עלות תועלת

שאול אמסטרדמסקי

עלות תועלת

//

שאול אמסטרדמסקי

מלחמת חפירות

אין עם אשר ייסוג מחפירות חייו. אבל אנחנו חייבים להחליט על מה אנחנו נלחמים: רק על האדמה, או על תרבות שלמה? רק על הזכות להילחם, או על האפשרות לחיות? על ציונות בשירות האלוהים או בשירות האנשים?

מוסף כלכליסט | 18.04.24

להאזנה לכתבה

1

עוד שנייה פסח. חג החירות. לחג הזה, בעיניי, תמיד יש טעם תפל, אבל השנה הוא תפל במיוחד. לשם מה נשב אל השולחן ונספר לילדינו כיצד יצאנו מעבדות לחירות, כפי שאנחנו מצווים לעשות בכל דור ודור, בזמן שאחיותינו ואחינו נמקים בשבי, ואין לנו קצה של חוט בנוגע לדרך לשחרר אותם, בכוח הזרוע או בכוח ההסכמה.

עוד שנייה פסח. כמעט אי אפשר להכיל את השסע שהוא־הוא החיים בישראל. מצד אחד — מדינה ריבונית, עוצמתית, קנאת האזור, סטארט־אפ ניישן. מצד אחר — בדרום מלחמה, בצפון מלחמה מוכחשת, ועכשיו גם איראן. עשרות אלפי מפונים, ומדינה שלמה שנתקפה חרדה השבוע, ואז התגלגלה בתוך שעות מקריסה של "מתקפת טילים וכטב"מים בדרך אלינו! כולנו נמות!" להמראה של "אנחנו הכי ענקיים שיש! לא היה דבר כזה מעולם! ושוב ניצחנו את הפרסים!" וחזרה לקרקע של "טוב, אבל למה לעזאזל לא פותחים את הגנים והקייטנות!", וכל זה בתוך 12 שעות. באולימפיאדה היינו מקבלים על המהלך הזה 10 עגול. במציאות, אנחנו באמת לא חברה נורמלית.

עוד שנייה פסח. בשוק קנינו כמה מצרכי יסוד לתרומה לנזקקים. מתנדבות מד"א לקחו אותם וסידרו יפה בקופסאות קרטון. ביום ראשון בערב רחבת מוזיאון תל אביב, כבר חצי שנה כיכר החטופים, תתמלא בקיבוצניקים מבארי שיערכו שם את ליל הסדר, וכך יעשו גם משפחות חטופים, ועוד לא מעט ישראלים שמרגישים שהם לא יכולים לציין את החג הזה כאילו הכל כרגיל, ויבואו לתמוך. ובאמת, איך אפשר לחגוג.

אנחנו חייבים לקדש את הפיתוח, הקידמה והשגשוג על פני שיכרון כוח והזיות פונדמנטליסטיות. בלי ניצחון ליברלי, לישראל לא יהיה עתיד, רק עבר לספר עליו בכל דור ודור

ציור קיר וכרזה נגד ישראל בטהרן, השבוע. יש כבר מדינה שבחרה להקדיש את עצמה לקידוש האל ולכוח הזרוע וויתרה על רווחת הציבור, הקידמה ופריחת הכלכלה. קוראים לה איראן. צילום: אי.פי.אי
2

עוד שנייה פסח. חג החירות. החירות היא אבן היסוד של כל דמוקרטיה ליברלית. חופש המחשבה, חופש הביטוי, חופש התנועה, חופש העיסוק, הדת, החינוך, הזכות לפרטיות. הזכות לחיות את חייכם כפי שאתם מוצאים לנכון, בלי לתת דין וחשבון לאף אחד, כל עוד אתם לא מפריעים לאחרים לחיות כרצונם. אבל זו התיאוריה. במציאות התנגשות החירויות היא הקונפליקט המניע של חיינו, כיחידים וכחברה. האם אני חופשי לעשות על האש בשבת במרפסת כשמעליי גרה משפחה דתית שזה מפריע לה? מי יקבע את תוכני מערכת החינוך של הילדים שלנו? מה לגבי זיקוקים ביום העצמאות? וזה עוד בלי שאמרנו מילה על חמץ בבתי חולים שכבר הפיל ממשלה, או על היעדר תחבורה ציבורית בשבת שמשתקת את המדינה, או על שירות צבאי חובה ותורתו אמונתו ויסודות אחרים שנטבעו בישראל ומאתגרים את שאלות החופש והפגיעה באחרים כל הזמן, בגדול ובקטן. יש מיליון דוגמאות.

ועוד בתיאוריה — קונפליקטים מעצבים את החברה, משייפים אותה, מחזקים אותה. היכולת להתמודד עם קונפליקטים הופכת כל קולקטיב לחסון ועמיד יותר, לשלם שגדול מסכום חלקיו. במציאות, בישראל של 2024, אני חושש שהקונפליקטים האלה, התנגשויות חירויות הפרט, כבר לא בונים אותנו. הם מפרקים אותנו. במקום לעודד אותנו למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו חיים בשלום, הם מפלגים אותנו, גורמים לנו לסגת ולהתחפר. עבור חלק מהציבור מה שקרה כאן מאז 7 באוקטובר הוא אסון נורא, עבור חלק אחר הוא נס. לא יודע איך אפשר לגשר על פער כזה.

יכול להיות שאתם לא מכירים אנשים שחושבים שזה נס. אני שמעתי את המילה הזאת השבוע מפי אפי איתם, לשעבר ח"כ ושר ותת־אלוף. הוא התראיין לפודקאסט של נדב פרי. אני ממליץ לכם להאזין לפרק הזה, או אולי להימנע ממנו בכל דרך.

מבחינת איתם הנס הוא העובדה שביום פקודה, ב־7 באוקטובר, ישראלים רבים השילו מעל עצמם את חייהם הנורמליים, עטו מדים והתייצבו בזה אחר זה, זה לצד זה, להגנה על המולדת. הנס הוא שכל זה קרה אף שבשנים האחרונות, אולי בעשורים האחרונים, ישראל איבדה את מסלולה, התברברה בניווט, התרחקה מסיפור הדרך המקורי שלה (הוא איש צבא בעברו, יש לו הרבה דימויים כאלה). מהו אובדן הדרך הזה? ישראל נהפכה למדינה מערבית, ככל המדינות המערביות. הייטק, טיסות לחו"ל, ערכים ליברליים. חתיכת התברברות, מתברר.

איתם הוא לא היחיד שמדבר כך. לפני כמה חודשים ראיינתי את ראש חטיבת המחקר לשעבר תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, והוא השמיע דברים דומים. מבחינתו, אנחנו הישראלים קידשנו יותר מדי את איכות החיים — הוא הביא כדוגמה טיסות לחו"ל למשחקי כדורגל — ושכחנו את החיים עצמם, את הביטחון, ולכן בשנים הקרובות המשוואה תתהפך. יותר כסף ילך לביטחון והגנה, ואנחנו נצטרך לוותר על רמת החיים שהתרגלנו אליה, ושאנחנו אוהבים.

אצל איתם זה לא נגמר בזה, כמובן. כל הסיפור מקבל צביון אמוני. מבחינתו התורה היא יסוד קיומנו כעם בכלל ובארץ הזו בפרט. מי ששוכח את זה סוטה מהדרך. איכשהו הוא הצליח לגייס לטיעון הזה אפילו את דוד בן־גוריון: הוא נזכר איך כילד בקיבוץ עין גב הביט בראש הממשלה דאז שבא לבקר בקיבוץ אחרי שהסורים הפגיזו אותו. המצב היה ביש, אבל חרף כל הקשיים והאיום הביטחוני בן־גוריון אמר לחברים בנחרצות: "עם אינו נסוג מחפירות חייו". נתן אלתרמן כתב את זה כבר בשנות השלושים, ב"זמר הפלוגות". לא אצל בן־גוריון ולא אצל אלתרמן ההיאחזות במקום שלנו היתה אמונית־משיחית. היא פשוט היתה ציונית.

אבל אצל איתם ודומיו אי אפשר עוד להפריד בין הדברים. חפירות חיינו הן שליחות אלוהית. הן האדמה. הן גם התנחלויות. חפירות חיינו הן בטח לא כל ההייטק הזה והמדע, האמנות ושוקי האוכל ולא השפה המופלאה ולא שירים עבריים ולא הארגונים האזרחיים, ובטח לא הזכות לבקר במקומות יפים בחו"ל. אבל מבחינתי חפירות חיינו הן כל מה שדורות על דורות בנו כאן, בעבודה קשה ובדם, כדי שנוכל לחיות ולא רק להילחם כל הזמן. זו לא סטייה, זה לא אובדן דרך — זו הדרך. מבחינתי, ההתעקשות על שליחות אלוהית וקידוש האדמה וחיים ספרטניים היא הסטייה מהציונות. כאמור, אני באמת לא יודע איך אפשר לגשר על פערים כאלה.

אפי איתם. מבחינתו איבדנו את הדרך כשנהפכנו למדינה מערבית, עם הייטק וטיסות לחו"ל וערכים ליברליים. צילום: עמית שעל
3

לא הייתי מקדיש כל כך הרבה תשומת לב לאיתם לולא חשבתי שהאיש מייצג רוח שכן מסתובבת בציבור. זו שסבורה שאין מנוס ממלחמה ארוכה עד הכרעה בדרום, ואז ממלחמה בצפון, והפרק הוקלט לפני המתקפה האיראנית אבל אני מהמר שאיתם ודומיו משוכנעים שגם את האיום האיראני צריך להכריע במלחמה, שאין כל ברירה אחרת. חלק משרי הממשלה מחזיקים בעמדות האלה.

זה לא קשור רק לתפיסת הציונות ולאלוהים. זה כרוך גם בתפיסה שלפיה ישראל היא גוף כל יכול. וזו תפיסה ילדותית, מנותקת מהמציאות. ישראל חזקה, אולי אפילו מעצמה אזורית, אבל לכל עוצמה יש גבול. ובחצי השנה האחרונה ישראל כבר קיבלה יותר משיעור אחד במגבלות הכוח. מתברר שאנחנו לא תמיד יכולים להגן על אזרחינו. מתברר שאנחנו לא תמיד יכולים להיאחז באדמה רק כי אנחנו רוצים, לפעמים אנחנו בורחים ממנה ליותר מחצי שנה כדי לא למות. מתברר שאנחנו לא יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים בלי לשלם על זה מחיר בחיי אדם, בבריאותנו הפיזית והנפשית, באיכות החינוך והבריאות, בכלכלה, ביחס אלינו בעולם. מתברר שאנחנו לא יכולים לתקוף את מי שאנחנו רוצים ולא לשלם על זה מחיר בדמות ליל חרדות ומאות שיגורים. מתברר שבמזרח התיכון אי אפשר להסתדר לבד כל הזמן, שחייבים גב של מעצמות גדולות יותר.

ואישית נראה לי די חשוב להבין את זה. כל מחשבה שאנחנו יכולים לבד, לייצר את כל הנשק, לתקוף לבד, להתגונן לבד, זורקת אותנו אחורה, למקום מסוגר, מנודה, מסוכן, וכן, גם עם הידרדרות ברמת החיים.

חשבתי על זה השבוע גם כשקראתי את הדו"ח השנתי על ניהול החוב הממשלתי. זה אחד המסמכים החשובים שיש, ובשנים עברו ראש הממשלה ושר האוצר היו חוגגים את הדו"ח, יוצאים איתו לתקשורת כדי להראות את מגמת השיפור באחד הפרמטרים החשובים ביותר של הכלכלה הישראלית - היחס בין החובות הממשלתיים לתוצר, כלומר כל מה שישראל מייצרת בשנה. השנה אף אחד לא חוגג את הדו"ח הזה.

לפי החשב הכללי, מחבר המסמך, בשלושת החודשים האחרונים של 2023 ישראל לוותה 80 מיליארד שקל למימון המלחמה, יותר ממה שהיא לוותה בכל 2022. אז לווינו 63 מיליארד. ולא גמרנו: מתחילת 2024 הממשלה לוותה עוד כ־65 מיליארד שקל.

די ברור שנצטרך עוד יותר מזה. למלחמה ולשיקום הממושך אחריה אין מועד סיום באופק ותג מחיר סופי. כל לילה של מתקפה איראנית, כל התחממות בחזית נוספת, כל גיוס מילואים, כל חזית שלא מוכרעת ודחייה בחזרת המפונים — כולם מגדילים את המספרים. ברור שאנחנו צריכים לשמור על עצמנו ולנצח את אויבנו, אבל יש גבול גם ליכולת מימון המלחמה. עוד לא הגענו אליו, אבל בכל יום שעובר אנחנו מתקרבים לקצה הזה.

לפני חודשיים בנק ישראל העריך שהמלחמה תעלה כ־250 מיליארד שקל, אם תישאר במתכונתה אז. אבל זה היה לפני חודשיים, ובלי חזית צפונית, ובלי איראן. מה שאומר שהעלות יכולה להגיע גם ל־500 מיליארד — כגובה של תקציב המדינה כולו, כל השירותים שהמדינה נותנת. מה זה יעשה? ייקר את חומרי הגלם, יחזק את הדולר, יביא להעלאת מסים, יפגע בשירותים הציבוריים. בקיצור, זה יכה ברמת החיים של כולנו. ואז כל אחד מאיתנו יצטרך לחשוב אם חפירות חייו הן האפשרות לשפר את החיים, או לשמר את המלחמה. ואז יהיה כדאי לחשוב לא רק על עצמנו, אלא גם על איך נראית האלטרנטיבה. הרי יש מדינה שבחרה להקדיש את עצמה לקידוש האל ולכוח הזרוע וויתרה לשם כך על רווחת הציבור ועל הקידמה ועל פריחת הכלכלה. קוראים לה איראן. הכלכלה שלה במצב איום ונורא, ולולא יתרות הנפט האדירות שיש לה (ולנו, מן הסתם, אין) — שמאפשרות לה לממן את עצמה ולבנות בריתות עם רוסיה וסין — היא מזמן היתה קורסת.

4

עוד שנייה פסח. חג החירות. אבל חירות היא לא הסתגרות. מדינה חופשית זה לא עם לבדד ישכון. למדנו השבוע את החשיבות של ריבונות יהודית, כזו שמגינה על אזרחיה מפני איום קיומי. את מה שלא ראינו ב־7 באוקטובר ראינו בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון. אבל למדנו גם את חשיבות הבריתות. אי אפשר לדמיין איך היה נראה הלילה הזה בלי ארצות הברית, בריטניה, ירדן, איחוד האמירויות וערב הסעודית. ובריתות לא נבנות על הסתגרות ומגלומניה, אלא על פתיחות, חיבורים, אינטרסים משותפים, שאיפה לקדם את הכלכלה, ערכים דומים — ערכים דמוקרטיים, במקרה שלנו. אם ישראל תתכנס לתוך עצמה ותהפוך לפחות ליברלית, פחות מערבית, פחות מתקדמת, לא רק הכלכלה שלה תיפגע, גם הבריתות יתמסמסו והעוצמה הצבאית תישחק.

חג החירות הזה הולך להיות עגום מאוד. משפחות רבות מגיעות אליו בלי יקיריהן, בגלל מחדל נורא, פשע של הממשלה כלפי הציבור, כישלון של המדינה להגן על אזרחיה. את כל אלה כבר לא נוכל לשנות. כל מה שנותר לנו הוא לוודא שישראל נמצאת על פסים של צמיחה. לוודא שאנחנו מחזירים את כולם הביתה, וגם לוודא שאנחנו ממשיכים לקדש את הפיתוח, הקידמה והשגשוג (החומרי והרוחני) על פני שיכרון כוח והזיות פונדמנטליסטיות. המחנה הליברלי מוכרח לנצח. בלעדיו, לישראל לא יהיה עתיד, רק עבר לספר עליו בכל דור ודור.

הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות