מוסף כלכליסט | 08.12.22
־2005, הפסיכולוג מארק לוין מאוניברסיטת לנקסטר ערך שני ניסויים כדי לבחון את הסולידריות שבין אוהדי כדורגל. בניסוי הראשון לוין נפגש עם כמה מאוהדי מנצ'סטר יונייטד ותחקר אותם על אהדתם לקבוצה — כמה זמן הם אוהדים אותה, איך האהדה באה לידי ביטוי, איך הם מרגישים בהצלחות ובכישלונות וכן הלאה. בתום הריאיון הונחו האוהדים לעבור למבנה אחר ולצפות שם בסרטון, אבל בדרכם לשם הם עברו ליד אדם שהחליק ונפל, בלי לדעת שמדובר באחד מעמיתיו של לוין למחקר. התברר שכשהמחליק לבש בגדי ספורט ללא מותג בולט, כמעט כל האוהדים ניגשו לעזור לו; אבל כשהוא לבש חולצה של ליברפול, היריבה הגדולה של מנצ'סטר יונייטד, אז מעט מאוד מהאוהדים סייעו לו.
בניסוי השני, לוין שוחח עם אוהדי יונייטד על אהבתם לכדורגל: הוא שאל למה הם אוהבים את המשחק, מהו הזיכרון הראשון שלהם ממנו וכן הלאה. וכשאלה יצאו מהריאיון וראו מישהו מחליק ונופל, הם עזרו לו בלי קשר למה שלבש: גם אוהד ליברפול קיבל סיוע מאוהדי מנצ'סטר יונייטד. זה קרה, הסביר לוין, כי האוהדים בקבוצה השנייה עסקו במה שמחבר בינם לבין כל האוהדים: האהבה למשחק.
האחווה הזו שבין אוהדי כדורגל היא סיבה מרכזית לכך שהמונדיאל הוא אירוע גלובלי חיובי. רוב האנשים מגיעים למונדיאל כאוהדים של המשחק, ולא בהכרח כאוהדים של הנבחרת שלהם. הפסד של הקבוצה המועדפת עליהם אינו מסכן את הזהות שלהם, ולפיכך הם מגיבים לאירוע כזה באופן שקול. זה לא שהניצחון או ההפסד עוברים לידם (מחקרים הוכיחו שלניצחונות ולהפסדים יש השפעה מובהקת אפילו על שיעור הילודה — ניצחונות מגדילים אותו והפסדים מפחיתים אותו), אבל האהבה למשחק חזקה יותר, ומקדמת שיתוף פעולה בין אנשים שונים לחלוטין.
בניסוי מפורסם, אוהדי קבוצות פוטבול של שתי אוניברסיטאות אמריקאיות נשאלו מי אשם במשחק האלים ביניהן. כל האוהדים האשימו את הקבוצה היריבה, גם לאחר ששבו וצפו בסרטון של המשחק
כשמונדיאל נערך במדינה שאינה אוטוקרטיה שמבקשת להפיץ ערכים שמרניים (ע"ע קטאר), הוא משמש אירוע שמקדם אחווה בין העמים. ואולם אהדה לקבוצה, ולא למשחק, בעייתית יותר ועשויה אפילו לעוות את המציאות של האוהד. במחקר מפורסם מ־1954, קבוצות הפוטבול של האוניברסיטאות דארמות' ופרינסטון בארצות הברית ערכו ביניהן משחק קשוח במיוחד. אחרי המשחק, מרצים משתי האוניברסיטאות בדקו מה הסטודנטים שלהם זוכרים מהמשחק. התברר ששני הצדדים זכרו משחק שונה לחלוטין: אוהדי כל צד היו משוכנעים שהצד השני הוא זה שגרם לאלימות, ואף היה אלים יותר. האוהדים לא שינו את דעתם גם אחרי שצפו בשידור חוזר של המשחק. כל אוהד ראה מה שהוא רוצה לראות, בלי קשר למציאות. המסקנה היתה שכאשר אהדה לקבוצה היא מרכיב חשוב בזהותו של אדם, הוא נוטה להגן על קבוצתו בכל מחיר. זה אפילו יעוות את תפיסת המציאות שלו.
אהדה לקבוצה היא גורם שמשפיע על הזהות האישית של האוהד, ובמקביל היא הופכת אותו לחלק ממשהו גדול יותר. היא מאפשרת לו להרגיש מוצלח כשקבוצתו מנצחת, או לחלוק את צערו עם אחרים כשהיא מפסידה. תכופות היא מובילה לשנאה כלפי קבוצה יריבה, אבל אפילו לכך יש השפעה על זהותו של האוהד: מחקר שפרסמו אשתקד חוקרים מאוניברסיטת ווטרלו שבקנדה מצא ששנאה ל"ישויות קולקטיביות" (מוסדות או קהילות אחרות) מסייעת לאדם למצוא משמעות לחייו.
נראה שהממצאים הללו משתלבים היטב במציאות הפוליטית העכשווית, בעולם ובישראל: רבים מהפוליטיקאים נוקטים בטכניקה הנקראת Othering, הפיכת קבוצות אנשים ל"אחר" שאפשר לייחס לו תכונות וכוונות שליליות, כדי לייצר שנאה כלפי יריבים פוליטיים — "האליטות", "הגלובליסטים", "האשכנזים", "הדוסים" וכן הלאה.
הטכניקה הזו הרסנית לדמוקרטיות, מפני שהיא הופכת את עצם הבחירה הדמוקרטית לאהדה למפלגה או למנהיג. במקום להתמקד במה שמאחד ביניהם, המצביעים יתעלמו מעבירות של הקבוצה שלהם, ויאשימו את הקבוצה האחרת באלימות או בשחיתות. הם לא יראו אזרח אחר כעמית, אלא יבדקו אם הוא "לובש" חולצה מטאפורית של הקבוצה היריבה. כשכל ישראלי הוא "אוהד" של מפלגה אחרת, אז הסולידריות החברתית, שבנויה על כך שכולנו שותפים במדינה הזו, מתפוררת.