בעיטה במוח

//

אוריאל דסקל

למה בספורט, בניגוד למוזיקה, תמיד תהיה חדשנות?

קווין דוראנט (משמאל) נגד ג'ייסון טייטום, בפלייאוף האחרון. דוראנט הוא שחקן טוב יותר, אבל העובדה שהוא מבוגר מטייטום בעשור חותכת את ערכו. צילום: אי.אף.פי

בעיטה במוח

אוריאל דסקל

מוסף כלכליסט | 15.09.22

ב

ינואר האחרון, טד ג'ויה, היסטוריון של המוזיקה ותעשיית המוזיקה, פרסם במגזין "אטלנטיק" כתבה שכותרתה היתה "האם מוזיקה ישנה הורגת את המוזיקה החדשה?". בכתבה, שזכתה לתשומת לב עצומה, ג'ויה הבדיל בין שירים שיצאו בשנה וחצי האחרונות ("מוזיקה חדשה") לכאלה שיצאו קודם ("מוזיקה ישנה"), והציג שורה של נתונים מטרידים. ראשית, ב־2017 כ־61% מהשירים שהושמעו בפלטפורמות המוזיקליות היו מוזיקה ישנה; ב־2021, לעומת זאת, השיעור זינק לכ־73%. הממצא הזה קיבל הוכחה מוחצת כמה חודשים אחרי פרסום המאמר, בקיץ 2022, שבו שני השירים המושמעים ביותר בארצות הברית היו שירים מהאייטיז: "Running Up That Hill" של קייט בוש מ־1985 ו"Master of Puppets" של מטאליקה מ־1986 (שניהם זכו להצלחה מחודשת לאחר ששולבו בפסקול העונה האחרונה של סדרת הטלוויזיה "Stranger Things").

המוזיקה הישנה כיכבה גם ברדיו, הראה ג'ויה, כשהתחנות שזוכות לאחוזי ההאזנה הגבוהים ביותר היו אלו ששידרו בעיקר מוזיקה ישנה. וזה מתבטא גם בצד העסקי של התעשייה: ב־2021, חברות תקליטים השקיעו לפחות 5 מיליארד דולר ברכישת זכויות על מוזיקה מפעם; פחות מעשירית מהסכום הזה הושקע באמנים חדשים, שבעבר נהנו מרוב ההשקעה בתעשייה. ואלו לא רק חברות תקליטים: לקלחת המוזיקה הישנה נכנסו שלל חברות שרכשו מוזיקה ישנה — לרוב קטלוגים מלאים של אמנים ותיקים ומצליחים. בהתאם, המוזיקה הישנה הפופולרית ביותר היתה של אמנים בני 80-70 (בוב דילן, פול סיימון, ברוס ספרינגסטין) או מתים (דיוויד בואי, ג'יימס בראון).

ג'ויה הראה גם כי חברות תקליטים אינן משקיעות עוד בחדשנות. החברות הללו, שמאמצי המחקר והפיתוח שלהן הניחו את התשתית להמצאת הקלטת והתקליטור, פשוט זנחו את המאמץ הזה. מה שכן נמכר הוא תקליטי ויניל, שעליהם יש בעיקר, ניחשתם נכון, מוזיקה ישנה.

ג'ויה מעריך שבעתיד הנראה לעין המגמה הזו תחריף, כי טכנולוגיות חדשות "יחיו" מחדש אמנים מתים באמצעות הולוגרמות ודיפ־פייקס. ובכל זאת, הוא חותם את הכתבה באופטימיות: לדבריו, תעשיית המוזיקה היא תמיד האחרונה לזהות מוזיקה חדשה וז'אנרים חדשים. זה קרה בשנות החמישים עם אלביס פרסלי, שהגיע משומקום והפך אחד האמנים המשפיעים בעולם, וזה קרה אפילו לפני 1,000 שנה, כשאמנים חדשים הגיעו מרחובות יוון ומצרים ושינו את פני המוזיקה. "מהפכות מוזיקליות מתחילות מלמטה", טוען ג'ויה. "למזלנו, המוזיקה חזקה מכדי שמנהלי התעשייה יהרגו אותה".

את הפופולריות של המוזיקה הישנה אפשר להסביר בכך שאנשים מפסיקים לחפש מוזיקה חדשה בגיל 33 (לפי מחקר של ספוטיפיי); בעולם הולך ומזדקן, טבעי שהמגמה של השמעת מוזיקה ישנה מתגברת. אבל עם זאת, זו לא רק המוזיקה הישנה שהורגת את המוזיקה החדשה: זה הבידור הישן שחונק את הבידור החדש. כמעט כל הסרטים הנצפים ביותר בשנה החולפת היו סרטי המשך — מ"טופ גאן 2", דרך הסרט השישי בסדרת "פארק היורה" ועד גלגולו החדש של "באטמן". הישן אולי לא הורג את החדש, אבל הוא בהחלט מפריע לו להתפתח.

גם הספורטאי הגדול ביותר יזדקן ויוחלף בכוכבים חדשים. שחקן צעיר ומוכשר תמיד יהיה שווה יותר מעמיתו המוכשר לא פחות אך הוותיק יותר, כי הצעיר ישחק עבור הקבוצה יותר שנים

רונלדו. בגיל 37, הכובש הגדול בתולדות הכדורגל מתקשה למצוא קבוצה חדשה. צילום: אי.אף.פי

התחום היחיד שבו הישן פשוט לא יכול להרוג את החדש הוא הספורט. האמרה המפורסמת היא ש"בספורט, איש לא מנצח את סבא זמן". גם הספורטאי הגדול ביותר לא יכול להתמודד עם הזדקנות, ולכן תמיד יחליפו אותו כוכבים חדשים. בספורט השחקן הצעיר והמוכשר תמיד יהיה נכס יקר יותר מהשחקן הוותיק המוכשר (כי הוא יכול לשחק עבורך יותר שנים). לכן קבוצות וארגוני ספורט נאלצים להשקיע ללא הרף בחדשנות. לכן גם תמיד יהיו קבוצות וארגונים שיציבו במוקד הפעילות שלהם את ההתחדשות וגיוס השחקנים החדשים.

קווין דוראנט בן ה־34 לא ייחשב כיום נכס טוב לקבוצתו יותר מאשר ג'ייסון טייטום בן ה־24, כי אף שדוראנט הוא שחקן טוב בהרבה מטייטום, יש לו רק עוד שנתיים, מקסימום, להנפיק מספרים מרשימים. כריסטיאנו רונלדו בן ה־37, הכובש הגדול בתולדות הכדורגל, מתקשה למצוא קבוצה חדשה מפני שבגילו איש לא רוצה לשלם לו 24 מיליון יורו. במונחי שווי, הפורטוגלי האגדי שווה פחות מתשעה שחקנים בסגל של מנצ'סטר יונייטד (30 מיליון יורו) — אף לא אחד מהם אינו טוב ממנו. הם פשוט צעירים יותר.

ויש עוד משהו. בספורט — בניגוד לתעשיות המוזיקה, הסרטים והבידור — אריכות הימים המקצועית של מנהל או מאמן תלויה בנכונותו להשקיע מאמצים ומשאבים בפיתוח כישרונות חדשים. "בקבוצה אתה תמיד צריך לבנות תשתית ויסודות", אמר אלכס פרגוסון, המנג'ר האגדי של מנצ'סטר יונייטד. "אין דבר טוב יותר מאשר לראות את השחקנים שגדלו על היסודות שבניתי נכנסים לקבוצה הבוגרת. לראות שחקנים צעירים שהופכים לגברים (ולנשים, א"ד) לנגד עיניך — זה נותן לך את הכוח להמשיך".

בספורט, הישן פשוט לא יכול להרוג את החדש.