תורת המשחקים

//

עמית קלינג

תורת המשחקים

עמית קלינג

כיצד משחקי קופסה התקדמו עם הזמנים יותר ממשחקי מחשב?

לפני כשבועיים חברת Wizards of the Coast, בעלת מותג משחק התפקידים השולחני המיתולוגי "מבוכים ודרקונים", הטילה פצצה: ברוח מחאת Black Lives Matter היא הכריזה שתשנה מהיסוד את טבע המשחק, כפי שהוא מתבצע מאז השקתו בשנות השבעים. "מבוכים ודרקונים" משוחק באמצעות דמויות מגזעים שונים, שנבדלים זה מזה באופן מהותי — האֶלפים זריזים, הגמדים חזקים, האורקים לא חכמים וכו'. זו לא רק הנחה סיפורית, אלא חלק ממכניקת המשחק. אבל לא עוד. "במשך ההיסטוריה של 'מבוכים ודרקונים', חלק מהגזעים במשחק, בפרט אורקים ודרואו, אופיינו כמפלצתיים ומרושעים, ונעשה לגביהם שימוש בתיאורים, שלמרבה הצער מזכירים את האופן שבו הושפלו וממשיכות להיות מושפלות קבוצות אתניות אמיתיות", נכתב בהכרזה. "זה פשוט לא בסדר, וזה לא משהו שאנחנו מאמינים בו". מעתה, מבטיחה החברה, גזעים לא יסווגו עוד לפי "טובים" או "רעים", רק לפי נטייה תרבותית ל"סדר" או "תוהו".

"מבוכים ודרקונים". חלוקת הגזעים לטובים/רעים מהדהדת גזענות מהעולם האמיתי. צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ

ויזארדס רחוקה מלהיות חלוצה בתחום. זה שנים רבות שמשחקי תפקידים מציגים גזעים באופן מורכב, וכבר בשנות התשעים "מרוצללים", למשל, הציג גזעים בלי תכונות "טיפוסיות". ובכל זאת, ביחס לענף משחקי המחשב, האח הצעיר והלכאורה מתקדם של משחקים שולחניים, מהלך כזה נחשב נועז ומסוכן — בגיימינג כל רמז לפוליטיקה פרוגרסיבית מעורר מיעוט קולני ואלים של טרולים, שמצליח להכתיב סדר יום שמרן בענף.

איך קרה שדווקא קהילת משחקי התפקידים העתיקה מאמצת בחום שינויים פוליטיים? התשובה נעוצה בשינוי הדמוגרפי שהתחולל בה — מקהילת נערים צעירים היא נהפכה לבית חם למיעוטים אתניים, מגדריים וכו'.

השינוי הזה נובע מכמה סיבות: ראשית ההצלחה המסיבית של ספרי פנטזיה לנוער בשני העשורים האחרונים ("הארי פוטר", "דמדומים") החדירה את הפנטזיה ללב המיינסטרים; שנית, עלייתם של שרתי אונליין איפשרה לשחקנים למצוא חברים עם עמדות דומות לשלהם אפילו בקצה השני של העולם; ולבסוף ההבנה שמשחק שבו כל אחד בונה את דמותו לפי רצונו, הוא שדה מושלם להתנסות במתיחת גבולות הזהות, התאימה היטב לעידן הספקטרום המגדרי והזהויות הא־בינאריות. בסופו של דבר גם גמדים ואורקים רק רוצים להיות נאהבים ומקובלים.