עדשה רחבה

//

יאיר רוה

בצל הקורונה והמאבק בנטפליקס: האם דיסני עוד מאמינה בקולנוע?

"וונדה ויז'ן", שתעלה בינואר בדיסני פלוס. רוב תוכני מארוול בשנתיים הקרובות יהיו סדרות טלוויזיה. צילום: MARVEL

עדשה רחבה

יאיר רוה

ב

ארבע שעות של פרזנטציה בשבוע שעבר ניפקה דיסני כותרות שמספיקות לשנה. חמשת אולפני הדגל שלה — אולפני דיסני, פיקסאר, מארוול, לוקאספילם והמאה ה־20 (לשעבר פוקס) — הציגו לא פחות מ־108 סרטים וסדרות שיעלו בארבע השנים הקרובות: מהסדרה "וונדה ויז'ן" שתעלה לשירות הסטרימינג דיסני פלוס בעוד חודש, ועד הסרט "ארבעת המופלאים", לראשונה בהפקת מארוול, שיעלה לאקרנים כנראה ב־2025. ויותר משהיתה זו פרזנטציה למשקיעים, היה זה נאום "מצב האומה" לתעשיית הבידור כולה. המסר שניסתה דיסני להעביר בכל הכוח הוא "הכל בסדר". למרות הקורונה, למרות בתי הקולנוע ופארקי השעשועים הסגורים כבר כמעט שנה — יהיה בסדר.

שבוע לפני האירוע אולפני וורנר זעזעו את עולם הקולנוע בהכרזה כי בשנה הקרובה כל סרטיהם יופצו במקביל בבתי הקולנוע ובשירותי הסטרימינג. אבל דיסני הקפידה לשדר עסקים כרגיל: "בשנה שעברה הכנסנו 13 מיליארד דולר ממכירות כרטיסים", אמר מנכ"ל דיסני בוב צ'אפק. "זה לא סכום שאפשר לנפנף. את המותגים הגדולים ביותר שלנו בנינו באמצעות סרטים שהוצגו בבתי קולנוע". זו בדיוק צפירת ההרגעה שעולם הקולנוע ביקש לשמוע. אבל הכרזות לחוד ומעשים לחוד. כי כשמעמיקים בהכרזות מבינים שדיסני בעצם נערכת לסדר עולמי חדש.

לפני שנה, כשצ'אפק נכנס לתפקיד רגע לפני הקורונה, הוא הכריז כי בתוך חמש שנים, כלומר ב־2024, החברה תשקיע 4–5 מיליארד דולר בתוכני דיסני פלוס. והנה בשבוע שעבר הודיעה החברה כי הסכום הוכפל: ב־2024 תשקיע דיסני בסטרימינג 8–9 מיליארד דולר — הרבה יותר משהיא השקיעה אי פעם בסרטי הקולנוע שלה בשנה אחת.

מה גרם להכפלה בתוך שנה? קל לומר "קורונה", אבל התשובה המורכבת שעולה מאירוע ההכרזה היא שדיסני משנה מהיסוד את כל הפירמידה העסקית הוותיקה שלה: מהשנה את רוב משאביה היא תפנה לשירות דיסני פלוס, שיושק גלובלית במהלך 2021 (כולל בישראל). נוסף על כך, הרוב המוחלט של תכניה יעלו בבכורה בסטרימינג ולא בקולנוע. הנתון מסחרר: מתוך 108 הפרויקטים שנחשפו, 80% מיועדים לטלוויזיה.

קחו למשל את מותג "מלחמת הכוכבים": סרט הקולנוע הבא לא עתיד לצאת לפני 2023, אבל עד אז תשיק דיסני לא פחות מעשר סדרות הקשורות למותג. זוכרים שלפני שנתיים דיסני תירצה את הכישלון המסחרי של "סולו" בכך שיש בציבור "עייפות מהמותג"? כנראה העייפות חלפה. כנ"ל עם מותגי מארוול. הפאזה הרביעית של היקום הקולנועי של מארוול תושק בחודש הבא, ורוב תכניה יהיו בדיסני פלוס: כבר בחצי השנה הקרובה אנחנו עתידים לקבל את "וונדה ויז'ן", "הפלקון וחייל החורף" ו"לוקי". לעומת זאת לקולנוע מתוכננים רק ארבעה סרטי מארוול בכל השנתיים הבאות.

זהו שינוי כיוון רדיקלי עבור דיסני, שתמיד דאגה ליצור ביקוש לתכניה על ידי הגבלת מלאי: בערוצי ה־VOD הקלאסיקות שלה תמיד עלו לזמן קצוב בלבד, ואילו קלטות הווידיאו והדי.וי.די הושקו במהדורות מצומצמות כדי להבטיח שייווצר חוסר במלאי. הביקוש התמידי אפשר לה להחזיר את הסרטים מדי פעם לבתי הקולנוע בעותקים משופרים.

זו היתה אסטרטגיה מוצהרת שלה: את דיסני לא צורכים בבית. נוסף על כך, תמיד היה ברור כי הסרטים שלה שהופצו ישירות לדי.וי.די היו מוצר נלווה שולי וזול שהופק במהרה. אבל לא עוד. בוב אייגר, המנכ"ל לשעבר ואחראי התוכן כיום, הבהיר כי הסדרות החדשות "יהיו מושקעות בדיוק כמו הסרטים, כשההבדל היחיד ביניהם הוא באורך".

נכון, דיסני הכריזה שברגע שמשבר הקורונה יחלוף, סרטיה יעלו רק בקולנוע, ולא יופצו במקביל לצפייה ביתית כמו אלה של וורנר. מהבחינה הזאת היא לכאורה מרגיעה את השוק, אלא שכמות הסרטים הזאת תהיה קטנה משמעותית מכפי שהפיצה בעבר. אם עד 2020 סרטי הקולנוע היו הקטר שגרר אחריו את שאר תוכני החברה, ב־2021 הם ייהפכו לאירוע הסיום של סדרות הסטרימינג, שיהיו מרכז העסקים של החברה. לכן, המסר האמיתי של דיסני לעולם הוא: "אל תצאו מהבית, אנחנו כבר נבוא אליכם".