עלות תועלת

שאול אמסטרדמסקי

עלות תועלת

//

שאול אמסטרדמסקי

במקרה החליטותי מראש

זה לא התחיל השבוע - ועדת הכספים היא בדיחה כבר הרבה מאוד שנים. למעשה, גם הכנסת כולה. היא לא באמת רשות עצמאית. לכן הסכנה כרגע גדולה במיוחד

מוסף כלכליסט | 23.02.23

1

מה שקרה השבוע בוועדת הכספים הוכיח שוב שכאשר מתבוננים בדמוקרטיה שלנו מקרוב, רואים עד כמה היא לא עובדת כפי שהיא אמורה לעבוד. ואני לא מדבר על ההפיכה המשפטית, אלא על דברים בסיסיים הרבה יותר.

ביום של ההפגנה הגדולה וההצבעות בקריאה ראשונה על חלק מהשינויים המשפטיים, הוועדה התכנסה לבקשתם של ח"כים מהאופוזיציה, כדי לקיים דיון על השפעות החקיקה על הכלכלה. זה דיון בסיסי, הכרחי, סופר־חשוב, והלוואי שהממשלה או הכנסת היו מקיימות אותו. הן לא. גם ביום שני, כשכבר התאספו לצורך העניין, יו"ר ועדת הכספים הפך את הדיון לקרקס (לצפייה בדיון המלא).

הדרג המקצועי שחייב להיות בדיון כזה, אנשי בנק ישראל והאוצר, אלה שמבינים בכלכלה ובהשלכות, לא הגיעו. היו שם כמה מומחים אחרים, שהזהירו מהשלכות הרפורמה. ואז היו"ר משה גפני החליט לסיים את הישיבה בהצבעה ובקבלת החלטה. זו הצהרה בלבד, חסרת כל חשיבות מעשית, ועדיין, ברגע שיש "החלטה" היא חותמת כל דיון, מבהירה שאין צורך לחזור יותר להצקות האלה של האופוזיציה על "ההשלכות הכלכליות".

גפני הקריא הודעת סיכום שניסח מראש, לפני ששמע מי מהמומחים שהופיעו בוועדה, ושקובעת שהרפורמה המשפטית לא פוגעת בכלכלה, וקרא: "מי בעד — שירים את ידו". חברי הכנסת מהאופוזיציה ניסו למחות על ההתנהלות הזאת, אבל הם במיעוט בוועדה, ובכנסת כולה. עמדתם לא משנה דבר, בין שהיו מוחים בקול רם יותר או פשוט לא מגיעים לדיון, התוצאה היתה זהה. ההצבעה התקיימה, וועדת הכספים החליטה שהרפורמה המשפטית לא פוגעת בכלכלה. הכל טוב.

זה הזכיר לי את מה שראיתי בוועדת הכספים לפני 15 שנה. ככתב הכנסת הצעיר של "כלכליסט" ביליתי שעות, ימים, שבועות וחודשים בדיונים שלה. מדי פעם, כשחבר הוועדה מטעם הליכוד רובי ריבלין רצה להדגים שמדובר בדיון סרק, הוא היה שואל בקול גדול "מי בעד חיסול הטרור?" — כמו השאגה הזכורה של אריק שרון ב"ליל המיקרופונים" במרכז הליכוד, 1990. כל הנוכחים שיתפו פעולה עם הבדיחה של ריבלין, ומיד הצביעו בעד. השבוע הבנתי שהבדיחה נהפכה למציאות.

אין בישראל שלוש רשויות, יש שתיים וחצי. הכנסת אמורה לפקח על הממשלה, אבל רוב הזמן היא הזרוע הארוכה שלה

גפני. מי בעד חיסול הטרור?. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
2

בימים ההם, האירוע הראשון שסיקרתי כעיתונאי מתחיל היה דיון של ועדת הכספים באחד מסעיפיו של חוק ההסדרים ל־2008. הייתי לא רק צעיר אלא גם תמים, ולכן הייתי קצת בהלם ממה שראיתי. בשיעורי אזרחות בבית הספר למדתי שבכנסת מתקיימים דיונים על החוקים, שהצעת חוק ממשלתית צריכה לעבור שלוש קריאות, שבהצעת חוק פרטית יש שלב מקדים נוסף של קריאה טרומית. דמיינתי התנהלות מסודרת, בכל זאת מדובר בחוקים, כלי דרמטי שמעצב את כל חיינו. מה שפגשתי בכנסת היה רחוק מאוד מזה. משהו בין קרקס לתיאטרון אבסורד, תלוי בנושא ובשלב החקיקה.

לרובם המוחלט של הדיונים, בוועדת הכספים או בכל ועדה אחרת, כמעט כל חברי הוועדה כלל לא הגיעו. זו היתה ממשלת אולמרט, יו"ר ועדת הכספים אז היה סטס מיסז'ניקוב (לימים שר התיירות ובהמשך עבריין שהורשע במרמה והפרת אמונים וישב בכלא). לחלק הגדול של הדיונים הגיעו אז כמה אנשי אופוזיציה — חיים ג'ומס אורון ממרצ, יעקב ליצמן מיהדות התורה ורובי ריבלין מהליכוד. היו עוד כמה ח"כים שנכנסו פה ושם, וזהו. רוב הזמן חברי הוועדה לא היו בוועדה.

אבל עבודתה התקדמה כסדרה. חברי הכנסת החרוצים דנו עם פקידי הממשלה על כל סעיף וסעיף, ניסו להשפיע, לפעמים נכשלו, לפעמים הצליחו לשנות, מהאופוזיציה. אחרי כמה שבועות של דיונים הגיעו ימי ההצבעות על כל הסעיפים. רגע לפני שחוק ההסדרים עובר לקריאות שנייה ושלישית במליאה, עם כל התקציב, היה צריך לאשר אותו בוועדת הכספים.

ואז קרה דבר שלא צפיתי: פתאום חדר הדיונים של ועדת הכספים התמלא לגמרי. היה קשה להיכנס. יו"ר הקואליציה, אלי אפללו מקדימה, הגיע והתיישב לצד היו"ר. התברר שהוא השוטר: הוא פשוט העיף מהחדר חברי קואליציה שגילו עצמאות יתר והחליף אותם באחרים, צייתנים יותר. היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק (היום היועצת המשפטית של הכנסת כולה) הקריאה סעיף סעיף, והח"כים הצביעו. אפללו הזכיר להם איך, צעק שוב ושוב "להצביע בעד". הח"כים מהקואליציה הצביעו בעד, מהאופוזיציה הצביעו נגד.

במילים אחרות, חברי כנסת שמעולם לא נכחו בחדר, שלא ידעו על מה הם מצביעים, שלא הכירו ולו אות אחת מהסעיפים הרבים והמורכבים של חוק ההסדרים — הרימו והורידו את ידם לפי ניצוחו של אפללו. אחרי כמה שעות כאלה חוק ההסדרים אושר בוועדה, אחרי כמה ימים הוא עבר בכנסת. שנתיים סיקרתי את זה מקרוב, עד שלא יכולתי עוד. רציתי לברוח, לא לראות את זה יותר. בדיוק כמו המשפט ההוא, על נקניקיות וחוקים.

3

כמה רשויות עצמאיות יש במדינת ישראל? לכאורה שלוש: הרשות המחוקקת, הכנסת; הרשות המבצעת, הממשלה; והרשות השופטת, בתי המשפט. בפועל, יש כאן לכל היותר שתי רשויות וחצי: הממשלה ובית המשפט, וביום טוב אפשר לספור את הכנסת כחצי. ורק ביום טוב.

על הנייר לכנסת יש תפקיד חשוב: לפקח על הממשלה (שהרי היא מכהנת מכוח אמון הכנסת). אבל רוב הזמן הכנסת היא פשוט הזרוע הארוכה של הממשלה.

בראשית חייה של הקואליציה, כל קואליציה, הכנסת לא מתפקדת כישות עצמאית. הח"כים עושים מה שראשי המפלגות אומרים להם לעשות (חוץ מחריגים נדירים). המפלגות החרדיות הן הדוגמה המובהקת לכך, אבל הדבר נכון לכל מפלגות הקואליציה. הכל מפוזיציה, קואליציה או אופוזיציה. אנשי הליכוד, למשל, התנגדו לחוק המטרו בכנסת הקודמת, ומיד אחרי הבחירות נשבעו לתמוך בו. ח"כים יכולים להציע אילו הצעות חוק שהם רוצים, אבל אם ועדת השרים לענייני חקיקה, שכמובן נשלטת בידי הקואליציה, התנגדה להצעת החוק, היא לא תעבור, גם אם איש קואליציה פעלתן — הרי בשביל זה אנחנו בוחרים חברי כנסת — העלה אותה.

4

בדיוני התקציב זה זועק במיוחד. התקציב הוא הספר הגדול של סדרי העדיפויות של הממשלה. הוא ההלכה והוא המעשה, הוא מגדיר את המדיניות, הוא מסמך העבודה הכי חשוב, שקובע מה המטרות ומי מקבל כסף כדי ליישם אותן. הוא כל כך חשוב, שאם הממשלה לא מצליחה  להעביר את התקציב בכנסת, היא נופלת.

היום (חמישי) הממשלה תדון בתקציב 2024-2023. לפנות בוקר היא תאשר אותו. בשלב הבא הוא יעבור להצבעות בכנסת, יחד עם חוק ההסדרים. בחוק ההסדרים עוד מתנהלים קצת דיונים, אבל הטיפול בתקציב מגוחך ממש. כל שרה ושר נדרשים להציג את תקציב משרדם בפני ועדת הכנסת הרלבנטית. הם באים עם מצגות יפות, מלווים בפקידים שיוכלו לענות על שאלות, מציגים את הכל בשעה או פחות, וזהו. חברי הכנסת לא יכולים לשנות את התקציב, לא יכולים להגיד לממשלה "סדר העדיפויות שלך עקום, נא חזרי לשולחן השרטוטים ותחשבי על זה עוד קצת", כלום.

גם אחרי שהתקציב מאושר והממשלה מביאה לוועדת הכספים, מעת לעת, בקשות לאישור העברות תקציביות — כלומר שינוי בסדרי העדיפויות שהממשלה קבעה — חברי הכנסת נדרשים רק להרים את ידם לאישור, וזהו. לעתים נדירות מישהו מתעקש לקיים על כך דיון (סתיו שפיר עשתה מזה קריירה), אבל בסוף הכסף עדיין הולך לאן שהממשלה רוצה. במקביל, הצעות חוק פרטיות שיש להן איזושהי עלות זוכות אוטומטית להתנגדות של האוצר, ולפיכך, כמעט אוטומטית, להתנגדות הממשלה. זה אומר שח"כים לא יכולים להציע סדרי עדיפויות אלטרנטיביים, גם אם הם בספסל הראשון של הקואליציה.

לכן הכנסת היא לא באמת רשות עצמאית, מקסימום חצי רשות שהממשלה נותנת לה מרחב משחקים מוגבל מאוד. רק כשהקואליציה מתחילה להיכנס לאזור הדמדומים, כשראשי המפלגות מתחילים להריח בחירות או להבין שאולי מוטב להם לשבור את השותפות, או כשכמה ח"כים חושבים שעריקה תזכה אותם בג'וב בממשלה הבאה, רק אז חברי הכנסת מגדלים טיפה עצמאות.

5

אז כבר עכשיו יש בישראל רק שתי רשויות עצמאיות, וכעת הממשלה מעוניינת להפוך אחת מהן לחצי עצמאית — על ידי סירוס היכולת שלה לבקר את הכנסת (ובהמשך גם את הממשלה). משלוש רשויות עצמאיות על הנייר, ושתי רשויות עצמאיות בפועל, נעבור לעולם של רשות עצמאית אחת בלבד. הכנסת ומערכת המשפט יהיו רשויות נכות, לווייניות של הממשלה ותו לא.

אם הכנסת היתה רוצה לשמור על עצמאותה, היא היתה יכולה לקבוע שבחוקי יסוד, או בתיקונים לחוקי יסוד, הח"כים יהיו פטורים ממשמעת קואליציונית, חופשיים להצביע כרצונם, על בסיס חירות מחשבתית. צעד כזה היה הופך את חברי הכנסת מחויבים יותר לציבור הבוחרים, לא רק לראש המפלגה. ויש עוד דרכים לחזק את העצמאות שלהם.

אבל הכנסת שלנו מכירה עיקרון אחד, ואחד בלבד — הרוב קובע. זהו. כל היתר לא מעניין. הכל מהפוזיציה. ההצבעה היא עניין פרוצדורלי בלבד, לא מהותי. וכשזה המצב כל כך הרבה שנים, מה הפלא שתומכי ההפיכה המשפטית חוזרים כל העת על עקרון הרוב כאילו כל הדמוקרטיה כולה מתמצה בו. זה אפילו לא קרקס, ואפילו לא תיאטרון מתוחכם, אלה בובות אצבע פשוטות שמישהו מזיז מכאן לכאן. וזו תוצאה ישירה של מנהיגים שרוצים סביבם את האנשים הכי לא עצמאיים שאפשר למצוא. איך אפשר לדבר על עצמאות רשויות, כשיש לנו משרתים במקום משרתי ציבור.

הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות