ערוץ החיים

//

יאיר רוה

מה משותף למעריצי "מלחמת הכוכבים" ושופטי בית המשפט העליון האמריקאי?

"אובי־וואן קנובי". הצלחתו מוכיחה שסרטי הטרילוגיה השנייה, שהושמצו בזמן אמת, מקובלים כעת כקאנון. צילום: +Disney

ערוץ החיים

יאיר רוה

מוסף כלכליסט | 14.07.22

לפני שלושה שבועות, כשעלה לאוויר הפרק האחרון בסדרה "אובי־וואן קנובי", פרסם שירות הסטרימינג דיסני+ כי זו הסדרה הנצפית ביותר בתולדותיו. הידיעה היתה מפתיעה משום שבמהלך ששת שבועות שידורה עלה הרושם בתקשורת שאף אחד לא אוהב אותה, בניגוד ללא מעט סדרות מדוברות ומצליחות של מארוול (ובראשן "לוקי", הסדרה הקודמת שהיתה הכי נצפית בשירות) ושל היקום של "מלחמת הכוכבים" (ובראשן "המנדלוריאן"), שעלו בשנתיים וחצי שדיסני+ קיים.

ההצלחה הזאת היא עדות נוספת למתכון המוכח של הוליווד לייצר להיטים: לתת לקהל אך ורק את מה שהוא כבר מכיר. זה נראה כאילו כל התכנים החדשים והמקוריים הופקו עד 2010, ומאז אנחנו מקבלים רק סיקוולים, פריקוולים, ספין־אופים וריבוטים, העיקר שנקבל דמויות שאת סיפורן אנחנו כבר אמורים להכיר.

"עלייתו של סקייווקר", הסרט האחרון בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", יצא בסוף 2019, ממש במקביל להשקה האמריקאית של דיסני+. מאז, אולפני דיסני, שקנו את זיכיון הסרטים מידיו של ג'ורג' לוקאס ב־2012, אמנם רמזו על כך שסרטים נוספים נמצאים בפיתוח, אבל את עיקר האנרגיה הפנו ליצירת סדרות על בסיס הדמויות וההיסטוריה של הסדרה.

ב־45 השנה שבהן קיים היקום של "מלחמת הכוכבים", נדמה שככל שתכניו מצליחים יותר, כך גדלה גם כמות השונאים והמתנגדים להם, בייחוד עכשיו כשהם עברו לטלוויזיה. באופן משונה, מעריצי "מלחמת הכוכבים" תמיד ייצגו את פני השמרנות האמריקאית: אלה שתמיד יעדיפו את הסדר הישן, ויראו בקדמה ובחדשנות מזימה להדיח אותם ולהחליף להם את הנרטיב. זו חבורה קונספירטיבית, הקיו־אנון של עולמות המד"ב, שמעלה שלל תיאוריות וידיעות ברשת, ושאף אחת מהן מעולם לא התבררה כאמיתית, גם לא במרחק הזמן.

וכמו השופטים השמרנים בבית המשפט העליון האמריקאי, שמוכנים לקבל רק את הפרשנות המילולית של החוקה כפי שנכתבה במאה ה־18 בלי שום התאמות ועדכונים לדורות הבאים, כך גם מעריצי "מלחמת הכוכבים" מקבלים כקאנון רק את הטרילוגיה הראשונה שיצר לוקאס (ולמעשה, רק את שני הסרטים הראשונים שבה). כשלוקאס יצר טרילוגיה נוספת ב־1999 המעריצים קטלו אותה והתלוננו בהמוניהם, בין היתר על כך שאנקין סקייווקר, מי שיגדל להיות דארת' ויידר, הוצג כנער בכיין ורגשני.  

20 שנה אחרי שהטרילוגיה ההיא הושלמה, מגיעה "אובי־וואן קנובי" וממשיכה את עלילתה, והפעם התלונות הן שהסדרה מכילה יותר מדי דמויות של נשים שחורות. מבחינת האינסלים השמרנים, שמבואסים מהפיחות במעמדו של הגבר הלבן, זו רק סדרה של אג'נדה פרוגרסיבית. אבל כשהם מתלוננים וצופים, ויוצרים סרטוני יוטיוב רעילים שמקללים את הסדרה, הם רק מקדמים את הצפייה בה: שלושת סרטי הטרילוגיה האחרונה (2015–2019), שחוללו מהומת עולם כי הגיבורה שלהם היתה אשה וכי הכניסו ליקום שחורים, הכניסו 1–2 מיליארד דולר כל אחד.

מה ש"אובי־וואן קנובי" מלמדת אותנו הוא שהשונאים בהווה מקבלים בשלוות נפש את מה שהיה שנוי במחלוקת בעבר, כשהפעם אלה סרטי הטרילוגיה השנייה והמושמצת. כך הגלגל מסתובב: מה שהיה טמא הופך כשר בדיעבד. דיסני הבינה זאת היטב כשהיא ניסתה להקשיב להייטרים ולמחאתם ולרסן את רמות הפרוגרסיביות שלה. התוצאה היתה "מלחמת הכוכבים — עלייתו של סקייווקר", הפרק הסופי והעגום בטרילוגיה השלישית, שנקטל בידי כולם בקונצנזוס מוחלט ולא פיצה על כך בהכנסות יתרות.

שנית דיסני לא תיפול. כעת היא מבינה היטב שהיא המייצגת האמיתית של המיינסטרים האמריקאי הדומם, ותכניה הם ביטוי אמיתי לרחשי הקהל הרחב, שלא חי בקצוות הצעקניים של השוליים. אם בשנות הארבעים והחמישים היא קידמה שמרנות ריאקציונרית, בימים שגזענות ואנטישמיות נחשבו להלך רוח מקובל ולגיטימי, הרי שכעת היא עושה הון מפלורליזם ליברלי: מגיבורה פקיסטנית־מוסלמית ב"מיס מארוול" ועד החלפת גיבורים לבנים כמו קפטן אמריקה והוקאיי בנשים ושחורים.

"אובי־וואן קנובי" הוא עמידה זקופה מול ההרעשה של המעריצים השמרנים, וההבנה שהם אמנם רועשים, אבל הם המיעוט. זאת לא אמריקה. אמריקה היא הרוב ששואף לעולם עם גיוון אתני, שוויון מגדרי ומאבק אנטי־פשיסטי, והופך אותו ללהיט. זה קולו של הרוב השקט של אמריקה, שדווקא "מלחמת הכוכבים" מעניקה לו תקווה חדשה.