תעכיר את זה הלאה

אריאל גרייזס

איור: איתי רווה

תעכיר את זה הלאה

//

אריאל גרייזס

//

איור: איתי רווה

למה אנחנו עוקבים אחרי אנשים שאנחנו מתעבים?

טרולים ימנים, פרובוקטורים שמאלנים, מומחים לכלום שהפכו למשפיעני רשת או קולגות מעצבנים מהעבודה: מה לעזאזל גורם לנו לעקוב ברשתות החברתיות בלהט דווקא אחרי מי שאנחנו בזים לו או שסתם מרגיז אותנו? והאם כדאי שנפסיק או שזה בעצם בריא?

למה אנחנו עוקבים אחרי אנשים שאנחנו מתעבים?

טרולים ימנים, פרובוקטורים שמאלנים, מומחים לכלום שהפכו למשפיעני רשת או קולגות מעצבנים מהעבודה: מה לעזאזל גורם לנו לעקוב ברשתות החברתיות בלהט דווקא אחרי מי שאנחנו בזים לו או שסתם מרגיז אותנו? והאם כדאי שנפסיק או שזה בעצם בריא?

מוסף כלכליסט | 09.02.23

א

ני לא סובל את א'. היא אושיית טוויטר שרבה עם אנשים על כל דבר, בטוחה שהיא יודעת יותר מכולם, בחיים לא תפסיק ויכוח באמצע ותמיד תהיה חייבת להגיד את המילה האחרונה. ואף שאני מתעב אותה, אני לא יכול להפסיק לעקוב אחריה. לפעמים אני ממש מחכה לרגע שבו היא תצייץ עוד משהו פוגעני, רק כדי לשלוח בהתלהבות את מה שכתבה לחבר או חברה שיחלקו עמי את השנאה אליה. היא מעוררת בי כעס, לעג, עצבים — כל התחושות השליליות בעולם שאין שום סיבה שאני ארצה לחוש — ועדיין אני לא יכול להפסיק לעקוב אחריה. למה אני כל כך אוהב את זה?

א' היא דוגמה קלאסית למעקב שנאה (Hate Follow) — מישהו שעוקבים אחר מעלליו ואמירותיו בטוויטר, אינסטגרם ושאר הרשתות החברתיות לא משום שאנחנו מוקסמים ממנו, אלא להפך, דווקא מכיוון שהוא מעצבן אותנו. סקר לא מחייב שעשיתי בקרב עוקביי בטוויטר, שעליו ענו יותר מ־2,000 איש, העלה שאני ממש לא לבד: כשליש מהמשתתפים אמרו שגם הם עוקבים אחרי אנשים שהם סולדים מהם. מחציתם עקבו אחרי אושיות רשת, בדרך כלל אנשים עם דעות פוליטיות מנוגדות לאלה שלהם, אבל היתר עקבו אחרי סתם אנשים מן היישוב, שעולים להם על העצבים.

"ככל שאנחנו צורכים יותר ריגושים, הצורך בהם הולך וגובר כל הזמן", מסביר יואב כהן מנור, ביבליותרפיסט (מטפל בספרות) וצייצן. "שעמום הוא הדבר הכי מפחיד שיש היום. שעמום הוא רגש מאוד חשוב, אבל הוא נמצא במחסור חמור בעידן שלנו, כמעט כמו שנוצר אצלנו מחסור בוויטמינים. יש לזה השפעות רציניות מאוד — זה מייצר מחסור ביצירתיות, מחסור ביכולת ויסות רגשי. ברגע שאתה משועמם, אתה מתחיל לחפש מה לעשות, אתה מודע למחשבות שלך, וכל הזמן מחפש הסחות דעת, את הדבר הנוצץ הבא. יש לך רגע של שקט, אתה מיד לוקח את הטלפון. כך אתה לא שם לב לחיים שלך. האם אתה משועמם בעבודה? האם אתה חש תסכול מבן או בת הזוג? אתה לא ער לדברים האלו כי אתה עסוק בהסחות דעת.

"מעקב שנאה יושב בדיוק על הצורך בריגושים והסחות דעת. אנחנו מוצאים מישהו לשנוא וזה מייצר ריגוש. זה כמו קמפיינים שיווקיים שמשתמשים בכוונה בתמונות דוחות, רק כדי למשוך תשומת לב".

קצת כמו תאונה שאי אפשר שלא להסתכל עליה.

"בדיוק. אבל כאן מדובר בתאונה שאתה שמח שהיא מתרחשת. כי אתה רוצה לראות את מי שנתפס לך בראש כאיש הרע מתקדם לעבר המפלה שלו. בוא נראה אותו חוטף את העונש על היהירות שלו. אנחנו במתח הזה, כמו בסרט שאתה רואה את הרע רוקם את המזימה שלו, ואתה יודע שתכף הוא ייפול. אנחנו נהנים מזה, אנחנו רוצים לראות את המפלה הזאת. כי זה חלק מהסיפור הפנימי שלנו, המאבק שלנו".

נ', מהנדס תוכנה מגבעתיים: "אני עוקב אחרי סחים באינסטגרם, כמו אליסף עזרא או קורין גדעון, כי אני בז ל'תובנות' שלהם. אני רואה את הקשקושים שלהם בסטורי, מגחך עליהם וממשיך הלאה. זו שנאה מזככת בניגוד למעקב אחרי טרולים פוליטיים, שאוכל אותך מבפנים"

מימין בכיוון השעון: מאיה ורטהיימר, שמעון ריקלין, מני אסייג, קורין גדעון, ינון מגל וגדי טאוב. "אנחנו צריכים את האחר כדי להבין מי אנחנו", אומרת ד"ר ידלין. "את ממקמת את עצמך לפי מה שאחרים עושים. זה נותן לך אישור עצמי שאת רחוקה מהם וטובה מהם". צילומים: טל שחר, אלכס קולומויסקי, צביקה טישלר, דנה קופל, יונתן בלום

מלמעלה: גדי טאוב, קורין גדעון, מני אסייג, שמעון ריקלין, מאיה ורטהיימר וינון מגל. "אנחנו צריכים את האחר כדי להבין מי אנחנו", אומרת ד"ר ידלין. "את ממקמת את עצמך לפי מה שאחרים עושים. זה נותן לך אישור עצמי שאת רחוקה מהם וטובה מהם". צילומים: טל שחר, אלכס קולומויסקי, צביקה טישלר, דנה קופל, יונתן בלום

חיזוק או ניעור לתיבת התהודה

"אני מצביע סמוטריץ', והתחלתי לעקוב אחרי מני אסייג כי ראיתי שהוא מעצבן את 'הצד השני'. בשלב מסוים הבנתי שהוא סתם מיזוגן מתוסכל, אבל נשארתי כי מצחיק אותי לראות איך אדם שחושב את עצמו למוצלח מחפש ליטופי אגו מכל מיני פייקים מהימין. זה מביך ברמות".

ר', סוכן ביטוח מחיפה

אנחנו חיים בעידן המחנאות הבדלנית: העם נחלק לשני מחנות פוליטיים מבוצרים, שאין ביניהם מעברי גבול או אפילו שיח. הפוליטיקאים הפופוליסטיים מעודדים את הקיטוב הזה על ידי ליבוי שנאה, הסתה והשמעת דעות קיצוניות יותר ויותר. ובמקביל הרשתות החברתיות בנויות על אלגוריתמים שנועלים אותנו בתוך תיבות תהודה לדעות שלנו, מתוך ההיגיון שלפיו אם אהבנו תוכן מסוים, ודאי נרצה לקבל עוד ממנו, ורק ממנו, או מהגרסאות היותר קיצוניות שלו. השילוב בין הפוליטיקה הפופוליסטית לרשתות החברתיות יוצר קרקע פורייה למעקב שנאה, שמאפשרת לתחזק ואף להגביר את השנאה והבוז לצד האחר.

"הרשתות החברתיות מבוססות על כלכלת תשומת לב (Attention Economy)", מסבירה ד"ר איה ידלין, חוקרת מדיה ומרצה בכירה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה. "מבחינתן, יש יתרון לכך שנמשיך לעקוב אחרי אנשים שאנחנו שונאים, כי זה משאיר אותנו במעורבות (Engaged) — מגיבים, משתפים וממשיכים את השיח. זה גן עדן עבורן.

"קחו למשל את המקרה של קיימברידג' אנליטיקה, שבו הרשתות תמרנו את הגולשים לגמרי. על פי הלייקים שלהם החברה ידעה לפלח ולמסור להם מסרים מותאמים אישית, אבל המסרים האלה לא היו מבוססים על דברים שהם מסכימים איתם, אלא הצפה של דברים שיפחידו אותם. במקום מסרים כמו 'הצביעו טראמפ', היא הציפה אותם בסיפורי אימה על מהגרים שמאיימים על המדינה או מוסלמים שמתפרעים ברחובות".

במעקב שנאה אנחנו נחשפים לדעות שונות משלנו. זה לא פותח את תיבת התהודה המבודדת שלנו?

"יש פער בין להיפתח ליותר דעות לבין לקבל את הדעות האלו. אבל אם הרעיון הוא צעד מקדמי לרגישות חברתית או לקיים דיאלוג אז קודם כל צריך להכיר בכך שיש מישהו אחר מאיתנו שנוכח ביומיום שלנו והוא לא חיה שונה מאיתנו. מהבחינה הזאת, מעקב שנאה הוא צעד בכיוון הזה".

פרופ' ענת בן דוד, חוקרת תקשורת דיגיטלית ורשתות חברתיות מהאוניברסיטה הפתוחה, מפקפקת בכך. "האם לעקוב אחרי מישהו שנוא זה באמת לבנות גשר? הרי בהגדרה צרה של מעקב שנאה אני עוקבת אחרי מי שאני שונאת פוליטית כדי להשפיל אותו או לשאוב עונג מהרמיסה שלו. אין כאן הקשבה. זה פשוט לארוב למישהו בשקט ואז בנקודת התורפה שלו — לתקוף".

פרופ' ענת בן דוד, חוקרת תקשורת דיגיטלית: "במעקב שנאה אנחנו לא פותחים את תיבת התהודה שלנו. הרי אנחנו עוקבים אחרי מי שאנו שונאים פוליטית כדי להשפיל אותו או לשאוב עונג מהרמיסה שלו. אין כאן הקשבה. זה פשוט לארוב למישהו ואז לתקוף בנקודת התורפה שלו"

החשיבות של רכילות

"אני עוקב אחרי כל מיני סחים באינסטגרם, כמו אליסף עזרא או קורין גדעון, פשוט כי אני נהנה לבוז לבן אדם ולזלזל בו בלי לחשוב שהוא חלאת המין האנושי. לקרוא את ינון מגל, שמעון ריקלין, גדי טאוב והחברים שלהם גורם לי להתמלא ברעל, כעס וייאוש. עם אליסף עזרא זה לא ככה. אני פשוט מגחך מה'תובנות' שלו ומכמה שהוא חושב שהוא מוכשר. זו שנאה מזככת, בניגוד לכזאת שאוכלת אותך מבפנים".

נ', מהנדס תוכנה מגבעתיים

עם כל הכבוד לקיטוב הפוליטי, רוב האנשים שעמם שוחחתי לא עקבו בשנאה אחרי דמויות פוליטיות, אלא אחרי אנשים — ידוענים, מכרים או סתם אנשים שהם דגו ברשת — שפשוט מעוררים בהם סלידה. הרגש שכמעט כל המרואיינים לכתבה דיברו עליו הוא התנשאות — ההרגשה הטובה שמתעוררת בנו אל מול אנשים שאנחנו תופסים כפחות טובים מאיתנו.

"האנשים שאני עוקבת אחריהם מתוך שנאה הם חסרי מודעות", אומרת עדי גודיס, רואת חשבון מתל אביב. "למשל, מישהו שממליץ לאחרים על דיאטות בלי שיש לו איזו הבנה בתחום, או כאלו שנמצאים בטנטרומים תמידיים ובטוחים שמכיוון שהם מקבלים מלא לייקים אז כולם אוהבים אותם, כשבעצם אנשים מלכלכים עליהם מאחורי הגב. האנשים האלו משחקים לידיים שלנו. אנחנו כבר לומדים להכיר את דפוסי הפעולה שלהם, וזה נותן לך תחושת עליונות. זה משעשע אותי".

"יש כאן מנגנון סוציולוגי ותיק שאינו ייחודי לרשתות", אומרת ד"ר ידלין. "אנחנו צריכים את האחר כדי להבין מי אנחנו. את ממקמת את עצמך לפי מה שאחרים עושים. זה נותן לך אישור עצמי שאת רחוקה מהם וטובה מהם. אם פעם הסתכלנו על הדשא של השכן כי הוא היה ירוק יותר, אז עכשיו אנחנו מחפשים את השכן עם הדשא הצהוב".

"פעם התביישתי שאני מזלזלת באנשים שאני עוקבת אחריהם, אבל היום אני נהנית מזה, זה עושה לי נעים מבפנים", אומרת מ', פיזיותרפיסטית מחיפה. "למה? כי אני אוהבת להרגיש שאני יכולה לקרוא אנשים באופן מדויק וכירורגי. וכן, זו התנשאות. אני בטוחה שאני נעלה יותר מכל מיני בני 40 שאומרים שהם אוהבים את החדש של מיילי סיירוס רק כדי לסמן את עצמם כצעירים ומגניבים. אני אומרת לעצמי: 'אני לא נהנית מנרקיסיזם כמוהם'. אבל זו עליונות מזויפת, כי אני גרועה כמוהם".

"הנטייה לעקוב אחרי אנשים שאנו שונאים קשורה מאוד לאיזו תחרות שיש לנו בראש", מסביר כהן מנור. "אנחנו כמו אוספים ראיות על כמה האדם שאנחנו שונאים ראוי לשנאה ולבוז, כדי שנוכל להרגיש טוב יותר ביחס לעצמנו".

אז זה סוג של רכילות?

"רכילות היא הצורה הבסיסית של העברת מידע. היא שמה דגש על הסביבה כדי שנוכל להבין איפה אנחנו בתוך הסיטואציה. זה עניין של היררכיות וכוח חברתי. ברגע שאני מרכל על מישהו יש לי כוח עליו. אבל זה גם חשוב לנו מבחינה הישרדותית כמעט. חשוב לנו לדעת אם מישהו עושה משהו שאנחנו לא מסכימים איתו או אם יש מישהו מסוכן שנמצא במיליה החברתי שלנו. אבל מעקב השנאה הוא שונה, כי אתה מחזיק במידע על אנשים שלא קשורים לחיים שלך, ומרגיש שזה חשוב לחיים שלך אפילו שזה לא המצב. אנחנו פשוט לא מסוגלים להרפות מזה".

אלכס סער־מן, מנהלת מוצר מחולון: "אני לא עוקבת אחרי מי שאין לי איתו משהו משותף. זה תמיד יהיה בן אדם עם תכונה שיש לי, אבל לא באותה עצימות. הוא פשוט יהיה גרוטסקי או ממש מעצבן. כך אני נותנת לעצמי אשרור וחיזוק לדעות שלי, לטעם שלי"

"כמוני, רק גרוטסקי"

"אני עושה הייט פולואו אחרי קולגות בעיקר. בין היתר כי אני שונא את האופן שבו הם עובדים אבל מקנא באופן שבו הם מצליחים. אני שונא אותם בעיקר בגלל חוסר כנות. מרגיש שהעולם מתגמל אותם על משהו שבעיניי הוא זיוף ברור"

י', עיתונאי מאזור הצפון

אחד הדברים שחזרו אצל רוב המרואיינים לכתבה היה שמושאי מעקב השנאה שלהם לרוב אינם אנשים שהפוכים מהם לגמרי, אלא דווקא כאלה שדומים להם. "אני אף פעם לא אעקוב בשנאה אחרי מישהו שאין לי איתו משהו משותף", אומרת אלכס סער־מן, מנהלת מוצר מחולון. "זה תמיד יהיה אדם שקצת דומה לי או מחזיק תכונה שיש לי, אבל לא באותה עצימות. הוא פשוט יהיה גרוטסקי או ממש מעצבן בזה. ולראות את המופעים המעצבנים שלו נותן לי אשרור עצמי, חיזוק לדעות ולטעם שלי".

"פוליטיקאים משעממים אותי. אני עוקבת רק אחרי אנשים שאני שונאת על בסיס אישי. ולרוב מה שאני שונאת בהם אלה תכונות שאני לא אוהבת בעצמי", אומרת אריאלה רביב, גננת מאשקלון. "יש למשל מישהי שאני עוקבת אחריה שתמיד מתאהבת בגברים באופן נואש ומהר מאוד זה הופך למערכת יחסים מתעללת. בכל פעם זה אותו הסיפור. בהתחלה הייתי מאוד אמפתית, אבל עם הזמן איבדתי את האמפתיה. בא לי לנער אותה ולהגיד לה 'תתעוררי'. זו הרגשת עליונות שנובעת מכך שהייתי בנעליים שלה, אבל אני כבר לא שם. אני רואה אותה בפעולה ויודעת שעם מספיק עבודה עצמית היא יכולה לצאת מזה, אז אני מתעצבנת ואומרת לה בלב — 'למה את לא עושה את זה?!'".

"ארכיטיפ 'הצל', שטבע הפסיכואנליטיקאי קרל יונג, יכול להסביר מה מושך אותנו בזה", מסביר כהן מנור. "הצל הוא החלק בתוכנו שאנחנו לא יכולים — או לא מסכימים — לראות בעצמנו, ומכיל תכונות שליליות, כמו קמצנות, רפיסות או פחדנות. ובזמן שאנחנו לא מצליחים לראות את התכונות האלה בעצמנו ('אני לא קמצן, פשוט אין טעם לתרום לנזקקים, המדינה צריכה לדאוג להם'), אנחנו נשליך את תכונות הצל שלנו על אחרים כדי להימנע מלהכיר בהן בתוכנו.

"במילים אחרות: אנחנו שונאים את מי שהם בדיוק כמונו. כשאנחנו עוקבים אחרי מישהו שאנחנו שונאים, אנחנו בעצם משקיעים אנרגיה כדי להיות בקשר עם הצל שלנו. וכל עוד אנחנו יכולים לשנוא אותו, אנחנו יכולים להימנע מלראות את התכונות הבזויות האלה בעצמנו".

יואב כהן מנור. "אנו עוקבים אחרי מישהו שנוא כדי להימנע מלראות את התכונות הבזויות שלו בעצמנו"

ד"ר איה ידלין. "פעם הבטנו בדשא הירוק יותר של השכן. כעת אנו מחפשים את השכן עם הדשא הצהוב". צילומים: יובל חן, אוראל כהן

שנאה ברשת יכולה להתגלות כחרב פיפיות, כפי שגילתה רותם נאומבורג, פרסומאית מתל אביב. "התחלתי לעקוב אחרי מאיה ורטהיימר באינסטגרם כי אהבתי אותה והיא מאוד הצחיקה אותי. אבל בשלב מסוים היא התחילה להתנהג כמו נסיכה שלא מודעת לעצמה, וההנאה שלי היתה לראות אותה קוברת את עצמה בכל פעם מחדש. פעם אחת היא פרסמה חברת טיפוח, ואנשים כתבו לה בפרטי שמשחת השיניים שהיא פרסמה עולה 30 שקל לשפופרת קטנה. אז היא כתבה בסטורי: 'אנשים מוכנים להוציא 30 שקל על קפה ולא על משחת שיניים, והכל סדרי עדיפויות בחיים, תחליטו על מה אתם מוציאים את הכסף שלכם'. זה הדהים אותי, את מפורקת בכסף, את ובני המשפחה שלך מסודרים לכל החיים דורות קדימה, ואת נותנת עצות כלכליות?! אז צייצתי על זה בטוויטר: 'זה מטוס? זה ציפור? לא, זאת מאיה ורטהיימר נותנת לי עצות כלכליות'.

"לציוץ הזה היתה תפוצה מאוד גדולה, וקיבלתי כ־2,000 לייקים, ואז פתאום גיליתי שהיא הפציצה אותי בהודעות פרטיות באינסטגרם. מלא הודעות. יום אחד היא גם זיהתה אותי בדיזנגוף סנטר והתחילה לצעוק עליי: 'אני יודעת מי את! טוקבקיסטית רעילה! את הכל עשיתי בעשר אצבעות!'".

את מצטערת שנכנסת לזה?

"לא. כיף לי לעקוב אחריה ולשנוא אותה. נותנים לנו תחושה שזה לא בסדר להיות אפילו קצת שליליים, אבל זה בסדר. אנשים אומרים לי שזאת אנרגיה רעה לחיים שלי, ולמה אני צריכה את זה. התשובה שלי היא יאללה יאללה. אני נהנית לראות אותה נופלת לאותו מקום בכל פעם מחדש. זה כישרון".

ואולי נאומבורג טועה, ועדיף שנתמקד רק בחיובי, שנוותר על מעקבי השנאה? "יש פה הזדמנות מעולה לעבודה פנימית", אומר כהן מנור. "להכיר את הצל של עצמך עד כמה שניתן, ולהגיע לחוויה שלמה יותר והכרה עצמית. תחשבו על זה כמו על ממתקים — זה דבר כיפי, אבל לא טוב לנו. אנשים שמפסיקים לאכול סוכר יגידו שהם מרגישים טוב יותר, בריאים יותר. אבל אחרים יגידו: 'אנחנו אוהבים את הממתקים שלנו, תנו לנו ליהנות'. אז להם הייתי ממליץ לנסות להפחית. כי הריגוש שבמעקב שנאה מגיע עם איזשהו סטרס וללא פורקן. אתם לא מרגישים טוב אחר כך, והסטרס נשאר פעמים רבות. כי אנחנו סימנו מישהו בתור האיש הרע, אבל בניגוד לסרטים — במציאות אין הבטחה שבסוף הוא ייפול. וכל הזמן אנחנו מחזיקים את האנרגיה, את המתח הזה. הדלאי למה תיאר כעס כהחזקה ביד של גחל בוער, ובזמן שאתה מתכנן איך תזרוק אותו על מישהו, זו היד שלך שנשרפת".