קול קורא

//

נועה מנהיים

איך כוכבות טיקטוק משנות באופן דרמטי את עולם הספרות?

theangelworered ממחיזה סצנות מ"שבעת הבעלים של אוולין הוגו"

moongirlreads מתייפחת בעת קריאת "שירו של אכילס"

alifeofliterature, שהפכו את "אנה קארנינה" וג'יין אוסטן לטרנדיות. צילומי מסך Tiktok

מימין: theangelworered ממחיזה סצנות מ"שבעת הבעלים של אוולין הוגו"; moongirlreads מתייפחת בעת קריאת "שירו של אכילס"; alifeofliterature, שהפכו את "אנה קארנינה" וג'יין אוסטן לטרנדיות. צילומי מסך Tiktok

קול קורא

נועה מנהיים

מוסף כלכליסט | 20.04.22

ה

רומן "The Seven Husbands of Evelyn Hugo" מאת טיילור ג'נקינס ריד, שבמרכזו סיפור אהבה לסבי המבוסס בחופשיות רבה על כוכבות הוליווד אווה גרדנר, אליזבת טיילור וריטה הייוורת', היה הבטחה לא קטנה כשיצא לאור ב־2017. הוא זכה לבאזז צנוע וזכויות העיבוד שלו לסרט נרכשו להפקה, אך עד מהרה ההתלהבות סביבו דעכה והעיבוד שלו בוטל. היה אפשר לתייק את הסיפור הזה כעוד אחד מיני מיליוני כישלונות ספרותיים, אבל לפני כשנה הספר נכנס מחדש במפתיע לרשימת רבי המכר של "הניו יורק טיימס", שהה בה 54 שבועות, נהפך לאחד הספרים הנמכרים ב־2021, ובמרץ האחרון נטפליקס רכשה את הזכויות לעבד אותו. איך זה קרה? במילה אחת: בוקטוק (BookTok) — הטרנד הוויראלי של קריאה והמלצה על ספרים ברשת החברתית טיקטוק, שמשנה את פני המו"לות בשנתיים האחרונות.

לפני כשנה גילו את הספר כמה בוקטוקריות פופולריות והחלו להמליץ עליו בסרטונים: katiiemcdougall@ גרפה 2.1 מיליון צפיות לסרטון טיים־לאפס שלה קוראת את הספר ביום אחד שבסופו היא מייבבת מרה; eloisehamp@ השיגה כחצי מיליון צפיות לסרטון של 17 שניות, שבו היא בוכה כשהספר מונח בחיקה לצלילי שיר של כוכבת הנוער אוליביה רודריגו; ו־theangelworered@ הביאה מיליוני צפיות לסדרה של סרטונים שבהם היא לבושה בשמלת נשף ירוקה, כמו גיבורת הספר, וממחיזה שורות שלה מהספר. עד כה גרפה התגית thesevenhusbandsofevelynhugo# יותר מ־100 מיליון צפיות, שהפיחו חיים מחודשים בספר הנשכח.

איך לעזאזל אמנות כבדת ראש כמו ספרות, שמצריכה שעות של התעמקות במילים על גבי מילים, עושה חיל בפלטפורמה של סרטונים קצרצרים, שמשמשת בעיקר בני נוער שרוקדים בסנכרון ללהיטי פופ? התשובה המתבקשת היא שהנוער בהחלט מעוניין לקרוא ספרים, פשוט הדרך לתווך לו אותם עוברת במקומות שבהם הוא נמצא, קרי טיקטוק.

לטרנד הבוקטוק יש פנים רבות ושונות: מסרטוני תגובה לסצנות מפתח (עם עדיפות לדמעות כמובן), דרך המחזת סצנות, המלצות על ספרים, unboxing (טרנד של פתיחת חבילות), סידורי ספריות ועד אתגרים כמו "החלטתי לקרוא ספר ביום במשך חודש" ו"נסו לקרוא את הסוף של הספר הזה בלי לבכות".

בבוקטוק אוהבים להעלות מתהום הנשייה כותרים זוטרים, כמו "שירו של אכילס". ב־2020 הספר נכלל בסרטון "הספרים שיגרמו לך להתייפח", מה שגרם לו לכבוש את רשימות רבי המכר 8 שנים לאחר צאתו

הבוקטוקריות (זו נישה שנכבשה בידי נשים צעירות) המצליחות הן אלה שהשכילו לתרגם באופן החכם ביותר את חוויית הקריאה לחוויה חזותית. האחיות הבריטיות מירל (16) ואלודי (14) לי, למשל, מעלות לחשבונן alifeofliterature@ (299 אלף עוקבים) סרטונים של המלצות ספרים בסגנון mood boards — אוסף תמונות שאמור להעביר את תחושת הספר. כך הן הקפיצו בחזרה לרשימות רבי המכר קלאסיקות ותיקות כמו "גאווה ודעה קדומה" ו"אנה קארנינה".

להעדפות של קוראי טיקטוק יש הטיה סוגתית ברורה — גילם הצעיר יחסית של המשתמשים מייצר העדפה לספרות young adult (מבוגרים צעירים) המשופעת בפנטזיה ומדע בדיוני, ולז'אנרים המייצרים רגש עז כמו הרומן הרומנטי ויצירות הנופלות תחת התיוג הרחב (והמרגיז) "ספרות נשים". ההטיה הזו לטובת ספרות סוחטת דמעות ומעוררת רגש נובעת מהקושי לזייף אותו. בניגוד לאינסטגרם, שנכבשה מזמן בידי המפרסמים המקדמים קמפיינים ממומנים היטב באמצעות המשפיענים, טיקטוק עדיין נתפסת כמרחב נקי יחסית מאינטרסים (הגם שהמרחב הזה משתנה במהירות), ולכן ההמלצות שבו זוכות להילה של אותנטיות.

ההצלחה של ספרים שהפכו לוויראליים באפליקציה אומצה בחום בידי הקמעונאיות, ובראשן אמזון או רשת "בארנס אנד נובל", שמקדישות רשימות רבי־מכר ייחודיות לטיקטוק באתרים שלהן. האחרונה אף ייחדה שולחן תצוגה שהשלט BookTok מתנוסס עליו בגאון בחנויות הפיזיות שלה. יש לכך סיבה טובה: הבוקטוקריות לא נוהגות לקדם את התפודים הלוהטים של ההוצאות הגדולות, אלא מעלות מתהום הנשייה כותרים זוטרים ונותנות להם חיים חדשים.

אחד מאלה הוא "שירו של אכילס" (ראה אור בעברית בהוצאת "שוקן") מאת מדלין מילר, רומן חניכה היסטורי שבמרכזו סיפור האהבה בין אכילס לפטרוקולוס. הספר ראה אור ב־2012 וזכה להצלחה נאה בשעתו, אך הזמן חלף והצלחתו דעכה, עד שבשנה שעברה כוכבת הטיקטוק בת ה־18 moongirlreads@ פרסמה סרטון המלצות ל"ספרים שיגרמו לך להתייפח", וכללה בו, בין השאר, את "שירו של אכילס". הסרטון הגיע לכ־6 מיליון צפיות, והתגית songofachilles# בערה מאז עם 19 מיליון צפיות בטיקטוק. הספר התחיל למכור כ־10,000 עותקים בשבוע עד שהגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר בכריכה רכה של "הניו יורק טיימס".

כדאי להתעכב על שתי מילים מפתיעות במשפט האחרון — כריכה רכה. בשונה ממה שהיה ניתן לצפות מהנוער שגדל לתוך האינטרנט, הבוקטוק מגלה העדפה מובהקת לספרים מודפסים על פני דיגיטליים. הפיזיות שלהם היא רכיב הכרחי לסרטונים הפטישיסטיים של סידור ספריות, דפדוף בכרכים עמוסים בדבקיות וסימניות או עלעול במהדורות מיוחדות ומהודרות, למען יראו וייראו. ואולי זו ההשפעה הכי דרמטית של בוקטוק על עולם הספרות: מכירותיהם של ספרים מודפסים בארצות הברית עלו ב־8.9% בשנת 2021 לעומת 2020, שגם היא הציגה עלייה של 8.2% לעומת 2019. כלומר בניגוד לשמועות על מות הפרינט, מתברר שהוא חי ובועט — פשוט בטיקטוק ולצלילי אוליביה רודריגו.