קול קורא

//

אריאל גרייזס

קול קורא

אריאל גרייזס

איך "לבנון" מסביר את ירידת קרנה של הסולידריות בארץ?

20 שנה מלאו במאי ליציאה מלבנון, אבל רק לאחרונה העיסוק בתקופה ההיא מתחיל להתעורר באמת, בין היתר בזכות "לבנון, המלחמה האבודה", ספרו של חיים הר־זהב, המביא מאות עדויות של חיילים משנותיו האחרונות של צה"ל בלבנון. הקריאה בספר היא עסק קשה וכואב, בעיקר כי הוא פורט שוב ושוב על השאלה: "בשביל מה?". בשביל מה מתו מאות חיילים במשך שנים כביכול כדי להגן על יישובי הצפון, כשבפועל חיזבאללה מעולם לא ניסה לעבור את הגבול, ומטרתו היחידה היתה אותם חיילים?

לבנון, מזכיר לנו הספר, היא עוד חוליה בשרשרת של קונספציות שבני אדם סירבו להשתחרר מהן עד שהיה מאוחר מדי. מי שהיתה אחראית לשינוי הזה בסטטוס קוו היא בעיקר תנועת "ארבע אמהות". הספר מתאר היטב איך הצליחה המחאה האזרחית הזאת לשנות מהיסוד את הדרך שבה ישראל חושבת על הצבא שלה. מכוח שמטרתו להגן על אזרחים, אפילו במחיר חייו, נהפך צה"ל לכוח שכולנו צריכים להגן עליו. פתאום, אלה לא חיילים אלא הילדים שלנו.

"לבנון, המלחמה האבודה". אנחנו כבר לא מוכנים לשלוח את ילדינו להגן על מגזר מסוים. צילום: ויקפדיה

אפשר לטעון שיש פה התבגרות של מדינה שכבר לא מוכנה להקריב קורבן למולך כדי לשמור על קונספציות שמרניות של פוליטיקאים. אבל כשמעמיקים פנימה, רואים שזהו עוד נדבך בתהליך הא־סולידריות של ישראל. בניגוד למחאות אזרחיות שבאו אחר כך, "ארבע אמהות" מעולם לא קיבלה גוון פוליטי מובהק, כנראה מפני שחיילי צה"ל הגיעו מכל שכבות העם. אז באו אזרחי ישראל ואמרו: אנו לא מוכנים להקריב את בנינו בשביל מגזר מסוים במדינה — לא בשביל יישובי הצפון ולא בשביל יישובי הדרום. רק כאשר הסאה נגדשת וכל מדינת ישראל סובלת, רק אז יוצאים למבצע (מוגבל) בעזה.

אם בעבר הסירוב להקריב את חייך למען המדינה נחשב הדבר הכי אנוכי שיש, הרי שכיום הסמל לאגואיזם הוא מגורים ביישוב על הגבול או בהתנחלות, שמצריכים פטרול 24/7 ומסכנים את חיי ילדינו. קשה לא לחשוב על המנטליות הישראלית החדשה הזאת בתקופה שבה ראש הממשלה מקדם סיפוח של יהודה ושומרון, בזמן שעם ישראל שרוי במשבר הכלכלי של הקורונה. המהלך המגזרי הזה עוד עשוי להתגלות כחרב פיפיות.