המשבית

שחר אילן

צילום: יואב דודקביץ'

המשבית

//

שחר אילן

//

צילום: יואב דודקביץ'

ליצמן על ספידים

יצחק גולדקנופף היה הרוח החיה במאבקי השבת האגרסיביים ביותר שידעה ישראל, הוא עומד בראש ארגון תלמודי תורה שמתנגד ללימודי ליבה, הוא משתייך לאליטה החרדית החזקה ביותר של מנהלי המוסדות, וכמעסיק ענקי של אלפי עובדות קבע דו"ח מבקר המדינה כי הוא ניצל וקיפח אותן. חשיפה ראשונה של האיש שהאדמו"ר מגור בחר להציב כיו"ר החדש של אגודת ישראל, שעוד עשוי לגרום לחילונים להתגעגע ליעקב ליצמן

גולדקנופף השבוע במשרדו בבית יהודה אריה, ירושלים. "נהיה 'אזרחי ישראל היקרים'"

מוסף כלכליסט | 14.07.22

א

יש העסקים דודי ויסמן ודאי זוכר היטב את השם יצחק גולדקנופף, גם אם לא שמע עליו בשנים האחרונות. ויסמן היה בעלי רבוע כחול, שתחתיו פעלו כמה וכמה רשתות קמעונאות, בהן גם רשת שפע שוק שפנתה למגזר החרדי. ואז, ב־2006, רכש ויסמן את רשת am:pm, שסניפיה פעלו גם בשבתות.

תחילה העניין עבר בשקט יחסי, עד שב־2008 התעוררה מחאה חריפה במגזר החרדי. ככל הידוע, מה שהצית את המחאה היה הפעילות של am:pm באזורים בתל אביב שבהם מתגוררת גם אוכלוסייה חרדית. ועדת הרבנים למען השבת, שבה יש נציגים של גדולי התורה מזרמים שונים, פתחה במאבק מול ויסמן והורתה להחרים את עסקיו. לא רק את שפע שוק, אלא את כל רשתות הקמעונאות של רבוע כחול, ואפילו את תווי הקנייה שלו.

מי ששימש מזכיר ועדת הרבנים למען השבת והיה הרוח החיה במאבק נגד ויסמן היה גולדקנופף. "אנחנו נילחם באנשים שתוקעים לנו סכין בגב", התבטא אז. המאבק היה ממושך, ונחל לבסוף הצלחה מלאה מנקודת המבט החרדית. תחילה ניסה ויסמן לנהל מגעים מול ועדת השבת, בהמשך ניסה לפתוח את הרשת תחת שם אחר, זול בשפע — אך ללא הועיל. בסופו של דבר נמכרה הקבוצה כולה ב־2016. בריאיון לאתר החדשות החרדי "אקטואליק" ב־2019 התגאה גולדקנופף בניצחונו: "עברתי בזמנו ליד שפע שוק, עשר קופאיות יושבות חסרות מעש. איש לא נכנס. המאבק כל כך הצליח, שוויסמן נאלץ למכור את הרשת".

זה לא היה המאבק המוצלח הראשון ולא האחרון של גולדקנופף. הוא חתום על כמה ממאבקי השבת החריפים ביותר שהתחוללו בעשורים האחרונים, מעבודות הרכבת עד טיסות אל על, חלק מהם פגעו לא רק בבעלים פרטיים של חברות אלא גם הסבו נזק כבד למשק הישראלי.

גם כשהוא נשאל על כך היום, עמדתו הניצית לא השתנתה: "יש יום אחד שבתון בשבוע. מה קרה? נרצה שהמדינה תהיה מדינה יהודית, אבל בחיבה", הוא אומר בריאיון ל"מוסף כלכליסט" (ראו מסגרת), בתשובה לשאלה אם הציבור החילוני צריך לחשוש משובם של מאבקי השבת.

להחרים את שפע שוק זה לא ממש חיבה.

"באו גדולי ישראל ואמרו שתקנו בחנויות ששומרות שבת. גם זו בעיה? אנחנו נאבקים על חנויות שנמצאות במגזר החרדי. זה שהעסק קרס? קרס. עוד רשתות קרסו".

לתפיסת העולם הנוקשה של גולדקנופף יש משנה חשיבות בזמן הזה, משום שלפני שבועות אחדים הודיע האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר, כי גולדקנופף יהיה מחליפו של חבר הכנסת לשעבר יעקב ליצמן בראשות המפלגה החסידית אגודת ישראל. האדמו"ר, המשמש נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, ידוע כמי שדעת הקהל — חילונית או חרדית — לא ממש משפיעה עליו. ממילא הוא אינו מפרסם ברבים את נימוקי ההחלטות שהוא מקבל. כך שקשה לדעת אם היעילות שהפגין גולדקנופף במאבקי השבת היא שהכריעה את הכף לטובתו, או ששיקולים אחרים הובאו בחשבון כאשר נבחר כנציג החסידות בכנסת, שאמור לדאוג בראש ובראשונה לאינטרסים הכלכליים שלה.

מה שברור הוא שהמינוי השנוי במחלוקת של פעיל ותיק בן 73, צעיר מליצמן בשנה אחת בלבד, עשוי להתברר כהכרזה על עידן חדש ורווי אמוציות בכנסת הקרובה בכל הקשור במאבקי דת ומדינה ועימותי חרדים־חילונים. או, כפי שגולדקנופף עצמו הגדיר באותו ריאיון ל"אקטואליק": "החברה החילונית בזה לנו, ולא מתחשבת בצורכי הציבור החרדי. פעם מושקה היה כורע ברך בפני הפריץ, אבל תם עידן".

מינויו של גולדקנופף לכנסת לווה במחאה חסרת תקדים בתקשורת החרדית, בעיקר כי הוא מזוהה עם ניצול עובדות. בין היתר האשימו אותו ב"אכזריות ורשעות כלפי המשפחות הכי חרדיות" וכינו אותו "סמל העושק"
הפגנה נגד פתיחת מפעל אינטל בשבת, ירושלים, 2009. "החברה החילונית בזה לנו, ולא מתחשבת בצרכינו", אמר בעבר גולדקנופף. "פעם מושקה היה כורע ברך בפני הפריץ, אבל תם עידן". צילום: עמית שאבי

11 אלף מועסקים

מייסד חקר החרדים, פרופ' מנחם פרידמן, נהג לומר שכשאדם לא חרדי רוצה להיות יזם הוא מקים עסק, ואילו כשחרדי רוצה להיות יזם הוא מקים מוסד. ואכן, המעמד החזק ביותר בציבור החרדי, חברי האליטה הגבוהה, הם מנהלי המוסדות. מבחינה זאת, גולדקנופף הוא נציג מובהק של האליטה הזו, בן למשפחת מנהלי מוסדות ותיקה ורבת עוצמה. הוא עומד בראש שלוש עמותות חינוך שבנו את חוסנו: רשת גני הילדים ומעונות היום בית יעקב, רשת המוסדות לחינוך מיוחד פתחיה, ומרכז איגוד הת"תים, הגוף היציג של בתי הספר החרדיים היסודיים הפרטיים לבנים. בבית יעקב ובאיגוד הת"תים הוא משמש מנכ"ל, ואילו את ניהול פתחיה שהקים העביר לבנו, ישראל גולדקנופף.

כדי לסבר את האוזן, המחזור השנתי של רשת גני הילדים ב־2020 היה 211 מיליון שקל, רובם מהקצבות מדינה. העמותה מחזיקה בלא פחות מ־28 מבנים של גני ילדים, שרובם הוקצו לה בידי הרשויות המקומיות ללא תמורה, ושווים בהערכה זהירה כ־50 מיליון שקל. פתחיה מחזיקה בשישה מבנים נוספים, שרובם הוקצו לה בידי עיריית בית שמש, ומחזורה הוא 155 מיליון שקל. יחד מעסיקות הרשתות כ־11 אלף עובדים: 7,500 בפתחיה ו־3,500 ברשת הגנים, מה שהופך את המשפחה למעסיק ענקי, שאלפים רבים בציבור החרדי תלויים בו לפרנסתם.

עם כניסתו הצפויה לכנסת יעביר גולדקנופף גם את ניהול רשת הגנים לילדיו. מדובר בפעילות שכבר שנים נמצאת בניהול המשפחה. את רשת גני הילדים "ירש" גולדקנופף מאביו, וכיום מועסקים בה כעשרה מבני משפחות, בהם שתי אחיותיו, ארבע בנותיו, שתי כלותיו, גיסתו וחתנו — רובם מקבלים משכורות של 10–20 אלף שקל ברוטו. ארבעה בני משפחה נוספים עובדים בפתחיה, בהם אשתו של גולדקנופף ואשת בנו. בסך הכל מועסקים בעמותות המשפחתיות כ־15 בני משפחה בקרבה גבוהה.

גולדקנופף עצמו מושך שכר מגני הילדים ומארגון הת"תים, שהסתכם יחד ב־2020 ב־50 אלף שקל ברוטו בחודש (31 אלף שקל ו־19 אלף שקל, בהתאמה — לא שכר חריג במונחים של ניהול גופים גדולים כאלה). בנו ישראל משתכר כ־24 אלף שקל ברוטו בחודש כמנכ"ל פתחיה.

בניגוד לליצמן, שנחשב איש מדון, גולדקנופף נחשב אדם שיודע להסתדר עם אחרים ולסגור דילים כשצריך. מנגד, הוא גם מי שהוביל את מחאות השבת הבלתי מתפשרות שהביאו להתפטרות של ליצמן מהממשלה

ליצמן. בהשוואה אליו, גולדקנופף נחשב נהנתן. צילום: אלכס קולומויסקי

האדמו"ר מגור. קירבה אישית גדולה עקב פעילות החינוך. צילום: שוקי לרר

"אין בשורה רעה מזו לציבור"

בחסידות גור מספרים שגולדקנופף נהנה כיום מקרבה אישית גדולה לאדמו"ר, יותר מזו שיש לליצמן. לדבריהם, הקרבה הזו נשענת במידה רבה על פעילותו הענפה ברשת גני הילדים. אלא שהפעילות החינוכית הזו הולידה גם ביקורת חריפה כלפיו, שחלק ניכר ממנה מגיע מתוך הקהילה החרדית עצמה.

מינויו הנוכחי לראש הרשימה לכנסת לווה, באופן חסר תקדים בציבור החרדי, בגל של מחאות ברשתות ובתקשורת. עיקר הביקורת היה על כך שמונה לתפקיד אדם שמזוהה עם ניצול מתמשך של עובדות, עם פיטורים של חלקן בסוף כל שנה ושלילת זכויות שכר.

איש התקשורת החרדי אלי ביתאן האשים את גולדקנופף ב"אכזריות ורשעות שמופנות נגד המשפחות הכי חרדיות". הבלוגר החרדי חיים שאולזון כתב מניו יורק ש"אין בשורה רעה מזו לציבור כציבור, שבראש הרשימה יעמוד מי שהיה מפטר את עובדותיו בכל שנה בשביל שיהיו חסרות זכויות. סמל העושק יעמוד בראש. הוא פסול לכהונה".

גולדקנופף עצמו התגאה בריאיון לעיתון החרדי "משפחה" ש"אני אחד המעסיקים הגדולים במדינה. בכל חודש אנחנו נותנים למעלה מעשרת אלפים משכורות. מעולם לא איחרתי". הוא גם חוזר שוב ושוב על האמירה ש"לא תמצא תביעה של גננת על קיפוח זכויות".

אבל מתברר שדווקא יש בקשה להכרה בתביעה ייצוגית נגד רשת הגנים בית יעקב, שהגישו עורכי הדין ראובן ויעקב ביטון מירושלים. הבקשה עוסקת בעובדת שלא קיבלה לטענתה את התוספת המגיעה לאמא לילד במעון, והופרשו לה דמי פנסיה חלקיים. מכיוון שמדובר בטענה לניצול נשים, הצטרפה לבקשה גם שדולת הנשים.

"אין חולק על כך שהרשת קיבלה תקציב מאת המדינה עבור תשלום שכרה המלא של התובעת והקבוצה הייצוגית, אולם באטימות לב והתעמרות לא העבירו את התשלום המחויב לידי עובדותיה", כותבים עורכי הדין בבקשה. "ברור הוא כי מטרת הנתבעת היתה התעשרות קלה על חשבון עובדיה".

לטענת עורכי הדין, רשת הגנים "השיאה את רווחיה שלא כדין, עקב הפרת החובות שבחוק כגון חובת השוואת התנאים של עובדותיה לקבוע בחוקת העבודה. רווחי עובדותיה תוקצבו על ידי משרד החינוך עבור רכיבים אלה, ואולם הנתבעת בחרה להותיר את כספיהן בכיסה התפוח. מדובר בעשיית עושר שלא במשפט".

אחת הטענות הקשות שעלו נגד העמותה שבראשה עומד גולדקנופף נוגעת לפיטורי עובדות בחודשי הקיץ כדי להימנע מלשלם להן שכר. דו"ח של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מ־2008 מתח ביקורת חריפה על התופעה הזו. בדו"ח קבע המבקר כי אף על פי שרשת בית יעקב קיבלה כספים למימון שכרן של סייעות לחודשים יולי ואוגוסט, "היא שילמה כספים בעד חודש יולי רק לחלק מהן, ובעד חודש אוגוסט — לא שילמה להן כלל כספים. מכאן עולה שבית יעקב לא פעלה בהתאם לנדרש ממי שכספי ציבור הופקדו בידיו בנאמנות".

התוצאה, לפי הדו"ח, היא ש"הקופה הציבורית שילמה פעמיים — פעם אחת שילם המשרד תשלום חודשי לבית יעקב, ובפעם השנייה שילם הביטוח הלאומי דמי אבטלה". ומוסיף: "בית יעקב בחרה שלא לשלם שכר לגננות ולסייעות לפי כללי השכר הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים, שלא כדין. הממצאים מעידים על בזבוז כספי ציבור, על מינהל לא תקין של בית יעקב, ועל שלילת זכויות שכר וזכויות סוציאליות מעובדים".

"זה היה לפני 15 שנה, אז המדינה לא תקצבה את יולי־אוגוסט. מאז המדינה מממנת את יולי־אוגוסט ואנחנו משלמים", אומר היום גולדקנופף (ראו מסגרת). וכדי לשים את הטענות בהקשר, צריך לציין שגולדקנופף לא לבד. מדובר בנורמה מצערת שרווחת במוסדות חינוך חרדיים. פעמים רבות נשים חרדיות מוכנות לספוג את הפגיעה הכלכלית והניצול שלהן מתוך פחד לוותר על משרה בסביבה חרדית.

"אין הצדקה לפערים בין ממוצע השכר הארצי לבין זה שברשת החרדית", נכתב בתחקיר של חיים אבני, שפורסם ב־2015 באתר החרדי "כיכר השבת". לטענתו, זה קורה "כי אפשר, כי הגננות לא יעזו להתלונן, כי הן חייבות את העבודה, כי הן אינן יכולות להרשות לעצמן להיות מובטלות".

המחאה נגד שפע שוק על רקע רכישת am:pm, ירושלים, 2008. "אנו נאבקים על חנויות שבמגזר החרדי. זה שהעסק קרס? קרס". צילום: אוראל כהן

המחאה על עבודות הרכבת הקלה בשבת, ירושלים, 2021. "יש יום אחד שבתון בשבוע, מה קרה? נרצה שהמדינה תהיה מדינה יהודית, אבל בחיבה". צילום: יואב דודקביץ'

"יישפך דם ברחובות"

גולדקנופף הוא ירושלמי מלידה, אב לעשרה ובנו של אריה גולדקנופף, סגן ראש עיריית ירושלים בעבר וגם המלחין של חסידות גור, שחיבר מאות ניגונים חסידיים. ואם על ליצמן דאגו בקהילה לספר עד כמה הוא צנוע ומסתפק בדירה צנועה בשכונת גאולה, גולדקנופף נחשב, יחסית, נהנתן. הוא מתגורר בדירה במתחם שנלר, שנחשב היום השכונה היוקרתית ביותר באזור החרדי בירושלים, עם יתרון עצום של הימצאות במרחק הליכה מבית המדרש העולמי של חסידות גור.

בניגוד לליצמן, שהשתלב בחסידות גור רק בבגרותו, גולדקנופף הוא בן לאחת המשפחות המכובדות של החסידות ובוגר של ישיבותיה. לפוליטיקה, לעומת זאת, נכנס בגיל מאוחר יחסית. ליצמן נחשב אדם קשה ואיש מדון פוליטי, שניהל קרב מר אפילו מול עמיתו לסיעת אגודת ישראל מאיר פרוש. מהבחינה הזאת, גולדקנופף נחשב אדם חברותי יותר, שיודע להסתדר עם אחרים ולסגור דילים כשצריך. אנשים שבאו איתו במגע מדברים שוב ושוב בשבח יחסי האנוש הטובים שלו.

אלא שיחסי האנוש הטובים והחברותיות מסתיימים כשעל הפרק עולים מאבקים סביב שמירת השבת. ב־2006 פתחה הוועדה למען שמירת השבת במאבק נגד חברת אל על, לאחר שזו הוציאה טיסה בשבת כדי לחלץ ישראלים שנתקעו במיאמי בגלל שביתה כללית במשק. גדולי הרבנים איימו שיורו להפסיק לטוס עם החברה, ואל על נאלצה להתקפל ולחתום על התחייבות שלא לטוס יותר בשבתות. ההסכם, שנותר סודי עד היום, כולל לטענת גולדקנופף גם סנקציות כספיות על אל על במקרה של הפרתו (בריאיון עבר נקב בסכום של כחצי מיליון שקל, במונחים של אז, כקנס על הפרת ההסכם).

ב־2017 הוביל גולדקנופף מאבק גדול נגד עבודות תחזוקה ברכבת בשבת, וזמן קצר אחר כך גם את המאבק המתוקשר נגד העבודות להקמת גשר יהודית בתל אביב מעל האיילון, שנעשו בשבת כדי לצמצם את הפגיעה בתנועה.

מאבק הרכבת הלא־מתפשר גרר חודשים של חוסר יציבות בקואליציה, שבה היתה חברה יהדות התורה. בסופו של דבר הוא הוביל להתפטרות של ליצמן מהממשלה, בטענה שאינו יכול לשאת באחריות לחילולי השבת. מנקודת המבט החרדית, פקקים אינם בגדר פיקוח נפש, ולכן אין סיבה לבצע עבודות תחזוקה בשבת. העימות מול משרד התחבורה הסלים, משום שהשר ישראל כץ, איש הליכוד, הבין שמצביעיו החילוניים לא יסכימו לספוג כניעה וחסימה של נתיבי איילון.

העימות מערער־הקואליציה ההוא היה חריג. היסטורית, ה"נכס" הגדול ביותר שמביאות המפלגות החרדיות כשותפות קואליציוניות הוא העובדה שהן שותפות נוחות, שאינן ממהרות לערער את יציבות הממשלה. לכן הבחירה של האדמו"ר מגור דווקא בנציג המוסדות שלא מלמדים לימודי ליבה ובמוביל מאבקי השבת להנהיג את אגודת ישראל עשויה להקשות עיגולי פינות ועצימות עיניים, ולגרור ריבוי מאבקים. עד היום גולדקנופף לא הפגין התמתנות. בריאיון לפני כשנתיים ל"קו הסקופים" החרדי אמר, בין היתר, שאם ינסו לכפות על החרדים שירות לאומי "יישפך דם ברחובות".

כיום הוא מבטיח ל"מוסף כלכליסט" שהחרדים יהיו "אזרחי ישראל היקרים". לפני שבועיים, לאחר שנבחר, שכר את שירותיהם של שני אנשי יח"צ מנוסים: מני חדד, לשעבר דוברו של יו"ר ש"ס אלי ישי, ואבי בלומנטל, שעמד בראש מטה ההסברה לציבור החרדי של משרד הבריאות במשבר הקורונה. הם יסייעו לו גם למנוע "התחלקויות" מילוליות, וכנראה גם לנהל את הקרב הפנים־סיעתי שצפוי להתחולל כחלק מהיחסים המורכבים שין שתי המפלגות המרכיבות את הסיעה.

רשימת יהדות התורה לכנסת מורכבת משתי מפלגות: אגודת ישראל החסידית, ודגל התורה הליטאית. חסידות גור, שהיא הגדולה ביותר באגודת ישראל, מקבלת באופן מסורתי את המקום הראשון ברשימה לכנסת. נציגה הוותיק היה ליצמן, שנאלץ לפרוש מהכנסת הנוכחית לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בהפרת אמונים בפרשת מלכה לייפר החשודה בפדופיליה.

כמועמדים להחליפו מטעם החסידות הוזכרו, בין היתר, סגן ראש עיריית בני ברק וראש העירייה בעבר חנוך זייברט, חבר הכנסת לשעבר אליהו חסיד, ואיש העסקים יצחק שפירא. בסופו של דבר האדמו"ר בוחר את מי שנוח לו לעבוד איתו והוא סומך עליו, וכך  גולדקנופף, העסקן האלמוני יחסית שלא היה מעורב בפוליטיקה בעבר, הוזנק ישירות לראשות המפלגה.

ייתכן שהוא גם יעמוד בראש רשימת יהדות התורה לכנסת, שבעבר היה שמור אוטומטית לנציג גור. אלא שבשנים האחרונות התחזק מעמדה של דגל התורה, ובבחירות האחרונות חבר הכנסת משה גפני עמד בראש הרשימה כיו"ר יהדות התורה. כיום טוענים באגודת ישראל שההסכמה היתה למערכת בחירות אחת, ולכן התפקיד צריך לחזור לגולדקנופף, ואילו בדגל התורה טוענים שקדנציה של שנה אחת לא נחשבת. התשובה לשאלה הזו קשורה גם לשאלה מי יאייש את תפקיד יו"ר ועדת הכספים אם תקום ממשלת ימין־חרדים, שבה התפקיד שמור באופן מסורתי ליהדות התורה.

מנקודת מבט חרדית, אחיזה בברז התקציב של המדינה חשובה בהרבה מתפקיד שר, ובשלב זה הרושם הוא שגולדקנופף לא להוט לצאת למאבק על התפקיד מול גפני המנוסה.

כך או אחרת, גולדקנופף מצהיר בריאיון המתפרסם בעמוד הבא כי יילחם להשוואת המימון לחינוך החרדי - "עוד 3 מיליארד שקל" - גם ללא חובת לימודי ליבה. הדרישה הזאת מתנגשת ישירות בתוכנית הליבה שמוביל האוצר יחד עם חסידות בעלז. ובתחום החינוך גולדקנופף הוא כאמור גורם רב־עוצמה בקהילה החרדית, מכוח היותו מנכ"ל איגוד הת"תים — שאינם מלמדים את רוב לימודי הליבה ולכן מקבלים תקציבים מופחתים בהשוואה לתקציבי החינוך הממלכתי ורשתות החינוך החרדיות האחרות.

"חסכנו לאוצר 53 מיליארד שקל שרצו לתת לערבים"
בלי לימודי ליבה, עם תקציב חינוך מלא, ועם מאבקי שבת "אבל בחיבה". בריאיון ראשון לעיתון חילוני פורס יו"ר אגודת ישראל החדש את תפיסת עולמו ודרישותיו הפוליטיות המרכזיות

גולדקנופף במרכז של רשת החינוך בית יעקב. "אולי אנחנו נקבע את תוכנית הליבה? אצלנו הבעל שם טוב זה ליבה". צילום: יואב דודקביץ'

מה המטרות שהצבת לעצמך בתפקיד החדש?

"אני מגיע מתחום החינוך, שבו הייתי 50 שנה, ואני חושב שהגיע הזמן שאחרי 50 שנה יגיע השוויון. כואב מאוד להיות חלק מחברה שכל הזמן במסכנות. אנחנו מוכים, בזויים, שפלים. לערבים מצאו 53 מיליארד שקל בהינף יד. גם אנחנו לא מוכנים להיות זולים. כל המנהיגים פונים לציבור בנאומים כ'אזרחי ישראל היקרים'. אז גם אנחנו נהיה 'אזרחי ישראל היקרים', ואם ירצו אותנו בממשלה נדרוש שווה בשווה, כמו כל ילד בישראל".

אבל אתם מוסדות חינוך פרטיים, שלא מלמדים לימודי ליבה. למה שתקבלו מימון שווה מהמדינה?

"במעונות יום אין ליבה. למה דבר ראשון רצו לכרות את הסובסידיה של נשים חרדיות? למה אמרו לנשים חרדיות שאתן סוג ג'? ערבים זה סוג ב'. עד מתי אתה רוצה לדפוק את הגננות החרדיות ולא לתת מה שמגיע להן? אולי אנחנו נקבע את תוכנית הליבה? אולי אצלנו הבעל שם טוב זה ליבה".

כמה כסף אתה רוצה?

"יספיקו לנו 3 מיליארד שקל לחינוך. עד עכשיו הייתי קול קורא במדבר, עכשיו אני אהיה קול קורא בכנסת".

אתה מתלונן על קיפוח אבל אתם חלק מהשלטון כבר קרוב ל־50 שנה.

"על זה דווה לבנו. הצלחנו לעלות מ־30% תקצוב ל־70%. חסרים לנו 30%, וגם מבנים תקניים אין לנו".

אתה מדבר על קיפוח תקציבי ופגיעה בגננות, אבל דווקא אליך הופנו טענות על כך שרשת הגנים שלך עושקת גננות ומפטרת אותן בחודשי הקיץ.

"אנחנו מעסיקים עשרת אלפים איש, ועובדה שאף אחד לא תבע אותנו. אנחנו עושים למען נשים דברים שאף אחד לא עשה. אם אנחנו מפטרים גננות, זה רק כחגורת ביטחון למקרה שהכיתה לא תיפתח. הוצאנו כמה מכתבים מעורכי דין, וכל אדם שימצמץ וידבר נגד העמותה ייתבע".

פורסם דו"ח של מבקר המדינה, שקבע שאתם מפטרים גננות בקיץ.

"זה היה לפני 15 שנה, אז המדינה לא תקצבה את יולי־אוגוסט. מאז המדינה מממנת את החודשים האלה ואנחנו משלמים".

רשת בית יעקב ופתחיה מעסיקות 15 בני משפחה שלך. זה נראה לך תקין?

"לבני המשפחה שלי אסור לעבוד? מה נפל עליך? על פי רשם העמותות אני יכול להעסיק עד 10% בני משפחה, אז אני צריך להוסיף עוד בני משפחה".

אם לבנימין נתניהו לא יהיו 61 חברי כנסת להקים ממשלה, תסכימו לשבת בממשלה בלעדיו?

"אם אין 61, כל הסיטואציה משתנה. אבל כל דבר שנוכל לעשות כדי להקים ממשלה ימנית עם ביבי — נעשה".

ואם הוא לא יוכל להקים ממשלה כזו, תבדקו אופציות אחרות?

"בדקנו אופציות אחרות גם בקדנציה הזו, אבל לא יכולנו ללכת עם לפיד וליברמן. עשינו הכל ונעשה הכל כדי שתקום ממשלה לארבע שנים".

ממשלה עם בני גנץ באה בחשבון?

"גנץ היה איתנו בממשלה. למה גנץ לא טוב? לא פסלנו אותו, בהחלט לא".

תדרוש להיות יו"ר ועדת הכספים?

"יש הסכם ביהדות התורה שמפלגה אחת מקבלת את המקום הראשון ברשימה, והשנייה בוחרת תפקיד ראשונה. אני לא יודע מה יהיה, אני עוד לא שם".

איזה תפקיד אתה רוצה?

"בחורים וילדים מדברים על מה יהיה. נגיע לנהר, נחצה אותו. אני רוצה לחוקק חוק שבכנסת לא יפריעו אחד לשני ולא יצעקו. אבל אם עד עכשיו לא עשו את זה, כנראה אי אפשר לעשות".

יש לך עוד תוכניות?

"יוקר המחיה הכה בציבור החרדי קשות, כולל דברים שליברמן עשה כמו העלאת המיסוי על כלים חד־פעמיים. כמו שיועצי האוצר ידעו לומר איך להעלות את יוקר המחיה, שידעו גם לומר איך להוריד".

הם ישתפו עם זה פעולה?

"אנחנו המתנה הכי גדולה לאוצר, כי הבאנו להם בחזרה את ה־53 מיליארד שקל שרצו לתת לערבים. לפחות שהתודה שלהם תהיה שיורידו את יוקר המחיה".

עם כניסתך לכנסת צריך לחשוש משובם של מאבקי השבת?

"אם אני אוכל ליישם את מה שחוק שעות עבודה ומנוחה אומר, נשיג הרבה. יש הרבה מפירי חוק בתחום של חוק שעות עבודה ומנוחה, יותר מאלה שעוברים באדום. ודאי שכל הצד החרדי, הדתי והמסורתי יפעל כדי שישמרו על החוק. אנשים לא צריכים לעבוד כמו שוורים וחמורים שבעה ימים בשבוע. יש יום אחד שבתון בשבוע, מה קרה? נרצה שהמדינה תהיה מדינה יהודית, אבל בחיבה".

חיבה? בגלל מאבק שאתה הובלת נגד עבודות ברכבת בשבת, ליצמן נאלץ בעבר להתפטר מהממשלה.

"זה היה מאבק של גדולי ישראל. אני הייתי נציגם".

גם להחרים את שפע שוק זה לא ממש חיבה.

"באו גדולי ישראל ואמרו 'תקנו בחנויות ששומרות שבת'. גם זו בעיה? אנחנו נאבקים על חנויות שנמצאות במגזר החרדי. זה שהעסק קרס? קרס. עוד רשתות קרסו".

אתה גר במתחם שנלר בירושלים. זה מתאים שנציג של ציבור כל כך עני גר בפרויקט החרדי הכי יוקרתי בעיר?

"אני גר בבניין של 10 קומות, לא בווילה. חשוב לי להיות ליד בית המדרש של גור. המזל הוא שקניתי את זה במחיר אפס ב־2016, ב־30 אלף שקל למטר, אז לא חלמו שזה יהיה כל כך יוקרתי. שילמתי במיטב כספי, חלק מהפנסיה שלי וחלק מהירושה של ההורים, והיה לי מזל שהמחירים עלו".

שחר אילן