מוסף כלכליסט | 16.02.23
אמיר זיו, עורך "מוסף כלכליסט"
התחושות האלה עולות באחרונה יותר ויותר. המצב הנוכחי — על סף הפיכה משפטית, ותחת מתקפת צעדים מהירה של הממשלה החדשה, צעדים שנוגעים לא רק לצורת המשטר אלא גם לסטטוס קוו שמונע כפייה דתית, ליחס לקבוצות מיעוט כגון ערבים ולהט"ב, לחופש הביטוי והיצירה ועוד — מעורר ברבים מצוקה נפשית גוברת. היא באה לידי ביטוי בשיחות עם קרובים, חברים או קולגות, ברשתות החברתיות, וגם מחלחלת לחדרי הטיפול של פסיכולוגים ברחבי הארץ.
בשיחות של "מוסף כלכליסט" עם עשרות אנשים, כולל מטפלים, הם תיארו חרדה גוברת לנוכח המצב הפוליטי, תגובות שנעות בין חוסר אונים וייאוש עמוק לבין צורך עז לפעול ולהילחם. והכל מלווה במתח גדול. "העולם המוכר לנו מאוים, ואנשים, מטפלים ומטופלים, מגיבים ומבועתים בחדר הטיפול", תיארה זאת ד"ר ניצה ירום בפוסט נוקב בבמה המרכזית לדיונים של העוסקים בתחום, האתר פסיכולוגיה עברית.
"הייתי במלחמת יום כיפור, במלחמת המפרץ, אלה היו אירועים מטלטלים מאוד. אבל המצב עכשיו שונה במהותו — כאוס, בלבול ופייק ניוז", אומרת כעת ירום, פסיכואנליטיקאית ותיקה. "אנשים מרגישים בודדים מול כוחות רוע, עם חשש שילחצו עליהם, שיכריחו אותם. הטיפול, בין היתר, מאפשר להראות להם שהם לא לבד, שיש עוד הרבה אנשים עם תחושות דומות".
הפסיכולוגית ד"ר אסתר רפפורט: "חלק גדול מהטיפולים מוקדש למצב, וגם אצל מי שלא מדבר עליו ישירות המתח מורגש. רואים חרדה, אי־ודאות, חוסר אונים וזעם, ורואים גם איך זה קורע זוגות בטיפול זוגי"
"מחקרים שנעשו על מצבים כמו שאנחנו חווים פה, של מתח פוליטי וקונפליקט, מראים שאת המחיר משלמים בכל קצוות המפה הפוליטית, אבל שההשפעה על מתנגדי השלטון גדולה יותר", מבהירה הפסיכולוגית ד"ר אסתר רפפורט.
איך את רואה את זה בקליניקה?
"בתקופה האחרונה חלק גדול מהטיפולים מוקדש לנושא, וגם אצל מי שלא מדבר עליו ישירות המתח מורגש. יש מי שמדברים על עזיבה, על חוסר רצון לגדל את הילדים כאן, ויש מי שמסתפקים בהערות אגב שמאפשרות לדעת שהם מפחדים. רואים חרדה, אי־ודאות, חוסר אונים וגם זעם".
לא ראית תגובות כאלה למצב בעבר?
"היו דברים, אבל עכשיו זה נהיה יותר קונקרטי. פתאום הכל נהיה מיידי, ורואים למשל איך לפעמים זה קורע בני זוג בטיפול זוגי, כשהם חלוקים בשאלה איך להתמודד עם המצב: אחד רוצה לעזוב והאחרת לא רוצה. וכולם מחפשים בטיפול תיקוף לחרדות שלהם, לקבל אישור לכך שכן, יש דברים שמעוררים חרדה".
לדברי הפסיכואנליטיקאי גבי בונויט, מה שגורם למצוקה הרגשית כרגע הוא "מתח שקיים כל הזמן בין החוץ לפנים. לחץ של החוץ על הפנים, שגורם להתפרקות ההפרדה, לבעיה של גבולות וחוסר יכולת לשלוט מה בחוץ ומה בפנים. זה מה שמייצר את החרדה".
ואיך החרדה הזאת באה לידי ביטוי?
"למשל בהרבה חלומות על תאונות והתרסקויות, עוד לפני רעידת האדמה בטורקיה. יש להמון אנשים חלומות על התפרצויות של הרי געש, וגם על חלונות שמתנפצים בעוצמה מאוד גדולה. החלומות שמגיעים לקליניקה בזמן האחרון התחילו להיות קשים מאוד".
מ', גמלאית מתל אביב
ד', איש הייטק מאזור השרון
הפסיכולוג ד"ר נמרוד גולן מתאר דברים דומים שהוא פוגש בקליניקה: "חלק מהאנשים ממש בחרדה, עם קשיי שינה, חלק עסוקים בלהוציא דרכון זר, מתי לעבור, מה להגיד לילדים, או לפחות איך לגרום לילדים לא לשרת בצבא. כך או כך, אנשים ממש נמצאים במצב של חוסר ודאות לגבי החיים שלהם, מרגישים איזו ארעיות, סכנה קיומית כללית שפוגעת ב־well being שלהם. אנשים מתחילים לחשוב הישרדותית".
זה לא הולך רחוק מדי?
"ברגע שאתה רואה נאשם בפלילים מגיע לבית המשפט מחויך כשכל החברים שלו מקיפים אותו, משהו בסדר העולם שלך נשבר. ברגע שאתה רואה נאשם ועבריין מורשע מנהלים את המדינה, אתה מבין שהעולם הפוך. ששינו את החוקים ואתה כבר לא יכול לשחק. ברגע שתוקפים אותך עם שקרים, זו חוויה של משטר אלים. מנהיגים הם אנשים שאמורים להעניק לך ביטחון בסיסי, כמו הורים, אבל כרגע אלה אנשים שלפחות בעיני חצי מהאוכלוסייה, ואני חושב שהרבה יותר, נתפסים ככוחניים, אלימים, חסרי מחויבות לאמת. ויש תחושה שהולכים להכריח ציבור שלם לפעול בניגוד לאמונות שלו. זו ממש פגיעה בכבוד האדם, ולכן אנשים מרגישים שהם בטראומה. כשפוגעים לאנשים בערכים שלהם, ואין להם שליטה באירועים, זו תהום של התפרקות פנימית. גם קונקרטית, יש מי שיצאו להפגין וצרחו עליהם שם 'בוגדים!'. הסימפטומים הנפשיים ברורים, וללא מעט אנשים הם מזכירים את גרמניה של שנות השלושים או שזה מתחבר אצלם למשקעים ממלחמת יום הכיפורים. מדברים על זה שעומד לקרות פה משהו גדול מאוד, ואנשים עוד לא מבינים את זה".
"רואים כרגע מצב חריג שנוגע להרבה אנשים", אומרת הפסיכולוגית ד"ר קלאודיה קוגן. "בגדול מדובר באוהבי הארץ שמרגישים אכזבה. ובתוכם יש את הקהילה הלהט"בית, שבה התגובה היא של דיכאון וייאוש (ראו מסגרת); וישנם הפוסט־טראומטיים, אנשים שעברו דברים קשים מאוד בשביל המדינה ומרגישים נבגדים כי לא זו המדינה שבשבילה הם איבדו חברים וסבלו; וישנם הורים שכולים שחיים גם בהרגשה של בגידה, של דיכאון, של אובדן לא מוצדק".
"מחצית מהאוכלוסייה מרגישה עכשיו בודדת בארצה", מאשרת הפסיכואנליטיקאית איריס גבריאלי רחבי. "הם מרגישים נדחקים ומובסים, וזה בא לידי ביטוי בחיים האישיים. גם בחדר הטיפול יש אווירה של מתח, קשה יותר להיכנס למצב של הקשבה ורוגע, ואנשים אפילו אומרים שהם חשים בושה שהם מדברים איתי על החיים האישיים שלהם ולא על המצב, כאילו העניינים שלהם זניחים. זה מטריד".
איך נראה החלחול של המצב לחיים האישיים?
"מטופלים מספרים שהם לא ישנים בלילה. אנשים הרבה יותר עצבניים. בקליניקה מתארים מחלוקות ומריבות קשות בתוך המשפחה, ארוחות שישי סוערות, הרבה מאוד מתח. אני שומעת ממטופלים שמוציאים את הכסף מהארץ, שמעתי על אנשים שהגיעו אפילו למכירת רכוש. אנשים מרגישים שהקרקע רועדת מתחתם".
אבל לא כולם מגיבים באופן דומה, יש מי שהחרדה שולחת אותם דווקא להתכנסות פנימה. "אנחנו רואים כאן הרבה אנשים שבוחרים להתנתק, ואדם מתנתק כשיש עומס גדול מדי על המערכת", אומר בונויט. גם גולן רואה תופעה דומה, של "מי שמנסים להתכחש למציאות, לברוח. לא פותחים טלוויזיה, נסוגים פנימה, עוסקים בתחביבים, חיים בתוך אשליה שלא אכפת להם והכל בסדר. זאת תופעה ידועה בכל תקופת משבר. לעומתם, בקרב אלה שמסתכלים למציאות בפנים יש מי שהחרדה משתקת אותם — ויש מי שמתעלים את האנרגיה לתקן, לפעול ולשכנע אחרים".
הפסיכואנליטיקאי גבי בונויט: "החלומות שמגיעים לקליניקה בזמן האחרון התחילו להיות קשים מאוד - תאונות, התרסקויות, התפרצויות של הרי געש, חלונות שמתנפצים בעוצמה מאוד גדולה"
ג', איש אקדמיה ממרכז הארץ
חוסר האונים שג' מתאר עולה כאמור אצל לא מעט אנשים, כמו גם הניסיון להילחם בו באמצעות היציאה להפגנות. "התחושה היא שאי אפשר להשפיע, שאין מה לעשות", אומרת רפפורט. "מדובר גם באנשים שהיו פעילים, שהיו מעורבים למשל במסגרות חינוכיות, או אקטיביסטים, ועכשיו התחושה שלהם היא שהכל אבוד. פתאום הם מדברים על הגירה".
איך נלחמים באין אונים הזה?
"כדאי לנסות לווסת את עצמנו, להגיע אל הסיטואציה במצב יותר רגוע, מודע, ולבחור את אופני הפעולה. למשל, כמה חדשות לצרוך. למשל, אילו שינויים אפשר לתכנן כדי להגביר את תחושת המסוגלות, שחשוב מאוד לשקם. אחד הדברים שהכי מחזקים את החוסן הוא מעורבות — להשפיע בקהילה, בשכונה, בבית הספר, מקומות שבהם יכולה להיות השפעה אמיתית. זה מועיל ברמה הפסיכולוגית, ובטח טוב יותר מלהיות חשוף לחדשות ולא לעשות כלום".
גם ירום מדגישה את חשיבות הפעילות מול התחושות הקשות. "כשהיית ילד והרגשת שכופים עליך דברים לא יכולת לעשות כלום, אבל עכשיו כן אפשר ללכת להפגנות, לדעת שאתה לא לבד, שיש לזה מסגרת חברתית. לעשות דברים זה עוזר מאוד".
"אנשים אומרים לעצמם: 'אני לא אהיה קורבן פסיבי, לא אתן להם להשמיד את עולמי הרוחני ללא מאבק'", מוסיף גולן. "הם לוקחים אחריות אישית ומתארגנים לפעולה, כי הם מבינים שזה הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות כרגע. זה מאפשר לאנשים להחזיק איזושהי שליטה בחייהם, ולבסס ערך עצמי שהולך וגדל, בניגוד לחוויית ההשפלה שהם חווים מצד השלטון".
הפסיכולוג ד"ר נמרוד גולן: "אנשים מתארגנים לפעולה כי זה הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות. זה מאפשר שליטה בחיים, ולבסס ערך עצמי בניגוד לחוויית ההשפלה שהם חווים מהשלטון"
ש', פרסומאית מגבעתיים
ההבנה שחייבים לפעול שלחה גם את הפסיכולוגים עצמם להתארגן. קצת אחרי אותו פוסט של ד"ר ירום, שנקרא "המדינה בוערת והפסיכולוגים בהלם", הפסיכולוגים יצאו מההלם, והקימו את הקבוצה "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה", כוללת כבר יותר מ־3,500 פסיכולוגים, פסיכיאטריים, עובדים סוציאליים ומטפלים אחרים. גולן, מיוזמי הקבוצה, מסביר: "אנשי בריאות הנפש מטבעם עובדים בחדר, בשקט, אבל ישנם רגעים שבהם המציאות חודרת לקליניקה, כמו במלחמה או בקורונה, ואי אפשר להישאר סגור ומנותק ממה שקורה בחוץ, בייחוד כשמטופלים מתפוצצים".
מה אתם עושים?
"לוחצים על ההסתדרות הרפואית והסתדרות הפסיכולוגים להצטרף למאבק, לצערי כרגע הן מאכזבות אותנו. חותמים על עצומות, יוצאים באופן מאורגן להפגנות, מתארגנים להגיע לוועדות הכנסת, ומדברים בינינו הרבה מאוד. זה מאפשר לאנשים לדבר עם הקולגות שלהם על המשבר הזה, לייצר סולידריות חשובה".
מה הרעיון של "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה"?
"כל המחקרים מראים שבדיקטטורה הנפש נהפכת לחולה ונחנקת. טיפול נפשי הוא במהותו דמוקרטי — הוא עוסק בחופש אישי, בסילוק כל כפייה פנימית וחיצונית, בלאפשר לבן אדם להיות הוא. זה לא יכול להתנהל בחברה שהיא לא דמוקרטית, זה ממש דבר והיפוכו. גדולים וחשובים ממני בעולם הפסיכולוגיה אמרו זאת".
בונויט, שיזם את ההתארגנות עם גולן, סבור שבארץ הדברים אפילו חמורים יותר מבמקומות אחרים בעולם, כי "אנחנו באזור שבו כולם בטראומה, סף החרדה והאלימות כאן גבוה מלכתחילה, והוא כל הזמן במגמת עלייה. בתוך כל זה, הסדר הקיים משתנה באופן חד ובזמן קצר מאוד, החוץ פולש פנימה באופן גס, וזה יוצר תשתית לאי־אמון בבני אדם".
הפסיכולוגית מיכל ביבי מבהירה שהתארגנות הפסיכולוגים חשובה גם כדי לסייע לפסיכולוגים עצמם: "מטופלים מדברים על דכדוך ודאגה, מתארים תחושה של מתקפה על הבית, חלק מהפגישות מוקדשות להפגנות, במיוחד בימי ראשון, ולדרכון זר ולמה עושים. מול זה המטפלים עצמם נמצאים באותו המקום — כולנו אזרחים כאן — והם צריכים לעצור את הלך הרוח הזה ולהיות עם המטופל. כך שהכל מהדהד אצלך כמטפל, וגם אתה מדוכדך, וקשה לך להיות שם עבור המטופל. זה נוגע בנו. אנחנו לא אמורים להיות באותו מצב של המטופל, כי אנחנו צריכים להעמיד את הנפש שלנו לרשותו, כך שכרגע מאוד לא פשוט להיות פסיכולוג".
א', אשת תקשורת מחולון
בתוך המצוקה הנפשית הגוברת סביב המצב הפוליטי, יש מי שסובלים במיוחד. "מטופלים להט"בים אומרים שהם מפחדים להסתובב חופשי ולהחצין את המיניות שלהם", מעידה ד"ר ניצה ירום. דפנה גרינר, פסיכותרפיסטית ומנהלת היחידה לטיפול של המרכז הגאה בתל אביב, מתארת מועקה גוברת בקרב הקהילה הגאה. "זה לא משהו עתידי, זה קורה מרגע שהממשלה התחילה לחזק את הקולות ההומופוביים", אומרת גרינר. היא מתארת למשל הטרדה שחוותה עובדת במרכז לנוער גאה בתל אביב, שאחרי הבחירות קראו לעברה ברחוב "עוד מעט לא תהיי פה, אנשים כמוך יעופו מכאן". "חבר'ה תוקפניים כאלה ודומיהם היו גם קודם, אבל הם לא החצינו את זה, הם לחשו את זה אחד לשני והמשיכו ללכת. אבל כשיש לגיטימיות לדבר הזה, כבר אין בעיה להגיד את זה בקול - וזה הנזק הכי משמעותי", היא מסבירה. "במקרה הזה היה מדובר באשה בוגרת, מגובשת, אבל כשבני נוער צעירים מהפריפריה שומעים את זה, זה מחזק את הפחדים שלהם. במקום להתגבר, להתמודד, לקבל חיזוק, הם חווים חוויה הפוכה. וזה גורם להסתגרות ולדיכאון".
איך אתם רואים את זה?
"בעלייה משמעותית בפנייה לטיפול. אנחנו כבר לא יכולים לעמוד בכל הפניות".
ומה רואים בטיפולים?
"הרגשה של נרדפות, זה הדבר הכי משמעותי. צעירים שנמצאים בקונפליקט אישי, בנים שמתחילים להבין שהם נמשכים לבנים למשל, צריכים להתמודד עם ההומופוביה שמתודלקת בידי שרים וחברי כנסת. הם צריכים לבטל את הקולות האלה, אבל לפעמים הם מוצאים את עצמם מצטרפים לחבר'ה שמקללים ומתנכלים להומואים. ולזה יש השלכות: דיכאון, חרדה, ובסוף אלימות. זה מגיע גם לפגיעות מיניות, לדברים קשים מאוד. מובן שבקרב האוכלוסייה הטרנסית החרדה גדולה יותר, שם גם יש תחושה שזה לגיטימי לירוק ולקלל ולהרביץ".
וזה עוד לפני שנעשו צעדים רשמיים כלשהם.
"כן, כי לא צריך לשנות שום דבר משפטי, השיח ההומופובי כבר קיבל לגיטימציה, והתגובות האלימות במרחב הציבורי נהיו ממשיות. זה קורה כל יום".
גרינר מספרת שהחששות גוברים לא רק בקרב צעירים שרק מגלים את זהותם המינית או בקרב טרנסים, אלא גם אצל מי שכבר בנו חיים מבוססים מחוץ לארון, למשל הורים לילדים. "יש יותר חשש לגבי מי ההורים בגן, איזה מסרים הם מעבירים, אולי לא יסכימו שהילדים שלנו ישולבו במסגרות כי אנחנו שני אבות או שתי אמהות, ואיך ייראה היומיום. אני חווה את זה גם כמטפלת וגם כמי שמנהלת את הקליניקה. אנשים התחילו להתלבט בכלל אם אפשר לגדל ילדים ואם הם יוכלו להתקיים כאן בביטחון".