הספר הנכון ברגע הנכון

איור: רות גוילי

גג

קרדיט

צילום: ???

הספר הנכון ברגע הנכון

//

איור: רות גוילי

פרק שביעי

מעבר לשיא

בעקבות הזמן האבוד

מרסל פרוסט / צרפת, 1927-1913

צלילה אל האופן שבו הגיבור מפרק את זיכרונותיו ואת חייו לרסיסי רסיסים, בוחן מקרוב פרגמנטים של רגש ובדלי התרחשויות, מעוררת גם בקורא רצון עז להתבונן בזמן האבוד שלו. וכשהראש זורק לשם, זה מענג וכואב ומצחיק ומשעמם וממלא ומעורר חרטה ומתיש ומחיה, בדיוק כמו הקריאה בכרכי הספר הזה. אל תישברו לפני שתגיעו לאחרון, המופלא מכולם. וכדאי שתתחילו, כי זה לוקח זמן.

אדוה קיזלשטיין, עיתונאית

בדרך אל החתולים

יהושע קנז / ישראל, 1991

אחד הספרים הטובים ביותר שנכתבו על זיקנה, ויהושע קנז לא עושה לה, ולקוראים, הנחות: בכתיבה כירורגית הוא נכנס עמוק פנימה בדיוק מרבי, אל תוך לב הכאב, לב הסבל האנושי, שמגיע לשיאו לקראת הסוף.

יולנדה מוסקוביץ' היא אשה ערירית בת 75, מורה לצרפתית בעברה, שגרה בדירה קטנה ומוטרדת מיללות הייחום של חתולי הרחוב. כשהיא מבקשת להשתיק אותם היא נופלת בחדר המדרגות, שוברת את עצם הירך ומגיעה למחלקת שיקום גריאטרית. שם יולנדה פוגשת את אלגרה, שכנתה לחדר, ואת שאול הנשוי שמפלרטט איתה ומחזיר לה כוחות חיים. המיקרוקוסמוס העלוב הזה מתואר באופן כה אכזרי וכה מכמיר לב כאחד, שהוא מאלץ את הקוראים לחפש את שאריות החמלה שעוד נותרו בהם.

שירי לב־ארי, עיתונאית ואשת ספרות

הר הקסמים

תומאס מאן / גרמניה, 1924

"'ומה עם הר הקסמים?'", שאלה.

"אמרתי לה בגילוי לב כי הספר הלאה אותי.

"'מתי קראת אותו?', סיננה בקפדנות נרגזת.

"'כשהייתי בן שמונה עשרה', השיבותי.

"'את 'הר הקסמים' צריך לקרוא כשמחצית החיים כבר מאחוריך', אמרה והפצירה בי שאקרא את הספר בשובי לפלשתינה. היא נשאה עיניה מזרחה, הורתה במקלה על ההרים המצועפים ערפל ואמרה כי בביקורי הבא בשוויצריה מן הראוי שאסע לדאווס ואראה במו עיניי כיצד סופר משיעור קומתו של מאן נוטל מקום סתמי וחסר חשיבות כעיירה זו שבקנטון גריזון, ומעניק לו דמוניות ומעמקים מכאן, ופסגות של רוחניות ושקיפות מכאן".

חיים באר, סופר, מתוך כתבתו "בחיפוש אחרי הר הקסמים", מסע לדאווס, "דבר", 14 בינואר 1983

הזקן והים

ארנסט המינגוויי / ארצות הברית, 1952

אחיו הצעיר, האינטימי והקאמרי (למרות הים הפתוח) של "מובי דיק", שבו ההתנדנדות בין מזל לגורל ובין תבוסה לניצחון היא התשובה הניצחת לחידלון הסטטי של הקץ.

תמונתו של דוריאן גריי

אוסקר ווילד / ארצות הברית, 1890

מתברר שלא תמיד כדאי למכור את הנשמה תמורת נעורי נצח.

שהרה בלאו, סופרת

האיש שצפה ברכבות

ז'ורז' סימנון / צרפת, 1938

שתי נובלות מלוטשות כיהלום, שבהן סימנון לוקח את כישרונו כטווה עלילות מתח אל תוך חייהם של אנשים רגילים, "קטנים" כלפי חוץ, שנופם הפנימי כמעט מתפקע מעוצמות, מועקה גוברת ושעמום אפל.

שטוקהולם

נעה ידלין / ישראל, 2016

לא משעמם בגיל 70. התשוקות, החברות, ההחמצות והאהבות רק נעשות מזוקקות יותר בצלו של הסוף, ונעה ידלין רוקחת מהן ספר מענג ומאלף.

מאיה ערד, סופרת

בבוא מותי/בשוכבי גוועת

ויליאם פוקנר / ארצות הברית, 1930

כמה פשוט, ככה קשה. כמה קטן — בקשתה האחרונה של אם גוססת מילדיה, וכמה אפי — המסע למימוש צוואתה, בנוף הסְפָר העני והנידח של הדרום. אלו הניגודים שמתוכם מצמיח פוקנר את הטרגדיה העזה הזו.

הַדֶּבֶר

אלבר קאמי / צרפת, 1947

מגפה באה ומחסלת את כל מי שעומד בדרכה. כשנראה שאין יותר מה לעשות והגופות נערמות, היא נעלמת, ללא הסבר, והקורא נותר עם המשל האלגורי.

אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים

טוביה החולב

שלום עליכם / פולין, 1909

שכחו בבקשה את "כנר על הגג": טוביה החולב שתפגשו ברומן של שלום עליכם הוא יהודי חכם, מצחיק ועצוב מאוד, שלא יודע לשיר ולרקוד אבל אין כמותו בסיפור סיפורים מכשפים ומהפנטים לא פחות משחרזאדה ב"אלף לילה ולילה".

בני מר, סופר ומתרגם

וגם

• ענבי זעם, ג'ון סטיינבק
• הסוד, אנה אנקוויסט
• מוסקבה פטושקי,
ונדיקט ירופייב
• מוות רך מאוד,
סימון דה בובאר
• רשימותיו של מלטה לאורידס בריגה,
ריינר מריה רילקה
• רשימותיו האחרונות של תומס פ' למען הכלל,
של אסקילדסן
צילומים: יובל חן • הספרים באדיבות האחים גרין, ציידי ספרים - חנות מקוונת לספרים משומשים