דודי שמחה

דיאנה בחור ניר

צילום: יונתן בלום

דודי שמחה

//

דיאנה בחור ניר ומאיר אורבך

//

צילום: יונתן בלום

"אסור לעבוד עם רגש, זה עלול לגרום נזקים איומים"

למה חשוב אקזיט בגיל צעיר כדי להספיק ליהנות מהכסף למה צריך בריכה אולימפית מתחת לסלון למה שווה לעבוד עם אנשים מגעילים בוול סטריט בשביל בונוס של 2 מיליון דולר ולמה המזומן בכיס שלכם עומד להיעלם לתוך האפליקציה החדשה של דודי גרשון

כיתוב תמונה. צילום: ???

גרשון בביתו בכפר שמריהו, בשבוע שעבר. "לו הייתי עושה אקזיט חמש שנים מוקדם יותר, הייתי נהנה מהבית חמש שנים יותר"

להאזנה לכתבה

מוסף כלכליסט | 27.06.24

להאזנה לכתבה

מ

תחם המגורים של דודי גרשון בכפר שמריהו מפתיע גם מבקרים שראו כמה וכמה בתים של אנשים עשירים. מגרש עצום של כ־10 דונם, שהחומה החיצונית שמקיפה אותו חולשת על חלק משמעותי מהרחוב כולו, ומאחוריה נפרשות לעיני הבאים מדשאות רחבות ידיים שנגזמות בקפדנות כירורגית באמצעות מכסחה רובוטית, ועצים שעברו תספורת מדויקת בידי שני גננים פדנטים. מבנה המגורים המרכזי מעוצב בלבן בוהק, דקורציית ברזל לבנה עצומה בגודלה מקיפה את קירותיו הגבוהים, שרבים מהם עשויים זכוכית מרצפה עד תקרה ומשווים למקום, גם בשל הניקיון המוקפד וחפצי האמנות הפזורים סביב, קצת תחושה של ביקור במוזיאון.

אבל ההפתעה העיקרית מסתתרת מתחת לרצפה. למעשה לא ממש מסתתרת, כי רצפת הסלון שקופה וממש מתחתיה, בקומת התת־קרקע, משתרעת מתחת לרגליך בריכה בגודל אולימפי, 50 מטר אורכה, עם שני נתיבי שחייה. התדהמה שאוחזת בך אינה מקרית. הבית הוא הייצוג המוחצן, האקסטרווגנטי, של הגשמת חלום הילדות שלו: להיות אדם עשיר.

"כשעושים אקזיט מספיק מהר, אתה מספיק ליהנות ממנו", הוא פורס את תפיסת עולמו. "את הבית הזה לקח לבנות שבע שנים, ולו הייתי עושה אקזיט חמש שנים מוקדם יותר, הייתי נהנה ממנו חמש שנים יותר. כיזם אתה צריך לחשוב לא רק על איך למקסם את שווי החברה, אלא גם על כמה זמן יהיה לך ליהנות מהכסף".

איך נולד הרעיון לבית כזה דווקא?

"כשתכננו אותו, עלה כל מה שאתה רוצה שיהיה בו. היתר זה כבר עבודה של אדריכל. יש פה גם מגרש כדורסל ומגרש טניס ויש קולנוע וספא. זה בית ממש כיפי, והיום הכל פתיר ארכיטקטונית. למשל אין ריח של כלור מהבריכה כי החלל שלה אטום. זה בית מתוחכם, בית החלומות שלנו, אנחנו כמעט שלא יוצאים ממנו. החלומות התגשמו בבית הזה".

חלמת על בריכה אולימפית בתוך הבית?

"אני שוחה שש פעמים בשבוע, ועם כל הציוד שאני סוחב לאימוני שחייה עדיף שיהיה לך מסלול פרטי. זה מעצבן שאתה בבריכה ציבורית ואנשים עוברים בנתיב שלך. אני עושה אימון מקצועי, קשה, עם לוחות זמנים ומאמן מקצועי (לאוניד קאופמן, לשעבר מאמן נבחרת ישראל בשחייה). אני גם אוהב טניס, וכשרוצים לשחק צריך להזמין מגרש. אז פה לא".

הכסף שיש לך מרגיע אותך?

"אקזיט נותן תחושת סיפוק שגואלת אותך מכל הלחצים. כשאתה בעלים של חברה, לא רק סטארט־אפ אלא גם חברה אמיתית עם רווחים, היא כל הזמן נמדדת בכמה היא גדלה, ואתה כל הזמן בסטרס להגדיל אותה. אתה מרגיש כמו על כרכרה וצריך לא להפסיק להצליף בסוסים כדי להגביר קצב, כדי שהמהירות תגדל. אחרי שמכרת יש הקלה. הפסקת את המרוץ הזה. אני הרגשתי שזהו, זאת כבר לא בעיה שלי. אפשר לקרוא לזה גאולה".

"כשאתה בעלים של חברה אתה כל הזמן בסטרס להגדיל אותה. אתה חש כמו על כרכרה וצריך לא להפסיק להצליף בסוסים. אחרי שמכרת יש הקלה. הפסקת את המרוץ. אני הרגשתי שזהו, זאת כבר לא בעיה שלי. אפשר לקרוא לזה גאולה"

גרשון בכניסה לביתו, והבריכה האולימפית מתחת לסלון. "כשקורה לי משהו רע אני נכנס לבריכה, ואין רגע שבו זה כיף לי". צילומים: יונתן בלום

פיזיקה היא הייעוד

אבל אין שם פרנסה

הגאולה של גרשון (59) הגיעה ב־2014, כשמכר את חברת תמחור האופציות שלו, SuperDerivatives, ב־350 מיליון דולר. הרוכשת היתה Intercontinental Exchange, המפעילה הטכנית של בורסת ניו יורק אז, ולפי הערכות 170 מיליון דולר נכנסו ישירות לכיס של גרשון.

אבל המרוץ לשם התחיל הרבה שנים קודם, כשגרשון הנער, שגדל ברחובות, חש בחסרונו של הכסף והפנים את כוחו. "סביב כיתה ז'־ח' ילדי האליטה התחילו ללכת עם ליוויס, מכנסיים מאוד יקרים אז", הוא משחזר. "ההורים שלי לא יכלו להוציא את הסכום הזה על מכנסיים, וידעתי שאני לא יכול לבקש מהם את זה. אבא שלי, שלמה, היה לבורנט שעלה בגיל 18 מבולגריה, ואמא שלי, סימה, היתה גננת ועבדה אז במכון וולקני. אז נסעתי לתחנה המרכזית בתל אביב, קניתי מכנסיים מזויפים בזול והדבקתי להם תווית ליוויס. תמיד היה פער בינינו לבין בתים אחרים. הבית שלנו נראה אחרת, כשכולם שמעו תקליטים לנו לא היתה מערכת סטריאו בבית, רק איזה פטיפון מסכן שקיבלנו ממישהו. גדלתי בתחושת חסר".

גם בלי הרבה כסף, סביבת המגורים ליד מכון ויצמן הובילה אותו לחוגי נוער שוחר מדע. בכיתה ח' זיהו את יכולותיו החריגות והוא הוקפץ לכיתה ט'. "הייתי בפוקוס של כל המורים למדע. המורה לפיזיקה הביאה לי עוד ועוד חומר לקרוא, התעמקתי בתורת היחסות, מגיל צעיר התלהבתי מאוד מפיזיקה וחשבתי שאהיה פיזיקאי. לקראת כיתה י"ב חשבתי איך אפשר לשלב בין להיות טייס באל על לפיזיקאי".

למה לשלב?

"חשבתי שפיזיקה היא הייעוד שלי, אבל ידעתי שכפיזיקאי אין לי סיכוי להתעשר".

גרשון יצא למרוץ חימוש בתארים: תואר ראשון בפיזיקה ומתמטיקה ממכון וייצמן ותואר שני ודוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת תל אביב. "אבל כשראיתי שמתרגל שלי באקדמיה, שהיה עילוי, לא מצליח למצוא בארץ עבודה באקדמיה, נדלקה לי נורה אדומה והבנתי שצריך 'פלאן בי'". אותו מתרגל שמע שבתי ההשקעות בוול סטריט מחפשים מתמטיקאים ופיזיקאים, וב־1992 נסע גרשון לבית הספר למינהל עסקים קלוג בשיקגו לדוקטורט נוסף, הפעם במימון.

למה דווקא מימון ופיזיקה?

"ידע במימון עם פיזיקה ברמה גבוהה הופך אותך לכוכב רוק בוול סטריט. סתם פיזיקאי חנון זה לא מספיק, אבל כשאתה עילוי השמים הם הגבול. העדיפו פיזיקאים מבריקים שיותר מחוברים למודלים ולתיאור תהליכים. זה נחשק אצל סוחר בשוק ההון, בעיקר כשזה מגיע עם תעוזה ועמידה בלחצים".

וגילית שאתה קר רוח?

"יש כאלה שקורסים או משתגעים בסטרס, אני גיליתי שאני עומד בו מצוין. יש לי קור רוח, אני לא משתגע כשקורה משהו נורא, לא עושה שטויות, לא מתייאש. אילו הייתי נשאר פיזיקאי הייתי נהנה מאוד, אבל לא הייתי מגלה את התכונות היזמיות שלא ידעתי שיש לי. את התשוקה, התעוזה, הדמיון".

לא אמרת רגש.

"רגש זה מסוכן, אסור לעבוד עם רגש. החלטות צריכות להיות הגיוניות. עם רגש אפשר לגרום נזקים איומים. אסור לקבל החלטות עסקיות על סמך רגש, אלא רק על סמך ניתוח כלכלי ברור. אתה יכול להיות נחמד לעובדים, חוץ מזה אין שום דבר שקשור לרגש. ככה צריך לנהל חברה".

הוריו של גרשון, שלמה וסימה. "כשאבא שלי שמע שאני מרוויח 1,000 דולר ביום הוא בכה, אני חושב שזאת היתה המשכורת החודשית שלו"

מיליון, 2 מיליון

בכל מקרה ההורים מתעלפים

הקרבה לתאגידי הפיננסים של אמריקה החלה להניב לגרשון את הכסף שחלם עליו. "תוך כדי לימודי הדוקטורט כבר התחלתי לייעץ לבנק שהיה שייך לבנק אוף אמריקה תמורת 1,000 דולר ליום. כשאבא שלי שמע על הסכום הזה הוא בכה, אני חושב שזאת היתה המשכורת החודשית שלו. הוא לא האמין שזה יכול להיות. לקחתי אותם למסעדות פאר, שלחתי אותם לטיולים בעולם, קניתי להם אוטו ודירה, הם נהנו מהרווחה שהיתה לי. כסף נותן לך חירות ליהנות מהחיים".

מכאן המסע הפיננסי התקדם בצעדים מהירים. ב־1994 התקבל גרשון לעבודה הרשמית הראשונה שלו כשכיר בוול סטריט, בדויטשה בנק, שם עבד שלוש שנים. משם עבר לברקליס ניו יורק, וב־1998 נשלח מטעמו לרילוקיישן בסיטי של לונדון, שם היה האחראי לאופציות על מטבעות.

"התחלתי כטריידר מתחיל, שזה אומר שהסכום המקסימלי שמותר לי להפסיד ביום לא כל כך גדול. אחרי שנה ראשונה מוצלחת הגדילו לי את הסכום, וכשהגעתי לברקליס כבר הייתי טריידר בכיר, אחראי לתחום המטבעות באמריקה הלטינית, ובהמשך הגדילו לי את האחריות לכל המדינות המתפתחות, כולל אפריקה ואסיה. ללונדון עברתי כדי להיות מנהל עולמי של כל תחום האופציות האקזוטיות על מטבעות".

שילמו לך טוב, אני מניחה.

"כבר מהעבודה הראשונה שלי כטריידר של אופציות בדויטשה בנק. סוחר טוב מרוויח משכורות של 300-200 אלף בשנה, אבל המשחק הוא הבונוס. בונוסים יכולים להיות במיליוני דולרים. הבונוס זה הכל, אנשים חיים בשביל הבונוס, נקודה".

מה זה אומר בפועל?

"שאתה פוגש אנשים מאוד לא נחמדים, נוקשים, ממוקדים, עובדים מ־7:00 עד 17:00, והתפקיד שלך ושלהם הוא להרוויח כסף. מי שמאחר קונה לכל הדסק ארוחת בוקר, מי שממשיך לאחר, עף. זו תקופה של סטרס נוראי, לא נהנים מהעבודה, אבל מהבונוס יש סיפוק. בשביל זה באנו".

זה נשמע אורח חיים נוראי.

"החיים כטריידר קשים ומתישים ומלאי סטרס. אנחנו עבדים של הכסף. זה לעבוד בלי חברים, בלי יחסים אישיים בין אנשים, מספיק שעצבנת מישהו ומפטרים אותך. זאת הסביבה. בוול סטריט אנשים היו רעים אחד לשני. כשפיטרו מישהו בדסק, אף אחד לא היה עצוב. זה היה 'מה אכפת לך'. באים שני שומרים למישהו, אומרים לו 'קח את הדברים שלך ותתלווה אלינו', ואף אחד לא מגיב. מה אכפת, נביא אחר.

"זה צד מגעיל, אבל יש כללי אתיקה מקצועיים, שבהם הכל מאוד מחושב: כשהבוס ישאל למה עשית טרייד מסוים, אתה צריך להסביר לו בדיוק באיזו נקודה תכננת לגרוף את הרווח ואיפה לעשות 'סטופ לוס'. עובדים על סטטיסטיקה, ומותר להפסיד כל עוד המתודולוגיה ברורה. הימים היחידים שבהם אתה נהנה הם בסוף השבוע, וגם אז לוקח זמן עד שהגוף מתנקה מהסטרס. כולם סובלים שם ונשרפים ככה מהר, תחת הידיעה שתוכל לפרוש מוול סטריט לפני גיל 40. אני חייתי ככה עשור, וככל שעובר הזמן אתה מתרגל לסטרס ומבין שאלה החיים. גם ככל שאתה מתקדם בתפקידי הניהול הסטרס יורד, ואתה בעיקר צריך לוודא שעובדים שלך לא עושים שטויות".

הבורסה בניו יורק. "כטריידרים אנחנו עבדים של הכסף. זה לעבוד בלי חברים, בלי יחסים אישיים בין אנשים"

מתוך "הזאב מוול סטריט". "מנכ"ל הבנק לקח את כל המנהלים למועדון חשפנות. בשבילי זה היה כמו להיות דתי במסעדה לא כשרה. אתה מזמין סלט". צילומים: אי.פי, Universal Pictures

אתה חי בסביבה של רמאים?

"המיינסטרים הם אנשים ישרים, פשוט לא נחמדים. יושר הוא דווקא תכונה שמעריכים מאוד בוול סטריט. מנהל רוצה לדעת שהוא יכול לסמוך על העובדים שלו, אחרת הוא עלול לספוג הפסדי עתק. כשאמרתי למישהו 'אם לומר לך את האמת...' הוא חתך אותי ואמר לי: 'תמיד תאמר לי את האמת!'. נכון, ראיתי שלושה־ארבעה מקרים של הונאה, אבל כשעולים על מרמה, כל מי שקשור אליה הולך הביתה. זה שרימה, זה שהיה צריך להשגיח עליו, הבוס שלו. כולם".

ומחוץ לעבודה?

"מקצועית הכל חייב להיות פיקס, אבל מחוץ למקצועי, לא מעניין אף אחד אם ההתנהגות שלך איומה ונוראית. ראיתי אנשים עושים קוק אחרי העבודה, ראיתי לא מעט הטרדות מיניות. הייתי חלק מסביבה שבה אף אחד לא מתחבר אליך. היה לי אירוע יוצא דופן עם מישהו בדסק בשם קליין, שהיה ברור שהוא היה יהודי. ההורים שלי באו אליי לפסח ותכננו לעשות סדר יחד, אז אמרתי לו 'אני עושה סדר עם ההורים בבית, רוצה להצטרף?' והוא ענה בטון הכי לא נעים 'אני לא חוגג את הדברים האלה'".

נעלבת?

"אלה היו האנשים, ואתה לא נעלב ולא בוכה. היינו אנשי ברזל, גם בימים מבאסים. מקסימום הולכים לבר לשתות משהו. כל יום הוא יום חדש, זאת היתה הסיסמה".

וביום החדש הזה, לפעמים מגיע הבונוס שחלמת עליו?

"יש המון מתח לפני שיחת בונוס, כי זה לא מספר קבוע בהסכם ההעסקה שלך, לבוס יש הרבה השפעה ולפעמים הוא צריך לפצות על הפסדים של אחרים בדסק. המספר הוא סודי ואתה יודע אותו רק ברגע האחרון. כשהמספר גבוה אתה בהיי, כי רק בשביל זה אתה עובד. אבל אם המספר קטן מדי, זה כאילו שנה שלמה עבדת לשווא".

עם מי אתה חולק את התחושות האלה?

"היו לי אז רק שני חברים ישראלים ב'טיים זון' של ניו יורק שיכולתי לדבר איתם. ואם זה היה נופל באזור זמן של ישראל, הייתי מתקשר אך ורק להורים שלי. אין מה לעשות, כסף יוצר קנאה וההורים הם היחידים שתמיד מפרגנים. גם האחים, אבל עם ההורים זה טהור, ואתה רוצה לספר להם כדי לשמח אותם".

כמה כסף זה לשמח?

"במספרים של וול סטריט, נניח שציפית ל־2 מיליון דולר בונוס ובסוף קיבלת רק מיליון, להם זה לא משנה. בשני המקרים הם מתעלפים מהמספר".

את הטריידרים המצליחים מפנקים רק בכסף?

"מנכ"ל בנק בניו יורק לקח את כל המנהלים הבכירים למועדון חשפנות, ומנהל חדר העסקאות שילם לכל הטריידרים הטובים על הבילוי שם. אבל לא היה סקס, או כסף ללפ דאנס. ב'הזאב מוול סטריט' זה היה יותר אקסטרים".

הרגשת סלידה?

"זה היה העולם. דרך הבילוי הזאת נחשבה הכי סטנדרטית כדי לפרוק מתח. בשבילי זה היה כמו לבוא למסעדה לא כשרה לאדם דתי. באים כי כולם מגיעים, אבל מזמינים רק סלט".

העידן הזה נגמר?

"להרוויח המון כסף ממסחר כמעט ללא מגבלות ולקחת סיכונים ענקיים — כל זה נגמר במשבר הפיננסי של 2008. נכנסה בקרה, שמו רגולציה על הבנקים, והסיכונים שהם הסכימו לקחת ירדו מאוד. גם הציבור התחיל להסתכל במיקרוסקופ על השכר, ונגמר העידן שבו מנהל חדר עסקאות שעשה לבנק רווח של שני מיליארד דולר לקח הביתה 50 מיליון, כי כיום זה נחשב לכסף שיוצא מהכיס של הציבור. וממילא רוב המסחר היום מתבצע במחשבים, אף אחד לא צריך טריידר גדול. הבנק מחפש כמה שפחות סיכון, וזה מביא פרופיל אחר של עובדים. זה עולם אחר לגמרי".

בשנת 2000 גרשון יצא לדרך עצמאית. הוא הקים את סופרדריבטיבס, שהתבססה על ההיכרות העמוקה שלו עם שוק ההון האמריקאי. החברה פיתחה מערכת לתמחור של סיכונים, ניהול מסחר ושערוך של נגזרים פיננסיים — כולם כלים שנועדו לסייע לסוחרי הבורסה. אחד המשקיעים הראשונים שלו היה בנקאי העל לו ראניירי, שועל וול סטריט ותיק ששימש השראה לספר "פוקר שקרנים" של מייקל לואיס. "הוא שמע עליי וביקש להיפגש. סיפרתי לו על המודל של החברה והוא אמר 'היא יכולה להיות ענקית, אני רוצה להשקיע בה, בתנאי שתעזוב את הבנק ותנהל אותה'. לקח לי יותר משלושה חודשים לעכל את הרעיון לעזוב את הבנק ולהריץ ממש חברה של עצמי. הייתי במסלול שבו הרווחתי הרבה מאוד כסף בלי שום סיכון. אמרתי לרנייארי שאם לא ארוויח יותר מ־100 מיליון דולר מסופרדריבטיבס זה לא יהיה שווה את המאמץ, כי חשבתי שבעשר שנות קריירה בבנק אעבור את הסכום הזה בלי בעיה. הוא בדק את המודלים שלי בכמה בנקים, התלהב, והחלטתי ללכת על זה".

במשבר הפיננסי של 2008 החברה נקלעה למשבר חמור, כשהלקוחות — מבנקים עד ברוקרים קטנים — פשוט הפסיקו לשלם. גרשון חזר מהמטה בלונדון למרכז הפיתוח בארץ. "העולם היה במצב כל כך נוראי, והחלטתי לעבור לישראל ולעשות סדר מכאן. קיצצנו הוצאות כדי לשרוד, פיטרנו המון עובדים, עברנו למכור דאטה במקום את המערכות שלנו, וב־2010 חזרנו לעצמנו".

"קשקאש, החברה החדשה, התחילה ממחשבה על מתן טיפים או מזומן לילדים, ומשם זה נהיה מורכב וגדול. במקום ללכת עם כרטיס אשראי או מזומן בכיס, תשתמש בטלפון, וזה מתנהג כמו מזומן"

הלכתי לנוח

ואז המצאתי מזומן דיגיטלי

ב־2014 הגיע האקזיט, סופרדריבטיבס נמכרה, והחלומות החומריים של גרשון הוגשמו. זה היה אמור להיות גם המקום שבו נגמר הדרייב, ואכן היה נראה שגרשון נרגע. הוא משמש פרופסור למימון באוניברסיטה העברית, ותרם בין השאר 5 מיליון שקל לפקולטה למינהל עסקים, להקמת מרכז פינטק על שם הוריו. אבל דווקא הקמת המרכז, הוא מעיד, עוררה בו מחדש את התיאבון היזמי. "אני בדרייב יותר גדול עכשיו, והוא לא כספי", הוא אומר. "אני בדרייב לשנות את העולם, לעשות מהפכה. אני רוצה ליצור בישראל את המזומן הדיגיטלי, באמצעות אפליקציה שמעבירה את המזומן לטלפון. ואולי זה יהיה המזומן הדיגיטלי של כל העולם".

למיזם, שנולד לפני ארבע שנים, כמו לאפליקציה החדשה, קוראים KashCash. שותפים לו גם אלה שהלכו לצדו של גרשון בסופרדריבטיבס: ד"ר יובל לוי, אריאל שוב ואודי שרים. האפליקציה תושק בעוד כשבוע, ב־7 ביולי, בשלב ראשון בשיתוף פעולה עם קרוב ל־190 בתי עסק בקניון איילון ברמת גן. "הפרתי את הבאלאנס בחיים שלי, שהיו רגועים עד קשקאש. היא לקחה ממני את החירות הזאת".

איך נולד הרעיון?

"זה התחיל ממחשבה על הענקת טיפים ועל דרך לתת מזומן לילדים. משם זה הפך להיות עניין מורכב וגדול, והצורך להצליח בזה הפך חזק ממני".

מה בעצם קשקאש עושה?

"זו אפליקציה שמעבירה את המזומן לטלפון. הכסף מופקד מראש בחשבון נאמנות בבנק, ואם יש בחשבון 200 שקל, למשל, זה הסכום שעומד לרשותך. האפליקציה משמשת כספומט וירטואלי. בלחיצת כפתור כסף עובר בין שני משתמשים, כשאין באמת טרנזקציה של כסף אלא רק שינוי הקצאה בדאטה בייס. ובעסק שיקבל תשלום בקשקאש, תירשם יציאת כסף מחשבון הנאמנות לחשבון של העסק. זה מדמה לחלוטין את המזומן הפיזי, הן בכספומט והן בתשלום לעסק".

מה כל כך מדליק אותך בהתעסקות בדיגיטציה של מזומן?

"שיש בעיה. לצרכן אין כספומטים, הם הולכים ונעלמים, הם גובים עמלה גבוהה, כדי להגיע אליהם צריך למצוא חניה, ומכיוון שאנחנו לא רוצים לנסוע אליהם כל יומיים אז אנחנו מושכים הרבה כסף — ואז פוחדים שיגנבו אותו מאיתנו. משיכת כסף היא לא אירוע נוח. מצד שני, השימוש במזומן רק גדל, מה שמוכיח עד כמה הוא קריטי".

למי זה עוד קריטי? כולם משלמים באשראי בסמארטפון ומעבירים כסף בביט.

"יש משפחות שעבורן כרטיס אשראי הוא אויב. מערכות תשלום כמו אפל פיי או פייבוקס הן בעצם מעטפת של כרטיס אשראי: במקום ללכת עם פלסטיק בתיק אתה הולך עם טלפון. אבל אין לזה קשר למזומן. מה שקשקאש עושה הוא שבמקום ללכת לכספומט למשוך 200 שקל, תשתמש בטלפון. קשקאש מתנהגת כמו מזומן. היא מעלימה את השטרות ובעיקר המטבעות, שהם הסיוט הגדול שלנו. ובחנויות ברור שמזומן הוא סיוט. צריך לספור שטרות, לבדוק שהם לא מזויפים, לפחד מגניבות, להעביר אותם עם ברינקס. מה שמלהיב פה הוא לפתור בעיה שאף אחד לא טיפל בה קודם, כי זה סופר־קשה".

עוד לא שכנעת שיש בעיה. חוץ מילדים, נניח, שאתה רוצה לתת להם כסף, מי עוד יצא נשכר מזה?

"כל מי שמשתמש במזומן, ורק אחוז או שניים מהציבור לא משתמשים בו כלל. 70% מהאנשים מגיעים לכספומט לפחות פעם בשישה שבועות. לפי נתוני בנק ישראל, בשנה שעברה משכו 145 מיליארד שקל מכספומטים, בערך חצי מזה מפיצוציות, וחצי מהבנקים. כמות המזומנים רק הולכת וגדלה, ויש אוכלוסיות שמקבלות כל הזמן מזומן, כמו שליחים שמקבלים טיפים או עובדים זרים בלי חשבון בנק. יש גם עולם שלם של אנשים שצריכים לעזור לאחרים: הורים שעוזרים בכסף לילדים ואפילו להורים המבוגרים.

"קשקאש היא בעצם ארנק מזומנים ומתנהגת כמו ארנק. היא מוגבלת בהתאם לכסף שיש בה, והשליטה בסכום הכסף שמועבר היא רק בידי מי שמעביר אותו. לכן לכל האנשים האלה אני אומר: במקום לנסוע לכספומט, תעשו את זה בטלפון. קשקאש יכולה להיות הכספומט שנמצא בטלפון שבכיס שלכם. מי שמשתמש במזומן יכול להמשיך לעשות את זה, אני פשוט חוסך לו שימוש בפלסטיק והתעסקות במשיכה פיזית בכספומט. וזה כמובן מזומן חכם, כל מה שאתה עושה מתועד אצלך. לא מטבע דיגיטלי, אלא מזומן דיגיטלי".

לו ראניירי. "הוא שמע עליי, ביקש להיפגש, והשקיע ברעיון שלי". צילום: בלומברג

מי רוצה תיעוד של מזומן? רוב האנשים מוציאים כסף כדי לשלם בשחור.

"צריך להיפרד מכמה מיתוסים. בניגוד למה שחושבים, רוב האנשים משתמשים במזומן כאמצעי לניהול התקציב, ותשלום בשחור זה לא השימוש העיקרי במזומן. ויש ענפים שלמים שבהם משתמשים במזומן, אבל לא שחור. בענף הבנייה, למשל, החוק מתיר לשלם משכורות במזומן. מפיצי סיגריות ומוצרי חלב בישראל גובים כסף ממכולות במזומן בלבד. ולבנק אין משהו מקביל לזה".

נניח שיהיה ביקוש, עדיין צריך שיהיו מספיק עסקים שישתפו פעולה כדי שזה יעבוד.

"עסקים יוכלו לקבל תשלום בקשקאש דרך תוכנות קופה או אפליקצייה לספקים. התשלום יתבצע מתוך חשבון נאמנות בבנק, שבו שמור הכסף המזומן שהוטען. זה חייב אותנו לבנות אקוסיסטם שלם מכלום, ולשכנע, בשלב הפיילוט, בעלי רשתות בקניון איילון להצטרף למערכת לפני שהיא בכלל קיימת ולהסכים לקבל את המזומן הדיגיטלי שלנו. עכשיו כמעט כל הרשתות בקניון במשחק, עברו הרצה, ותורו של הציבור להיכנס למגרש. עבורו השימוש חינמי, ובעלי העסק ישלמו עמלה של 0.4%, פחות מהעמלה בכרטיסי האשראי. זה תמריץ".

אתה מבין באופציות עתידיות. מה הסיכוי שלך להצליח בפעם השנייה?

"אם יש מזל, קשקאש תהיה ענקית, אם אין, היא תהיה חברה מוצלחת קטנה. אני לא חושב שקשקאש תיסגר ולא תהיה שווה כלום. התוכנית שלי היא שבעוד חמש שנים 30% מהמשיכות בכספומטים יעברו לקש־קאש. אני משוכנע שהמודל שבנינו נכון, וגם אם בסוף תהיה דרך אחרת שבה יעשו את זה — זה יהיה מייל סטון מאוד חשוב בדרך ליצירת מזומן דיגיטלי. כמו ברכב חשמלי — יש כל מיני סוגים של בטרייה, אנחנו לא יודעים איזו בטרייה תהיה בעוד 100 שנה, אבל בסוף יצליחו לייצר בטרייה שתעביר את העולם מדלק לחשמל".

"יש בבית שלנו מגרש כדורסל ומגרש טניס וקולנוע וספא ובריכה אולימפית. ואין ריח של כלור מהבריכה כי החלל שלה אטום. זה בית מתוחכם, בית החלומות שלנו, אנחנו כמעט שלא יוצאים ממנו"
גרשון עם אשתו, תמי זנגו. "אחת הטובות, אם לא היתה פורשת היא היתה פרקליטת המדינה"

גם אמנות היא אופציה

ואני יודע לתמחר אותה

גרשון נשוי לתמי זנגו גרשון והם הורים לארבעה ילדים, בני 17 עד 10, כולם לומדים בבית הספר האמריקאי באבן יהודה. תמי זנגו היתה בעבר עורכת דין בכירה בפרקליטות, "אחת הטובות, אם לא היתה פורשת היא היתה פרקליטת המדינה", אומר גרשון. "היא טיפלה בתיקים איומים, כמו זה של האב מכפר יונה שרצח ב־2010 את שלושת ילדיו. תיקים איומים, היא התעסקה עם מפלצות. עם המכירה של החברה השאיפה להמשיך בקריירה בפרקליטות פחתה. עניין של איזון בחיים".

בינתיים המוח העסקי של גרשון ממשיך לקדוח, והוא כבר חושב על יישומים נוספים בתחום של תמחור אופציות, שהוא חי ונושם כבר 30 שנה. "אחרי קש־קאש, אם עוד יהיה לי כוח, אני רוצה להקים מיזם של אופציות ואמנות", הוא אומר. "באופציות אני מומחה עולמי, ובתמחור שלהן יש חוקי טבע שאפשר לזהות. הרעיון, בגדול, הוא להפוך גם את האמנות לנכס פיננסי קלאסי".

אתה גדלת להורים שהעריצו את ההצלחה שלך. אתה לא חושש שהילדים שלך יגדלו בצל אב שיהיה להם קשה להשיג את מה שהוא השיג?

"הם יעברו אותי, זה בטוח. תמיד הייתי בסביבה של טובים ממני, אף פעם לא הרגשתי מלך העולם. אני לא מרגיש בסקאלה של הסיפורים המדהימים באמת, ואני משווה את עצמי לאלה שמהזווית שלהם הסיפור שלי קטן".

אתה מתרגש לפעמים? מתי בכית לאחרונה?

"מלצפות בחדשות אני בוכה בקלות, אני בוכה כשאני רואה הלוויות של חיילים. זה לא קשור לעסקים".

איך אתה נרגע?

"הבריכה היא המקום שלי להורדת סטרס. כשקורה לי משהו רע אני נכנס לבריכה, ואין רגע שבו זה כיף לי. האימון כואב, או שחסר אוויר, או שכואבות הידיים. כבר 25 שנה שאני שוחה שעתיים־שעתיים וחצי, באינטנסיביות. אתם מכירים מישהו שבגיל 59 שוחה יום יום 200 מטר פרפר? זה עניין של משמעת, וגם של פחד שאם לא אתמיד אני אדרדר ואפסיק. כמו בהייטק, אני צריך להרגיש מגמת שיפור, כי אם לא גדלים אז בעצם קטנים. אחרי השחייה אני מרגיש מדהים אבל השחייה עצמה היא סבל".

אז למה אתה עושה את זה?

"שאלה טובה. שריטה".