עלות תועלת

שאול אמסטרדמסקי

עלות תועלת

//

שאול אמסטרדמסקי

תמרור האזהרה של קריית שמונה

פיאסקו הפינוי של העיר הצפונית חייב ללמד אותנו על הסכנות שטמונות בניהול ממשלתי כושל במקום ניהול מקומי מיומן ונטול אינטרסים זרים. זה קריטי, כי מה שעלול להגיע יציב אתגרים גדולים בהרבה

מוסף כלכליסט | 26.10.23

1

את מה שקרה בניסיון הפינוי של קריית שמונה צריך ללמד בבית הספר הממשלתי לטעויות. "זה לא לכתוב נח בשבע שגיאות, זה לכתוב נח ב־70 שגיאות", סיפר לי מנכ"ל משרד ביטחון הפנים לשעבר תומר לוטן, שהיה שם השבוע. את ההחלטה על פינוי יותר מ־22 אלף תושבי העיר קיבל משרד הביטחון בבוקר שישי שעבר. הממשלה הודיעה, והתושבים נכנסו לפאניקה. רבים התפנו עוד קודם ביוזמתם; לפי הערכת העירייה עצמה, לפחות כמחצית יצאו על חשבונם. הם החזקים יותר מבחינה סוציו־אקונומית, אלה שיכולים לשאת בתשלום, או שיש להם בני משפחה שיקלטו אותם. לכן כשהתקבלה ההחלטה הרשמית על הפינוי, התושבים שעוד נשארו בעיר היו החלשים יותר.

ואז החל מחול של טעויות. התושבים שנותרו היו בעמדת נחיתות גדולה כי היצע חדרי המלון כבר היה נמוך מאוד. תושבי העוטף, שדרות, אופקים, נתיבות וחלק מתושבי אשקלון כבר חולצו, וכן יישובי גבול הצפון, כ־100 אלף איש בסך הכל. היצע חדרי המלון הרלבנטיים הוא כ־40 אלף. לתושבי קריית שמונה שחיכו לפינוי רשמי לא היה הרבה מקום מלכתחילה.

וזה לא נגמר כאן. הפינוי נעשה בסוף השבוע, בעיר שרבים מתושביה שומרי שבת. בשבת בבוקר המוקד הטלפוני של העירייה קרס ותושבים רבים פשוט הגיעו למתנ"ס כדי לדרוש פינוי. "היה שם המון אדם. משפחות, ילדים, צעקות. כמעט מכות, המשטרה הוזמנה", מספר לוטן. בשלב הזה, העירייה גם הודיעה שמאחר שרק חלק מהתושבים באו לקבל את הקצאת חדר המלון שלהם, הממשלה הקצתה חדרים לתושבי ערים אחרות.

אם במשך שבועיים המדינה לא הצליחה לפנות את שארית תושבי קריית שמונה, אחרי שמחציתם עזבו לבד, מפחיד לדמיין איך ייראה פינוי נהריה או הקריות, שבהן 250 אלף אנשים

פינוי תושבים מקריית שמונה, ביום שישי. שרשרת של טעויות, ורבע מהתושבים נשארו מאחור. צילום: אי.אף.פי

וזה לא הסוף. דווקא בפינוי הזה הממשלה החליטה להעביר את המקל, ובמקום שמשרד הפנים ינהל אותו האחריות עברה למשרד התיירות. למה? שאלה טובה. מבדיקה עולה שהיוזמה הגיעה מהחשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג. רק שמשרד התיירות אינו משרד תפעולי. הוא לא יודע לעבוד מול רשויות מקומיות או הציבור. הוא גם לא תרגל זאת מעולם. זה נועד לכישלון.

אחרי קריסת מוקד העירייה, משרד התיירות העביר את הטיפול לחברת תיירות חיצונית קטנה, אמסלם תיירות. החברה גייסה 100 עובדים שאיישו את המוקד שלה, והצליחה למצוא חדרי מלון ל־5,000 תושבים (משרד התיירות הקצה לה 2,300 חדרים בלבד). ובסופו של דבר גם המוקד של אמסלם קרס מעומס.

ביום ראשון הכאוס החמיר. תושבים רבים קיבלו ואוצ'ר למלון מסוים ונסעו אליו רק כדי לגלות שהחדר כבר תפוס. היה לפחות אוטובוס אחד של תושבים שנסעו עד אילת, ושם גילו שאין להם מקום. בשלב הזה התחילה מלחמת חדרי מלונות. ראשי רשויות דחקו בתושבים שלהם לא לשחרר חדרים בשום פנים ואופן. כל השדים והשסעים הרדומים של החברה הישראלית צפו. "למה הקיבוצניקים קיבלו ואנחנו לא", "חייבים לאייש את החדרים לפני שיתחילו לפנות את אשקלון ואז לא יהיה לנו כלום". כזה.

לוטן עצמו, אגב, הגיע לעיר בניסיון לסייע, לבקשת השלטון המקומי, אבל נהדף בידי עוזר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהכריז שאין צורך בלשעברים. העוזר העמיד לרשות העירייה את גלעד שדמון, מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי — משרד ממשלתי קיקיוני שאין בו צורך. מתערב שאתם לא זוכרים מי השר שם.

בשורה התחתונה, בשני אחר הצהריים נשארו עוד כ־5,000 מתושבי העיר שלא נמצא להם פתרון. 5,000 איש הם כמעט רבע מהתושבים, רובם מהאוכלוסיות החלשות ביותר, חלק מהם סובלים ממוגבלויות ומנכויות שמקשות מאוד על פינוי ומציאת חדר מתאים, ודאי כשההיצע הגיע לקו האדום.

המצב היה כה כאוטי שאפילו מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שנבחר רק אחרי שראש הממשלה וידא שאין לו שיניים, אמר ש"אין די בפעולות הממשלה לטיפול בעורף ואין סנכרון מספק בין משרדי הממשלה. זוהי קריאת השכמה לראש הממשלה ולממשלה".

2

והנה החלק הכי משונה: לפי לוטן, פינוי יישובים למלונות כלל לא היה בתורת הלחימה הממשלתית. לפי התוכניות הקיימות, משרד הפנים ורשות החירום הלאומית אמורים לפנות למתקנים ציבוריים — מתנ"סים, מרכזים עירוניים, בתי ספר. אז למה בתי מלון? נראה שהתשובה נעוצה בפינוי הטראומטי, תחת אש, של קיבוצי עוטף עזה. הניצולים האלה היו צריכים פתרון מיידי ונוח ככל האפשר. מלונות היו הבחירה ההגיונית. לכך גם עזר הרציונל מאחורי תוכנית ממשלתית אחרת, שנקראת "משב רוח" ומאפשרת לתושבים בטווח הטילים להתפנות לכמה ימי התרעננות במלונות. לא היתה תוכנית ממשלתית לפינוי ארוך טווח למלונות, גם בגלל העלות האדירה (עד אמצע השבוע 600 מיליון שקל, והמספר גדל), וגם כי איש לא דמיין פינוי של יותר מ־130 אלף בני אדם.

כך, תוך כדי לחימה, הממשלה מצאה את עצמה עומדת מול רשויות ואנשים שמצביעים ברגליים ומתפנים לבתי מלון. איש לא מיפה את בתי המלון, לא ידע מה ההיצע מול הביקוש ואיך עושים זאת נכון. רק בשני בערב, 17 יום מתחילת המלחמה, הממשלה קיבלה את ההחלטה המתבקשת: לאפשר לתושבים פשוט לקבל כסף מהמדינה. 200 שקל למבוגר ליום ו־100 לילד. צעד כזה בהחלט יכול להקל את הלחץ, משום שכעת תושבים יוכלו לבחור להתפנות בלי לחשוב על השיקול הכלכלי, וגם יבחרו בפתרון שמתאים להם ביותר בלי להמתין לניהול הקלוקל של הממשלה. נותר רק לראות שהממשלה באמת מעבירה את הכסף בלי ביורוקרטיה.

השורה התחתונה מבהילה: אם כך התנהל פינוי קריית שמונה, שמחצית מ־22 אלף תושביה כבר התפנו עצמאית ולא תחת אש, דמיינו איך ייראה פינוי נהריה (66 אלף תושבים) או הקריות (250 אלף) או של ערים רבות במקביל, אם חלילה נגיע לתרחיש כזה בגלל מלחמה מלאה בצפון. אולי עדיף לא לדמיין.

מפונים במלון בנתניה, לפני שבועיים. אין תוכנית ממשלתית לפינוי ארוך טווח למלונות, אלא למתנ"סים ובתי ספר. צילום: דנה קופל
3

הפתרון של חלוקת כסף לאנשים כדי שיחליטו לאן להתפנות תואם את העיקרון שהממשלה היתה צריכה לאמץ מלכתחילה. במקום לנסות לנהל את כולם ולהיכשל, תנו כסף ותנו לשטח לנהל את עצמו. למעשה, זה בדיוק מה שראשי הרשויות מתחננים שייעשה מהרגע הראשון של המלחמה. שוחחתי השבוע עם ראש מועצה אזורית גליל עליון גיורא זלץ ועם ראש עיריית אילת אלי לנקרי. זלץ הוא קיבוצניק מלהבות הבשן. לנקרי עלה ממרוקו בגיל 9 היישר לאילת, וחי בה מאז. לשניהם ניסיון ניהולי במגזר הפרטי והציבורי, ואולי זה מה שגרם להם להגיד שכל תפיסת ההפעלה הממשלתית צריכה להיות אחרת: תנו לנו סמכויות ותקציבים, וננהל בעצמנו.

זלץ סיפר כי מלכתחילה לא חיכה לממשלה. במועצה שלו יש 29 קיבוצים עם כ־25 אלף תושבים. כבר ביום השני למלחמה, בטרם נורתה רקטה אחת מלבנון, הוא קרא לתושבים שרוצים בכך להתפנות, וחתם על התחייבויות תקציביות של מיליונים מול מלונות, הרבה לפני שהממשלה אמרה חצי משפט בכיוון: "אנחנו יודעים לנהל ומכירים את הצרכים והיכולות. שהממשלה פשוט תיתן תקציב במקום ביורוקרטיה מסובכת" אמר.

בצד השני של הארץ, באילת, מספר האנשים הוכפל בתוך שבועיים, מ־60 ל־120 אלף. זו אומנם עיר תיירות שרגילה להימתח ולהתכווץ, רק שהתושבים החדשים אינם תיירים. הם לא באו לנופש. גם שם ראש העירייה לנקרי לא חיכה לממשלה. כבר בשבת, שעות אחרי תחילת המלחמה, נפתח חמ"ל עירוני שנערך לקליטת ניצולים ומפונים. הם הגיעו למלונות ולדירות הנופש. העירייה הקימה מוקדי סיוע ומרכזים לוגיסטיים לקבלת והפצת תרומות, ושלחה עובדות סוציאליות למלונות לפני משרד הרווחה, והקימה מתחמי לימוד לילדי המפונים לפני שמשרד החינוך התעורר. תלמידי הגנים למדו במלונות, הבוגרים במשמרת שנייה בבתי הספר. לא היה צורך בנהלים ממשלתיים, רק בתושייה, במשאבים וביכולת ניהול. כששאלתי את לנקרי אם העיר צריכה כעת פרויקטור ממשלתי, הוא השיב בשלילה. "צאו קצת מהקופסה, ותרו על הסרבול והביורוקרטיה. אנחנו במלחמה, תנו לנו אפשרויות וגמישות. לא צריכים מנהלים, רק סמכות וכסף. אנחנו חיים את השטח".

אצלו ובמקומות נוספים לא נחים, וכבר נערכים לקליטת מפונים רבים נוספים במידת הצורך. עיריית אילת מתחילה להקים ערי אוהלים לכ־15 אלף בני אדם. גם בים המלח מתוכננת עיר כזאת. ייתכן שגם במרכז. אני מקווה שלא נגיע לכך, אבל אנחנו עלולים לראות עשרות אלפי פליטים באוהלים, חיים על שקיות, תיקים ומזוודות, כשהחורף קרוב.

4

השבועות הראשונים במלחמה היו טראומטיים ומדממים. הם חרטו בלבה של החברה הישראלית צלקות לכל החיים. כעת, בלי קשר לשאלת התרחבות המלחמה, מתחיל שלב ההתשה האזרחית. צפוף בחדרי מלון, בייחוד למשפחות עם ילדים, בייחוד אם עברו טראומה בלתי נתפסת. הם צריכים מרחב אישי, מקום שאפשר להתאבל בו, שאפשר להתחיל להשתקם בו. לפרוק את התיקים.

הקהילות במושבים ובקיבוצים כבר עובדות על פתרונות. לתושבי הערים האתגר גדול יותר. חלק מהם מגיעים משכבות אוכלוסייה חלשות יותר, והם לא מאורגנים בקהילות. בערים, בטח החלשות, התושבים רגילים להילחם זה בזה על משאבים. מבחינתם, ומבחינת ראשי העיריות, הזירה הציבורית היא מסע חיזור בלתי פוסק אחרי משרדי הממשלה. זה הזמן לשבור את המעגל הזה, לשחרר כספים, לדרוס תהליכים ביורוקרטיים ולתת לרשויות המקומיות להוביל את התהליך.

עבור חלק מתושבי הדרום, הכלי העיקרי שיכול לעשות זאת הוא מינהלת תקומה לשיקום העוטף שהחלה לפעול השבוע. היא צריכה להיות השותפה והמשענת העיקרית של הרשויות המקומיות, במקום הממשלה. כל ראשי הרשויות שנפגשו עם חברי המינהלת יצאו בתחושה טובה. סוף סוף יש מישהו ליד ההגה. רק שהמנדט שלה מוגבל ליישובים במרחק עד 7 ק"מ מרצועת עזה. צריך להרחיב אותו בדחיפות. באופקים נרצחו 50 תושבים. הטראומה היא אותה הטראומה. אי אפשר להשאיר את הערים האלה מחוץ לתחום המינהלת.

והנה, כבר ביום שלישי, יומיים בלבד אחרי תחילת פעילותה, המינהלת הוכיחה שהיא משנה את החשיבה. העומד בראשה, תא"ל במיל' משה אדרי, הודיע לראשי הרשויות בעוטף שהוא מעביר להן מקדמות של מיליוני שקלים לטיפול בתושבים. ככה, בלי ביורוקרטיה, בלי שאלות. "כולי תקווה שהמקדמה תיתן מענה ראשוני לצרכים דחופים ומיידיים. בהמשך יוקצו משאבים נוספים", כתב להם, "אנו לרשותכם בכל העת". כך צריך.

במינהלת עובדים לא מעט אנשים שישבו בעבר בצמרת השירות הציבורי. רבים מהם הועזבו או נרדפו בידי הממשלה הנוכחית, ובכל זאת ברגע שפרצה המלחמה היה להם ברור שהם צריכים לעזור למדינה להשתקם. בכירים לשעבר אחרים הקימו בהתנדבות צוותים לא פורמליים שמסייעים לממשלה ולרשויות במשימות שונות. מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין נעדר לחלוטין מהאירוע האזרחי, אף שהוא גדול לא פחות מהמאמץ המלחמתי. לא מדבר עם הציבור, לא עונה לשאלות, לא מעורב כלל בתהליכים. "יש לו מלחמה לנהל"? לא. הוא לא שר הביטחון, הוא ראש הממשלה. אין לו מלחמה לנהל עכשיו, יש לו מדינה לנהל עכשיו.

5

את הפרק האחרון אני כותב בחיל ורעדה.

השבוע מישהו שאל אותי אם אני אופטימי. עניתי שכן, אבל לגבי החלק שאחרי המלחמה. החלק של השיקום. שיקום התשתיות, היישובים, החוסן הלאומי, הנפש. שיקום המערכות האזרחיות שהושחתו בעשור שחלף. זה יהיה תהליך ממושך, יידרשו שנים. אבל אני אופטימי לגביו.

החלק שאני באמת חושש ממנו הוא כל מה שיקרה עד לנקודה הזו. גם מבחינה ביטחונית, אבל גם מבחינת תפקוד הממשלה, העורף והכלכלה. מלחמה רב־זירתית, או חלילה אזורית, היא אירוע שקשה לתפוס את ממדיו. ואם לשפוט לפי שלושת השבועות האחרונים, אני לא בטוח שאנחנו מוכנים לו. הסיכוי היחיד להיות מוכנים קשור למה שנאמר קודם: לוודא שבצמתים הקריטיים, אלה של חיים ומוות, יישבו האנשים המוכשרים ביותר לתפקיד, עם הניסיון והמוטיבציה הגדולים ביותר, שאין להם שום אינטרס אחר מלבד משימת ההצלה הזאת. אם הממשלה והעומד בראשה יבינו שזה האתגר היחיד, שאין בלתו, אולי עוד נספיק.

הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות