בעיטה במוח

//

אוריאל דסקל

מה הריב בין זלאטן ללברון מלמד על האופן שבו נוצרים מצליחנים?

לברון ג'יימס (מימין) הקים בית ספר. זלאטן איברהימוביץ' (משמאל) קנה לעצמו חלקת יער לציד איילים. צילומים: אי.פי

בעיטה במוח

אוריאל דסקל

*

בסוף פברואר, זלאטן איברהימוביץ' מתח ביקורת על הפעילות החברתית של לברון ג'יימס מחוץ למגרש. "הוא שחקן אדיר, אבל אני לא אוהב כשאנשים שיש להם איזשהו סטטוס עושים גם פוליטיקה", אמר חלוצה השוודי של מילאן. "תעשה מה שאתה טוב בו. אני משחק כדורגל כי זה מה שאני עושה הכי טוב".

זו לא הפעם הראשונה שבה לברון שמע אדם לבן אומר לו "לשתוק ולכדרר", ותשובתו היתה חדה בהתאם: "אין סיכוי שאדבר רק על ספורט; אני מבין עד כמה חשובה הבמה שניתנה לי ועד כמה חשוב קולי", אמר הכדורסלן החשוב בדורו. "אני אדבר על שוויון, חוסר צדק, גזענות, דיכוי ודברים אחרים שקורים בקהילות שלנו. לעולם לא אשתוק על עוולות. זה לא המסר שאני רוצה להעביר ל־300 הילדים בבית הספר שהקמתי, ושזקוקים לקולי. זה מפתיע שזה מגיע דווקא מזלאטן, כי ב־2014 הוא עצמו דיבר על הגזענות שהוא חווה בגלל שם המשפחה שלו (אביו של איברהימוביץ' הוא בוסני מוסלמי)". איברהימוביץ', במקום להבין שהוא בצד הלא־נכון של הוויכוח, המשיך בקו של "ספורטאים צריכים לעסוק בספורט".

גם זלאטן וגם לברון גדלו בתנאים לא קלים, אבל מבט מעמיק יותר בביוגרפיות שלהם חושף הבדלים עצומים. הוריו של איברהימוביץ' התגרשו כשהיה בן שנתיים; ג'יימס נולד לאמא בת 16 שהתייתמה אחרי הולדתו, גדל בלי אבא, ועבר ב־12 משפחות אומנה עד שהוא ואמו אומצו כשהיה בכיתה ד'. זלאטן נהג לאכול אצל אימו, כי במקרר של אביו היתה רק בירה; לברון ניזון בעיקר מחטיפים ממכונות, כי לאמא שלו לא היה כסף. זלאטן גדל בשכונת מהגרים ענייה; לברון גדל בשכונת פשע אלימה, הלך לישון כשברקע נשמעו יריות וסירנות, ושיחק בגינה שמדי פעם פונו ממנה גופות של מתאבדים. זלאטן רכב על אופניים כדי להגיע לאימון (וכשהם נגנבו, הוא גנב לעצמו זוג אחר); לברון רכב עליהם כדי "להימלט מצרות".

נכון, איברהימוביץ' בא ממשפחת מהגרים, אבל זו נהנתה מדיור ציבורי, שירותי רווחה, תקציבים לקידום מהגרים, ואפילו מורה פרטית לזלאטן הקטן. לברון גדל בלי אבא בשכונת פשע ועבר ב־12 משפחות אומנה

זה לא שזלאטן נהנה מילדות פשוטה, אבל הממשלה השוודית סיפקה למשפחתו דיור ציבורי, שירותי רווחה מלאים, תקציב במסגרת התוכנית לקידום מהגרים, יום לימודים ארוך בחינם, ארוחות בבית הספר, ואפילו הוצמדה לו מורה פרטית (הוא בעט לה כדור על הראש כשבאה לראות אותו משחק). לברון היה אחד ממיליוני צעירים אפרו־אמריקאים שננטשו על ידי הרשויות — והוא עושה המון כדי למנוע גורל כזה מילדים אחרים: בין היתר הוא תרם מלגות קולג' ביותר מ־40 מיליון דולר לילדים מאקרון, עיר הולדתו, הקים שם בית ספר, מממן שימור היסטוריה שחורה, ותורם מיליונים לעמותות שמסייעות לשחורים להצביע.

מה זלאטן עשה למען הקהילה שלו? כן, הוא בנה מגרש בשכונה שלו — אבל למרות הפרסום הגלובלי העצום שבו זכה, מדובר בגבר כמעט בן 40 שמדבר על עצמו בגוף שלישי, מכנה את עצמו "אלוהים" ו"אריה", והמורשת החברתית שלו... ובכן, אינה מרשימה כמו זו של לברון. הוא לעג לכדורגל נשים, התעמת פיזית עם כמה שחקנים בקבוצתו, ואף שקידם עמותה שפועלת לטובת ילדים רעבים בעולם, הוא מוכר יותר כמי שקנה חלקת יער כדי לצוד בה איילים. הוא רואה בעצמו מצליחן ייחודי, אבל במובנים רבים הוא אינו שונה מ"מסודרים" אחרים.

זלאטן אינו היחיד שמפזר סביבו סיפורי ילדות קשה, כפי שעולה בין היתר ממחקר שפורסם באחרונה, ושבחן את הקשר בין מעמד חברתי לתפיסת עולם. החוקרים, מאוניברסיטת אדינבורו, בית הספר לעסקים ופוליטיקה בלונדון, ואוניברסיטת לונדון, שוחחו עם מאות עובדים, וגילו שאנשים עשירים ומצליחים מרקע פריבילגי (ממעמד הביניים ומעלה) נוטים להפריז בתיאורים של ילדות קשה, תכופות במעמד הפועלים, שבאמצעותם הם טווים סיפור של "מעוני לעושר". בבריטניה, שבה נערך המחקר, 50% מאנשי מעמד הביניים מציגים את עצמם כילדי מעמד הפועלים; 60% מהבריטים מזהים את עצמם בבגרותם כמשתייכים למעמד הפועלים, אף שרק 32% אכן משתייכים אליו.

למה הם עושים את זה? מפני שכל אחד רוצה להאמין שהגיע לאן שהגיע בזכות עצמו. סיפור של "מעוני לעושר" מאפשר למספרים אותו לטעון שהם מקרי אנדרדוג שהצליחו נגד כל הקשיים, וגם מעניק להם לגיטימציה ערכית שלא לסייע, לא לתרום ולא להשקיע ברווחה — כי כאמור הכל זה עבודה קשה ונחישות, ולא חלילה מעמד חברתי או עושר בין־דורי. בקיצור, פריבילגים שמתכחשים לפריבילגיותם.