איל וולדמן
בן 61, מייסד מלאנוקס, שנמכרה ל־Nvidia ב־6.9 מיליארד דולר
נעמי פרלוב,
בת 63, המנהלת האמנותית של מרכז סוזן דלל למחול
ומורה למחול עכשווי
מוסף כלכליסט | 25.08.22
אבא שלי, הבמאי הדוקומנטרי דוד פרלוב, צילם את אחותי ואותי מילדות, במשך שנים. האמנות שלו לא היתה מקצוע, היא היתה החיים שלנו, כך גדלנו, וזה היה מובן מאליו. במקרר לא היה כלום, לא היו עגבניות, אבל היה פילם, ולא הכרנו חיים אחרים. כך שזה נחרט בנו שאין הפרדה בין האמנות לחיים, זו לא עבודה שגומרים ב־4 והולכים הביתה".
גם העבודה שלך כזאת.
"נכון, אני כמו אבא שלי — רק בריקוד. כשאני מדברת על האמנות שלו אני לא קוראת לו דוד, אני קוראת לו פרלוב. 'פרלוב' מייצג משהו — תשוקה לעשות את מה שאוהבים, ליצור, להתפתח, חוסר פשרות בעשייה. וגם אני פרלוב, עם ללכת עד הסוף ועם אמונה קיצונית בדברים שעוסקים בהם, גם אם נכשלים. בילדות קמתי בלילה וראיתי את אבא עובד, והיום אני יכולה לעבוד 18 שעות ולא לסיים עד שאני מרוצה. אין לי אלוהים. וזה לא קשור לגיל, או לחיי משפחה. כשהבת שלי היתה בת חודש נסעתי לאירופה להעלות ריקוד בבתי אופרה שם".
ומהצד השני, גם את גדלת עם אבא אמן, ועוד אחד שתיעד אותך כל הזמן.
"אבא התחיל לצלם את 'יומן' (היצירה האישית־פוליטית המקיפה והנודעת של פרלוב) כשהיינו בנות 16, ויש רגעים שהוא תיעד שהביך אותי לראות בסרט, למשל מונולוג שלי אחרי שהתאהבתי בבחור איטלקי, או דברים שאמרתי כשחשבתי שהחבר שלי בוגד בי — כשהסרט הוקרן נורא התביישתי בזה, נראיתי לעצמי טיפשה, וזה גם היה נורא אישי. היום זה כבר נראה לי מצחיק".
נשמע קשה.
"הקושי לא היה זה שהוא צילם אותנו, אלא זה שאת רואה את אבא שלך, בתקופות מסוימות, במצבים נפשיים סוערים, עם נדודי שינה חמורים. לדעתי זו תוצאה של הילדות שלו, ילדות עשוקה, עוני גדול. הוא חוזר לזה גם בסוף 'יומן', חוזר לערים שבהן גדל בברזיל. אנשים שחטפו בחיים שלהם — זה לא עובר בקלות. הוא יצר, והיה מורה נערץ, אמנים כמו יגאל תומרקין, נתן זך ויהושע קנז היו מגיעים אלינו הביתה, אבל הוא סבל, ואת רואה אותו סובל, וסובלת את הסבל שלו".
איפה הצדדים הטובים?
"הוא היה כריזמטי מאוד, והיצירה שלו מרתקת, וכאמור למדנו ממנו ללכת עם היצירה עד הסוף. ובעיקר היה לו כישרון התבוננות מדהים, בהכל, גם בנו. זה בא לידי ביטוי, למשל, כשהוא רמז לי שהחבר שלי לא מתאים לי. זה חבר שיצאתי איתו שבע שנים, אבל אבא צדק".
אחותך התאומה יעל עבדה עם אבא שלכן וערכה את סרטיו. היא הלכה לקולנוע, את למחול.
"כן, ולכן יעל חוותה את ה'יומנים' אחרת ממני. לי לא היתה תשוקה לקולנוע, ותמיד חינכו אותנו להיות נפרדות זו מזו, שלא נהיה צל אחת של השנייה. הפרדה טוטאלית, וגם היום אנחנו מתראות מעט מאוד. אבל אצל שתינו אין הפרדה בין החיים לאמנות, ושתינו עוסקות בניצוח — לערוך סרט זה ניצוח שמתבסס על זיכרון ויזואלי של השוטים, ולהעלות ריקוד זה ניצוח על השילוב של תזמורת, סט, תאורה וכמובן הרקדנים. אני הלכתי אל הגוף כי אני אוהבת את הדיאלוג עם הגוף, דרך הגוף אתה מבין הכל, והוא מייצג את האישיות. הייחוד של רקדן בא מהאישיות שלו, וזה מה שמחפשים היום במחול, לא טכניקה — על הבמה האישיות כובשת קהל הרבה יותר מטכניקה".
כילדה בכלל ניגנת בחצוצרה, ורק אחר כך, כנערה, התמקדת בריקוד.
"נכון, הגעתי למחול דרך חברה שלי, שגררה אותי איתה ללהקת בת דור, ומה שקיבלתי שם בנעוריי מז'נט אורדמן (כוריאוגרפית, מייסדת בת דור) עיצב את חיי".
אבל לא יצאת רקדנית.
"בגיל 17 אורדמן היתה מאוד שקופה איתי, ואמרה לי שלא אהיה רקדנית. אז לא קיבלו ציצקס, גוף וכפות רגליים לא טובות — לא היה לי 'גוף של רקדנית'. אבל היא ראתה שיש לי הכישרון, בתפיסת התנועה ובוויטאליות. ובסופו של דבר, עם כל כמה שצילמו אותי כל חיי, יש לי פחד במה די חריף. לרקדנים יש התמכרות לרגע הזה, מול הקהל — ואצלי זה הפוך. אני לא אוהבת בכלל שהקהל מסתכל עליי, ואין לי שום היי מזה, אני רק רוצה לברוח, להיות בצד השני. ובצד השני אני חסרת כל פחד. הדקדקנות שלי במקצוע מאפשרת המון רוגע, גם לרקדנים — כשאתה מדקדק עם רקדן הוא מרגיש בטוח. גם זה דומה למה שאבא שלי עשה ביצירה הדוקומנטרית שלו: כשאתה עושה ריאיון טוב אתה מוציא את האדם במיטבו, וכך גם עם הרקדן".
עבדת שנים בבת שבע עם אוהד נהרין, והיה שם סיום טעון.
"ניהלתי אמנותית את האנסמבל מ־1994 עד 1998, יחד עם אוהד. באיזשהו שלב הייתי צריכה לנסוע לאופרה של פריז לחודש ולחזור, וההנהלה האדמינסטרטיבית לא אהבה את זה. אני חשבתי שזה מבורך, החופש האמנותי הזה, שיאפשר לי גם ליצור קשרים שיובילו לכך שיהיו לנו מורים זרים לקורסי קיץ, יש בזה ערך מוסף. אבל הם לא אהבו את זה, וזה נגמר. אוהד עצמו כן אפשר לי המון פתיחות, ליצור וידיאו דאנסים, לצלם במדבר, אבל בהנהלה היתה צרות אופקים, חד־משמעית. היה לי חבל, אבל המשכתי הלאה, עברתי למיומנה, עבדתי עם בתי אופרה בעולם, בית האופרה של פריז הוא ממש הבית שלי".
ועכשיו כמנהלת האמנותית של סוזן דלל, בת שבע היא חלק גדול מהמרכז שלכם. כשבניית המשכן החדש של הלהקה תושלם, מה יקרה למרכז שלכם?
"אני לא עוסקת בתקציבים, אלא בניהול אמנותי. יש הרבה זמן עד שהם יעזבו, ואני עובדת, פועלת לפי מה שאני מאמינה בו. אירועים כמו תל אביב דאנס מביאים לנו המון קהל, וחשוב לנו שלסוזן דלל יהיה קו אמנותי ברור, שלא יהיה רק מקום שמשכיר אולמות".
מחול באופן כללי לא נוטה להביא המון קהל.
"מחול צריך להיות יותר קומוניקטיבי, יותר קשור לרחוב, אבל לא במובן של להוריד את האמנות. אני רוצה שגם מוכרת הפרחים מחוץ לאולם תרצה לבוא לפרמיירה. למה מוזיקה היא קומוניקטיבית לכל כך הרבה אנשים ומחול לא? לפעמים אנשים יוצאים ממופע מחול ואומרים: 'לא הבנתי, לא התחברתי, תסבירי לי'. זה מבאס אותי כשאנשים מרגישים ככה. גמרנו עם אגדות הילדים, הנסיך והנסיכה — צריך לשחרר את הציפייה 'להבין'. זה להרגיש, מחול זה משהו שחשים".