מוסף כלכליסט | 05.10.23
רחוב ירמיהו בירושלים, על אחד המגרשים היקרים בארץ, שוכן מבנה ענקי ששטחו כ־35 אלף מ"ר, כמו זה של קניון עירוני. זהו בית המדרש של חסידות גור, שנחשב בית הכנסת הגדול בעולם. שומרים ומחסומים מונעים מעבר אליו של מי שאינו מנאמני האדמו"ר מגור יעקב אריה אלתר. הכניסה הראשית לאולם המפואר, שתקרתו בגובה שתי קומות, פתוחה רק בימי חג ומועד. בימי חול היא נפתחת לקהל רק כדי להשתתף באירועים של משפחת האדמו"ר. את הדלת האחורית לאולם התפילה אפשר לפתוח רק באמצעות קוד, שידוע לנאמנים בלבד.
ההסתגרות הזו מתרחשת ללא הפרעה אף על פי שמדובר בשטח ציבורי, שניתן לחסידות גור במחיר סמלי, ורשום היום בספרים בשווי 200 מיליון שקל. המבנה עצמו אמור לשמש את הציבור הרחב, והיתר הבנייה חייב את החסידות להקים בו, בין היתר, מקווה ציבורי. המקווה הזה מעולם לא הוקם, מה שלא הפריע לחסידות לקבל בינואר 2022 אישור אכלוס באירוע מתוקשר, שבו העניק ראש העיר משה ליאון את טופס האישור ליעקב ליצמן, אז הפוליטיקאי הבכיר בגור. אבל את ההפרה הבוטה ביותר לכאורה מבצע האדמו"ר עצמו, שהפך שטח ענקי בבית המדרש לבית מגוריו הפרטי, בניגוד להיתר.
זה שיקוף ישיר של חיבת הנדל"ן הכמעט אובססיבית של החסידות, שהפכה השתלטות על נכסים ציבוריים לדרך להעשיר את קופתה. הנדל"ן והכסף מזינים כוח פוליטי, שבתורו מאפשר לצבור עוד מהם. העוצמה הזו גם מאפשרת לשלוט בחסידים. אלה מהם שמצייתים לאדמו"ר יוכלו לזכות במשרות באחת מעשרות העמותות שנשלטות על ידי החסידות או בסיוע לרכישת דירה. מי שאינם סרים למרותו, לעומת זאת, עלולים לשלם מחיר כבד, והמאבק בהם הגיע במקרים מסוימים לחרמות, מכות, נידוי ואף ניתוק מהמשפחה. כך בנה האדמו"ר לעצמו מעין "צבא" של אברכים־חיילים נאמנים שמבטיחים את שימור כוחו. קהילות מוותרות על נכסים בלחץ מאמיניו, פוליטיקאים מעדיפים לא להתעסק איתו ולהבטיח לעצמם כהונה שקטה — והאדמו"ר נהפך לאחד האנשים החזקים בפוליטיקה המוניציפלית והארצית, אף שקהילתו מונה, לפי ההערכות, רק כ־60 אלף איש מתוך כ־1.2 מיליון חרדים בישראל.
תחקיר "מוסף כלכליסט" מצא כי חסידות גור שולטת כיום ב־50 עמותות לפחות, שהכנסותיהן מסתכמות בכ־400 מיליון שקל בשנה. העמותה המרכזית היא "איחוד למען מוסדות התורה של חסידות גור" (להלן: "איחוד למען גור"), שהכנסותיה כ־80 מיליון שקל בשנה. איחוד למען גור היא עמותת הגג של מוסדות החסידות ופועלת כמעין גוף פיננסי שמקצה כספים לעמותות ומוסדות לפי צורך. לצדה פועלת עמותת "המרכז העולמי של חסידי גור" (להלן: "המרכז העולמי גור"), עם הכנסות של כ־70 מיליון שקל בשנה, המשמשים בין היתר את בית המדרש של גור, שבו דירת האדמו"ר. מהתחקיר עולה כי בשנים האחרונות, אחד המקורות להזנת העמותות של גור בכסף הוא השתלטות של החסידות על נכסים, בעיקר בתי כנסת ותיקים ברחבי הארץ, ואז מכירה שלהם ליזמי נדל"ן. תמורת המכירה, או חלק ניכר ממנה, עוברת בהמשך כתרומה לעמותות הגג של החסידות.
למשל המקרה של נורדאו 65 בתל אביב: ב־2018 קיבלה עמותת "המרכז העולמי גור" תרומת ענק של 8.5 מיליון שקל מבית הכנסת של חסידי גור ברחוב נורדאו 65 בעיר. איך יכול בית כנסת תל־אביבי לתרום סכום כה גדול לעמותת הענק? מתברר שב־2009 הוקם ועד חדש לעמותה שמנהלת את בית הכנסת, ועם חבריו נמנה אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב ואחד האנשים החזקים בחסידות גור. ב־2011 שונה תקנון עמותת בית הכנסת, ולפי התקנון החדש האספה הכללית של העמותה תהיה רשאית לקבל החלטות בכל הרכב, ללא תלות במספר החברים בדיון. בהמשך שונו מטרות העמותה, כך שבמקום החזקת בית כנסת בתל אביב היא תוכל לפעול להחזקת מוסדות מגוונים. זה סלל את הדרך החוקית להעברת התמורה ממכירה עתידית של בית הכנסת ל"המרכז העולמי גור".
כך זה נראה במספרים: בדו"ח כספי של עמותת בית הכנסת בנורדאו ל־2013 מצוין כי שווי הרכוש הקבוע, כלומר בית הכנסת, הוא שקל אחד. ב־2014, לעומת זאת, בית הכנסת נמכר תמורת 9 מיליון שקל לשותפות של חברת באוהאוס ובנייני העיר הלבנה (אחר כך, בשיא בועת הנדל"ן, הוא נמכר ליזמים אחרים תמורת 15 מיליון שקל, וב־2020 נמכר שוב, הפעם לאורנה ואיתן יוחננוב, בעלי רשת יוחננוף, ב־21.6 מיליון שקל. כעת מקודם שם בניין מגורים בעל 6 קומות). ומה לגבי הכסף שקיבלה העמותה שוויתרה על בית הכנסת? הוא עבר ב־2014 כהלוואה ל"המרכז העולמי גור", וב־2018 ההלוואה כבר נהפכה לתרומה של 8.5 מיליון שקל.
כך קורה בעוד ועוד מקומות בארץ, למשל בקריית אתא: אגודה עותמנית שהוקמה עוד ב־1909 החזיקה בכמה מגרשים בעיר. עד לפני עשור ניצב על המגרשים הללו מבנה ששימש בית כנסת, ולצדו שלד של מבנה עם 12 דירות שלא הושלם מאז שנות השמונים של המאה הקודמת. ב־2011 הפכה לפתע האגודה העותמנית לעמותה, שאחת ממטרותיה היא עזרה לנזקקים ותמיכה בחסידי גור. גם תקנון העמותה עודכן כך שהיא תהיה רשאית למכור את נכסיה. ואף שהיא פועלת בקריית אתא, לוועד העמותה וכמורשי חתימה בה מונו חסידי גור תושבי ירושלים ובני ברק.
לא חלף זמן רב, וב־2012 העמותה כבר מכרה את המגרשים בקריית אתא לחברה יזמית תמורת 5.24 מיליון שקל (בדו"חות הכספיים של האגודה העותמנית ל־2009 הוערך שווי הנכסים ב"אפס"). היזמים הקימו על המגרשים בנייני מגורים, שמכירת הדירות בהם הניבה להם, לפי רשות המסים, 39 מיליון שקל. ומה עלה בגורל 5.24 מיליון השקלים שקיבלה העמותה תמורת המגרשים? במסמכיה אין פירוט, אך לפי דו"חותיה ל־2012, באותה שנה זינקה התמיכה של העמותה בקריית אתא בנזקקים לכ־5 מיליון שקל — לעומת כ־90 אלף שקל שהיו סך פעילותה שנה קודם. ב־2020 העמותה כבר נמחקה.
וכך בעוד מקרים: בשנים 2021־2020, למשל, העבירה עמותת בית החסידים דגור נחמני 58 בתל אביב תרומה של 3.79 מיליון שקל למרכז העולמי גור. מאיפה לעמותה שהפעילה בית כנסת בדירה תל־אביבית סכום גדול כל כך? גם פה, התשתית למכירת הדירה הונחה שנה קודם, ב־2019, כשחסיד גור ששמו יוסף יוסקוביץ' מונה לאחד משני חברי ועד העמותה. לפי אחד המקורות, יוסקוביץ' הוא האחראי מטעם האדמו"ר לענייני העמותות ברחבי הארץ, ובמסגרת פעולותיו הוא מנסח תקנוני עמותות כך שיאפשרו מכירת נכסים. שנה אחר כך, בספטמבר 2020, הדירה ברחוב נחמני 58 נמכרה תמורת 4.05 מיליון שקל.
הלאה. ב־2020 תרמה העמותה שהפעילה את בית הכנסת בית רא"ם ברחוב שילה ברמת גן 2.6 מיליון שקל לאיחוד למען גור. התהליך המקדים היה דומה: ביוני 2019 מונו יזמי הנדל"ן שלמה טייטל ושמואל נרקיס לחברי הוועד ומורשי החתימה של בית רא"ם. טייטל ונרקיס מקורבים לאדמו"ר ואף רשומים כמורשי חתימה באיחוד למען גור. במרץ 2020 הם שינו את תקנון בית רא"ם והרחיבו את הסעיף שמגדיר לאן מותר להעביר את נכסי העמותה עם פירוקה. במאי 2020 נמכר בית הכנסת ברחוב שילה ליזם נדל"ן בכ־9.6 מיליון שקל. 2.6 מיליון נתרמו לאיחוד למען גור. גורל 7 מיליון השקלים שנותרו מהמכירה לא פורט, אך בדו"ח הכספי של בית הכנסת ל־2020 מופיעה שורה עלומה: "השתתפות בהוצאות" — 7.4 מיליון שקל.
לרוב, המתפללים הוותיקים בבתי הכנסת מאפשרים לנאמני האדמו"ר להשתלט עליהם ללא מאבק, אולי בשל הפחד ממה שיאונה להם אם ינסו למחות. ובכל זאת, לא תמיד ההשתלטות עוברת באופן חלק ולעתים מתנהלים מאבקים על השליטה בנכסים. אחד כזה מתרחש בחודשים האחרונים על בית הכנסת כרמיה בחיפה, בין חסידי האדמו"ר לבין קהילת פני מנחם, שבראשה עומד בן דודו ויריבו המר, הרב שאול אלתר. בשל היריבות הזו, כבר כמה שנים האדמו"ר פועל לחסל את קהילת פני מנחם בחיפה ומעודד את אנשיו בה להגר ממנה.
המאבק על השליטה בבית הכנסת בכרמיה הפך אלים והגיע גם לערכאות משפטיות. נגד מוטי בבצ'יק, מקורבו של האדמו"ר וראש המטה של שר השיכון יצחק גולדקנופף, שפעל כדי להרחיק את אנשי פני מנחם מבית הכנסת, הוצא באוגוסט השנה צו למניעת הטרדה מאיימת לאחר שלא התייצב לדיון בעניין (הצו הוסר בהסכמה זמן קצר אחר כך). בבצ'יק מצדו פנה למשטרה והציג מסמכים שמוכחים לטענתו בעלות של החסידות על בית הכנסת. לפני כשבועיים נדחתה עתירה של נאמני האדמור לבג"צ להורות למשטרה לסייע בפינוי המתפללים שכונו "פולשים".
יוסף שפרן, אחר המתפללים, תיאר בעדותו כיצד צעירים נאמני האדמו"ר, חלקם מערים אחרות, מגיעים לבית הכנסת, רוקדים ושרים ומפריעים לתפילות. "הגעתי לבית הכנסת והם הפריעו לי לגשת לכיסא שלי", סיפר לבית המשפט. "אחד הצעירים... עמד וחסם, ביקשתי ממנו לזוז והוא נמנע. אחר דחף אותי באמצע התפילה... אחרים ניסו לתקוף אותי. הרגשתי מאוים והייתי צריך לעזוב". דברים דומים ראינו בעינינו כשביקרנו בבית הכנסת בכרמיה באוגוסט ופגשנו שם חסידי גור שסיפרו שהגיעו מדימונה ומאשדוד. אחד מהם הודה כי המטרה הסופית היא למכור את בית הכנסת.
בית הכנסת נרשם בטאבו ב־1936 בבעלות אגודת בית הכנסת כרמיה, אלא שלא ידוע מה עלה בגורל העמותה ואת הפרצה הזו חסידי האדמו"ר מנסים לנצל. התשתית שמאפשרת להם לטעון כיום לבעלות על הנכס הונחה בנובמבר 2011, אז כונסה אספה עם עשרות נאמנים, ובהם יהודה מורגנשטרן שמשמש היום מנכ"ל משרד השיכון, שהחליטה להחיות את האגודה. האספה ביטלה את תקנון העמותה וקבעה תקנון חדש, שלפי אחד הסעיפים שבו, במקרה שתפורק יהיה מותר להעביר את נכסיה למוסד אחר. מאז נעשים מאמצים למכור את בית הכנסת, והמאבק המשפטי נמשך.
במקרים נדירים מצליחים למנוע את ההשתלטות. דוגמה טרייה היא הדירה ברחוב פיארברג 17 בתל אביב, ששימשה גם היא כבית כנסת. ביולי השנה בלם בית הדין הרבני הגדול בירושלים ניסיון השתלטות עליה, לאחר שכבר הועברה ללא תמורה ל"אגודת בית הכנסת של חסידות גור". במקרה הזה, הבניין כולו, על 6 הדירות שבו, היה בבעלות בני זוג שחתמו ב־1984 על שטר שהקדיש את כל הדירות לצורכי דת. אלא שלפי בית הדין "במשך השנים 'התאדו' זכויות ההקדש בחמש יחידות דיור, ועקבותיהם אבדו". הדירה השישית והאחרונה משמשת כבית כנסת, וב־2020 התיר בית הדין המחוזי את העברתה לעמותה של גור. מאז, כאמור, קיבל בית הדין הגדול ערעור שהוגש ועצר את ההעברה.
אבל המאבק המר ביותר, על הנכס היקר ביותר, פרץ בשכונת בורו פארק שברובע ברוקלין בניו יורק. גם שם ניסו האדמו"ר ואנשיו ליישם את הטכניקה מישראל, אלא שהמהלך נכשל לעת עתה, לא לפני שהוביל לקרע עמוק בחסידות. בלב המאבק ניצב מבנה תלמוד התורה יגדיל תורה, ששוויו מוערך בכ־20 מיליון דולר. התוכנית של חסידי גור מישראל היתה להפעיל לחץ על קהילה של כ־800 משפחות חסידי גור בארצות הברית, כדי שיוותרו על השליטה בנכס היקר — אלא שהחסידים הניו־יורקים התנגדו לניסיון ההשתלטות.
כדי להכניע את המתנגדים, גור הקימה בניו יורק תלמוד תורה מתחרה, מתוך הנחה שהוא ירוקן מתלמידים וממשאבים את התלמוד הוותיק. אך אנשי האדמו"ר לא לקחו בחשבון את אחד היתרונות הגדולים שהציע תלמוד התורה הוותיק לתלמידיו: ה"קעמפ" — מחנה קיץ על קרקעות שהיו מסונפות לתלמוד התורה, ושאליו אפשר לשלוח את הילדים להעביר שבועות רבים בחופשת הקיץ. הורים לא יוותרו בקלות על הטבה כזו.
ה"קעמפ" הוא בבעלות דוד ברלינר, ממנהיגי הקהילה בארצות הברית, שרכש אותו עם קבוצת משקיעים. ברלינר סירב להעביר את הבעלות על קרקעות מחנה הקיץ לחסידות גור, וזה נתן את האות למתקפה בוטה ואלימה כלפיו. "זאת היתה הפעם הראשונה שמישהו הוציא לאדמו"ר כרטיס אדום, והוא ראה את זה כמדרון תלול שישבור לו את החסידות", אומר ל"מוסף כלכליסט" אחד ממנהיגי הקהילה של גור בניו יורק. בפקסים שהגיעו לידינו מפורטות הוראות ששלחה "ועדה לענייני אמריקה", שאנשיה נאמנים לאדמו"ר. באחד מהם נכתב: "האיום היחיד שיש על ברלינר הוא לזרוק את בתו מהסמינר, שבעוד שבועיים מסיימת את הלימודים שם. או לשלוח מישהו להרביץ לו". ביולי 2019 ביקר ברלינר בישראל לרגל נישואי נכדתו לנכדו של יעקב ליצמן, איש חסידות גור ואז שר הבריאות. בעת ביקורו בארץ הופצו נגד ברלינר כרזות, מאות חסידי גור התאספו מול הדירה ששכר בירושלים וצעקו "מחה תמחה את זכר עמלק!". הם לא הניחו לו גם כשנפש בצפון, וברלינר חולץ מההמון הזועם על ידי משטרת ישראל ונאלץ לשכור מאבטחים צמודים.
בעקבות ההסלמה פרסם הרב שאול אלתר איגרת שבה כינה את ברלינר "ידידי" וקרא "לברר את העניין בדין תורה". הוא גם כינה את הפעולות שנקטו אנשי חסידות גור "דרכי טרור, אלימות והלבנת פנים המנוגדות לדין תורה". האיגרת הזו הוציאה את האדמו"ר מכליו. חרם מיידי הוכרז על תומכי הרב שאול (שהוא בנו של האדמו"ר מגור הקודם, פנחס מנחם אלתר, שכונה "הפני מנחם"). משפחות נקרעו, אנשים איבדו את מקום עבודתם, ובשיאם של האירועים אף חטפו מכות נמרצות. חסידי הרב שאול מכנים עצמם כעת גם "גור תורה", להבדיל מנאמני האדמו"ר שמכונים בלעג "גור נדל"ן".
הפעולות נגד כמעט כל מי שביקר ולו פעם אחת בבית הכנסת שבו מתפלל הרב שאול או נועץ בו החריפו. השיא היה מעין מסע פרעות שנערך בירושלים בין שישי לראשון בסוף מאי 2022, שבמהלכו נאמני האדמו"ר הטרידו ואף הכו אנשים מקהילת פני מנחם. "פשוט צדו אותם ברחובות. אנשים היו נצורים שעות על גג בית כנסת", אומר עו"ד שלמה אלבוים, המייצג ללא תמורה עשרות אנשים שהותקפו.
כמה מהאירועים תועדו במצלמות אבטחה. בין היתר נראים בצילומים חסידים שהגיעו לבית הכנסת "ארי שבחבורה", שבראשו עומד הרב דניאל אלתר, אחיו של שאול, הטיחו מזוזה לרצפה, תלשו שלטים והטיחו שלט באדם שלמד במקום. ברחוב ירמיהו התנפלו על מתפללים שהיו בדרך לבית הכנסת של קהילת הרב שאול. בליל שבת יצאו חסידי גור מבית המדרש בירמיהו בצעדה לכיוון אותו בית כנסת כשהם שואגים "עמלק", "מחה תמחה" "יימח שמו", ושוטרי יס"מ נדרשו לחלץ מהמקום את הרב שאול. אירועים אלימים התרחשו גם בבני ברק, בהם הפגנות מול בתי משפחות של חסידים המזוהים עם הרב שאול. אחד מהם, הרב ישראל לוין, נגרר בליל שבת בפאותיו, והתוקפים נמלטו רק כשהגיעה המשטרה. התפרעויות נרשמו גם באשדוד, שם מילאו בזבל רכב של אחד מחברי קהילת פני מנחם, ובבית שמש, שם מצלמות אבטחה תיעדו תלמידים מישיבה של גור מנפצים בקבוקי זכוכית על ראשו של הרב יצחק ביין, שתומך ברב שאול.
כל אלה לא עזרו, והקהילה בניו יורק הצליחה עד כה לעמוד בהתנגדותה לאדמו"ר, במידה רבה משום שאינה תלויה בו כלכלית. עם זאת, נראה שאנשיה עדיין פוחדים והסכימו להתראיין לכתבה רק בעילום שם.
שליטת האדמו"ר מגור בחסידיו מבוססת גם על העוצמה הכלכלית של החסידות שבראשותו. עשרות העמותות שלה מגייסות מאות מיליוני שקלים בשנה ומספקות פרנסה לאלפי חסידים. רשת החינוך שפועלת תחתן מספקת מסגרות לילדים ופרנסה להורים רבים.
ילדי גור לומדים בבתי ספר ומוסדות תורניים של רשת מרכז החינוך העצמאי, השייכת לאגודת ישראל ודגל התורה. לפי תחקיר "מוסף כלכליסט", מ־267 מוסדות שמפעילה רשת החינוך, 29 בתי ספר הם של גור ולומדים בהם כ־14 אלף תלמידים. תקציב השכר שמקבלים מוסדות גור ממשרד החינוך הוא כ־190 מיליון שקל, ולהערכת גורם בחסידות, בתי הספר האלה מעסיקים כ־4,000 אנשי ונשות חינוך הנאמנים לאדמו"ר. בקהילה המונה כ־12 אלף משפחות, אין כמעט משפחה שאין לה נציג שעובד או לומד במוסדות גור.
לצד מוסדות הלימוד, גור גם חולשת על תקציב שנתי של כ־600 מיליון שקל. כמחצית (49.1%) מהסכום היא תשלומים מהמדינה לחינוך או לתקצוב העמותות. תרומות מהוות מקור הכנסה מרכזי נוסף, ובשנת 2021 העמותות גייסו כך 243 מיליון שקל. חלק מהן גם מקבלות כסף מרשויות מקומיות או גובות דמי חבר.
במארג הפנים־חסידותי, לעמותות יש כוח עצום. עמותה כמו קופת עזר נישואין דחסידי גור בארץ ישראל, למשל, נהנית מתקציב של כ־23 מיליון שקל בשנה, והיא מעניקה הלוואות ללא ריבית לזוגות טריים. ההלוואות משמשות הון עצמי ראשוני לקבלת משכנתא, אך ניתן לקבלן רק לאחר שוועדת הדיור של גור אישרה את הדירה. מטבע הדברים, המנגנון הזה יוצר תלות ומעניק לאדמו"ר כוח עצום בשימור ריכוזי החסידים, ולחלופין בהרחקת חברי קהילה מאזורים שאינו מעוניין שיגורו בהם. מי שלא הולך בתלם יודע שהוא מסתכן באובדן מקום עבודתו, בהרחקת ילדיו מבתי הספר או בקושי לרכוש דירה.
"האדמו"ר מגור בנה את החסידות על פחד, לא על אהבה. אם תדבר עם החסידים בארץ, תשמע שהם רועדים מפחד מהסנקציות שיטיל עליהם, למשל שיזרקו את הילדים מבתי הספר. תמורת דיור בזול הם צריכים לגנוז את החופש שלהם", אומר אחד מחסידי גור הפורשים.
שני חסידי גור תושבי אשדוד סיפרו ל"מוסף כלכליסט" כי בשמחת תורה לפני ארבע שנים הם ביקרו בבית הכנסת שבו התפלל הרב שאול אלתר. מרגע שזוהו כתומכים ברב שאול, הם מספרים, ילדיהם הוחרמו וחטפו גידופים מתלמידים אחרים ללא התערבות מצד המחנכים, עד שנאלצו לעזוב את בתי הספר. "הילדים שלי היו חודש וחצי בבית, עד שגור הועילו בטובם להחזיר אותם למסגרת החינוכית", מספר אחד מהם, "וגם אז ילדים המשיכו לגדף אותם, קראו להם קריאות נאצה, והם הרגישו לא בנוח". לבסוף הוא אומר שעבר עם משפחתו לירושלים, ולהערכתו 12 משפחות שלהן כ־50 ילדים נאלצו לעזוב גם הן את אשדוד.
לטענתם, גם כדי להחזיק במקור הפרנסה יש לציית לאדמו"ר. לידינו הגיעו כמה פסקי דין נגד מוסדות חינוך של גור, שחושפים אפליה ופגיעה במורים שהם או משפחתם מזוהים עם הרב שאול. ביוני 2023, למשל, בית הדין לעבודה פסק כי מרכז החינוך העצמאי ישלם 105 אלף שקל כפיצוי למורה מחליפה בבית ספר בבני ברק שבשליטת גור, שלא שובצה לעבודה משום שבעלה תומך ברב שאול. "בנוסף לבעיטות בדלת ולדפיקות על החלון וקריאות גנאי כלפיה — 'איכס', 'טמאה'... אין לך חלק בעולם הבא, לכי לחבר שלך שאול, לכי לחמור שלך — נפתחה הדלת והושלכו לכיוונה של התובעת תפוח רקוב וניירות טישו רטובים" — זה חלק מהתיאור בפסק הדין של ההתעמרות שעברה אותה מורה.
זה אינו מקרי. השילוב של כוח, כסף, קנאות דתית ונאמנות בכל תנאי לאדמו"ר הקנה לחסידות את העוצמה שהיא נהנית ממנה. נציג גור הוא באופן מסורתי הפוליטיקאי החרדי הבכיר בכנסת — כיום זה גולדקנופף, ולפניו ליצמן. ראש העיר בני ברק הוא נציג חסידות גור ברוטציה, למרות שבעיר יש רק כ־2,600 משפחות גור. גם סגן ראש העיר אשדוד הוא איש החסידות. "האדמו"ר לא יודע להגיע לפשרות", אומר אדם שהיה קרוב אליו ופרש מהחסידות. "הוא לא מאמין בהתמודדות עם כלום, הולך ראש בקיר, ובעזרת הכוח שלו גם מצליח פעמים רבות לעשות את זה. אגודת ישראל, למשל, נמצאת בשליטת גור, אף שהיא כוללת גם את סיעת שלומי אמונים של מאיר פרוש, ואת חסידות בעלז וצענז. כל הזרמים האלה יחד גדולים יותר מגור, אבל נכנעים, כנראה בגלל הפחד, וכך יוצא שגור נהנית מהכוח של הצבעת כל הציבור החסידי".
תגובת יוסף יוסקוביץ', המטפל בעמותות: "החסידות אינה משתלטת על נכסים, אלה נכסים שלה שהיא מוכרת לאחר שעם הזמן מספר המתפללים הצטמצם. שינוי תקנוני העמותה לא נועד לאפשר את המכירה, אלא משיקולי מס. מותר לעמותה למכור את נכסיה ולהעביר את התמורה לעמותה אחרת אם זו עוסקת באותה פעילות. תיקון התקנונים נועד לסעיף 61 (פטור ממס שבח, א"ג) ולסעיף 46 (תרומה לצורכי מס, א"ג). אין דבר כזה שבית כנסת נמכר שלא בהסכמת המתפללים, ולעמותה מותר למכור נכסים".
עיריית ירושלים מסרה: "בניית המבנה של חסידות גור הסתיימה לפי היתר הבנייה. לאחר שהושלמו כל האישורים הנדרשים, נמסר למבנה טופס אישור אכלוס בינואר 2022. כחלק מהקמת המבנה נבנה מקווה, אך בנייתו לא הושלמה, ועל כן לא ניתן אישור להפעלתו.
"סוגיית מגורי הרב נבדקה מספר פעמים על ידי הפיקוח על הבנייה, ונמצא כי במבנה קיים משרד שמשמש אותו ונבנה בהיתר. לא נמצאו ראיות לכך שיש מגורים במבנה, ומשכך הנכס אינו מחויב בארנונה".
מחסידות גור נמסר: "העיתונאי אמיתי גזית כתב עד היום יותר מ־30 כתבות נגד חסידות גור — כולן השמצות ממוחזרות ללא אחיזה במציאות. גם כל הנושאים בכתבה הנוכחית הם איסוף ומיחזור מתוך שלל הכתבות שכתב גזית בשנה האחרונה נגד גור, שמונע על ידי קהילת הפורשים שמנסים להשחיר את החסידות ואנשיה.
"לנגד עינינו עומדת העובדה שמאז ומתמיד, ובעיקר בימי החגים שאנו בעיצומם, בית המדרש משמש מרכז התפילה והלימוד הגדול בעולם עבור כ־50 אלף נפש, והוא מהווה מקום השראה ואבן שואבת לציבור ענקי מהארץ ומהעולם.
"לגופם של דברים, בניגוד לנטען לבית המדרש יש היתר בנייה כדין, שכולל את דירת הרב וגם את המקווה הגדול בעולם היהודי שעבודתו תסתיים בימים אלו. בית המדרש פתוח לציבור 365 יום בשנה, ומטבעם של דברים, קיימת חובה לאבטחה מוקפדת ושמירה על ביטחונם של המתפללים. כמו כן קוד הכניסה נקבע אך ורק לצורכי ביטחון כנהוג בבתי כנסת רבים. בנוגע לטענות על מכירת נכסים או פיטורי עובדים, כלל הפעולות בנושאים אלו מלוות על ידי אנשי מקצוע ועורכי דין, ואלו נעשות על פי הוראות כל דין".
שלמה טייטל ושמואל נרקיס מסרו: "עמותת בית רא"ם פועלת בהתאם לייעוץ משפטי שקיבלה ממשרד הרצוג פוקס נאמן, ומסרה דיווח מלא לרשם העמותות על כל פעולותיה, בהתאם להוראות ודרישות החוק".
העמותות "איחוד למען מוסדות התורה של חסידות גור" ו"המרכז העולמי של חסידי גור" מקבלות את רוב התרומות וחולשות על 35% מתקציב העמותות שאיתר "מוסף כלכליסט". ב־2021 התקציב השנתי של עמותת איחוד למען גור היה 81 מיליון שקל, מתוכם 79 מיליון שקל מתרומות. רק 15% מהתרומות היו בסכומים שגדולים מ־100 אלף שקל, כך שזהות התורמים שלהם ידועה (החוק מ־2018 מחייב לחשוף רק חברות ואנשים שתרמו לעמותות יותר מ־100 אלף שקל). היתר הגיע מתורמים קטנים אנונימיים — לרבים מחסידי גור יש הוראת קבע חודשית לתרומה לעמותה של החסידות, לעתים יותר מהוראת קבע אחת. הסכום המינימלי המקובל הוא 20 שקל בחודש, אך בהתאם ליכולת הכלכלית של משק הבית הוא יכול גם להאמיר למאות שקלים. התרומות הללו מוסדרות כחוק, כנגד קבלות.
המחזור הכספי של המרכז העולמי גור עמד על 71 מיליון שקל, 68 מיליון שקל מהם מתרומות — רובם (82%) מתורמים שזהותם חייבת בפרסום ושמם מופיע בדיווחי העמותה. אלא שחלק מהתרומות הגיע מגופים ועמותות אמריקאיים, שאינם מחויבים לפרסם את שמות התורמים. כך למשל, הארגון Global Center of Gur תרם לעמותה כ־22 מיליון שקל. להערכת חסיד גור המתגורר בארצות הברית, התורם העיקרי לארגון הזה הוא שלמה ורדיגר, יו"ר חבר הנאמנים של אגודת ישראל שם, שעשה את הונו ממכירה של פרטי אספנות של קבוצות כדורסל ובייסבול.
שולם פישר המנוח, מבעלי איקאה ישראל לשעבר, היה התורם הבולט לעמותות של חסידות גור. "הוא היה מיסטיקן שהתרגש מהאדמו"ר", אומר מכר שלו. וגם חברות ענק תרמו לעמותות של גור: סנו כ־2 מיליון שקל ב־2020 ודיפלומט עוד 153 אלף שקל
ככל הידוע, התורם הישראלי הבולט ביותר לחסידות היה יעקב שולם פישר, שמת בשנה שעברה, ובשנים האחרונות העביר לעמותות של גור מיליוני שקלים. "הוא היה מיסטיקן שאהב את האדמו"ר", אומר אדם שפרש מהחסידות. "גם אם אין לאדמו"ר הרבה תורה, יש לו מראה הדור והרבה מיסטיקה. למשל, כשהוא מגלגל את העיניים למעלה רואים את ה'לבן' שבהן, ופישר התרגש מאוד באירועים עוצמתיים של החסידות".
פישר היה שותף עסקי של מתיו ברונפמן, והאחזקה העיקרית של הקבוצה שלהם היא איקאה ישראל. בעבר החזיקו השניים, בין היתר, ברבוע כחול ובמגה, ואחר כך בשופרסל. חברות של פישר וברונפמן היו גם התורמות העיקריות, ואולי היחידות, לעמותת "עמודי שמשון", וב־2021 הן העבירו לה 24 מיליון שקל. העמותה, בתורה, תרמה 560 אלף שקל למרכז העולמי גור. חבר ועדת הביקורת של עמודי שמשון הוא אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב ואחד האנשים החזקים בחסידות גור.
בקרב התורמים לעמותות גור בולטת קבוצה של יזמי נדל"ן, שתורמים מכיסם או באמצעות חברות שבבעלותם. לדברי גורם חרדי, "אין כזה דבר להיות קבלן בבני ברק בלי לתרום לגור". 15 מהתורמים לאיחוד למען גור ב־2020 היו אנשי נדל"ן או חברות שפועלות בתחום, ובהם שמואל נרקיס ושלמה טייטל, שב־2018 נרשמו כחברים בעמותת איחוד למען גור, והפכו לחברי הוועד היחידים ומורשי החתימה שלה בבנק. טייטל נחשב מקורב מאוד לאדמו"ר מגור וב־2015 אף הוצב כמספר 9 ברשימת יהדות התורה לכנסת; ואילו נרקיס תרם ב־2021, באמצעות חברה שבבעלותו, כ־2 מיליון שקל למרכז העולמי גור. איחוד למען גור העבירה בכל אחת מהשנים 2021–2019 יותר מ־5 מיליון שקל למרכז העולמי גור.
עוד ברשימת התורמים המוכרים לעמותות של גור: קבוצת סנו תרמה כ־2 מיליון שקל ב־2020; אברהם ברגר, מבעלי חברת הנדל"ן קבוצת ברגר וממנהיגי החסידות, תרם 560 אלף שקל בשנים 2020–2019; יצחק מירילשוילי, בעלי ערוץ 14, שותף בתחנת הכוח הפרטית IPM בבאר טוביה ובעל השליטה בחברת רוטשטיין נדל"ן הציבורית, תרם 180 אלף שקל ב־2020; ויבואנית מוצרי הצריכה דיפלומט תרמה 153 אלף שקל.