עדשה רחבה

//

יאיר רוה

איך שוברי הקופות הנוכחיים מעידים על הרעב החברתי של הישראלים אחרי המגפה?

"האלמנה השחורה". שלושה סרטים על שלוש משפחות לא ביולוגיות שהתחברו תוך כדי המשימה, משפחות שנוצרו מגורל ובחירה צילום: אי.פי

עדשה רחבה

יאיר רוה

*

שלושה שוברי קופות עשו היסטוריה בקולנועים בארץ בשבועות האחרונים. "מהיר ועצבני 9" מכר 350 אלף כרטיסים בתוך שלושה שבועות, ולפי המפיצים שלו סוף השבוע הראשון היה הפתיחה הטובה ביותר בישראל אי פעם. "לשחרר את שולי" משך 320 אלף צופים בשבועיים, והמפיקים אומרים שסוף השבוע הראשון שלו היה הפתיחה הישראלית הטובה בכל הזמנים. וישנו גם "האלמנה השחורה", שהמספרים שלו עוד לא ידועים אבל כל מי שנקלע לקולנוע בסוף השבוע האחרון ראה אותו ממלא אולמות.

שלושת הסרטים האלה נוצרו כמובן כשוברי קופות. הם צולמו כבר ב־2019, והיו אמורים לצאת בשנה שעברה. הם היו מצליחים גם אז, אם לא היתה קורונה בעולם, אבל לעולם לא נדע אם ההצלחה הנוכחית שלהם גדולה יותר מזו שהיו רושמים במועד ההפצה המקורי. האם המספרים המדהימים למדי שהסרטים האלה רושמים בארץ מייצגים את הערך האמיתי שלהם בעיני הקהל בלי קשר למועד יציאתם, או שיש כאן פקטור ברור של אחרי מגפה, נהירה של צופים צעירים שהיו סגורים בבית חודשים רבים ומחפשים כעת כל דרך לצרוך בידור כיפי ואסקפיסטי?

ואולי יש כאן עוד עניין שמוסיף להצלחה שלהם כעת: בכל הסרטים האלה יש משפחות אלטרנטיביות שמורכבות מחברים. בשלושתם כמה אנשים מתקבצים למשימה אחת, שמקרבת אותם כל כך עד שבסופה הם רואים את עצמם חלק ממשפחה. כזאת שנוצרה אד־הוק, שלא הגנטיקה הדביקה בכוח, אלא הגורל וחופש הבחירה הרכיבו מרצון.

באולם רואים קהל שמורכב כמעט רק מחבורות. הסרטים האלה היו שוברי קופות בכל מקרה, אבל עכשיו, בישראל, הם מעוררים גל ספונטני של היצמדות לחברים. הם מאפשרים לנו לצאת עם החבורה, ומעוררים געגוע לנדודים עם החבורה

באולם רואים קהל שמורכב כמעט רק מחבורות. הסרטים האלה היו שוברי קופות בכל מקרה, אבל עכשיו, בישראל, הם מעוררים גל ספונטני של היצמדות לחברים. הם מאפשרים לנו לצאת עם החבורה, ומעוררים געגוע לנדודים עם החבורה

המילה "משפחה" היא מוטיב חוזר כמעט בכל סרטי "מהיר ועצבני". לרוב מי שמשמיע אותה הוא וין דיזל, שדמותו הקשוחה והשרירית נהפכת לגוש רוטט של דמעות בכל פעם שהוא מדבר על כך שהלקט האקלקטי של חברי הצוות, שנאספו מסרט לסרט, הוא בעצם משפחה, ולכן כולם צריכים להיות מחויבים זה לזה ולהיות שם אחד בשביל האחר. דיזל אולי למד את הקונספט כששיחק ב"להציל את טוראי ריאן", שבו חיילי המחלקה מתגבשים בזמן משימה ונהיים "אחים לנשק". אבל הצופים הישראלים לא צריכים את הוליווד כדי להפנים את הרעיון, הם מכירים אותו מהשירות הצבאי ומיותר מ־70 שנה של אתוס הרעות.

ובדיוק מהמנטליות הישראלית־צה"לית הזאת צמח "לשחרר את שולי". הבמאי שלו, בן בכר, כבר עשה סרט־חבורה צה"לי אחד, "הלהקה האחרונה בלבנון". הפעם הוא עוסק בשלושה חברים וגיסים, בגילומם של חברי מה קשור, שיוצאים למבצע קומנדו דה־לה־שמאטע כדי לחלץ את בנו של אחד מהם, שנפל בשבי בקולומביה וכעת מבקשים עבורו כופר. לפני 45 שנה היה צריך לגייס את יהורם גאון, אסי דיין ושאר סיירת מטכ"ל כדי לחלץ את החטופים הישראלים מאנטבה, כיום אפשר להסתפק בציון ברוך כגבר אסתמטי, קטוע רגל, עם עור בעייתי, ושני חבריו המצ'וקמקים. ואפשר להסתפק בהם למבצע הצלה מעבר לים בדיוק משום שתחושת המחויבות שלהם זה לזה כל כך חזקה, יעילה יותר ממיומנות קרבית של אנשים שאומנו בחילוץ חטופים. יש נשים ב"לשחרר את שולי" וב"מהיר ועצבני 9", אבל אלה סרטים מצ'ואיסטיים, אפילו אימפריאליסטיים, כשהנשים, וגם העולם, נמצאים שם רק כדי לסייע לגברים להשלים את משימתם.

"האלמנה השחורה" הוא כן סרט על נשים, ובכל זאת הוא דומה לשני האחרים. הפרק החדש בעלילות מארוול מתחיל בראשית ימיה של נטשה רומנוף (סקרלט ג'והנסון), כשהרוסים שלטו במוחה ואימנו את גופה כחלק מתוכנית ההכשרה של "אלמנות שחורות", צוות של מתנקשות בינלאומיות שטופות מוח. אחר כך היא הצטרפה כמובן לצוות הנוקמים, ועכשיו, בהמשך סרט הסולו שלה, היא יוצאת לנקום ברוסים. רומנוף הצעירה גדלה בבית שכולו העמדת פנים — הוריה ואחותה היו בעצם סוכנים מגויסים שהעמידו פני משפחה כדי להסתנן לאמריקה. רק בבגרותה, ובפגישה המחודשת עם הזרים הללו, היא מבינה שזו המשפחה היחידה שיש לה, ושגם משפחה כזאת היא משונה ולא מתפקדת כמו כל המשפחות הגרעיניות האחרות.

"לשחרר את שולי" ו"מהיר ועצבני 9". אפשר להמר שבנקודת הזמן הזאת הסרטים מושכים הרבה יותר צופים משהיו מושכים בכל שנה אחרת. צילומים: אייל רפאלוב, אי.פי.

מה היינו חושבים על הסרטים האלה לו צפינו בהם ב־2020, בעולם ללא קורונה? אולי ש"האלמנה השחורה" מדבר על המניפולציות שהרוסים עושים באורח החיים האמריקאי ועל הצורך למוטט את המשטר הזה, ששולט בעולם באמצעות שטיפת מוח. אולי שהצוות המגוון — מבחינה אתנית, גזעית ומגדרית — של דיזל הוא משל לאמריקה, אומה של מהגרים ומיעוטים שצריכים להיהפך ליחידה אחת כדי להחזיק מעמד ולשרוד מול העולם (העובדה שעל הסרט חתום גבר ממוצא סיני וש"האלמנה השחורה" בוים בידי אשה אוסטרלית רק מוכיחה את זה).

העניין של "אנחנו מול העולם" חשוב. העולם נמצא כאן בכל מקום — ב"לשחרר את שולי" טסים מישראל לקולומביה, ב"מהיר ועצבני 9" עוברים בתזזיתיות בין גיאורגיה, סקוטלנד ותאילנד, וב"האלמנה השחורה" הסיפור קופץ בלי מצנח מארצות הברית לקובה, רוסיה, הונגריה, נורבגיה ומרוקו.

זה מה שקורה על המסך. וכשמסתכלים מה קורה באולם, רואים שהקהל מורכב כמעט רק מחבורות. הצופים לא באים בזוגות, הם באים עם החבר'ה, קבוצות־קבוצות. אז כן, כל אלה היו שוברי קופות בכל מקרה, עם האקשן והבדיחות. אבל עכשיו, באולמות הקולנוע בישראל, הם גם מעוררים גל ספונטני של היצמדות לחברים. בשנה וחצי האחרונות חלק מהצופים האלה היו סגורים בבית עם בני משפחתם הביולוגית, אחרים לא ראו כמעט את קרוביהם ונאחזו בחברים. בין כך ובין כך, כולם בחנו את החשיבות של השתייכות לחבורה. ועכשיו הסרטים האלה מאפשרים לנו לצאת עם החבורה, ומעוררים בנו געגוע לנדודים בחבורות — טיולים בחו"ל, חופשות, הרפתקאות, והמון קרבה פיזית, כל מה שלא היה בשנה וחצי האחרונות. וגם אם אנחנו עדיין לא יכולים לנדוד, הסרטים מאשרים לנו: החברים האלה שסביבנו הם משפחה שאפשר לבחור, הם האנשים שאנחנו רוצים לזוז איתם במקום רחוק ואקזוטי או לפחות להסתגר איתם באולם. אז כן, הסרטים האלה נעשו לפני המגפה, אבל ממדי ההצלחה הנוכחית שלהם בישראל נגזרים גם מהשיעור האנושי שלמדנו במהלכה. אולי בכל זאת אפשר להמר: בנקודת הזמן הזאת, שלושת הסרטים האלה מושכים הרבה יותר צופים משהיו מושכים בכל שנה אחרת.