/// הטכנולוגיה שוב מקדימה את החוק באופן בעייתי /// בג"ץ מכשיר שרצים /// מגדל לא יכולה לקצר תהליכים /// המיליארדרים בורחים מהאנושות
מה שטוב, ורע, בטכנולוגיה הוא שהיא בלתי צפויה. אי אפשר לדעת לאן היא תתגלגל, אילו יכולות היא תאסוף, מה יהיו המשמעויות שלהן. הנה הדוגמה הטרייה: "כלכליסט" חשף השבוע את קיומו של מאגר סודי, שמכיל את התמונות של רוב אזרחי ישראל באיכות שמאפשרת זיהוי ביומטרי שלהם — ושנגיש כמעט לכל פקיד ברשות האוכלוסין.
זה קרה במקרה: רשות האוכלוסין אוספת תמונות של אזרחים שמנפיקים מסמכי זיהוי חכמים. עותק באיכות גבוהה של התמונות נשלח למאגר הביומטרי, ועותק באיכות נמוכה, שלא מאפשרת זיהוי ביומטרי, נשמר במחשבי הרשות. אלא שמאז שהנוהל הזה נוסד — למעשה נקבע בחוק — המערכות הביומטריות השתכללו, וכיום הן מסוגלות לזהות אנשים גם מתמונות באיכות נמוכה יחסית. כלומר הפרוצדורה לא השתנתה, הטכנולוגיה כן, והנה, מתברר שיש לנו מאגר ביומטרי חדש.
ההתפתחויות הטכנולוגיות מהירות הרבה יותר מהמחוקקים. לכן צריך לחשוב מחדש על חקיקה ורגולציה של טכנולוגיה, ליצור מסגרות גמישות שינסו לחזות התפתחויות ולהגיב במהירות להתפתחויות שלא נחזו. ועוד לפני כל זה, צריך לתקן חוקים שכבר נכשלו. לא רק של המאגר הביומטרי; חוק הגנת הפרטיות, למשל, לא זכה לעדכון משמעותי כבר 40 שנה.
/// עומר כביר
בג"ץ הכשיר השבוע את ההפרדה המגדרית באקדמיה. כלומר, הוא הכשיר את ההפרדה בכיתות בין גברים לנשים, ובמקביל הגביל את הפגיעה ההיקפית: ביטל את האיסור על נשים ללמד גברים, ביטל את ההפרדה בלימודי תואר שני ואסר הפרדות במרחבים הציבוריים בקמפוס. השניות הזאת מזכירה פסיקה טרייה אחרת של בג"ץ, שהכשיר את חוק הלאום וקבע שהעליונות היהודית והעקרונות הדמוקרטיים יכולים לדור בכפיפה אחת. בשני המקרים, מתברר שבית המשפט הנוכחי מתמחה בלרבע את המעגלים. שוב ושוב הוא מכשיר שרצים שלא קיימים בשאר העולם הדמוקרטי, כפשרות כפויות בין היהדות לדמוקרטיה. לפחות הפעם נוספה לעניין עוד תכלית, של עידוד חרדים ללמוד ולעבוד, ולתכלית הזאת הפסיקה של בג"ץ עשויה לתרום יותר מגזרת המעונות של שר האוצר אביגדור ליברמן.
/// משה גורלי
מאז ששלמה אליהו קנה את השליטה במגדל, ב־2012, היו לחברת הביטוח שישה יו"רים שעזבו, וכעת עוזב גם המנכ"ל השישי, רן עוז. השבוע התברר שהבעלים אליהו והיו"ר החדש יפתח רון־טל החליטו לבחור את המנכ"ל הבא בלי ועדת איתור, כמקובל, רק הם, יחד ובעצמם, כדי שהפעם יצליחו לבחור אחד שיישאר. אלא שהממונה על שוק ההון משה ברקת בלם את המהלך, והורה לחברה לעבוד מסודר, עם ועדה.
במגדל וסביבתה מזכירים ש"גם בהראל, חברה גדולה ממגדל, נבחר באחרונה מנכ"ל בלי ועדת איתור". זה נכון, אבל הראל היא כל מה שמגדל לא. זו חברה שהיא ממש תמונת מראה. יאיר המבורגר שולט בהראל ביד רמה ובשקט תעשייתי מופתי, שאפשרו לה לצמוח באופן בריא ועקבי במשך שנים. עם הרקע הזה, הרגולטור אפשר להמבורגר לשמש יו"ר — מה שהוא מנע מאליהו — ולא התערב גם בדילוג על ועדת האיתור. מגדל, לעומת זאת, מציגה זה שנים שורה של טלטלות ניהוליות שמקורן כמעט תמיד בבעל השליטה. וכשזה האיש שאמון על 280 מיליארד שקל מחסכונות הציבור, לרגולטור אין ברירה אלא לדרוש שהמנכ"ל ייבחר בהליך הכי מסודר ונקי שאפשר. כשאליהו יהיה המבורגר ומגדל תנוהל כמו הראל, אולי יהיה אפשר לעגל פינות.
/// ירדן רוז'נסקי
המיליארדר ריצ'רד ברנסון המריא השבוע לחלל בחללית משלו. ג'ף בזוס, לפרקים האיש העשיר בעולם, ימריא בעוד חמישה ימים ברכב חלל שבנה לעצמו. אלון מאסק, גם הוא לעתים העשיר בתבל, ממתין עד שהחללית שלו תהיה בטוחה דיה, והוא בכלל חולם לנחות בבוא העת על מאדים. איתן סטיבה, מולטי־מיליונר ישראלי, ימריא לחלל בתחילת 2022, ורשימת העשירים הקוסמיים מתארכת כל הזמן.
קשה להתעלם מסמיכות הזמנים הצינית בין קווי החלל למיליארדרים לבין קריסת כוכב הלכת המקומי. על פני כדור הארץ משתוללת קורונה שהורגת מיליונים ומסרבת להיעלם, ומשבר אקלים מייאש הולך ומחריף, גורר טמפרטורות שאינן מאפשרות חיים אפילו באירופה ובאמריקה ויוצר מחסור במים והצפות ושריפות בסדרי גודל שלא נראו בעבר.
המסר ברור: בזוס, ברנסון, מאסק ושכמותם הבינו שהעסק אבוד. אין מה לנסות לתקן, ועדיף להשקיע את המיליארדים בלעוף מכאן. איתכם, בני אנוש, אין לנו עוד עניינים. מיצינו אתכם, מכרנו לכם כל מה שיכולנו למכור, שאבנו את המשאבים, עשינו חיים, נגמר. אם נצא מהאחוזות הממילא־מנותקות שלנו, זה לא כדי לחזור לשהות בחברתכם, אלא כדי להמריא למקום שאפשר להתחיל בו מחדש.
אלה עדיין גישושים ראשונים, לפרקי זמן קצרים בשל מגבלות טכנולוגיות, אבל הכיוון חד־משמעי: למעלה, והכי רחוק שאפשר. לנו נשאר להשתעשע בחתימה על עצומה שקוראת לא להתיר לבזוס לחזור לכדור הארץ. מצחיק. אילו היה יכול, ממילא לא היה חוזר.
/// אמיר זיו
בג"ץ פסק השבוע שאין למנוע מגברים ובני זוג מאותו מין הליכי פונדקאות בישראל. בכך הוא קטע אפליה משפטית ברורה, אבל גם פתח שוב את הדיון הציבורי על פונדקאות בכלל: האם ראוי שאדם, סטרייט או הומו או אשה, יעשה שימוש ברחם שאינו שלו?
אנשים רגילים להתייחס לרחם שאינו שלהם; יש מי שמרגישים לגמרי בנוח לשאול נשים אם הן עברו טיפולי פוריות או אם יש להן בעיות, ורבים עוד יותר חושבים שזה ממש בסדר לשאול מתי יעשו ילדים או למה יש להן רק ילד אחד. התחושה שנשים ישראליות מתארות היא ש"נכנסים לי לרחם" באופן תכוף למדי. ולא צריך לשאול משהו כדי להיכנס לרחם. במשך ההיסטוריה יוחסו שלל התנהגויות של נשים לנעשה ברחם שלהן, בימי היריון והווסת למשל. וכמובן, המילה "היסטריה" נגזרת מהמילה היוונית לרחם, ובאה לתאר התנהגות נסערת של נשים שבמשך דורות יוחסה לנעשה ברחם. כי המרחב המסתורי, המושך והאפל הזה, כך האמינו בעיקר גברים, יכול להוביל לטירוף דעת של נשים.
אבל קודם כל, לפני הכל, זה מרחב שבו נוצרים חיים. ולכן בעברית הרחם קושר לרחמים. הוא מקום עוטף, מנחם, מכיל, רגשי מאוד. זה נשמע פחות גרוע מלהדביק לרחם היסטריה, אבל יש כאן לא פחות ניכוס. אלה עדיין גברים שמלבישים שק של רגשות על האיבר הזה, וממסגרים נשים והתנהגות נשית דרך הביולוגיה שלהן. בכל התייחסות כזאת לרחם, מכיוון כזה או אחר, חברה פטריארכלית מלבישה על נשים מערכת שלמה של ציפיות. מה הן צריכות לעשות (ללדת), איך הן צריכות להתנהג (להכיל, לנחם ולרחם, או שהן עצבניות בימים האלה בחודש, או כמובן היסטריות). כשבג"ץ נדרש לנושא לא באמת היתה לו אפשרות שלא להיכנס למלכודת של להחליט על רחם של נשים ומקומו בחברה. אבל כל הצדדים בדיון, השופטים, ההומואים, ההומופובים, אפילו פונדקאיות שמדברות על התופעה במובנה הרחב מעבר לסיפור שלהן — כולם בעצם עוד חוליה בשרשרת היסטורית מטרידה, שמתעקשת לדון ברחם כמשאב ציבורי.