להאזנה לכתבה
הוקלט על ידי הספרייה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה
מוסף כלכליסט | 23.12.21
החודש מציינים שלוש שנים לפעילותה של וולט בישראל. החברה הפינית הצעירה הגיעה מלווה בהבטחה לשפר את איכות חיינו באמצעות אפליקציית משלוחים ידידותית שלא היתה כמותה, וההתמכרות של הישראלים היתה מהירה. הם לא יכלו לעמוד בפיתוי לקבל כמעט כל מנה שחשקו בה מכמעט כל מסעדה. הסגרים של הקורונה שכלאו אותנו בבית והבום של ההייטק שהוליד אלפי עובדים מבוססים שממתינים לארוחת צהריים מפנקת במשרד העמיקו עוד יותר את האחיזה של וולט בשוק הישראלי.
רק אחרי ההתמכרות, כשכבר כמעט בלתי אפשרי לחזור לאחור, התברר שכמו "חברות פלטפורמה" רבות אחרות בעידן השיבוש וכלכלת השיתוף, גם את וולט מעניינת בעיקר וולט. כמו מקבילותיה הרוחניות, מאובר עד Airbnb, אין לה בעיה לצבור בינתיים הפסדים, שעה שהיא עוסקת במקסום כוחה, בהגברת שליטתה בשוק, בחיסול התחרות ובהגדלת הכנסותיה — גם אם אלה באים על חשבון איכות חייהם של מי שכלל אינם משתמשים בשירותיה.
את אובר המחוקק הישראלי חסם בלחץ הלובי של נהגי המוניות; על Airbnb ראשי עיריות מנסים להטיל מגבלות מסוימות. אבל וולט (שבחודש שעבר כבר נמכרה לענקית המשלוחים DoorDash ב־7 מיליארד יורו) הצליחה לפעול עד היום בחופשיות כמעט מוחלטת. התוצאה של החופשיות הזאת היא שינוי עמוק בחברה הישראלית. וולט לא שינתה רק את הישראלים, את ההרגלים שלהם, בפינוק של הזמנות קלות. היא שינתה גם את המרחב הציבורי, שהופקע בחלקים ממנו מידי הציבור בזמן ששליחיה מסכנים את הולכי הרגל והנהגים בכבישים על בסיס יומיומי. היא משנה שוק שלם, כשכמעט כל ענף המסעדנות תלוי בחסדיה. והיא משנה את האופן שבו עולם העבודה פועל, כי השליחים שלה, האנשים השקופים עם הקופסאות הכחולות על הגב, למעשה אינם עובדים. וולט היא פלטפורמת שליחויות שבה כולנו שליחיה, וה"עמלה" שאנחנו משלמים כבדה מאוד.
כשוולט הגיעה לארץ, היא נכנסה לתוך ואקום. "החברה פתרה כשלים ששיוועו לפתרון בשוק המקומי, זה היה צריך לקרות", אומר ד"ר ליאור זלמנסון, מרצה בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. זלמנסון מכיר היטב את חברות הפלטפורמה; כשלימד ב־NYU הוא והקולגות שלו חקרו את אובר, והממצאים שלהם זכו לתהודה עולמית. באוקטובר השנה פרסם מאמר מקיף בכתב העת "חידושים בניהול" של הפקולטה בתל אביב, ששמו "כשהמחשב הופך לבוס: עלייתו של הניהול האלגוריתמי".
במאמר הזה מתייחס זלמנסון בין השאר לצמיחתה המטאורית של וולט בישראל, בזכות הצלחתה להביא משלוחי מזון בזמן שיא. "השוק פשוט חיכה לה", הוא אומר. "לפני כן היית צריך לחכות שעה וחצי למשלוח, ולא היה משתלם למסעדות להוציא שליח לפני שיש להן כמה הזמנות לאותו אזור". הוואקום שזלמנסון מתאר התבטא בכך שלפי דברי מנכ"ל וולט עצמו, בחודשים הראשונים לפעילות החברה כאן הצמיחה היתה מסחררת, "הכי מהירה בהיסטוריה של החברה".
כשנה לערך אחרי שוולט נכנסה לישראל פרצה הקורונה. הסגרים והחשש לצאת מהבית הזניקו את הביקוש לשירותי החברה. זאת היתה שעתה הגדולה. כולם אהבו את וולט — המסעדות, האנשים שננעלו בבתים, וגם השליחים, חלק מהם אנשים שאיבדו את מקום עבודתם וכעת נהנו מתהילת גיבורים ונסיעה בכבישים כמעט ריקים. אחר כך נגמרו הסגרים והשגרה חזרה כמעט לחלוטין, אבל ההזמנות נמשכו ומספר השליחים רק גדל. תושבי תל אביב התחילו להבין שחלק לא מבוטל מהמרחב הציבורי נגזל מהם בידי חברה פרטית, שכמובן לא משלמת על השימוש שהיא עושה בתשתיות הצפופות להתפקע של הכבישים והמדרכות.
וולט לא חושפת את מספר המשתמשים הרשומים בישראל ואת מספר ההזמנות בכל יום, אבל משהו על היקף השימוש בה אפשר ללמוד מהעובדה שהיא מפעילה כעשרת אלפים שליחים, רובם בתל אביב ובערים הסמוכות, ושלפי ההערכות בכל יום בשעות העומס כ־6,000 מהם נמצאים ברחובות, על אופניים חשמליים, קורקינטים ואופנועים. חלק מהם נוסעים 12 שעות ביום, זאת העבודה שלהם. וכיוון שהם מנסים להספיק כמה שיותר משלוחים כדי להרוויח יותר, הם דוהרים. המרחב התל־אביבי נהפך לכחול ופרוע. מאות רבות של אנשי וולט מתניידים ברחובות הראשיים וסביב בנייני המשרדים, עשרות שליחים מתגודדים ליד מסעדות פופולריות וחוסמים את הדרכים סביבן. בשעות הביקוש, ההליכה ברחובות והנסיעה בכביש כמעט בלתי נסבלות ולעתים גם פשוט מסוכנות.
מיכל קרני (51) מתל אביב מתארת מציאות שבה שליחים דוהרים על מדרכות או חוסמים אותן ליד מסעדות פופולריות, למשל סושייה במתחם בזל. בכלל, באזור בזל היא מספרת על סכנה של ממש שהשליחים מהווים לילדים ברחבה ועל המדרכות. "הבת שלי ואני כמעט מצאנו את מותנו בידי שני שליחי וולט", היא מספרת. "הבת שלי חצתה באור ירוק ברחוב אבן גבירול, ושליח פשוט המשיך לנסוע, כמעט נתקל בה ואז המשיך לרכוב במהירות. אותו הדבר קרה גם לי, גם במעבר חצייה, ליד דיזנגוף סנטר. בשני המקרים זה היה עניין של סנטימטרים, ורק במזל לא נפגענו. בכל יום אני נתקלת בתלונות נגד שליחים בקבוצות התושבים של תל אביב בפייסבוק, כי הם לא מצייתים לחוקי התנועה".
ואכן, יש אינספור סיפורים, חלק מהם מפחידים. א' (36) חצתה לפני כחודש וחצי כביש חד־סטרי במעבר חצייה ברחוב זמנהוף פינת קינג ג'ורג' בתל אביב בשעה 10 בערב. שליח של וולט נסע נגד כיוון התנועה ודרס אותה. היא פונתה לבית החולים באמבולנס, אובחנה עם שברים בגולגולת, אושפזה לשלושה שבועות ואיבדה את השמיעה באחת מאוזניה. השליח שפגע בה נפל מאופניו החשמליים, אבל כשעובר אורח ביקש את פרטיו הוא קם וברח. א' פנתה לשירות הלקוחות של וולט, שם הביעו צער על התאונה אך סירבו למסור את שמו של השליח. לשם כך, הם טענו, הם צריכים אישור ממטה החברה בפינלנד. החברה לא הציעה פיצוי ולא התעניינה בשלום הנפגעת, והסבירה שהתאונה אינה באחריותה ושהעובד הוא פרילאנסר. כיום העניין מתנהל מול המשטרה, וגם היא עד כה לא הצליחה להשיג את שם הדורס.
גם במקרה של מיכאל גנדלמן (31) וולט לא לקחה אחריות. ב־31 במאי, בערב, גנדלמן נסע על אופניו ברחוב הנמל בתל אביב, עיר מגוריו. שליח של וולט התפרץ מהמדרכה לכביש ופגע בו. גנדלמן פונה לבית החולים. "למזלי לא קרה לי שום דבר חוץ מפציעה קלה, אבל נהרס לי גלגל של אופניים בשווי 2,000 שקל", הוא מספר. "אז נהרסו לי האופניים, הפסדתי ימי עבודה, שילמתי כ־700 שקל על אמבולנס, אבל כשהתקשרתי לחברה הם התנערו מאחריות וסירבו למסור לי את שם השליח. כשבדקתי והראיתי להם שבטופס ההרשמה שהשליחים ממלאים כדי להתקבל לוולט לא מבקשים שיהיה ביטוח חובה, הם איימו עליי שאם אפרסם את זה בעיתונות הם יתבעו אותי. בסוף קיבלתי את פרטי השליח, שאחרי שיחה אחת הפסיק לענות לי לטלפון".
חגית אוריין (65) היתה מהתל־אביבים שהובילו את המאבק למען בטיחות הולכי הרגל, בדגש על טיפול במפגע הקורקינטים החשמליים. בשנה האחרונה היא הורידה הילוך במאבק, עד שגם היא כמעט נדרסה על ידי שליח. "כמעט מצאתי את מותי ברחוב אלנבי, כששליח על טוסטוס כמעט דרס אותי על המדרכה וברח", היא אומרת. "החלטנו לכתוב עצומה שקוראת להחרים את וולט עד שהם ייקחו אחריות על הצורה שבה השליחים שלהם נוסעים. העצומה זכתה לתהודה בתקשורת, וגם פנו אליי מוולט וביקשו להשתפר. הגענו להסכמה שהחברה, שמעניקה תיקים לשליחים, תמספר את התיקים האלה, וכך אנשים יוכלו לצלם את מי שפגע בהם ולזהות אותו לפי המספר. התברר שלאותה הסכמה הם הגיעו גם עם מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד — החברה מספרה רק חלק קטן מהשליחים. כשאני פונה אליהם עכשיו הם מנפנפים אותי. אולי הם הבינו שהקמפיין הקטן שיצרתי לא ממש משפיע על העסקים, אז הם מצפצפים".
במקביל לתאונות ולכמעט תאונות, החלו להצטבר דיווחים גם על מקרי אלימות שבהם היו מעורבים שליחי וולט ועל כאלה שאיימו על תושבים שהעירו להם שאינם נוסעים לפי חוקי התנועה. במקרה אחד שליח הפיל אשה שהעירה לו כשחסם שביל אופניים, במקרה אחר שליחים איימו על אמהות שהעירו להם כשנסעו בתוך רחבה ברמת אביב שבה משחקים פעוטות, בניגוד לחוק ולשילוט הברור במקום.
העניין חורג מעבר לתסכול התושבים ולניסיונות המאבק שלהם. גם עמותת אור ירוק, הנאבקת בתאונות הדרכים, התגייסה לעניין. "בשנתיים האחרונות חלה עלייה חדה במספר השליחים על קטנועים ואופניים חשמליים. חברת וולט היא הגדולה והמרכזית בתחום, ואפשר לראות את השליחים שלה בכל מקום", אומר ארז קיטה, מנכ"ל העמותה. "החברה מרוויחה כסף רב מאותם שליחים ולכן יש לה אחריות מלאה לדאוג ולוודא שהם רוכבים ונוהגים כחוק. המדינה צריכה לחייב את החברה להדריך את השליחים שלה ולפקח על אופן הנהיגה שלהם. לוודא שהם לא עוברים על החוק ולקחת אחריות. במקביל אנחנו פועלים מול המשטרה להגברת האכיפה, בדגש על הכלים הדו־גלגליים, בעיקר בתוך הערים, ומקדמים גם את הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים".
לפי סקר של אור ירוק ממאי, כ־36% מהישראלים היו עדים לתאונה או לכמעט תאונה של שליחים בשנה החולפת, וכמעט כולם ראו שליחים מתפרעים: 93% ראו שליח משתחל בין כלי רכב, 86% ראו שליח נוסע במהירות מופרזת, 82% ראו שליח נוסע באופן פראי, 76% ראו שליח נוסע על המדרכה, 75% ראו שליח משתמש בטלפון בזמן הנסיעה, 48% ראו שליח נוסע באור אדום וכן הלאה. אלה מספרים קשים, אבל לא מפתיעים; כל מי שמסתובב בתל אביב מכיר את זה. וולט אולי נוחה לנו בבית, אבל מסוכנת לנו ברחוב.
היא מסוכנת גם לשליחים. כל אלה שאיתם דיברתי בזמן העבודה על הכתבה העידו כי הם מצאו את עצמם במצב מסכן חיים יותר מפעם אחת. עובד בחדר המיון בבית החולים איכילוב מספר שבכל יום מגיע אליהם לטיפול לפחות שליח אחד של וולט. לדבריו, "בחצי השנה האחרונה התופעה החמירה עוד יותר, מדובר בסכנת נפשות להיות עובד שלהם, לא פחות".
במרץ נהרג אייל סלבין (38) מתל אביב, שבימי המגפה עבד כשליח וולט, על קטנוע, ונפגע ממשאית. אלמנתו ושני ילדיהם קיבלו פיצויים מביטוח החיים הפרטי שלו, לא מהחברה ששלחה אותו לכביש. "בסך הכל הם רוצים לתת שירות טוב ללקוחות, אבל זה בא על חשבון השליחים", אמרה האלמנה ליאור סלבין בריאיון ל"דבר ראשון" באפריל. "אין תנאי העסקה, אין סטנדרט של בטיחות, אתה עובר הדרכת אונליין של כמה שעות וזאת כל ההכשרה. לא צריך להיות גאון הדור כדי להיות שליח, אבל התפעול של האפליקציה דורש הרבה התעסקות בטלפון כשהם על הכביש, וזה מסוכן. אני חושבת שהדרך שבה הם עובדים לא נותנת מספיק מקום לבטיחות. תוסיפו להם עוד שתי דקות כדי שהשליח יוכל לשתות שלוק מים ולא לגנוב רמזורים, לא יטוס ישר למשלוח הבא". והם טסים למשלוח הבא כי אין להם ברירה; כי על זה בנוי המודל העסקי של החברה, והשכר שלהם. זו לא התנהגות אקראית של שליחים, זה עיוות מבני.
וולט לא רק מסכנת את השליחים ומתנערת מאחריות לביטחונם ולהתנהגותם. בכל "יחסי העבודה" שלה איתם, היא מחזירה את ישראל עשרות שנים אחורה, לימים שבהם חברות כוח האדם שגשגו וזכויות העובדים נרמסו. עשרת אלפים בני אדם מתפרנסים דרך וולט, אבל כפרילנסרים, ללא כל מחויבות של החברה, תשלומים נלווים כחוק וזכויות סוציאליות. אפילו אלה שנואשים לשכר כלשהו מבינים שזה לא תקין. בשנה האחרונה השליחים החלו להתארגן, ויצאו לכמה רכיבות מחאה והפגנות. הם מוחים על הורדת התשלום למשלוח מ־20 שקל ל־18, על כך שממשיכים לגייס שליחים אף שלדבריהם יש ירידה בביקוש והכנסתם נפגעת, על שימוש באפליקציה לא חוקית שחלק מהשליחים עובדים איתה, לטענתם בידיעת וולט (תכף נגיע לאפליקציה הזאת), ובאופן כללי על העובדה שמנהל אותם אלגוריתם, ולא בן אדם.
לא רק בזכויותיהם החברה פוגעת, אלא גם בכבודם ובתחושת האנושיות הבסיסית שלהם. השליח ש', למשל, מתאר בלגן כללי ומתסכל מאוד, תחושה ש"לא סופרים" אותו. "לפעמים על משלוח כתוב לי, נגיד, שהוא באיחור של 11 דקות, ואז פתאום זה משתנה וכתוב לי שהוא מוכן. אני טס מהר כדי להביא אותו, ואז רושמים לי איחור", הוא מספר. "לפעמים האלגוריתם מבקש ממני שאקח משלוח ממסעדה שנמצאת ממש רחוק ממני, ולפעמים כשאני נמצא ליד המסעדה אחרים מקבלים את ההזמנה. בקיצור, אני לא מצליח להבין את ההיגיון של האלגוריתם. הוא לא צפוי, וגם כשאני מבקש להתלונן התשובות שאני מקבל הן תשובות גנריות של בוט, אני לא מרגיש שאדם מדבר איתי בכלל כשאני פונה בשאלות או תלונות. יש הרבה מאוד ימים שאני מקבל רק הזמנה אחת לשעה, כלומר מרוויח בה רק 18 שקל, פחות משכר המינימום, או שאני מקבל בארבע שעות שתי הזמנות, שזה 36 שקל. בימים כאלה אני פשוט מיואש וחוזר הביתה, לא ממשיך לעבוד את 12 השעות שאני עובד בדרך כלל".
גם השליח י' מתאר חיים של סטרס. "אתה לא יודע מה עומד להיות, אם תקבל הזמנה או לא. אתה במתח תמידי, בלחץ". אני פוגש אותו במועדון שהקימו עבור השליחים ההסתדרות והסתדרות הנוער העובד והלומד. ההסתדרות כבר איגדה את שליחי תן ביס המתחרה והפכה אותם לשכירים של החברה, וכיום היא מלווה שליחים של וולט במאבקיהם מול קבלני העבודה שמעסיקים אותם ומול החברה עצמה. המועדון, ברחוב אבן גבירול בתל אביב, מציע לשליחים הפוגה — יש ספות, מזגן, קפה, מים, מרק בימים גשומים ומטענים לטלפון. הוא פשוט מוציא אותם מהרחוב ונותן להם מקום לנוח בו, להתחמם, לפגוש בני אדם, מה שהחברה שבשליחותה הם פועלים לא עושה. כמו רבים מהשליחים, י' חושש להיחשף. הוא בן 48, חי בדוחק בחדר של 28 מ"ר בשכונת התקווה שעולה לו 2,800 שקל בחודש, גרוש ומשלם מזונות לשני ילדים. לפני כמה חודשים נולדה לו בת מבת זוג חדשה, שגרה אצל הוריה בנהריה. אין לו כסף לחיות עם חברתו ובתם, בנהריה הוא לא הצליח למצוא עבודה. במשלוחים הוא עובד כמה שהוא יכול; יום לפני פגישתנו עבד עד 3 לפנות בוקר — "אין לי ברירה, אני רוצה משכורת סבירה, אז בדרך כלל אני עובד עד 1 בלילה, ולפעמים עד 3".
בלילה שלפני שיחתנו, י' עבד עד מאוחר. "ב־2 בלילה אני מקבל משלוח לרחוב ריינס, אבל מתברר שהיתה טעות בהקלדה, זה לא הרחוב. אני מתקשר לבחורה שהזמינה, היא מדברת אליי בגסות, אני מסכים להביא את המשלוח לרחוב שבו היא גרה, אבל אני חייב להודיע על שינוי מיקום. אני מתקשר ב־2 בלילה לחברה, ואומרים לי שבשל העומס הם לא יכולים לענות לי, והיא בטלפון צועקת עליי ואומרת שתדווח עליי על כך שאני לא מגיע בזמן.
"לפני שעבדתי בוולט עבדתי בתן ביס. אז היה לי יותר קל, היתה משכורת קבועה של כ־11 אלף שקל בחודש, והיו לי כמה שעות חופשיות, מ־3 וחצי עד 6 בערב. יכולתי לנוח, לחזור הביתה. חשבתי שבוולט אני ארוויח יותר, אבל אני עובד בלי סוף, גם כל שישי־שבת, ויש לי רק שני ימי מנוחה בחודש, ואני מגיע בממוצע למשכורת של 8,000-6,000 שקל. אני רוצה לחזור לתן ביס, אבל יש להם עכשיו רשימת המתנה".
י' עובד בוולט דרך חברה קבלנית. זה פתרון מקובל בקרב השליחים; מכיוון שהם לא שכירים, הם יכולים להיות מועסקים בשתי דרכים: כעצמאים עם תיק במס הכנסה, או דרך חברה קבלנית, שמפרישה עבורם כסף לפנסיה ומשלמת לביטוח לאומי. י' עבד בשתי חברות קבלניות קודמות אבל חשב שהוא אמור לקבל יותר, ולכן עבר לחברה הנוכחית, שלה הוא משלם כ־3% מהשכר שלו, ולא מרוצה.
החברות הקבלניות הן פתח ללא מעט בעיות, מול העובדים ומול החוק. באוקטובר פורסם כי חברה כזאת, שלוש אחוז שמה (הטעות במקור), לא שילמה לעובדים את הסכומים המגיעים להם ולא הפרישה כסף לפנסיה ולביטוח לאומי; וולט הפסיקה את ההתקשרות איתה, אך לא דאגה שהכסף שנלקח מהשליחים יחזור אליהם. לפני כשבועיים נעצר מנהל חברה אחרת, פרימיום שליחויות, שהעסיקה כ־1,300 שליחים ולפי החשד לא שילמה עבורם את התשלומים הנדרשים כחוק, אפשרה לשליחים לעבוד במקביל לקבלת דמי אבטלה והעלימה מסים.
עובדים ישראלים עוד יכולים לעתים להתמודד עם עוולות כאלה, אבל במקרה של פליטים וזרים אחרים המצב סבוך עוד יותר, ולפי ההערכות יש אלפי זרים שעובדים כשליחים של וולט, כולם דרך חברות קבלניות — משום שאין להם אפשרות לפתוח תיק במס הכנסה. יש ככל הנראה גם זרים ש"שוכרים" חשבון כעובדי וולט מישראלים, תמורת אחוזים.
הישראלים והזרים הם שני מחנות בתוך שליחי וולט, ולישראלים יש הרבה מאוד טענות. חלק מהן נגועות בשנאת זרים — "אני לא מוכן שהאריתריאים האלה, שהתגנבו לארץ, ייקחו לי את העבודה ואת הפרנסה", אמר לי שליח אחד. אבל חלק מהטענות ענייניות מאוד. טענה מקובלת אחת נוגעת לאפליקציה שנקראת "הפרוצה"; האפשרות להשתמש בה עולה כאלף שקל, ומי שנעזר בה נפסל לעבודה בוולט, והישראלים לא לוקחים סיכון. זרים, לעומת זאת, מרבים לעבוד איתה, והיא מאפשרת להם לקבל בנדלים וטריפלים — שתיים ושלוש שליחויות יחד — שמאפשרים להרוויח בנסיעה אחת פי שניים או שלושה.
"הפרוצה" היא לא הטענה היחידה של שליחים ישראלים, שלנוכח הקושי להבין איך האפליקציה עובדת מדברים על העדפות שפוגעות בהם. "וולט מעדיפה לעבוד עם אריתריאים כי אפשר לנצל אותם ולא לשלם להם את כל הסכומים שהם מרוויחים, ואת זה הם עושים דרך חברות כוח האדם", אמר לי שליח אחד, ואחר מרחיב: "אני דורש הגינות. טוב לי עם זה שאני פרילאנסר, אני יכול לקחת חופש מתי שאני רוצה. אבל איך אתה מסביר את העובדה שאני ועוד שליח עובדים באותו המקום, והאלגוריתם בוחר אותו ולא אותי? למה יש העדפות לעובדים מסוימים ולא לי?".
התסכול הזה מתבטא היטב בהפגנות של עובדי וולט מול משרדי החברה ברחוב אלנבי בתל אביב. חמש כאלה כבר התקיימו, ובכולן העובדים חובשים קסדות ועוטים מסכות, כדי שלא יזהו אותם, ומעטרים את תיקי המשלוחים בסיסמאות כגון "רוצים שקיפות" ו"לא עושים שינויים בלי לעדכן את הפרטנרים". באחת מהן, למשל, לפני כחודשיים, נכחו כמה מאות עובדים, האווירה היתה טעונה מאוד, ושוטרים נאלצו להגן בגופם על אחת מעובדות החברה, שניסתה לדבר עם העובדים.
החוקר ד"ר זלמנסון מבין את התסכול של השליחים. "הם סופגים הכל", הוא אומר. "הלקוחות כועסים עליהם כשהם מאחרים, גם אם זה בגלל איחור של המסעדה. המסעדות לא אוהבות אותם, כי הם מתגודדים שם ומבחינתן פוגעים להן בתדמית. ברור שהחברה היא שפוגעת בתדמית, אבל החברה לא נוכחת באופן יומיומי, והשליחים הם נציגיה. והם גם מועסקים בלי תנאים, ואין להם תחושה שהם שולטים במה שקורה איתם. הם מרגישים שהחברה שולטת בהם כאילו היו רובוטים. זה דבר שאנחנו מזהים כבר מלפני 120 שנה, בתקופה שבה התחילו עם עובדים בפס ייצור. כך שוולט חוזרת אחורה ומתייחסת לעובד כרכיב במכונה. ממש ככה, גם אם העובד חושב שהוא חופשי, פרילנסר".
מערכת המשפט כבר נדרשת לטפל בתחום האפור הזה של העסקת השליחים. השליח לשעבר גולן חזנוביץ', באמצעות עורכי הדין יעקב שפיגלמן, עמית עידו ואחיה רבינוביץ', הגיש תביעה ייצוגית לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד וולט, כשהטענה המרכזית היא שהחברה מתייחסת לשליחים כעצמאים אף שיש יחסי עובד־מעביד. סכום התביעה, 24 מיליון שקל, מבוסס על חישוב הפיצויים שמגיעים לשליחים על קיפוח הזכויות הסוציאליות שלהם. התביעה ממתינה כעת להכרעה, כשמנגד פורום קהלת, הגוף הימני השמרני, פנה בינתיים לבית המשפט בבקשה לייצג עובדים שמתעקשים להיות פרילנסרים.
מעמדם של העובדים החדשים מעסיק את המחוקקים ובתי המשפט גם בחו"ל, כשאובר היתה בעבר במוקד הדיון. לפני כשבועיים האיחוד האירופי פרסם טיוטת חוק שתדרוש מכל חברות הפלטפורמה להעניק לעובדיהן שכר מינימום וזכויות סוציאליות. לפי ההצעה, ברירת המחדל תהיה שכל האנשים שעובדים בפלטפורמות כאלה הם עובדים, אלא אם יוכח אחרת. על פי הערכות האיחוד, כ־28 מיליון אנשים במדינות החברות בו עובדים באופן כזה, ובתוך ארבע שנים מספרם יעלה ל־43 מיליון. גם בישראל המחוקק כבר נדרש לנושא, והחודש התקיימו שני דיונים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בתנאי ההעסקה של כלכלת החלטורה בכלל ושל שליחי וולט בפרט. נציגי ביטוח לאומי ומשרד הכלכלה הביעו בדיונים דאגה מהנטל הכלכלי שעובדי וולט עשויים ליצור על מערכת הרווחה. נציג ההסתדרות עמיחי סטינגר אמר: "חייבים להסדיר את הנושא במהרה, כי כיום המתנגדים מדברים במונחים שדיברו לפני 40-30 שנה על עובדי הקבלן, והתופעה של עובדי הקבלן הפכה להיות מפלצת. צריך לדאוג לזכויות העובדים כעת, לפני הגעה לנקודה שלא נוכל להשתלט על זה". לדיון הראשון נציגי וולט הגיעו, לדיון השני כבר לא טרחו.
בינתיים, השליחים מקוששים שקל לשקל. מידן פישמן מהסתדרות הנוער העובד והלומד, מי שמרכז את מועדון השליחים, טוען כי הם מתבוססים בחששות וחוסר ודאות. "הם נמצאים פה ולא מבינים למה החבר שלצדם קיבל את ההזמנה ולא הם. אבל אחד הדברים שהכי מפחיד אותם הוא שבקרוב הם יוחלפו בידי רחפנים או רכבים אוטונומיים". וגם אם מחפשים היגיון בחלוקת ההזמנות, הוא מתסכל מאוד, כפי שמסביר ד"ר זלמנסון. "בניהול רגיל, כשעובד עושה עבודה לא איכותית הוא נדרש לספק הסברים ומתקיים מולו תהליך של בירור וליווי. בניהול אלגוריתמי אצל חברות פלטפורמה, האלגוריתם ניזון מהמידע הרב שנאסף על העובד בסביבתו ויכול להשוות אותו למידע התנהגותי על עובדים אחרים. כך מתגמלים אותו למשל ומחליטים אם להקצות לו יותר או פחות משימות. העניין הוא שלשליח יש אפשרות מוגבלת מאוד להתנגד או להתלונן".
אפילו בזווית הצרה הזאת, שנים של מאבקים על זכויות עובדים נמחקו לחלוטין. והמחקר של זלמנסון גם היטיב לתאר את העול הנפשי הכרוך בעניין: "ניהול אלגוריתמי מתאפשר על ידי איסוף רחב של מידע על כל אספקט של חיי העבודה, יישום מנגנונים המדרגים את העובדים, תחזוק אמצעי שליטה ובקרה המוניים על הנעשה, וכן יכולת קבלת החלטות אוטומטית על בסיסם. מאפיינים אלו מייצרים אצל העובד מתח בין תחושת החופש שלו להיותו מפוקח בכל רגע, בין העבודה הקבועה שאלגוריתמים אלו מספקים לאי־ודאות הנובעת מחוסר השקיפות שלהם, וכן בין העצמאות שדורשת העבודה לבדידות שהאלגוריתם מייצר על ידי ביטול הפונקציות החברתיות המסורתיות במקום העבודה". בסופו של דבר, צריך לזכור גם את זה: השליח הוא חיה בודדה מאוד.
ואחרי כל אלה, מצבן של המסעדות — אלה שאמורות ליהנות מהאפשרויות הגלומות בוולט — לא טוב בהרבה. "יש מסעדה אחת בארץ, קוראים לה וולט", אמר השף אייל שני לפני שנה. "אנחנו שורה אחת בתפריט של המסעדה הזאת. זה משפיל אותי, וזה מכאיב לי. לא הקורונה היא המגפה של המסעדנים, זה הצבע הכחול של וולט".
בתחרות החריפה בעולם המסעדות של תל אביב, וולט היא גזירת גורל. אבל דווקא בבאר שבע קם מורד. אילן זגדון, הבעלים של מסעדת סבא ג'פטו, איגד כמה מסעדנים מקומיים שניסו למנוע את כניסת החברה לעיר — ללא הצלחה — ופנה בעניין לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שלדבריו הבטיחה לו לבחון את הנושא. זגדון גם הגיש (באמצעות עו"ד יוסי האזרחי) תלונה לרשות התחרות בטענה שוולט פועלת כמונופול. בעקבותיו, גם איגוד המסעדות והברים פנו לרשות בנושא וכן מסעדנים נוספים, למשל רותי ברודו. התלונה הוגשה לפני שנה, בשורות עדיין אין; מרשות התחרות נמסר השבוע: "אנחנו בודקים את העניין בימים אלה. הליכי אכיפה בגין פרקטיקות של ניצול מונופוליסטי לרעה דורשים ניתוח כלכלי עובדתי מורכב ומעבר על חומר ראייתי רב. הרשות עוברת על הנתונים והחומר שדרשה משחקנים בשוק ומשקיעה משאבים רבים בבדיקת התלונה".
"יש מסעדנים שלא ממש מבינים בכלכלה ובוחרים להתאבד, וזו זכותם", אומר זגדון. "וולט דורשים ממני כמסעדן לשלם 31% על כל משלוח, 27% ועוד מע"מ. על כל עסקה של 100 שקל אני מעביר לוולט 31. כשזו הזמנה של 50 שקל, וגם דמי משלוח, רוב הכסף שהלקוח משלם לא מגיע אליי בכלל. ובחוזה איתם יש סעיף שאוסר על המסעדה למכור יותר בזול ממה שמוכרים באפליקציה, כלומר אני לא יכול למשוך לקוחות שגרים לידי באמצעות הורדת המחיר. מחירי המסעדות עלו לאחרונה לא בגלל יוקר המחיה, לא בגלל המוצרים, אלא בעיקר בגלל החברה הזאת. המסעדנים חייבים להעלות את המחירים, אחרת הם לא ירוויחו".
מסעדנים נוספים שאיתם דיברתי, וחוששים להסתבך עם חברת המשלוחים שבה הם תלויים, מתארים מציאות של טרור ופחד. "בזמן הקורונה הם היו כביכול גלגל ההצלה שלנו", אומר אחד מהם. "אבל הם מאיימים עלינו שאם נעבוד עם חברות משלוח נוספות הם יורידו אותנו מרשימת המועדפים באפליקציה שלהם — ומי שיורד מרשימת המועדפים המכירות שלו יורדות בעשרות אחוזים" (מה שהמסעדן קורא לו רשימת המועדפים הוא מה שוולט מכנה "הקרוסלה"). לדברי מסעדנים, צעירים פחות מזהים שפים מוכרים ומסעדות ידועות, ופשוט בוחרים משלוחים ממסעדות שמופיעות במועדפים של וולט. יש מסעדנים שמדברים גם על החשש שוולט תקים "מטבחי רפאים" שייתרו את המסעדות — "הם לא צריכים אותי וכבר עכשיו אפשר לראות את התופעה מתפתחת", אומר זגדון — חשש לא מופרך לנוכח הצהרה טרייה של החברה על הקמת שירות עצמאי משלה למכירת מוצרי מכולת במשלוחים בלבד. נראה שה"פלטפורמה" מוצאת עוד ועוד דרכים לא להיות רק מתווכת.
והפלטפורמה הזאת כאן כדי להישאר. השאלה היא איך מרסנים אותה. "בהתחלה דיברנו על כלכלת שיתוף, על אידאליזציה של המרחב, פלטפורמות שמייצרות הזדמנות להרוויח כסף ולנצל את הזמן הפנוי — הכל נראה חיובי מאוד", אומר ד"ר זלמנסון. "אבל בסופו של דבר החברות האלה לא אלטרואיסטיות, הן רוצות לשלם פחות ולהרוויח יותר, ודרך אלגוריתם לשלוט על מיליוני אנשים. אובר, פייסבוק, גוגל — מעט אנשים שולטים במיליארדים אחרים באמצעות האלגוריתמים. אבל אפשר לפתח מודלים הוגנים יותר. אפשר גם לחשוב על רווחת העובדים והזכויות הסוציאליות שלהם, וכן, לא הייתי מתנגד אם וולט תייצר מדי פעם מה שנקרא ערב חברה ותפגיש את כל העובדים שלה, אולי אפילו חלק מהם. זה יעזור מאוד לתחושת השייכות ובכלל לרמת השירות".
עוד לפני השייכות של השליחים, כמה מסלולים אחרים מנסים לתקן את העוולות והסכנות הגדולות יותר. המאבק על הביטחון ברחובות מתמקד מצד אחד בהגברת האכיפה ומצד אחר בניסיון לעודד חרם על וולט עד "הרגעת" השליחים. המלחמה על זכויות העובדים מתמצה בינתיים בדיונים בכנסת ובהמתנה להכרעת בית המשפט. בחזית המסעדות ממתינים לרשות ההגבלים ולשרת הכלכלה. וגם הציבור המכור, כנראה, יצטרך להראות שאי אפשר לשלוט בו, ולמצוא את הדרכים שלו לשים גבולות.
***
מוולט ישראל נמסר בתגובה: "בשלוש השנים האחרונות הביאה Wolt לישראל פלטפורמה טכנולוגית חדשה המחברת בין מאות אלפי לקוחות, עשרות אלפי שליחים ואלפי עסקים מדי יום עם סטנדרט שירות גבוה שלא היה כאן עד היום. העלייה הדרמטית והמתמדת בכמות העסקים שמצטרפים לוולט, במיוחד בתשעת החודשים האחרונים שבהם כבר אין סגרים, היא ההוכחה הטובה ביותר שלעסקים משתלם להיות חלק מהחברה. אנחנו מאמינים בתחרות חופשית, ורובם המוחלט של העסקים בפלטפורמה עובדים עם פלטפורמות אחרות, משלחים בעצמם או משתמשים בחברות שילוח אחרות.
"נהיגה בטוחה היא ערך עליון בוולט ואנו מגלים אפס סובלנות מול עבירות תנועה ואלימות. כשמגיעה אלינו תלונה בנושא נהיגה של שליח בעת משלוח היא מטופלת מיידית בידי מחלקה האחראית לתחום, שמבררת מול המתלונן ומול השליח את פרטי המקרה. במידת הצורך, אנחנו מפעילים צעדים כלפי השליח, כולל הפסקת התקשרות, ועשינו זאת בעשרות מקרים בשנה האחרונה. יצאנו לפרויקט מספור תיקים כדי להקל את אכיפת החוק, והתיקים המחולקים בשנה האחרונה ממוספרים. וולט תומכת בהליך רישוי של אופניים וקורקינטים, ובהצבת לוחיות רישוי בכלים הללו. אנו מאמינים שמהלך כזה יתרום משמעותית ליכולת לזהות את הכלים, ונתמוך ברגולציה כזו. חשוב לנו שתדעו: אם יש לכם תלונה בנושא נהיגה, פנו לשירות הלקוחות מיד ונסו לתעד מספר רישוי, מספור על התיק ו/או זמן ומיקום של איסוף או פיזור המשלוח. הנתונים הללו קריטיים כדי לעזור לנו לטפל במקרה. כאשר מוגשת תלונה במשטרה אנו דואגים להעביר את מלוא האינפורמציה המבוקשת באשר למקרה. וולט עובדת במספר אפיקים, טכנולוגיים ואופרטיביים, כדי להרחיב את ההסברה והאכיפה בקרב שליחים יחד עם בעלי עסקים, העירייה, המשטרה וגופים נוספים.
"השליחים שמתקשרים עמנו מבוטחים בביטוח תאונות אישיות מורחב, הכולל כיסוי על שברים, פריקות, טיפולי שיניים, ימי אשפוז והוצאות רפואיות נלוות. כל זאת על חשבון וולט, ללא עלות לשליחים וללא השתתפות עצמית. הביטוח מתווסף לזכויות הסוציאליות שמקבל כל עצמאי בישראל על פי חוק, הכוללות דמי פגיעה על תאונת עבודה.
"רווחת השליחים חשובה לנו, ולכן אנו מקפידים שחברות הצד ג׳ שעובדות איתנו יהיו כאלה שעומדות בסטנדרט העסקי שלנו. כשאנו מגלים שחברה כזו אינה עומדת בסטנדרטים שלנו, אנו מנתקים איתה את ההתקשרות.
"לגבי האפליקציה — ישנה גרסה רשמית, בלעדית וחוקית אחת לשליחי וולט, זו שבחנות האפליקציות. העבריינים שהפיצו גרסה מזויפת בניגוד לחוק שיקרו לגבי היכולות הטכנולוגיות שבידיהם, בדיוק כפי שהם רימו שליחים אחרים בניסיון לסחוט מהם כסף. המידע הועבר לצוות הפיתוח הגלובלי של וולט שחסם את הזיופים, כדי לוודא שאפליקציית השליחים תמיד תהיה שוויונית והוגנת, גם מול כאלה שניסו לרמות על חשבון שליחים אחרים.
"לגבי המקרים המתוארים בכתבה: אין ספק שהמקרה שתיארה א' חמור מאוד, וכשפנתה אלינו המלצנו לה לפנות במקביל למשטרה, כיוון שלא היו נתונים שאפשרו לנו לאתר את הפוגע. א' אכן התלוננה במשטרה, וכאשר יצא צו שופט שאפשר על פי חוק העברת נתונים מאיתנו למשטרה, העברנו את כל המידע הדרוש והנושא נמצא בטיפול המשטרה ורשויות אכיפת החוק כעת. התלונה של מיכאל טופלה אצלנו וככל הידוע לנו הוא בקשר ישירות עם השליח".