מוסף כלכליסט | 19.10.23
להאזנה לכתבה
הוקלט על ידי הספרייה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה
"כבר ביום השני למלחמה מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי היה צריך לרדת לשטח עם אוטובוס מלא במנכ"לים של משרדי הממשלה. לפגוש את אנשי הקיבוצים, את אנשי שדרות ואופקים ואשקלון, את ראשי המועצות. להגיד להם: 'אנחנו פה בשבילכם. אנחנו הוואן סטופ שלכם. הנה פה אתם מקבלים תעודת זהות חדשה, כאן אתם דוחים את תשלום המשכנתא, פה רשות המסים דוחה לכם את תשלומי המע"מ. אנחנו הגב שלכם, כל מה שאתם צריכים — אנחנו פה'. הוא לא עשה את זה. הוא לא עשה שום דבר דומה לזה. הוא לא יודע לנהל את האירוע".
את הדברים האלה אמר לי השבוע מנכ"ל של אחד ממשרדי הממשלה כשניסה לשחזר את אירועי השבועיים האחרונים. אחרי שסיפר לי מה משרדו עשה לטובת הניצולים והעקורים, הוא הודה שבימים הראשונים למלחמה — למעשה, בשבוע הראשון — ברוב משרדי הממשלה שרר כאוס מוחלט. וגם כשהוא עצמו התאפס והתחיל לנהל את המשרד שלו, אף אחד לא תיאם את עבודת המשרדים מלמעלה.
ביקשתי דוגמה, אז הוא בחר להתייחס לתהליך זיהוי גופות החללים במחנה שורה ליד רמלה. מנכ"ל משרד ממשלתי נוסף סיפר את אותו הסיפור. במחנה שורה עובדים על משימה בלתי נתפסת. גם בהיקף שלה, גם בתעצומות הנפש שהיא דורשת, וגם בלוגיסטיקה והתיאום שהיא מחייבת בין גופי הממשלה השונים. ויש הרבה כאלה — זק"א, הצבא, המשטרה, משרד הבריאות, משרד הפנים, הרבנות, משרד הדתות, ויש סיכוי ששכחתי משהו. ובתוך כל משרד יש מערכים שונים שקשורים לאירוע. בשגרה, הסביר לי אחד מאנשי המקצוע, מדינת ישראל מסוגלת לעמוד בקצב של זיהוי 15 גופות ביום. בימי חירום הקצב כמובן מוגבר, במאמץ אדיר. בשבוע הראשון למלחמה, עד שבת, זוהו 514 נרצחים. עד יום שני בצהריים זוהו 545. זה המון, וזה עדיין אטי מדי (מה גם שככל שהזמן עובר הזיהוי קשה יותר והקצב יורד). למעשה, זה קצב בלתי נסבל ובלתי נסלח. דמיינו את משפחות הנעדרים ממתינות לתשובה, מנסות להבין אם אהובותיהן ואהוביהן מתים או חטופים.
וזה קצב בלתי נסבל ובלתי נסלח לא בגלל העובדים המסורים שם, אלא בגלל המחדל הניהולי, ודאי בימים הראשונים. נכון שאף אחד לא היה יכול לדמיין או להיערך למספר גבוה כל כך של נפגעים. זה לא משהו שאפשר לתרגל. אבל מנכ"ל משרד ראש הממשלה היה חייב להבין שזו בדיוק הבעיה, ושיש כאן מגה־אירוע שצריך לנהל. הוא היה צריך לכנס את הגורמים הרלבנטיים, להבין איך לזרז את התהליך ובעיקר — למנות מנהל או מפקד אחד למשימה. להבהיר לכל האחרים שהוא בעל הבית, לתת לו את הסמכות ולקבוע לו יעדים. אותו מנהל היה מנתח את התהליך, מאתר את צווארי הבקבוק, ומנחה את כל אחד מהמשרדים איך לייעל את העבודה.
שום דבר מזה לא קרה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה לא עשה את זה. התוצאה היא שעד לרגע כתיבת שורות אלה, זוהו כמחצית מהחללים.
דוגמה נוספת לחוסר הניהול של הממשלה היא כל מה שקשור למוקדי המידע. בתחילת השבוע מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה פרסם בעיתונים מודעה עם הפרטים של כל מוקדי המידע הממשלתיים שאזרחים יכולים לפנות אליהם. ספרתי — היו שם 51 מוקדים טלפוניים שונים. חמישים ואחד. ממוקד 100 של המשטרה, דרך מוקד 105 לאיסוף מידע על נעדרים ועד למרכז השירות והמידע של משרד החינוך ב־6552* (שלוחה 5 לקו רגשי). היו שם כל כך הרבה מוקדים טלפוניים שהיה צורך להקטין את הפונט של הטקסט לגודל כמעט לא קריא, בטח אם אתם מבוגרים.
מה זה?
קודם כל, מי מצפה שאנשים יוכלו לעקוב אחרי הפאזל הזה, ועוד אנשים שעולמם חרב עליהם, שיקיריהם אינם, שהם אינם יודעים מה עלה בגורלם, או שהם ניצלו מטבח ונעקרו מביתם ופזורים ברחבי הארץ. לכל אחד הסיפור שלו, אבל כולם המומים ואבלים. האנשים האלה למדו שהחיים אקראיים לחלוטין. שעצם הקיום שלהם תלוי במילימטרים לכאן או לכאן. קשה מאוד לחזור לחיים נורמליים כשזו ההוויה שלך. המדינה חייבת להחזיר להם את הקרקע מתחת לרגליים. לגרום להם להרגיש שזה לא עניין של מזל אם הם חיים או מתים. שאנחנו מאחוריהם.
במקום זה, הממשלה מצפה שיידעו שמרשם האוכלוסין הקים קו חירום ייעודי לתושבי עוטף עזה במספר 074-7086100, או שיפנו למוקד של הביטוח הלאומי לנפגעים (02-6269999). יש גם מוקד פניות למידע, הכוונה וסיוע בחירום של משרד הרווחה (118), גם מוקד חירום לב אחד לסיוע אזרחי בחירום של משרד החוסן הלאומי (3197*) וגם מרכז מצב ושליטה לתיאום ודיווח בחירום של משרד החוץ (02-5303155, שלוחה 5. טוב שלא כתבו לבקש את אריק). אפילו המשרד לקידום מעמד האשה פתח מוקד טלפוני (אבל לא הספיק להכניס אותו למודעה) תחת הסיסמה "אנחנו כאן עבור כל אשה ונערה הזקוקות לסיוע — בכל נושא!". אני אחסוך מכם את מספר הטלפון.
ברור שאין צורך בכל כך הרבה מוקדים, ובוודאי שאין צורך להציף את הציבור ההמום בכל כך הרבה מידע מיותר. גם ההצפה הזו מקורה בכך שמנכ"ל משרד ראש הממשלה לא מנהל את האירוע. לו הוא היה מנהל, המנכ"לים של שאר משרדי הממשלה היו סרים למרותו. הממשלה היתה מפרסמת מספר אחד עבור הציבור, ואנשים היו מתקשרים לשם, מקבלים מידע וסיוע או מופנים ספציפית למי שיכול לסייע להם. אבל כשאין ניהול, ככה זה נראה.
ובכלל — למה אתם מחכים שהציבור ייצור איתכם קשר? צרו אתם קשר. בייחוד עם מי שחוו אסון בלתי נתפס. אי אפשר לצפות מהם לתפקד כרגע. לא לכולם יש מי שיכולים לטפל בביורוקרטיה עבורם. עשו זאת אתם. רק בתחילת השבוע, אגב, משרד הבריאות הודיע שיקים, עם הביטוח הלאומי, מוקד שאנשי ער"ן יפעילו באופן פרואקטיבי — הם יתקשרו מיוזמתם לנפגעי הטראומה, יבדקו מה שלומם ויציעו עזרה נפשית.
אבל מה עם כל שאר ההיבטים? למה לא הרימו מיד את המודל הכי הגיוני — מלווה אישי לכל משפחה? המשפחות זקוקות לזה כל כך, לאדם אחד שיהיה הכתובת להכל. צריך מכונית חדשה? הוא יטפל בזה. צריך לקחת את הילדה לעקירת שן? הוא ידאג לזה. צריך למלא את הפרטים בטפסים של רשות המסים? הוא ימלא. להקפיא את המשכנתא, לתאם תור לפסיכולוגית, לסדר הסעה להלוויה, אפילו לעשות כביסה — תומך אחד לכל משפחה שינסה לענות על כל צרכיה. הממשלה יכולה לגייס לשם כך מילואימניקים של פיקוד העורף או סטודנטיות לעבודה סוציאלית או מי שזה לא יהיה. כל מלווה כזה יכול לקבל, נגיד, שלוש משפחות, או מספר סביר אחר. במקום שהמשפחות יצטרכו לרדוף אחרי פקידים ותשובות במבוך ביורוקרטי מחריד, נציגים של המדינה יעמדו לצדן ויחזיקו להן את היד. בלי זה, רק אלה שיש סביבם אנשים שיכולים לטפל בכל, שמבינים איך השיטה עובדת, יצליחו להתחיל להתאושש. האחרים יישארו מאחור.
אגב, בתוך כל הכאוס יש גופים שכן עובדים. שהתאפסו מהר והתחילו לרוץ. קרן הפיצויים של רשות המסים, שהיא המיומנת ביותר בטיפול באירועים כאלה, היתה הראשונה ששלחה את נציגיה לאתר את הניצולים והנפגעים במקומות שאליהם הגיעו, בעיקר במלונות, כדי לקחת מהם פרטים, למלא איתם טופס תביעה ולהתחיל לשלם להם מקדמות מתוך הסיוע, המענקים והפיצויים שלהם יהיו זכאים בהמשך. גם בביטוח לאומי התאפסו מהר יחסית (שבוע) והתחילו לשלם מקדמות לחלק מהנפגעים. קרן נפגעי הטרור של הסוכנות היהודית כבר העבירה באופן יזום אלפי שקלים לחשבונות הבנק של משפחות הניצולים, וגם חברות עסקיות ואפילו סטארט־אפים חילקו תווי קנייה או כרטיסי תשלום טעונים בכסף. תארו לעצמכם איך הכל היה נראה אם כל גורמי הממשלה היו פועלים במהירות כזו וביעילות כזו.
זה ההבדל בין ניהול להיעדרו, בין חשיבה בסיסית על צרכים ומענה לבין... לבין כלום. שום דבר. מה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בכלל עושה.
הח"כית לשעבר נירה שפק היא תושבת קיבוץ כפר עזה שנחרב במלחמה. במשך שעות רבות היא התבצרה בממ"ד ובמקביל כיוונה כוחות למיקומים של נפגעים בקיבוץ שתושבים אחרים העבירו לה. היא פונתה, יחד עם רוב הניצולים האחרים, למלון בקיבוץ שפיים.
השבוע, כשוועדת הכספים סוף כל סוף התכנסה כדי להתחיל לדון בצד הכלכלי של המלחמה והסיוע האזרחי הנדרש, שפק עלתה בזום כדי לתת לחברי הכנסת הצצה לאיך זה נראה בשטח. היא סיפרה שהיה צריך לערב מנכ"לי משרדי ממשלה ואת שר האוצר בעצמו כדי שלא יבטלו לניצולים את ארוחת הצהריים, כי למלון בשפיים נגמר הסבסוד. היא סיפרה שחלק מהאנשים צריכים גישה לאוכל מנחם גם בלילה, כשהם מסתובבים כמו זומבים, כלשונה, ברחבי המלון. היא סיפרה שחייבים לפתור את נושא הלינה: "יש חדרים שנמצאים בהם שני זוגות מאותה משפחה. זה בסדר לימים האלה, אבל חייבים לפתור את זה. אי אפשר אפילו להתאבל בפרטיות ולבכות בלילה", אמרה בקול חנוק. היא דיברה על הצורך של הניצולים בכביסה, בתרופות, במשקפיים, בארנקים, בתעודות זהות. "אנחנו בשעון חול של הגוף ושל הנפש. חייב להיות לכם מיפוי צרכים ברמת האדם הבודד", הבהירה שפק.
והיא גם ביקשה מחברי הכנסת ומשר האוצר שיפסיקו לשלוח נציגים של משרדים שונים בשעות שונות, אלא יאחדו את הכל. "תקימו אוהל של נציגי הממשלה שיעמוד פה 24/7. אי אפשר שבכל פעם מגיע נציג של משרד אחר ללובי של המלון, צועק שעכשיו הוא נמצא ושכל מי שצריך ייגש אליו. זה לא עובד ככה. אנשים לא פנויים לזה נפשית. תקימו אוהל, תפעילו אותו 24/7 ושאנשים יוכלו לגשת אליו מתי שהם מסוגלים", היא סיכמה.
הדברים של שפק צריכים להדליק במשרדי הממשלה נורת אזהרה, מהבהבת באדום הבוהק ביותר שיש. זה השלב שבו השורדים, שמנסים לצאת מההלם ולהתחיל להבין איך הם משתקמים, פוגשים גם את החיים עצמם. את הביורוקרטיה, את הטפסים. ועוד הרבה לפני זה, את מצוקת הדיור, ואת הצרכים של הילדים. השילוב של כל אלה יחד עם השכול והאבל, עם הלוויות הרבות, עם הטראומה הלא נתפסת (כל אזעקה, כל בום, מקפיצים את כולם וגורמים להם לחוות את הכל מחדש), הוא שילוב קטלני.
זה גם השלב שבו נחשול המתנדבים האדיר מתחיל טיפונת לדעוך, והם מתחילים לחזור הביתה. זה טבעי, גם המתנדבים צריכים לחזור הביתה, למשפחות שלהם, לחיים שלהם, לעבודה. למעשה, זה ממש חלק מהמאמץ המלחמתי — המדינה צריכה כעת כמה שיותר ידיים עובדות, כדי שהקופה לא תתרוקן מתשלומי מסים. זו עוד סיבה לכך שהמדינה צריכה להתאפס, ומהר. השורדים צריכים את הגב של מדינה מתפקדת.
גם התמונה ששחרר שר האוצר מהקבינט הכלכלי־חברתי — שכונס לראשונה רק ביום שני, עשרה ימים מתחילת המלחמה — מספרת את סיפור הכאוס. חברים בו 16 שרים ושרות, כולל היו"ר בצלאל סמוטריץ', לא כולל השרה המשקיפה יפעת שאשא ביטון. הביטו בתמונה הזו: סביב השולחן אתם יכולים לראות רק חלק קטן מהחברים, כי העדשה אינה רחבה מספיק לקלוט את כולם. איך מנהלים ככה משהו? איך מנהלים אירוע כשיש 16 חברי הנהלה סביב השולחן? ולמה בכלל צריך משקיפה?
רבים מהם אינם נחוצים בקבינט הזה כלל וכלל. שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, למשל, מיותר לגמרי. כל המשרד שלו מיותר לגמרי. משרד האוצר יודע לשחרר מיליארדים לנגב ולגליל בלי שום צורך במתווך יצחק וסרלאוף. גם השרה להגנת הסביבה אינה נדרשת. גם שר התיירות לא (הוא מופיע בתמונה, אף שבהחלטת הממשלה נקבע שהוא לא יהיה חלק מהקבינט הזה. לכו תבינו). גם שר החדשנות לא. גם לא שר התקשורת.
כשם שבקבינט המלחמה המצומצם אין 16 שרים, גם בקבינט הכלכלי לא אמורים להיות יותר מארבעה־חמישה — שר האוצר, שר החינוך, שר הבריאות, שר הרווחה ואולי שר החקלאות. זה לא שאין צורך בפעולות של רשות החדשנות, פשוט אין צורך בשר שיישב בקבינט ויגיד מה דעתו, ובגדול אין צורך במשרד הזה. רשות החדשנות יכולה לפעול לבד, ממש כשם שרשות מקרקעי ישראל פועלת לבד כבר מתחילת המלחמה כדי למצוא פתרונות דיור זמניים וארוכי טווח לניצולים והעקורים מעוטף עזה.
במילים אחרות, המלחמה הזו חשפה עד כמה אנחנו זקוקים לממשלה קטנה ויעילה, שיודעת לתת שירות מיטבי ומהיר. הממשלה הנוכחית הפוכה — מנופחת במשרדים מיותרים, מסורבלת, מלאה באנשים שלא יודעים לנהל מערכים גדולים. זה פשע נגד הציבור. הייתי מצפה שעכשיו, בזמן מלחמה, ראש הממשלה ושר האוצר יבינו זאת, ישימו את הפוליטיקה בצד, וינהלו כמו שצריך. ייאמר לזכותו של סמוטריץ' שהוא מנסה, אבל אי אפשר לנהל עם כל כך הרבה חברי הנהלה שיושבים סביב השולחן. זה מתכון לאסון. אנחנו כבר באסון.
סמוטריץ' זיהה את הוואקום שהשאיר מנכ"ל משרד ראש הממשלה וגייס למילואים אזרחי את מנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי. הוא מנהל מוערך ומנוסה, שבעבר גם היה סגן הממונה על התקציבים באוצר האחראי לתחבורה ולתשתיות. אדירי מכיר את צורכי המשק לפני ולפנים, הוא יודע לנהל תקציבים, להניע תהליכים, להפעיל משרדי ממשלה. אפשר רק לקוות שיוסי שלי והאגו של יוסי שלי לא יפריעו לאדירי לעבוד, וכך גם הפוליטיקאים.
והעבודה שלו צריכה להתחיל משני הנושאים האזרחיים הבוערים ביותר מבחינת טיפול הממשלה בניצולים והעקורים — דיור וחינוך. כפי שאמר שר האוצר עצמו בישיבת ועדת הכספים, אי אפשר לשהות במלונות מעבר לכמה שבועות ספורים. ראש רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט כבר נפגש עם ראשי המועצות ועם נציגיהם של שמונה קיבוצים לפחות. כל קיבוץ נפגע ברמה אחרת, ולכל קהילה יש צרכים שונים שמחייבים פתרון שונה. חשבו על קיבוצים שנפגעו קשה מאוד כמו ניר עוז או כפר עזה; חלק ניכר מהתושבים רוצים מאוד להישאר עם חברי הקהילה שלהם, אבל לא מדמיינים אפילו לחזור לאזור, ודאי אם יש להם ילדים קטנים. מס רכוש יממן להם דיור חלופי עד שהמדינה תבנה מחדש את העוטף, אבל לאן הם ילכו? הם לא רוצים להתפזר ברחבי ישראל, להתנתק משותפיהם לגורל, ממי שעברו איתם את האסון. מה הם אמורים לעשות, לנתק את הילדים מכל החברים שלהם ולהכניס אותם לבית ספר אקראי בראש העין? אבל איך ואיפה משכנים קהילה מוכה שרגילה לחיות יחד? בינתיים ברשות מקרקעי ישראל מנסים לאתר שטחים סמוכים לקיבוצים שנפגעו, או בקיבוצים אחרים. בכל מקרה, זה אתגר אדיר. ורק אחרי שיימצא פתרון דיור כלשהו יהיה אפשר לחשוב על הקמת מסגרות חינוכיות הולמות. ומאחר שייקח זמן רב לאתר פתרונות דיור, המשמעות היא שלילדים (ולהורים שלהם) צפויה תקופה ממושכת בלי מסגרת נורמלית, שדרושה גם עבור שיקום הנפש.
ואיך מממנים את כל זה, את מאמץ השיקום, ולצדו את המאמץ המלחמתי?
המשק הישראלי נכנס למלחמה במצב טוב, אבל לא מצוין. הפרמטרים המקרו־כלכליים טובים ברובם — היחס בין החוב לתוצר חזר לרמתו ערב הקורונה. האבטלה בשפל. הצמיחה בסדר. לא להיט, אבל בסדר. כל זה לגמרי עומד לטובתנו.
פרמטרים אחרים מזהירים פחות. שער הדולר היה גבוה מדי ערב המלחמה בגלל החקיקה המשפטית וזינק עוד יותר בגללה; השבוע כבר עברנו את ה־4 שקלים לדולר. הגירעון היה גבוה מהיעד עוד לפני המלחמה (1.5% תוצר, קצת פחות מ־30 מיליארד שקל). חברות הדירוג כבר הוציאו לנו כרטיסים צהובים והזהירו את הממשלה שלא תוסיף עוד סיכונים למארג הסיכונים שמרחף מעל המשק הישראלי; הממשלה לא שעתה לאזהרות האלה, ועכשיו הסיכונים התממשו.
המשמעות של כל אלה יחד היא שהמשק הישראלי יחסית עמיד מול הזעזוע הזה — אבל רק כל עוד הוא מוגבל יחסית. למשל, כל עוד המלחמה תסתכם בחזית אחת. צלחנו לא רע את המלחמה הארוכה בתולדות ישראל (צוק איתן) וגם את מלחמת לבנון השנייה (שיצרה מיתון קצר ותו לא). אז כעת סביר מאוד שניכנס למיתון נקודתי. משכו ועומקו תלויים במשכה ועומקה של המלחמה. כך גם דירוג האשראי של ישראל.
כל עוד המלחמה תתנהל בחזית אחת, היכולת לממן אותה אינה מוטלת בספק, ודאי עם סיוע אמריקאי בתחום הצבאי (כמה מיליארדי דולרים, נוסף על הסיוע האמריקאי השוטף). לפני המלחמה הגירעון היה 1.5% מהתוצר, 27 מיליארד שקל. אם הוא יגדל ל־5%, נגיע ל־90 מיליארד. אולי אפילו נגיע ל־100. זה סכום אדיר שהממשלה תצטרך ללוות, אבל היא יכולה לעשות את זה. בזמן הקורונה הממשלה לוותה 200 מיליארד שקל (ובסוף לא השתמשה בכל הסכום). העניין הוא ש־2023 היא לא 2020. אז הריבית היתה סביב 0%, היום היא קרובה ל־5%. זה אומר שאפשר לגייס 100 מיליארד שקל, אבל זה לא יהיה זול.
ולכן יש שתי נקודות חשובות בעניין הזה. קודם כל — לא לזרוק כסף סתם. לפני הכל, האוצר צריך לעבור עם מסרק צפוף־צפוף על התקציב, לקצץ בכל מה שלא קשור לביטחון ולא חיוני למשק ולציבור, ולהסיט אותו למלחמה ולשיקום הנפגעים.
שנית, הממשלה צריכה כמה שיותר הכנסות ממסים. לטעמי, בשלב הזה יש מקום להטיל מס רווחי יתר על הבנקים. אבל חוץ מזה, כולנו צריכים לחזור לעבוד. כל מי שלא נמצא במילואים, כל מי שאין לו ילדים קטנים בבית שלא ממש נמצאים בבית הספר, כל מי שיכול. אני יודע שזה נשמע כמו סיסמה ממלחמת העולם השנייה או משהו, אבל גם זה, כאמור, חלק מהמאמץ המלחמתי. זה לא פשוט כשיורים עלינו כל הזמן, אבל בשלב מסוים לא תהיה ברירה.
אלה הצרכים הבוערים העיקריים, אבל האתגר התקציבי האמיתי יופיע בטווח הארוך. שיקום האזור שנפגע יהיה ממושך ויעלה הרבה יותר, אפילו כפול, מהתחזיות המוקדמות. 5 מיליארד שקל? 10? 20? כל מספר זוכה. התהליך צריך להיות קצר ככל האפשר, ולכן הוא גם יהיה יותר יקר, מה שאומר שהשנים שאחרי המלחמה עלולות להיות מאתגרות מבחינה תקציבית. כולנו נרגיש את זה בשירותים ציבוריים דלים יותר. אחרי המלחמה יהיה צריך לוודא שהגירעון נמצא במגמת ירידה, אחרת עלול לקרות מה שקרה בשנים שאחרי מלחמת יום כיפור — עלייה חדה בגירעון (בגלל עלייה משמעותית בצורכי הביטחון ובצרכים החברתיים), שהתגלגלה בסופו של דבר להיפר־אינפלציה.
כשכל זה ייגמר, תהיה לנו כאן ההזדמנות לריסטארט ענקי. לנקות את המגזר הציבורי מכל הרעות החולות שפשו בו, מכל היוסישלים של העולם (והם לא מעטים, לצערי), ולהביא דם חדש. אנשים צעירים, חדורי שליחות, שרוצים לשקם את ישראל ולהפוך אותה למקום טוב יותר. לא חייבים לבוא לכל החיים, אפשר להסתפק בחמש־שש שנים ולהמשיך לשוק הפרטי. העיקר שבשירות הציבורי יהיו האנשים הטובים ביותר. כולנו מרגישים על בשרנו בימים אלה את מחיר ההשחתה, הריסוק והסירוס של המגזר הזה. אין מישהו שהיה עושה את העבודה הזו באופן מושלם, זה באמת אירוע בקנה מידה שאי אפשר להתכונן אליו, אבל כשם שאף אחד לא היה שם דחליל להטיס F-35, כך גם על כיסא מנכ"ל משרד ראש הממשלה צריך לשבת מישהו עם הכישורים המתאימים לתפקיד. כרגע זה לא המצב.
הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות