להאזנה לכתבה
הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה
ערוכת הרכב של טוקיו היא המקום שאליו באים יצרני הרכב כדי להשתגע. בניגוד לתערוכת פרנקפורט חמורת הסבר או לזו האלגנטית שבפריז, שבהן מוצגים דגמים חדשים שאמורים להפוך לרבי־מכר, בטוקיו מוצגים דווקא הדגמים שלא ישווקו לאיש, כאלה שיצרני הרכב היפנים הוגים במחשכים כדי לממש גחמות ולשמש השראה. אחד הטרנדים הוא גרסאות יצירתיות של מכוניות קיימות: מכוניות קטנות שהופכות לרכבי שטח, מכוניות מעופפות או כאלה שבחניה פולטות מקרביהן קורקינט.
השנה תערוכת טוקיו, כמו כל תערוכות הרכב, נפלה קורבן לקורונה ועברה למרחב הווירטואלי. ובהתאם, גם הדגמים שהוצגו בה החלו לשקף את המציאות החדשה: לא עוד ממון בלתי מוגבל וחופש תנועה מוחלט. יצרני הרכב הוותיקים לקחו צעד לאחור. זה לא שהם החלו לפתח מכוניות מיוחדות עבור הקורונה, ובכל זאת הייעוד עבר לתבנית חדשה, כזו שמזכירה קצת את זו של שנות השלושים במאה הקודמת: המכונית כבר אינה רק כלי להגעה ממקום למקום, אלא מעין עולם נייד, סגור, כלי לבריחה רגעית ממציאות קודרת.
הכל במידה כמובן. יצרני הרכב יודעים היטב שאסור להם להציג מכוניות מיוחדות לקורונה. אוטו חדש לא אמור לשקף עתיד קודר. הפתרון הוא מכוניות שמכוונות דווקא למציאות שמחה ומסוגלות לאסוף אליהן את מי שמעוניינים לצאת מהבית חרף המגפה שבחוץ.
הדוגמה המובהקת ביותר היא ניסאן 350 NV קרוואן. ה־350 NV אינו דגם חדש בהיצע של החברה. גם גרסת הקרוואן שלו אינה באמת חדשה. אך כאן מדובר ב־"Office Pod", כלומר אוטו שהוא משרד נייד. התוספות שניסאן מציעה פשוטות, כאלה שלפני שנתיים היו גוררות פרצי צחוק בתעשייה: שולחן משרדי, כיסא מנהלים וציוד משרדי בסיסי, שממוקמים בחלל האחורי של הרכב, ויכולים גם להישלף החוצה בלחיצת כפתור לעבודה נעימה באוויר הפתוח. שיא הטכנולוגיה של ניסאן מותקן דווקא על הגג: שמשייה וכיסא מתקפלים, המיועדים להנעים את זמנו של העובד העייף. פתרון מושלם לעובדים שכבר לא מגיעים למשרד, שיש בו ברוח התקופה גם תא כפפות עם תאורת UV אנטי־בקטריאלית.
גם הונדה לקחה רכב קיים, ועם תוספות זולות הפכה אותו לכלי ייעודי לבריחה מהמציאות. ההונדה ג'אז העממית נהפכה בקונספט החדש לג'אז קרוס־סטאר קאסטום, מכונית המיועדת ליציאה לטבע, שלא לומר בריחה מהירה ממרכזי הערים נגועי המגפה. השינויים שבוצעו בה כאילו הכינו אותה לקראת אפוקליפסה: גגון מאסיבי וארגזי ציוד ענקיים על הגג, מינימום של שינויים במנוע כדי לשמר את האמינות הגבוהה, ומסר גלוי: בעליה של הג'אז קרוס־סטאר קאסטום יוכל לסמוך עליה כשיצטרך להימלט. ואף מילה על הקורונה.
וכשבתי הקפה סגורים, הונדה גם מציעה מכונית שהיא בית קפה נייד: מיני־ואן קטן שנקרא N VAN, שיכול לחנות, להרים גגון מתקפל קטן, להוציא לוח תפריטים ייעודי ולהתחיל לספק מזון קל. מי שלא יכול לצאת לבית קפה, הקפה ייסע אליו.
יונדאי בחרה להתמודד עם מגבלת הריחוק האנושי באמצעות פיתוח רובוט בעל מראה אנושי, שמקבל את פני הלקוחות במרכזי השירות והמוסכים, במקום איש שירות בשר ודם. הרובוט של יונדאי שעונה (גם פיזית) לשם "דייל" מצויד במעבדי שפה אשר מאפשרים לו להבין, עד כמה שניתן, את רצונותיהם של הלקוחות ולהפנות אותם למעניק השירות הנכון. יתרה מזאת, הרובו־יונדאי מצויד גם במעבדים לפענוח של הבעות פנים, אם הלקוח כועס, הרובוט ידע. אם הלקוח שמח — 1:0 ליונדאי.
בניגוד ליצרני הרכב היפנים שמציגים "מכוניות קורונה" על בסיס האבסורד, שהרי אף אחד לא ממהר לרכוש מכונית עם שמשייה על הגג, יצרני רכב אחרים דווקא ממהרים להציג פתרונות ישימים יותר. יצרנית הרכב הסינית באוג'ון הציגה מכונית סטיישן קטנה ששמה RC-5W. בשוק של רכבי כביש שטח וחשמליות מהפכניות, עוד מכונית סטיישן לא בדיוק גורמת להתפעלות, אך ל־RC-5W יש נשק סודי: אוהל גג ענקי שנפתח בלחיצת כפתור, לא בדיוק מאפיין נפוץ שניתן למצוא במכוניות סטיישן אנונימיות. הסיבה ברורה — באוג'ון הופכת את המכונית שלה בן רגע למפלט קורונה, שמאפשר חיים מחוץ לעיר והתנתקות מהמציאות, וכל זה ללא הגימיקים המוגזמים של היפנים.
מי שלא היססו להתמודד עם הקורונה במישור המעשי יותר היו היצרנים הסינים. בדיוק כפי שיצרני המטוסים כבר מכריזים על התקנת מערכות סינון אוויר מתקדמות, גם יצרני רכב סינים הודיעו על שינויים פנימיים של מכוניות בכיוון הזה. במקרה של התעשייה הסינית, כל מהלך גדול מושפע מפקודה שירדה מלמעלה, וכך גם כאן: הממשל דרש פיתוחים מהירים ובני־קיימא שיאפשרו מלחמה בקורונה, ויצרני הרכב מיהרו להציג מערכות מיזוג וסינון נגד חיידקים. היעילות אולי מוטלת בספק, אך ההתגייסות מרשימה.
כך למשל Geely הסינית, המחזיקה גם בוולוו, מיהרה להודיע לפני כשנה על חשיפת מערכת מיזוג חדשה בדגמים מסוימים, העומדת בתקן הזיהוםN95 , כלומר מסוגלת להגן מפני וירוס קורונה. המערכת, כך נטען, מסננת את החיידקים מהאוויר בתא הנוסעים ומזרימה אליו אוויר צח ונקי. גם אם לא ממש ברור כיצד המערכת מסוגלת לסייע למי שכבר יושב בתוך הרכב או למי שנכנס אליו מבחוץ, זה לפחות נשמע בטוח יותר.
לעומת זאת בוולוו השבדית לשעבר, שבה מחזיקה כיום ג'ילי, הבינו שיש גבול למה שניתן לספר ללקוחות בלי להסתכן בתביעה. לכן בוולוו המכוניות מצוידות רק במערכות מיזוג משוכללות בעלות יכולת סינון חלקיקים מתקדמות, בלי שום הבטחות לחסינות מפני קורונה.
השפעת הקורונה על ענף הרכב רחבה הרבה יותר מהפיכה של רכב מסחרי למשרד או בית קפה. דו"ח של חברת הייעוץ מקינזי מסוף 2020 מנתח את השפעות הקורונה ארוכות הטווח על תעשיית הרכב, ומבוסס על כמה הנחות יסוד מעניינות הממחישות כיצד הקורונה באמת תשפיע על עיצוב רכב.
הסעיף הראשון והחשוב ביותר נוגע לנוסחה של זמן מול בריאות: באיזה סוג רכב או אמצעי תחבורה יבחרו אנשים כדי גם לחסוך זמן וגם להבטיח שמירה על בריאותם. הנוסחה הזאת הופכת למשל את הנסיעה באוטובוס עירוני צפוף ללא כדאית, ולעומתה נסיעה במכונית פרטית כדאית גם במחיר של עלות כספית גבוהה בהרבה. כדי שזה יקרה, מכוניות יהיו חייבות להיות מהירות יותר. לא במובן של טיסה ב־200 קמ"ש, אלא של יכולת להשתחל בתנועה באופן פשוט ולהיות מקושרות ומחוברות, עם מערכות ניווט וקישוריות גבוהה שתאפשר לחזות מראש מצבים של פקקי תנועה.
פולקסווגן, לדוגמה, חשפה לפני כשבוע את תכניותיה להציג מכונית מנהלים חשמלית, שבענף הרכב כבר מגדירים "Tesla Killer" — שם שאוהבים לתת לכל מה שמריח כמו ניסיון של הכסף הישן של היצרנים להתחרות בכסף החדש של אלון מאסק. אף שפולקסווגן לא חושפת את המפרט של המחסלת החשמלית, היא כן מדגישה שהמכונית החדשה תאופיין כמובן ברמת קישוריות גבוהה במיוחד.
עובדה זו אינה מפתיעה וגם מהווה הכנה לעתיד: הקורונה היא גם קריאת השכמה לתעשייה מזהמת שיוצרת צפיפות וגודש, בעולם שבשנה האחרונה נאלץ להסתגר והבין שפקקים וזיהום אינם מחויבי מציאות. יצרני רכב שירצו להמשיך לייצר יהיו חייבים לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי להבטיח שגם יתרונות הקורונה — כלומר היציאה לטבע, הפחתת הזיהום, מציאת השימוש החדש למכוניות קיימות — ימשיכו להתקיים אחרי שהמגפה תחלוף.
*
דוגמה להשפעה של משבר גלובלי על תעשיית הרכב סיפקה מלחמת העולם הראשונה. ערב המלחמה היתה תעשיית הרכב קטנה ומנתה רק קומץ יצרנים. הם ייצרו מכוניות מקרטעות ובסיסיות, חפות מכל הוד והדר עיצובי, שהתחרו זו בזו על המרכיב הנחשק ביותר: אמינות.
כאשר פרצה המלחמה היצרנים הבינו שאין צורך להמציא את הגלגל מחדש, ואפשר פשוט לקחת את הקיים ולהוסיף לו את מה שנדרש כדי לענות על צורך מיידי. כך למשל רולס רויס, יצרנית רכב בריטית צעירה יחסית שהתגאתה באמינות מופלגת של מכוניותיה, הציגה עם פרוץ המלחמה את הגרסה המשוריינת של הסילבר גוסט. עוד קודם הסילבר גוסט הקנתה לרולס רויס את עיקר תהילתה, וכעת, בגרסה המשוריינת, הוספו לה לוחות פלדה בצדי המרכב. תוספת תשלום היתה מקנה לרוכש גם תותח קדמי.
פורד מודל T הפשוטה והבלתי ניתנת להשמדה עברה גם היא עדכונים מיוחדים ב"דגם מלחמה ספיישל", שיוצא בהמונים לאירופה. השינוי? הוספה של מסגרת עץ מיוחדת סביב החלק האחורי וכיסוי בד עבה, והרי לכם אמבולנס.