האורקל ההוליוודי

//

יאיר רוה

באטמן העלה את טראמפ. הג'וקר יפיל אותו

העלייה של טראמפ לא היתה צריכה להפתיע את חובבי הקולנוע: ברוב שוברי הקופות של עידן אובמה השלטון היה מושחת, הממסד מסואב, והאזרח הקטן מיואש. מאז הוליווד מכה על חטא ומגייסת את כל התותחים הכבדים כדי להביא מהפך בבחירות הקרובות. האם הג'וקר ובוראט יצליחו היכן שסופרמן ובאטמן כשלו?

האורקל ההוליוודי

יאיר רוה

"ראית מה קורה בחוץ?... כולם רק צועקים זה על זה. אף אחד כבר לא מתנהג בתרבותיות. אף אחד לא חושב איך זה להיות בנעליו של מישהו אחר. אתה חושב שאנשים [עשירים] כמו תומאס וויין חושבים אי פעם איך זה להיות אחד כמוני? איך זה להיות כל אחד מלבד עצמם? הם לא. והם חושבים שפשוט נשב בשקט ונספוג את זה כמו ילדים טובים! שלא ניהפך לזאבים ונשתולל!".

(מתוך "ג'וקר", 2019)

ה

קולנוע הפופולרי נחשב למייצג נאמן של מצב הרוח הלאומי בארצות הברית. בכל דור ודור ניתן לזהות בלהיטי התקופה כיצד התמורות החברתיות והכלכליות שמחולל הנשיא המכהן משפיעות על הקהל הרחב: הנשיאות של פרנקלין דלנו רוזוולט, למשל, איש הניו דיל שהוציא את אמריקה מהמשבר הכלכלי הגדול, משתקפת בקולנוע האנושי והאופטימי של פרנק קפרה; הקדנציה וחצי הפרנואידית של ריצ'רד ניקסון בשנות השבעים מתקשרת לקולנוע האפל, הפרנואידי והאנטי־ממסדי של פרנסיס פורד קופולה, אלן ג'יי פאקולה וסידני פולאק; ואילו שמונה השנים של רונלד רייגן בבית הלבן מזוהות עם קולנוע מלוטש ושמרני שיישר קו עם ערכי המשפחה והמיליטריזם שרייגן ניסה להחזיר לאופנה אחרי שנות השישים והשבעים המתירניות.

אולם לקולנוע יש גם יכולת לא רק לשקף את המצב הקיים, אלא לנמק את העתיד לבוא, לבטא את הזרמים התת־קרקעיים שיתפרצו בטלטלות גדולות מאוחר יותר: מסרטי האימה המיניים של שנות השבעים שניבאו את הפוריטניות של ימי רייגן ועד סרטי האסונות של סוף שנות התשעים, שכמו ניבאו את התנגשות העולמות של פיגועי 11 בספטמבר.

רגע לפני הבחירות הדרמטיות בארצות הברית כדאי להפנות זרקור ולהבין: כיצד הקולנוע של הוליווד הליברלית בימי אובמה בעצם הכשיר את הקרקע לעלייתו של דונלד טראמפ, ואיך הוא הכה על חטא מאז בניסיון להביא למפלתו בשבוע הבא.

ימי אובמה:

גיבורי העל אולי מאמינים בנשיא, אך לא במערכת

באופן כללי ניתן לומר שכשבבית הלבן יושב נשיא דמוקרטי, הקולנוע ההוליוודי נוטה להיות חיובי, לבבי ואופטימי, וכשיש רפובליקני בשלטון הוא מגיב בסרטים חתרניים ואפלים. על פי החוקיות הזאת, ימי אובמה היו אמורים להיות רצופים בקולנוע אוטופי — אחרי הכל לבית הלבן הגיע נשיא צעיר וכריזמטי, שעשה היסטוריה בהיותו הנשיא השחור הראשון במדינה ש־150 שנה לפני כן עדיין הרשתה להחזיק עבדים, איש שיודע בנאומיו לאחד ולחבר.

אבל הקדנציה של אובמה נפתחה במשבר הכלכלי הגדול של 2008, שהיה גם שבר עמוק בין האמריקאים למערכת כולה, שנתפסה כמיטיבה בעיקר עם שכבה מאוד דקה ומבוססת באוכלוסייה. גם אם האמריקאים האמינו למנהיג המדינה, הם איבדו אמון במוסדותיה. מהבנק המרכזי, דרך המשטרה ובתי המשפט ועד בית המחוקקים — כולם שיתפו פעולה עם השיטה שגרמה למיליונים לאבד את בתיהם ומקומות העבודה שלהם. וזה לא משהו שנשיא אחד אהוד יכול לשנות בקלות.

התוצאה היא שהקולנוע של ימי אובמה הגיב בעיקר למשבר האמון הציבורי, ולא לאופק האופטימי שהנשיא החדש הבטיח. הסרט ההוליוודי הגדול האחרון של נשיאות ג'ורג' בוש הבן, רגע לפני שברק אובמה זכה בבחירות, היה "האביר האפל" של כריסטופר נולן. הסרט סימל מפנה דרמטי בז'אנר גיבורי העל משום שהיה יותר ריאליסטי מפנטסטי. בגות'אם של נולן דברים רעים קורים בגלל אקלים ציבורי שמאפשר לנבלים לשגשג, כי מוסדות השלטון התפרקו. יש היגיון מאחורי הטרור. ולהצלחה המסחררת של "האביר האפל", שהיטיב ללכוד את רוח התקופה, היתה השפעה מכרעת על כל סרטי האקשן שהגיעו בימי אובמה — הגיבורים האופטימיים והפטריוטים נהפכו לקודרים ומחוספסים, והקו שבין שמירת החוק ובין נקמה אישית שוב ושוב מיטשטש.

סדרות הסרטים "משחקי הרעב", "כוכב הקופים" ו"קפטן אמריקה", ששברו קופות בתחילת העשור הקודם, מייצגות היטב את המגמה הזאת. כולן מציגות עתיד דיסטופי, שבו הרוע שולט והגיבורים חסרי אונים מולו. בסרטים הללו הממשל הוא מושחת וכוחני, ואין מי שדואג לאזרחים הקטנים, שמשמשים רק בשר תותחים עבור הכוחות שנלחמים מעל ראשיהם.

שניים מהגיבורים הקולנועיים הבולטים של ימי אובמה היו סופרמן (עם "איש הפלדה" ו"באטמן נגד סופרמן" של זאק סניידר) ולוק סקייווקר ("מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"). באופן מעניין אלה היו גם הכוכבים הגדולים של השנים 1977–1978, ימי שלטונו של ג'ימי קרטר, שכמו אובמה, היה גם הוא נשיא דמוקרטי שנבחר אחרי נשיאות רפובליקנית טראומטית שהסתיימה במשבר כלכלי (פורד בסבנטיז, בוש בשנות האלפיים). בשני המקרים הללו הקולנוע הוא זה שגרם לנו להבין שהקהל בבית לא שותף לאנחת הרווחה של שדרני הטלוויזיה והפרשנים הפוליטיים בעקבות תוצאות הבחירות, ושהמצב ברחובות קשה.

אם פעם גיבורי העל חיזקו את האמון במערכת כי פעלו במסגרתה, הרי שכיום אפילו הם סבורים שהיא רקובה. במקום לתת תקווה להמונים, הסרטים הגבירו את הייאוש הכללי

ההצלחה העצומה של "סופרמן" ו"מלחמת הכוכבים" בסבנטיז אותתה שהקהל מחפש סדר עולמי ישן. "מלחמת הכוכבים" הציג עולם ברור של רעים (בשחור) נגד טובים (בלבן). ואילו "סופרמן" הציג גיבור אולטרה־פטריוטי הלבוש בצבעי הדגל, שיורד מהשמיים כדי לעשות סדר ולהציל את העולם. בשני הסרטים היתה כמיהה כמעט פשיסטית לחוק, סדר והיררכיה ברורים, שיכולה להסביר את עלייתו רונלד רייגן. את מה שקרטר לא היה יכול לתת להמונים, כוכב מערבונים שרוצה להשיב עטרה ליושנה אולי יוכל לספק.

זה בדיוק מה שקרה 40 שנה אחר כך, כשקלארק קנט ומשפחת סקייווקר חזרו לחיינו, אבל בגרסאות יותר אפלות ורצוצות מאי פעם. הגיבורים הגדולים היו נטולי כל חשק לחיות ולתפקד ורק ביקשו שמישהו יבוא ויחליף אותם, שיגאלו אותם מייסוריהם.

ואם בסבנטיז גיבורי העל חיזקו את האמון בצדקת המערכת כי הם שירתו את העם במסגרתה, הרי שבגרסתם החדשה אפילו הם מאמינים שהמערכת רקובה כולה ומיסודה. במקום לתת תקווה להמונים, הסרטים שימשו תיבת תהודה לסנטימנט הציבורי השלילי, מגבר לייאוש הכללי.

וכשאין אמונה בשום דבר, אופורטוניסטים ציניים עולים לגדולה. וכך, כמו שקרה בסוף שנות השבעים, גם באמצע העשור הקודם נכנס לבית הלבן נשיא אולטרה־שמרן, סלב אשף תקשורת שזיהה את האקלים התרבותי האפל וניזון ממנו. רונלד רייגן בגרסה הניהיליסטית, חסרת כל הכבוד לדמוקרטיה ועם טינה לנשים, מיעוטים ומהגרים. האמריקאים, שכבר ראו את הדיסטופיה בעיניים בכל להיטי התקופה, בחרו בקלף המשוגע, בכוכב הטלוויזיה הלא צפוי, כי לפחות איתו יש סיכוי לטוויסט מפתיע.

וכך, מבלי להתכוון, הוליווד הליברלית הנוטה לשמאל, דווקא סללה את דרכו לשלטון של האיש שמייצג את ההפך מכל מה שהיא מטיפה לו.

ראשית ימי טראמפ:

משמעות חדשה ל"תברח" ו"מלך האריות"

טראמפ הושבע לנשיאות ארצות הברית ב־20 בינואר 2017. יום למחרת התחילו צילומי "פנתר שחור", סרט גיבור העל השחור הראשון שייהפך לסרט הכי קופתי של 2018. יומיים אחרי השבעתו הוקרן בפסטיבל סאנדנס בבכורה עולמית "תברח", קומדיית האימה של ג'ורדן פיל, שעקצה ליברלים לבנים על גזענותם המוסווית. באותו הזמן ספייק לי שקד על עריכת סרטו "שחור על לבן", שבמרכזו בלש משטרה שחור שמסתנן לשורות הקו קלוקס קלאן. חפשו בגוגל מאמרים באנגלית על "קולנוע בימי טראמפ", ואלה שלושת השמות הבולטים שחוזרים שוב ושוב, אף שהם לא נכתבו בהשראת טראמפ והיו יוצאים למסכים בדיוק באותם תאריכים גם אם הילרי קלינטון היתה זוכה בבחירות.

אולם יש לכך סיבה טובה: בשונה מאובמה, שניסה להיאבק במשבר הכלכלי שירש מקודמו, טראמפ רק ליבה את המשבר החברתי שירש מאובמה. תנועת Black Lives Matter, למשל, אמנם קמה עוד ב־2013, בשיא כהונתו של הנשיא השחור הראשון, אבל במקום להנמיך את הלהבות הללו, טראמפ רק שפך עליהן עוד דלק: מתמיכתו בצעדת הניאו־נאצים בשרלוטסוויל חודשים אחדים לאחר בחירתו, דרך הרוח הגבית שהוא מעניק למיליציות חמושות וגזעניות, וכלה במאמציו לרסק את המפגינים השחורים וכינוים "טרוריסטים".

"סרט המשך בוראט" (2020). ניסיון להילחם בפייק ניוז באמצעות פייק ניוז

"עלייתו של סקייווקר" (2019). נכנע ללחץ הטרולים הגזענים והסיג אחורה מגמות ליברליות.
צילומים: Amazon Studios, אולפני וולט דיסני, Warner Bros. Pictures, Marvel Studios

מסיבה זו גם סרטים שהופקו לפני שטראמפ נבחר, אך יצאו לעולם בזמן כהונתו, מצליחים לייצג את רוח התקופה ולו משום שהם מקבלים פרשנות חדשה — האימה של "תברח", קריאת הקרב של "פנתר שחור" והמחאה של "שחור על לבן" נראות פתאום נבואיות. ספייק לי אפילו הספיק להכניס לסרטו אפילוג מאירועי שרלוטסוויל כדי להדגיש את העובדה שאפילו שהסרט נכתב לפני טראמפ, הוא רק רלוונטי יותר כעת, ובמקום לדבר על העבר הוא מדבר על ההווה.

מגמה נוספת, שהחלה עוד לפני טראמפ וקיבלה פרשנות חדשה בעקבות היבחרו, היא הגיוון בייצוגים. דיסני, למשל, מקפידה עוד מסוף שנות השמונים להציג עוד ועוד גיבורים לא־לבנים ונשים חזקות, אבל בעידן טראמפ המגמה העלתה הילוך משמעותי. כאילו רוצה לומר: "אם טראמפ יזהם את העולם בגזענות, שוביניזם ושנאת מהגרים, אנחנו נציף אותו בגיבורים מכל הקשת האנושית".

וכך דיסני, קבוצת האולפנים הגדולה והחזקה בהוליווד, עם היסטוריה של שמרנות וגזענות ובעיקר עם מחויבות להראות מאזני רווח לבעלי המניות, החליטה להמר כי דווקא אג'נדה ליברלית תביא את ההמונים לבתי הקולנוע. יתרה מזאת, היא השיקה מפעל רימייקים לקלאסיקות עבר, שהכניס תיקונים תרבותיים לייצוגים המיושנים בסרטי המקור: "מלך האריות" החדש חגג את התרבות האפריקאית והקפיד על קאסט מדובבים שחור; "אלאדין" הדגיש את המוצא המזרח תיכוני של הדמויות; "מולאן" עשה כבוד לתרבות הסינית; ו"היפה והחיה" חידד את הפמיניזם. כל עם, מוצא ותרבות שהותקפו בידי טראמפ נהפכו לגיבורים אצל דיסני, והקהל הגיב בתשואות ובהכנסות של מיליארדי דולרים.

אמצע הכהונה:

הייאוש מביס את הנוקמים ו"מלחמת הכוכבים"

הבחירה של טראמפ לנשיא היתה הלם מוחלט עבור תעשיית הבידור. לאורך כל תקופת הקמפיין כלי התקשורת לא לקחו ברצינות את כוכב הריאליטי הפרובוקטיבי. לכן כשהתפוגג ההלם, הוליווד הבינה שעליה להכות על חטא, להבין איך נרדמה בשמירה וסיפקה הפי אנד דווקא לנבל. זה חייב את האולפנים לכוון מחדש את מותגי הענק שלהם ולהתריע בפני הצופים מפני מה שקורה כשההגה עובר לידיים הלא נכונות.

קחו למשל את סדרת הסרטים של מארוול, שהיתה הכי בולטת ומצליחה בעשור החולף. הנרטיב שהתחיל בסרטי "קפטן אמריקה", "הנוקמים" (2012) ו"הנוקמים: עידן אולטרון" (2015) קיבל תפנית אפלה עוד יותר בשני סרטי "הנוקמים" האחרונים ("מלחמת האינסוף" ו"סוף המשחק"): אם בראשונים הסכנה הגדולה היתה השלטון שיצא נגד הגיבורים, הרי שבאחרונים קרב השליטה הפנימי התגמד לעומת המאבק החשוב באמת למניעת השמדה טוטלית. שני סרטי "הנוקמים" של ימי טראמפ הציגו את הדמות שכנראה תהפוך לאחד הייצוגים הברורים של האיש והתקופה: תאנוס, הנבל שחושב שזה רעיון טוב להשמיד חצי מהיקום — לא מתוך רוע, אלא כי זה לרווחת החצי השני — ושהגיבורים לא יכולים להביס מבלי להחריב את עצמם.

החיסול של חצי יקום ב"הנוקמים" שיקף את ההרגשה של אמריקאים רבים, שגילו ב־2016 שלא סופרים אותם עוד, שמנהיגם החדש יקריב אותם לטובת החצי הלבן והמבוסס

זה היה אמור להיות סרט אחד במקור, אבל העובדה שדיסני ומארוול איפשרו את פיצולו לשניים — ובכך סיימו את "מלחמת האינסוף" בניצחונו של הנבל ובטרגדיה של חיסול חצי מהיקום בנקישת אצבע (כולל חצי מהנוקמים עצמם) — היתה אקט של טירוף הדעת. אולם ההצלחה העצומה של הסרט הוכיחה שהן לא רק מבינות את הקהל, אלא גם את רוח התקופה. הדימוי של חצי יקום מתאדה — שהדהד שנה שלמה עד לפתרונו בסרט ההמשך (שבאופן מפתיע לא מחק את הטראומה) — הצליח לבטא את התחושה שימי טראמפ הם במידה מסוימת קץ ההיסטוריה, אלגוריה מדויקת לחצי מאמריקה לפחות, שקמה בוקר אחד ב־2016 וגילתה שלא סופרים אותה, שהמנהיג החדש שלה יקריב אותה לטובת החצי הלבן והמבוסס יותר במדינה.

גם שני סרטי "מלחמת הכוכבים" האחרונים מיטיבים ללכוד את רוח התקופה, אם כי מהצד ההפוך של המפה הפוליטית. ההתחלה היתה ליברלית כמו בדיסני — "אחרון הג'דיי", שיצא בדצמבר 2017, אמנם צולם עוד לפני שטראמפ זכה בבחירות, אבל הוא לוקח את הרטוריקה הטראמפית הרעילה, וכמו משיב לה בצורה הנכונה: טראמפ מזלזל בנשים? אז הנשים של "מלחמת הכוכבים" יקבלו תפקידים בולטים יותר; טראמפ מפיץ רעל נגד מיעוטים ומהגרים? "מלחמת הכוכבים" ישים במרכז דמויות שחורות ואסייתיות, ואף יציג נרטיב שיוצא נגד הפריבילגיה המולדת של אבירי הג'דיי — הגיבורה ריי היא בת של "אף אחד", ולפיכך כישוריה הם לא ירושה מאבותיה, אלא שלה בלבד.

אבל אז ב־2019 יצא הסרט השלישי של "מלחמת הכוכבים" ("עלייתו של סקייווקר"), שם ברקס למגמה הליברלית והיה רגרסיה מצערת. הסרט נכתב מחדש בעקבות מחאות מעריצים — גברים לבנים שהיו בני נוער בשנות השמונים ומתגעגעים לימים שבהם ראו רק את בני דמותם בקולנוע. המעריצים הקולניים הללו העניקו משמעות חדשה ועצובה למילים "מלחמת הכוכבים", משום שסירבו לקבל גיבורים שחורים ואסייתים כמובילי הסיפור. והלחץ עבד — המעריצים הצליחו לגרום לג'יי.ג'יי אברמס, הבמאי והתסריטאי, לבטל לא מעט מקווי העלילה החדשניים (וכך נהפכה פתאום ריי לנכדתו של פלפטין, שבכלל מת ב"שובו של הג'דיי", בטוויסט הכי עצוב ומיותר בכל תולדות הסדרה) ולפגוע בהישגים היפים של הסרטים הקודמים. האולפן חשש מנזק למותג, אבל בפועל הזיק לו עוד יותר. זו היתה הוכחה לכוח שיש בעידן טראמפ לטרולים צעקנים שמפיצים פייק ניוז וגזענות ברשתות.

שנת הבחירות:

הג'וקר ולוחמי חירות מהסבנטיז יורים בתותחים

2020 היתה ה־שנה של המחאה ההוליוודית נגד טראמפ. מבול של סרטים, שנכתבו והופקו בשלוש השנים האחרונות ומגיבים לאקלים החברתי של ימי טראמפ, היה אמור לשטוף אותנו. כך, למשל, לפי הטריילר של "וונדר וומן 1984" הנבל החדש הוא איל תקשורת שנראה כמו ערבוב של רייגן, טראמפ וג'ורג' אורוול. אבל את הסרט הזה ואת הסרטים הגדולים האחרים של 2020 לא נראה השנה בקולנוע, כי האופן שבו הנשיא הכושל טיפל במגפת הקורונה גרם לשיתוק של הוליווד כבר שמונה חודשים, ורוב סרטי הדגל של 2020 ייצאו רק ב־2021, אם עוד יהיו רלוונטיים.

לכן, לסיכום הקדנציה של טראמפ יש לנו כרגע ארבעה סרטים גדולים ובכירים שהופקו אחרי השבעתו לנשיאות ונראה כי נוצרו מתוך רצון להגיב ישירות על מה שהמנהיגות שלו עושה לאמריקה ולעולם.

הראשון הוא "העיתון" של סטיבן ספילברג, שחוזר לסבנטיז, לימי החשיפה של מסמכי הפנטגון על מעורבותה של ארצות הברית במלחמת וייטנאם בידי ה"וושינגטון פוסט". ההפקה והכתיבה של הסרט יצאו לדרך בפברואר 2017, צילומיו התקיימו במאי והוא הופץ בדצמבר, רק כי ספילברג אמר שהרגיש שזה הסיפור שהוא חייב לספר ברגע זה — סיפור על חשיבותה של תקשורת חופשית שתחשוף את האמת שהממשל בבית הלבן מנסה להסתיר.

"ג'וקר" (2019). הגיבור/הנבל משתמש במצוקה חברתית אמיתית כדי לדרדר את העולם לכאוס

"סוף המשחק" (2018). המאבקים הפנימיים מתייתרים כשהשלטון נופל בידי נבל אימתני.
צילומים: Amazon Studios, אולפני וולט דיסני, Warner Bros. Pictures, Marvel Studios

בדומה לכך גם "משפט השבעה משיקגו" (2020), שעוסק בתביעה שניהלה המדינה נגד מפגינים שמאלנים, עלה החודש בנטפליקס כדי להגיע לקהל לפני הבחירות. גם כאן מדובר בסרט שחוזר לימי ניקסון בבית הלבן ומשווה בין האופן האלים והטוטליטרי שבו ניסה לדכא מחאה לגיטימית, לבין ימי טראמפ.

"סרט המשך בוראט", שיצא בסוף השבוע שעבר, הוא עוד מיזם קולנועי שהדחיפות שבה נעשה מעידה שהוא מגיע בתזמון לא מקרי, והוא ניסיון מודע להכשיל את קמפיין הבחירה מחדש של הנשיא, כשהוא נלחם בפייק ניוז באמצעות פייק ניוז. השיטה של סשה ברון כהן, יוצר הדמות והסרט, היא לומר  בתור דמותו של עיתונאי קזחי בעל עמדות גזעניות, את הדברים הכי איומים על נשים, יהודים ומיעוטים ולראות את הקהל שלו מהנהן בהסכמה או מוחא כפיים. הוא מסתנן למוקדי כוח אמיתיים שרואים בו בן ברית — מכנס רפובליקני עם סגן הנשיא מייק פנס ועד פגישה אישית עם רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ — ומבצע בהם אקט סמלי של התנקשות סאטירית. "ב־2005 הייתי צריך דמות מיזוגינית, גזענית ואנטישמית כדי לגרום לאנשים לחשוף את הגזענות החבויה בתוכם", אמר ברון כהן ל"ניו יורק טיימס". "כיום הגזענות כבר מוחצנת. הגזענים גאים להיות גזענים".

"ג'וקר" הוא תמרור אזהרה מפני הקסם והסכנה שבניהיליזם. אולם הצלחתו האדירה עשויה להעיד כי הקהל לא נבהל, אלא דווקא נשבה בקסמי הנבל שאף אחד לא ספר

אבל בסופן של ארבע שנות טראמפ יש כרגע סרט אחד שבאופן ברור נוצר כפורטרט לחברה שלשלטון יש אינטרס להבעיר אותה: "ג'וקר", שבקיץ 2019 נהפך לתופעה גלובלית עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר. האופן שבו הסרט הופך את הנבל לגיבור, האופן שבו הגיבור משתמש בטלוויזיה כנקודת הקפיצה שלו לתודעה ציבורית, והאופן שבו הגיבור/הנבל משתמש במצוקה חברתית אמיתית כדי להצית חבית אבק שריפה ולדרדר את העולם לכאוס, הפכו את "ג'וקר" לביוגרפיה הקולנועית הלא רשמית של טראמפ עצמו ותמרור אזהרה חמור מפני הכוח, הקסם, הכריזמה והסכנה שבניהיליזם.

מצד שני, החיבוק האדיר שנתן הקהל ל"ג'וקר" עשוי להעיד על כך שתרחיש הבהלות שהציג, לא רק שלא הבהיל את הצופים, אלא דווקא הפיל אותם בקסמיו של הנבל — האיש שאף אחד לא ספר, לא אמו, לא שכנתו, לא חבריו לעבודה, לא מנגנוני הרווחה ולא התקשורת. אז הוא מצא דרך להציב על עצמו זרקור, שכל העולם יידע מי הוא וישתחווה בפניו. בקריאה כזאת של הסרט, לא בטוח בכלל שעידן טראמפ יגיע השבוע לסיומו, ושזו הכתבה האחרונה שתקראו בעשור הזה על השפעתו על הקולנוע.

הזרעים נטמנו גם בטלוויזיה
בין וולטר ווייט לסול גודמן

"הפוליטיקה נמצאת במורד הזרם מהתרבות", אמר פעם אנדרו ברייטבארט, המו"ל והכותב האמריקאי. כלומר, כל שינוי פוליטי יתבטא קודם כל בשינוי תרבותי. כך למשל, את שורשי בחירתו של טראמפ ניתן לזהות בשלוש סדרות מפתח של עידן אובמה: "בית הקלפים" (נטפליקס), שהציגה נשיא אהוב ומחבק ותחושה של קונצנזוס, אבל מתחת לפני השטח פילוג, שחיתות, פסימיות ואימה שהולכים וגוברים; "מד מן" (AMC), שהתרפקה על עולם ישן שבו גברים היו "גברים!", נשים נותרו בבית, מיעוטים נעלמו מן העין ולא היה פוליטיקלי קורקט (גם אם התיימרה לבקר זאת); וכמובן "משחקי הכס" (HBO), שהציגה עולם שאף שיש בו נשים חזקות, עדיין מתנהל לפי חוקים שוביניסטיים ביותר (ומשופע בעירום נשי). הגברים שבו לוחמים, הנשים רוקמות מזימות מאחורי הקלעים, ואפילו דאיניריז הדגולה הגיעה לעמדתה דרך המיטה.

המהפכות החברתיות הגדולות שעברו על אמריקה מאז בחירתו של טראמפ, ובראשן MeToo ו־Black Lives Matter, חלחלו גם לטלוויזיה והביאו לשינוי עומק בייצוגים של נשים ומיעוטים. אולם הפער בין אמריקה של תחילת העשור להיום בולט היטב דווקא בהשוואה בין סדרות שבמרכזן גבר לבן —"שובר שורות" והפריקוול שלה "סמוך על סול". וולטר ווייט של "שובר שורות" (שהגיעה לסופה ב־2013) הוא גבר לבן שמצדיק את פנייתו לדרך הפשע באמצעות הצורך להגן על משפחתו. הנשים בסדרה רק צריכות שיצילו אותן. הדמות הנשית הכי משמעותית בסדרה, סקיילר, היא מהדמויות הכי בלתי נסבלות שנראו על המסך הקטן וכל מה ששוביניסט אמריקאי טיפוסי עשוי לחשוב על נשים.

מה שמוביל אותנו לדמות הגברית הדומיננטית השנייה בסדרה, מייק, המהווה ניגוד מוחלט לג'ימי, מעין ג'ון וויין מודרני שהיית רוצה לצידך בשעת צרה. הוא לא מפחד מאף אחד והקשיחות שלו היא משהו שכולנו יכולים רק לקנא בו. הוא כל מה שג'ימי היה רוצה להיות. הוא כל מה שאמריקה היתה רוצה להיות. אמריקה של טראמפ, אפשר לומר, חולמת על מייק אבל יודעת שהסתפקה בגודמן. ואולי בבחירות הקרובות ההבנה הזאת תביא למפלתו.

/// אריאל גרייזס