עלות תועלת

שאול אמסטרדמסקי

עלות תועלת

//

שאול אמסטרדמסקי

מנהלים עלק

סוף סוף הורגים את ביטוחי המנהלים, חיסכון יקר יותר ומשתלם פחות מקרן פנסיה. כמעט הורגים, בעצם, כי כעת צריך לסייע גם לאלה שכבר חיים שנים עם ביטוח כזה

מוסף כלכליסט | 29.06.23

1

בחודשיים הקרובים יהיה בליץ. בליץ של טלפונים מסוכני ביטוח.

זה תמיד קורה כשהממשלה והכנסת משנות רגולציה שנוגעת לביטוחים. הפעם אלה ביטוחי מנהלים. השבוע ועדת הכספים של הכנסת אישרה סוף סוף תקנות של רשות שוק ההון שהורגות את המוצר הזה, כדי שאת הכסף שלנו לאחרי הפרישה נחסוך בעיקר בקרנות הפנסיה, האפיק המתאים ביותר לרוב הציבור. השינוי ייכנס לתוקף רק בספטמבר, ועד אז חברות הביטוח ישלמו תמריצים לסוכנים כדי לצרף כמה שיותר אנשים לביטוחי מנהלים, מהר מהר לפני שייגמר — וכך לסחוט עוד כמה שקלים בדמי ניהול מופרזים על אפיק חיסכון שמזמן איבד את היתרונות היחסיים שלו. כמה מזמן? החוסכים בו, ללא ידיעתם, ספגו עד כה עשור אבוד, אפילו שניים, שבהם הם יכלו לחסוך יותר כסף ולהבטיח חיים נוחים יותר בפנסיה, אבל במקום זאת הכסף הזה ריפד את חברות הביטוח וכמה סוכנים גדולים.

משרד האוצר אמר את זה השבוע במפורש, הטיח במחוקקים את מה שכולם בענף יודעים כבר שנים, אבל לא סיפרו לחוסכים: "ביטוחי מנהלים מבטיחים לחוסך קצבה נמוכה יותר מהקצבה שצפויה לו במוצרי חיסכון אחרים (…) הם פוגעים ביכולת החיסכון של החוסכים". התקנות האלה, אם כן, הן רגע היסטורי של הגנה על ציבור החוסכים.

אנחנו צריכים שירות ממלכתי לייעוץ פיננסי - לא רק פנסיוני, בכל התחומים. יש כזה בבריטניה, למשל. אחרי כל כך הרבה עשורים אבודים של חיסכון, זה מגיע לנו

ועדת הכספים של הכנסת מאשרת את התקנות החדשות הנוגעות לביטוח מנהלים, השבוע. הנימוק של האוצר: ביטוחים כאלה "פוגעים ביכולות החיסכון של החוסכים". צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
2

התקנות, אגב, לא מבטלות לחלוטין את ביטוחי המנהלים, אבל הן הופכות אותם לכמעט לא נגישים. הן מאפשרות לחסוך באפיק הזה רק על החלק מהשכר שהוא גבוה מפעמיים השכר הממוצע במשק (כלומר כיום רק על החלק של יותר מ־25 אלף שקל בחודש). המשמעות היא שביטוחי המנהלים רלבנטיים רק לעשירית מהעובדים בערך, וטוב שכך.

בואו נסתכל רגע על ההיסטוריה של המוצר הזה. היו כמה דורות של ביטוחי מנהלים. הביטוחים מהדור הראשון שווקו עד 2004, והבטיחו לחוסכים "להגן" עליהם מפני עלייה בתוחלת החיים. המנגנון שלהם נגע ל"מקדם המרה לקצבה": כשמגיעים לגיל הפרישה חברות הביטוח מחלקות את הסכום שחסכתם במקדם ההמרה, והתוצאה היא הקצבה החודשית. הסכום המחולק נתון ולא משתנה, אז ככל שהמקדם גדול יותר — הקצבה קטנה יותר. לכן ביטוחי המנהלים הבטיחו לחוסכים מקדמים נמוכים יותר מבקרנות הפנסיה הרגילות, אבל גבו על ההבטחה הזאת דמי ניהול גבוהים בהרבה מאלה שגבו הקרנות.

ב־2004 חל שינוי משמעותי בענף, ואז נולדו ביטוחי המנהלים מהדור השני. חברות הביטוח הגדילו את המקדמים והקצבה הצפויה קטנה, מה שהפך את אפיק החיסכון הזה לפחות אטרקטיבי, אבל דמי הניהול נשארו גבוהים. הסוכנים המשיכו למכור ביטוחי מנהלים כאילו כלום, שכנעו את הלקוחות שהמחיר שווה את התמורה. לרגולטור לקח כמעט עשור שלם לבדוק את הנושא ולהבין שזה לא נכון. וכשזה קרה, ב־2013, הוא עשה עוד שינוי, ואסר על חברות הביטוח למכור ביטוחי מנהלים עם מקדם "מובטח מראש".

כך נולד הדור השלישי של ביטוחי מנהלים — כאלה שכבר אין להם שום יתרון, אבל עדיין עולים המון. אני ממש זוכר את התדרוך לעיתונאים שבו הממונה על הביטוח אז, עודד שריג, הציג את השינוי. חשבתי אז שזה סוף סוף יחסל את ביטוחי המנהלים. טעיתי. סוכנים המשיכו למכור אותם לאנשים, אף שהם נהפכו למוצרים נחותים בכל פרמטר. עוד עשור שלם עבר מאז, וסוף סוף הרגולטור הנוכחי החליט לגמור עם הדבר הזה. כי פשוט חבל על הכסף.

מקורות: פנסיה נט, ביטוח נט, משרד האוצר

3

הנה דוגמה. חשבו על שני צעירים שמצטרפים ממש עכשיו לשוק העבודה, לפני שהתיקון הזה נכנס לתוקף, ומתלבטים איך לחסוך לפנסיה. שניהם משתכרים, נניח, עשרת אלפים שקל בחודש. אחד מהם בוחר בקרן פנסיה, חברו הולך דווקא על ביטוח מנהלים. הראשון ישלם את דמי הניהול הממוצעים בקרנות — 1.71% מכל הפקדה חודשית ועוד 0.17% מהחיסכון המצטבר. האחר ישלם את דמי הניהול הממוצעים בביטוחי המנהלים — 2.05% מכל הפקדה חודשית ועוד 0.83% מהחיסכון המצטבר. לשם הפשטות נניח שהכסף של שניהם יעשה בדיוק את אותה התשואה בשוק ההון, 4% בשנה בממוצע. במשך 40 שנות עבודה וחיסכון, זה שבחר בקרן הפנסיה ישלם 136 אלף שקל דמי ניהול בסך הכל, חברו ישלם 475 אלף. ההבדל המוטרף הזה — פי שלושה וחצי — ישפיע על רמת החיים של כל אחד מהם בפנסיה. איך ישפיע? אחד יקבל קצבה של כ־11.1 אלף שקל בחודש, חברו יקבל כ־9,400. כלומר בגלל ביטוח מנהלים, ההכנסה שלו תהיה נמוכה ב־2,000 שקל(!) בחודש.

והחישוב הגס הזה עוד מיטיב עם חברות הביטוח. בפועל, הקצבה בביטוח מנהלים תהיה אפילו נמוכה יותר והפער גדול יותר, כי ביטוחי המנהלים סובלים מחסרונות נוספים. ראשית, גם קרן פנסיה וגם ביטוח מנהלים כוללים ביטוחים ולא רק חיסכון — ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה. ובביטוחי המנהלים הם עולים מאות אחוזים יותר מבפנסיה. שנית, קרנות הפנסיה כוללות הגנה ממשלתית על חלק הארי של החסכונות, וביטוחי המנהלים לא. החסכונות שם, לפיכך, חשופים יותר לבורסה ותנודתיים יותר. בשנים גרועות בשוק ההון, 2022 למשל, ההבדל בין שני האפיקים ניכר: הקצבה החודשית של הפנסיונרים בקרנות הפנסיה גדלה ב־3%, בביטוחי מנהלים היא התכווצה ב־7%.

כשמביאים בחשבון את כל הרכיבים האלה, הפער בפנסיה החודשית מגיע עד 45% לטובת קרנות הפנסיה, לפי חישובי משרד האוצר. עכשיו ברור למה זה מוצר שצריך להיעלם?

4

רק שהוא לא לגמרי נעלם. בביטוחי המנהלים הקיימים לא נוגעים. אי אפשר לגעת בהם — הם חוזים בין החוסכים לחברות הביטוח. וזה לא ציבור זניח: מדובר בהרבה מאוד חוסכים. לפי נתוני האוצר, בין 2016 ל־2022 הצטרפו לביטוחי המנהלים 700 אלף חוסכים חדשים, עם הרבה מאוד כסף. בסוף 2012 היו בביטוחי המנהלים 46 מיליארד שקל, כיום יש בהם 250 מיליארד שקל. זו עלייה של 443%. בביטוח המנהלים הגדול ביותר, של מגדל, מנוהלים 33 מיליארד שקל, פי שלושה מלפני עשור. דמי הניהול שמגדל גובה עליהם, אגב, גבוהים מהממוצע בענף — 2.28% מכל הפקדה חודשית ועוד 1.05% מהחיסכון המצטבר, ואלה גבוהים פי שישה מדמי הניהול הממוצעים בקרנות פנסיה. מי שחוסך שם זורק כסף לפח.

צריך לסייג את המספרים: הם כוללים גם את ההפקדות של ביטוחי המנהלים הישנים והמשתלמים יותר. אבל התמונה הגדולה ברורה: בביטוחי המנהלים נמצא שליש מסך החיסכון הישראלי לפנסיה. והחוסכים שלהם כבר איבדו הרבה כסף בהשוואה לחבריהם בקרנות הפנסיה. והתקנות החדשות לא יצילו אותם. אז מה עושים?

5

מזיזים את הכסף.

חברות גדולות שאכפת להן מהעובדים שלהן מסבסדות להם סיוע בנושא, פגישות עם יועצים פנסיוניים. הם יושבים עם העובדים, עוברים על כל החסכונות והביטוחים שלהם, עושים סדר, ממליצים מה לשמר, ממה להיפטר, מה לעשות עם הכסף. למשל, לנייד אותו מביטוח מנהלים לקרן פנסיה. עובדים אחרים לא נהנים משירות כזה. וזה מדאיג במיוחד כשמדובר בעובדים בשכר נמוך שדחפו להם ביטוח מנהלים.

כאן צריך שוב את התערבות הרגולטור. הוא הרי נרדם בשמירה שנים, אז עכשיו שיפתור את הבעיה שהתנפחה בזמן הזה. שיריב עם חברות הביטוח ויחייב אותן לסבסד פגישת ייעוץ פנסיוני חד־פעמית לכל הלקוחות עם ביטוחי מנהלים. כן, אני יודע שזה נשמע כמו הזיה. אבל האנשים האלה לא אשמים. שיישבו עם יועצים, יבינו את המשמעות של אפיקי החיסכון השונים שיש להם, ויחליטו מה טוב להם. חלק מהם לא ירצו לעסוק בזה בכלל — אינרציה היא הכוח החזק בטבע — אבל אחרים יעבירו את הכסף לקרן פנסיה. ואם הרגולטור באמת רוצה לעשות דברים כמו שצריך, שיקים שירות ממלכתי לייעוץ פיננסי — לא רק פנסיוני, בכל התחומים. יש כזה בבריטניה, למשל. כך נוכל לקבל עצות מאנשים נטולי פניות. זה באמת חלום. אבל אחרי כל כך הרבה עשורים אבודים של חיסכון, זה מגיע לנו.

הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות