חתיכת שבוע

חתיכת שבוע

/// המספרים לא לגמרי משמחים /// הלך הרוח הוא פרמטר קריטי להבנת מצב המשק /// מנכ"ל חברת החשמל ממשיך מגמה מאכזבת /// עשירי שנגחאי מנסים לברוח

מוסף כלכליסט | 20.04.22

נתוני המשק

העתיד מטריד

נתוני צמיחת השכר בישראל שפורסמו השבוע ב"כלכליסט", בהתבסס על מס"ב (מרכז סליקה בנקאי, המתעד את כל העברות התשלומים המסודרות), נראים טוב: תשלום השכר בחודש שעבר הגיע לשיא של כל הזמנים, 28.4 מיליארד שקל, והשכר הממוצע נטו עלה בשנתיים האחרונות ב־7%. אלא שזו רק תמונה חלקית. כי במקביל מתברר שהשכר החציוני נמוך מאוד, ומחצית מהעובדים במשק משתכרים נטו פחות מ־6,044 שקל. 45% משתכרים פחות מ־5,300 שקל. נכון, חלק מהם עובד במשרות חלקיות, אבל הפערים מובהקים: הצמיחה מתחלקת באופן מאוד לא שוויוני, ולא מגיעה לשכבות הנמוכות. תחזיות המומחים בנוגע לשוק העבודה העתידי מדברות זה שנים על קיטוב שיעמיק עוד יותר, שוק שבו משרות הביניים ייעלמו; הקורונה, עושה רושם, רק קירבה אותנו למציאות הזאת. ההתמודדות איתה לא יכולה להסתכם בפלסטרים כגון תוספת נקודות זיכוי או הפחתת הבלו. בשלב הראשון צריך להעלות משמעותית את שכר המינימום, ובטווח הארוך דרושה תוכנית מקיפה לשדרוג יכולות העובדים המוחלשים ועובדי הביניים, כדי שכוח העבודה ינוע כלפי מעלה ולא כלפי מטה.

/// שחר אילן

בנק ישראל

תתחילו להקשיב

העלאות שכר הן דבר טוב, באופן עקרוני, אבל הן לעולם לא מתרחשות בוואקום. בטח לא כעת, על רקע עליות המחירים. כי כשהמחירים מאמירים עובדים מבקשים תוספות שכר, וכדי לממן אותן המעסיקים מעלים עוד את מחירי השירותים והמוצרים, מה שמוביל את העובדים לדרוש שוב להעלות את שכרם. זה סחרור בעייתי, ונראה שאנחנו כבר נמצאים בו. נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמנם אמר השבוע בריאיון ל"כלכליסט" שהוא עוקב אחר הנתונים מקרוב ולא מזהה לחצי שכר אינפלציוניים. אבל נתונים אף פעם לא יכולים לספק תמונה מלאה ועדכנית; הם נוטים להחמיץ את הלכי הרוח, אלה שאולי עוד לא מתורגמים למספרים אבל משמשים כוח מכוון משמעותי. כדי להבין באמת את מצב המשק והאינפלציה, אי אפשר להיצמד רק לנתונים הקשיחים, אלה שמגיעים אחרי שכולם מבינים לאן אנחנו הולכים; צריך למצוא דרכים נוספות לזהות מגמות לפני כולם. זיהוי מוקדם של אינפלציה אינו עבודה סטטיסטית יבשה, אקדמית, הוא דומה יותר לעבודת מודיעין, בשטח, עם חושים נכונים. והחושים האלה יכולים לזהות הלכי רוח אפילו בשיחות חולין בין עובדים במסדרון של בנק ישראל, אם מישהו יטרח שם לעזוב את הטבלאות ולפתוח אוזניים. וכדאי שמישהו יעשה את זה, כדי לא להיזכר להודיע לציבור שהמצב קשה הרבה אחרי שכולנו נבין את זה, ונשלם על זה.

/// שלמה טייטלבאום

מינוי שפיגלר

רגרסיה

שר האוצר אביגדור ליברמן לחץ, ומאיר שפיגלר מונה למנכ"ל חברת החשמל. שפיגלר סומן מלכתחילה כמיועד לתפקיד, וכפי שדווח ב"כלכליסט" אף הופעל לחץ על דירקטורים ליישר קו ולהעדיף אותו על המועמדים מתוך החברה שהגיעו לקו הגמר. לפניו, גם כן בלחץ ליברמן, מונתה מיכל רוזנבוים לרשות החברות הממשלתיות, ועוד קודם לכן מונה עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, אחרי שהמינוי נפסל בוועדה האחראית למינויים בשירות הציבורי. לנוכח היקף המינויים הפוליטיים האלה, אפשר בהחלט לחשוד שהממשלה הזאת מחשבת את קצה לאחור. הסדרה האחרונה ממש מסרסת את כל הרעיון של ועדות איתור, שהוקמו כדי למצוא את המועמדים הטובים ביותר לניהול החברות הממשלתיות, והמינויים האלה הופכים את הדירקטוריונים וההנהלות של החברות הללו ללא יותר מחותמת גומי. זו חזרה מטרידה אחורה, לימים של מינהל פחות תקין - ושוב אנחנו מוצאים את עצמנו בעולם שבו קשרים מנצחים כישורים, וקירבה לשר עוקפת יכולות והתאמה לתפקיד.

/// רועי ברגמן

הסגר בשנגחאי

העשירים בורחים

סגרי הקורונה שנכפו בשבועות האחרונים על 26 מיליון תושבי שנגחאי הכניסו את עשירי העיר ואנשי מעמד הביניים שלה למצוקה, בעיקר בגלל הקושי להשיג מזון ותרופות. כעת הם מחפשים איך לברוח מסין. לפי מדד של האפליקציה הסינית הסופר־פופולרית וויצ'אט, שפורסם השבוע, מתחילת אפריל התדירות של חיפוש המילה "הגירה" בקרב תושבי העיר זינקה פי שבעה, וגם יועצים להגירה מדווחים על ביקושים ערים מהרגיל. לדבריהם, לקוחות שדחו או ביטלו תוכניות הגירה מחשש שיידבקו בנגיף בארץ אחרת או ייתקלו בעוינות חוזרים לבדוק את האופציה לעזוב. השאלה הגדולה היא לאן בדיוק הם יכולים לברוח. היעדים הנחשקים בעבר, ארצות הברית וקנדה, כבר אינם באים בחשבון בגלל התקררות היחסים עם בייג'ינג, והאופציות החדשות המובילות הן סינגפור ואירלנד — מקומות שישמחו לכסף, ולא ישמיצו את סין. זו זכות שעשירי המדינה מעדיפים לשמור רק לעצמם.

/// תמר טוניק

צילום: רויטרס

מילת השבוע

//

דור סער־מן

איך הפכנו הר מקונספט נישא, קסום וקדוש למציאות בוערת תמידית?

עוד סבב של עימותים סביב הר הבית מעורר תהיות לגבי הקונספט של הר. ההר הספציפי, והר באופן כללי. הרי הר הוא יעד נישא לשאוף אליו: מקום מרפא, אפילו קסום, כזה שרוצים להעפיל לפסגתו בשביל הנוף ותחושת ההישג האישית. לכבוש אותו כדי להשיג שליטה ביטחונית באזור. לתקוע בו יתד כדי לסמן: אנחנו כאן. וביהדות להרים תמיד נלוו לא רק משמעות של בעלות ומלכות, אלא גם קדושה והיסטוריה. ההרים תמיד היו ענקים סמליים שמקיפים אותנו (חשבו אפילו על ההר הירוק תמיד), נוכחים אבל גם איכשהו בלתי מושגים, והם גם סמלים שהפנמנו. הם עוצמה, מרחקים, עומק, עושר, שורשים. משה העפיל להר סיני כדי להתקרב לאל, ולהר נבו כדי לראות את הארץ המובטחת. והר הבית עצמו, על פי המסורת, היה המקום שבו התרחש מבחן העקדה, עוד מפגש רב־משמעות עם האלוהות, וכמובן מקום משכנו של בית המקדש. אבל הר הבית של ימינו אינו הד שעונה ממרחק, כמו הר סיני בשיר ההוא, ולא פסגה שמשקיפים אליה, חיים בצלה, חולמים עליה. הוא בערה תמידית, זירת קרב מתמשכת, שטח קונקרטי, נוכח באופן מכאיב. כי הוא קדוש לא רק לנו, ולא רק אנחנו טוענים לבעלות עליו. הוא ההר הסמלי מכולם, ובו בזמן גם ההר שהכי הופשט מהסמליות שלו. הקדוש מכולם, שהקדושה בו מתפוגגת במטח אינטרסים. לא נישא מעל, אלא נרמס תחת רגלי הכוח. כמו עוד גבעה שרק צריך לתקוע בה דגל כדי להגיד "זה שלנו". עלייה לצורך ירידה.