלגיה ומבחר דל? כדי לשמר גיוון ועניין נפנה הצדה, לחברות סטרימינג נישתיות, שיאצרו בקפידה תכנים לז'אנרים ספציפיים, כמו Shudder שפועלת על טהרת תוכני אימה, CrunchyRoll שמתמקדת באנימה או Curiosity Stream שמוקדשת לתוכן תיעודי. פלטפורמות כאלה יוכלו גם להיכלל בחבילות צפייה למנויי הפלטפורמות הגדולות יותר.

לצדן צפויים להתחזק גופים עצמאיים מאזורי הגיימינג, שם פורחות קהילות שנאמנות לשחקנים שמשדרים את משחקיהם ביוטיוב או בפלטפורמה הייעודית טוויץ'. חבורת Critical Role, שמשדרת את משחקי "מבוכים ודרקונים" שלה למנויים משלמים, מימנה כך הפקת סדרת אנימציה שנרכשה על ידי אמזון פריים, ומתרחבת למדיות כמו פודקאסט, ספרים ומשחקים משלה.

לצד כל אלה צפויים לשגשג יוצרי וידיאו עצמאיים לחלוטין, עם ריבוי תכנים לכל טעם, שיאפשרו צפייה ישירה באמצעות פלטפורמות כמו טיקטוק, יוטיוב ואונלי פאנס. הזירה הזו כבר תוססת, בעיקר עם תוכניות בידור או הדרכה, או שילוב של השניים, כמו צוות מומחי האפקטים הוויזואליים Corridor Crew (עם 6 מיליון עוקבים ביוטיוב), או הפילוסופית לשעבר ContraPoints (עם 1.7 מיליון עוקבים). אלו מסתמכים על תומכים דרך פטריאון (אתר מימון המונים לתכנים), או מציעים אתר משלהם לצפייה בתוכן פרימיום למנויים. נראה שלאזורים האלה יפנו צורכי התוכן העתידיים כדי למצוא את מה שמעניין אותם, אם הגופים הגדולים כבר לא יספקו אותו.

מה שתומך בהנחה שההיצע יילך ויתרחב הוא האלגוריתם של טיקטוק, שמספק לכולם תוכן שמעניין אותם, לא משנה עד כמה הוא אקלקטי. לצד האלגוריתם הזה, שמעודד אותנו להישאר מחוברים כדי להראות לנו עוד ועוד פרסומות, גם יצירת תוכני הווידיאו הופכת קלה יותר כשהפלטפורמות, והטלפונים עצמם, מציעים יותר כלי צילום, עריכה ושידור. ייתכן שמתוך הזמינות הזו יקרה לווידיאו העצמאי מה שקרה למילה הכתובה עם הופעת הבלוגים והרשתות החברתיות, שהפכו כל גרפומן ליוצר תוכן. תוכני וידיאו עצמאיים, בין אם אישיים או סדרות רשת, צפויים לתפוס תאוצה ולטשטש את הגבולות בינם ובין תוכן טלוויזיוני.

במציאות כזו נוכל לפצות על ה"עוד מאותו דבר" של מדורות השבט והסטרימינג הגדולות, ולגלות ולרכוש תכנים מקוריים שיתאימו לנו, באמצעות בניית תמהיל של שירות סטרימינג או שניים וקבוצה של יוצרי תוכן שמדברים אלינו. מצד שני יהיה לנו קשה יותר להיחשף לתכנים חדשים, כיוון שהאלגוריתמים יכלאו אותנו בתיבת התהודה של תחומי העניין שלנו. רק השידור הציבורי ימשיך לספק גיוון ותוכן מעורר מחשבה, וגם התוכן הזה עלול ללכת לאיבוד בים תכנים מההווה ומהעבר. כדי לדלות את הפנינים הייחודיות בלי לטבוע בים האפשרויות, נהיה חייבים לגדל צרכני תוכן עם מודעות, סקרנות ועניין.