עדשה רחבה

//

יאיר רוה

איך גודזילה וקינג קונג מעודדים את הפשרת היחסים עם איראן?

"גודזילה נגד קינג קונג". לטאות וקופים מסרבים להיות אויבים. צילום: .Legendary and Warner Bros TM & © Toho Co

עדשה רחבה

יאיר רוה

ה

שאלה הראשונה שעולה כבר בשמיעת שם הסרט "גודזילה נגד קינג קונג" היא: לטובת מי אנחנו? מי אנחנו רוצים שינצח? בכל תחרות ובכל קרב אמור להיות צד שאנו מריעים לו, והוא הסיבה לכך שהתחרות הזאת מעניינת אותנו מלכתחילה. אבל קשה לדמיין אולם שבחציו האחד יושבים מעריצי גודזילה ובחציו האחר מעריצי קינג קונג, כשכל אחד מהם מקווה שהשני יאכל אותה. כשאדם ווינגארד, במאי הסרט, נשאל בריאיון לטובת מי מכוכבי הסרט שלו הוא ניצב, הוא ענה בלי היסוס: קינג קונג. ואכן, עם פתיחת הסרט קונג מתבסס בתור הגוד־גאי: סך הכל קוף גדול שחי את חייו בנחת, ורק רוצה שיניחו לו. לעומת זאת, כשאנחנו פוגשים לראשונה את גודזילה היא משמידה בזעם את פלורידה.

ז׳אנר סרטי המפלצות מבוסס על עיקרון עלילתי קבוע: זו מלחמה בין בני אדם ובין מפלצות. המפלצות הן תמיד מטאפורה לעונש בקנה מידה תנ"כי על חטא של האנושות. האנושות צריכה לכפר, לתקן ולנצח את המפלצת. הרעיון הוא להשמיד את המפלצת — כי מפלצת חיצונית היא תמיד משל לקיומה של מפלצת פנימית — אבל ככל שהוליווד הלכה והתמסחרה, התגבשה התובנה שצריך להביס את המפלצת אבל לא לחסל אותה, אחרת לא יהיה סרט המשך.

ובהוליווד העכשווית לא רק שאסור להרוג את המפלצת, אין בכלל סיבה לעשות את זה. שהרי כל מי שבעבר נחשב רשע מקבל כעת הזדמנות לספר את סיפורו המלא: הג'וקר, הארלי קווין, ונום, מליפיסנט וקרואלה דה־ויל. יתרה מזאת, ברגישות החברתית של ימינו, לא נכון לראות במפלצות אויבות, כי אין רוע אצל חיות, רק אינסטינקטים קמאיים ויצר הישרדות. גודזילה לא רעה, היא פשוט חיה, וככזאת היא תוקפת את מי שתוקף אותה ומגיבה באלימות למי שמציב אותה בסכנה. וכך "גודזילה נגד קינג קונג" הוא לא סרט מפלצות, כי אם סרט טבע על שני יצורי אלפא שנלחמים על טריטוריה.

אלא ש"גודזילה נגד קינג קונג" מעלה הילוך בקבלה של המפלצת (זהירות, ספוילר), כי בשיאו של הסרט שתי המפלצות מחליטות להפסיק להילחם ולהתחיל לשתף פעולה. ללמדנו שבממלכת הטבע הנבל היחיד הוא האדם, היצור היחיד שיש בו רוע וזדון. במערכה השלישית גודזילה וקינג קונג עומדים כתף אל כתף נגד הנבל תאב הבצע, שמנסה לנצל את מצב החירום כדי להפיק ממנו הון. זה אולי צדקני ומטיפני, אבל דווקא הנראטיב הזה דומה יותר לאופן שבו העולם באמת מתנהל, ואפשר לראות בו מסר ברור למנהיגי העולם, ובפרט להנהגה האמריקאית.  

הדמות הלא עקבית של גודזילה — שהתחילה כמפלצת שהורגת ללא הבחנה, וכעת הורגת רק עם הצדקה מוסרית ומצפונית — מזכירה את האופן שבו ממשלות ומדינות מתייחסות למצבי סכנה. שינוי האקלים, למשל: תחילה האדם מנצל את משאבי הטבע מתוך הנחה זחוחה שהם נועדו לו ולהנאתו, ואז הוא משלם על כך מחיר בדמות התחממות גלובלית ומצבי אקלים קיצוניים שממיטים הרס והרג, ורק אז מתחיל שלב המשא ומתן הבינלאומי בתקווה שאולי יהיה אפשר לתקן את המצב, לפייס את הטבע ולהחזיר אותו לקדמותו.

והיחס החדש שלנו למפלצות — שהפכו מאויבות לשותפות למאבק — מהדהד את היחס המזגזג של הממשל האמריקאי לאיראן, למשל: בת ברית בימי השאה, אויבת בימי האייטולה, בת שיח אפשרית בימי אובמה, אויב גמור בימי טראמפ. כשמה שהשתנה הוא בעיקר הנכונות של ארצות הברית לראות באיראן פרטנרית אפשרית, ולא רק אויבת אינהרנטית. גודזילה החדשה מאותתת לג'ו ביידן: עם מי שקודמך בתפקיד תפס כמפלצת אפשר לנהל משא ומתן ולכרות ברית כדי לעצור יחד אסונות שעד לפני רגע נראו בלתי נמנעים.

החיבוק של גודזילה וקינג קונג מחרב את ז׳אנר סרטי המפלצות, ועשוי להיראות נאיבי למי שגדל על המורשת היפנית של הרס מוחלט. אבל אחרי ארבע שנים של כאוס בבית הלבן, אולי דווקא הסרט המשונה הזה — והצלחתו המפתיעה בקופות שעדיין סובלות מהקורונה — מעידים על הסנטימנט הכל־אמריקאי העכשווי: לטאות וקופים מסרבים להיות אויבים.