ערוץ החיים

//

אריאל גרייזס

איך "הלוטוס הלבן" מוכיחה שאבי מעוז מיותר?

העונה השנייה של "הלוטוס הלבן". לעומתם, אנחנו לא איד מהלך על שתיים. צילום: Fabio Lovino/HBO, באדיבות yes

ערוץ החיים

אריאל גרייזס

מוסף כלכליסט | 08.12.22

ה

עונה השנייה של "הלוטוס הלבן" (זמינה ב־yes ו־HOT), שמתקרבת לסיומה, מעוררת אי־נוחות גדולה, בדיוק כמו העונה הקודמת. הפעם היא מתרחשת בסיציליה, עם שני זוגות של מיליונרים, משפחה של סב, אב ובן, עשירה מזדקנת שמגיעה עם בן זוגה ועם העוזרת, ולצדם שתי מקומיות צעירות שמספקות שירותי מין לכל מי שיש להן מה להרוויח ממנו, פסנתרן נצלן ועוד אנשי צוות שהייתם שומרים מהם מרחק.

אם בעונה הראשונה האי־נוחות נבעה מהאופן שבו הדמויות מנצלות זו את זו, בייחוד העשירות את המקומיות, הרי שבעונה הזאת יש רובד נוסף, מטריד אפילו יותר. כל אחת מהדמויות מתגלה פשוט כאיד מהלך על שתיים, גילום טהור של יצרים חסרי גבולות, של חתירה תמידית למלא צרכים — אנחנו כל הזמן רואים אותן רק אוכלות, שותות ומזדיינות. אפילו מי שנראות תמימות נחשפות, ככל שמתקדמת הסדרה, כרקובות כמו כל האחרות.

כחוויה מצטברת, זה מגעיל. הגועל הזה יכול להיתפס כרוח גבית להתחזקות השמרנים ברחבי העולם, לצדקנות הדתית. הנה, תראו את כל אלה, עגלה ריקה כולם, חיים בהדוניזם מוחלט, מתנהגים כמו בהמות. בלי רוח, רק בשר. אם ניתן לאנשים חופש, אם נסיר מהם את מוסרות הדת, כך ייראו החיים שלהם, מרדף מתמיד למימוש הצרכים הגופניים והתאוות הנחותים ביותר.

אלא שבעצם "הלוטוס הלבן" עושה משהו הפוך, כי דווקא העובדה שהיא מעוררת בנו אי־נוחות מוכיחה שאנחנו לא צריכים את המוסרות החיצוניות — יש לנו כאלה בפנים. אם אנחנו נגעלים מההתנהגות הבהמית שאנחנו צופים בה, אם אנחנו מרגישים טוב עם עצמנו שאנחנו לא עבדים לתאוות באופן שרומס את כל מי שסביבנו, הרי שהסופר־אגו שלנו מרסן היטב את האיד, החסמים הפנימיים עובדים. אנחנו יודעים את הגבולות, יודעים לזהות מי עובר אותם, יודעים לא לעבור אותם בעצמנו. אנחנו לא צריכים את אבי מעוז או כל אדם ומנגנון אחרים שיטילו עלינו איסורים. כפייה כזאת רק תפר את האיזון המתפקד, הבריא, בין הסופר־אגו לאיד. היא בסוף תמיד נכשלת, ומתמודדת עם בקלאש רחב. מעוז עוד עשוי לגלות כמה באמת מגעיל זה יכול להיות.