עלות תועלת

שאול אמסטרדמסקי

עלות תועלת

//

שאול אמסטרדמסקי

תבחרו צד

אנשי המקצוע של משרד האוצר שרטטו השבוע היטב את הצומת שבו עומדת ישראל, כשהיא צריכה לבחור בין המשך המצב הקיים, רשימה שחורה של גורמים שהורסים אותנו - לבין שינוי והיצמדות לרשימה ורודה, שתיתן לנו איזשהו סיכוי לעתיד

מוסף כלכליסט | 06.06.24

להאזנה לכתבה

1

הכותרת יבשה: "תוכנית התקציב התלת־שנתית לשנים 2025 עד 2027". במשרד האוצר יכלו לבחור כותרת מושכת יותר למסמך הזה, שהם פרסמו השבוע. נניח: "תראו, המצב ממש לא משהו". או אולי: "תחזיקו חזק למה זה הולך להיות כואב". אבל הלכו על יבש. לא משנה. המספרים בפנים מספרים את מלוא הסיפור.

המסמך הזה הוא הנומרטור — כלי לניהול תקציבי שהומצא בידי פרופ' יוג'ין קנדל כשכיהן כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. הכלי הזה נולד אחרי הפיאסקו של התקציב הדו־שנתי 2012-2011, שנגמר בגירעון כפול מהמתוכנן כי הממשלה פיזרה ופיזרה צ'קים ללא כיסוי, וההיגיון שמאחוריו פשוט: אחת לחצי שנה האוצר יפרסם מסמך שמבהיר לממשלה ולציבור איך ההחלטות התקציביות של ההנהגה משפיעות לא רק על הכאן ועכשיו, אלא גם על השנים הבאות. שיחת חתך, אם תרצו. שנבין איפה אנחנו עומדים, ונעשה עם זה משהו: בכל פעם שהממשלה מבטיחה מימון עתידי מחוץ לתקציב, הכלי הזה מחייב אותה להגדיר מאיפה יגיע הכסף.

כמו קודמיו, גם הנומרטור הנוכחי מציג באריכות מה יקרה להכנסות הממשלה ולהוצאותיה, ומה יקרה לגירעון. בגדול, הוא עתיד להיות גבוה מאוד. אבל זה החלק הכי פחות מטריד במסמך; ממילא מספרי ההכנסות, ההוצאות והגירעון ישתנו עוד 200 פעם בשנים הבאות, בהתאם לנסיבות.

מה שבאמת הטריד אותי במסמך, שאותו כתבו הכלכלן הראשי ואגף התקציבים, הופיע בלוח 1.4, תחת הכותרת "שינויים בהוצאה הממשלתית". המספרים היבשים שם הראו איך בשנים הקרובות סעיף תשלומי הריבית על החוב הממשלתי הולך להתנפח כמו בלון. כשמציבים את המספרים האלה מול המגמה בתקציבים החברתיים, אלה שהולכים לחינוך, בריאות ורווחה, מבינים שבשלב מסוים העלייה בהחזרי הריבית גדולה יותר מהעלייה בתקציבים החברתיים.

מה זה אומר? שמכל 100 שקל מסים נוספים שאתם עומדים לשלם בשנים הקרובות — ואתם עומדים לשלם הרבה יותר מסים בשנים הקרובות — רוב הכסף ילך להגדלת תקציב הביטחון, והשאר ילך להחזרי ריבית, במידה הולכת וגוברת, במקום ללכת לשירותים החברתיים. על זה נשלם: צבא והחזר חוב. בעוד שלוש שנים, 27%(!) מהכסף החדש שייכנס לתקציב המדינה, כלומר מהתוספות לתקציב, ישמש להחזר חובות, לעומת 20% שישמשו להגדלת התקציבים החברתיים.

זה מחירה של מלחמה לא מנוהלת, זה המחיר של ממשלה שחוץ מלנפח חזה מאיים בטוויטר לא באמת יודעת מה היא עושה, זה המחיר של סדר העדיפויות התקציבי הלקוי והיעדר המנהיגות — פחות כיתות לימוד, פחות תורים לרופאים, יותר הוצאות ביטחוניות, יותר תשלומי ריבית. זוהי ספרטה.

מה יכול להביא להתאוששות המשק? סיום מוקדם של המלחמה, נורמליזציה עם מדינות ערב, עלייה לישראל וכסף מיהדות התפוצות

בסיס גיבור בקריית שמונה, השבוע. המשך המדיניות הנוכחית של הממשלה הוא היצמדות לגורמי הסיכון, כולל פגיעה בתחושת הביטחון ועיכוב בחזרת המפונים. צילום: דוברות כבאות והצלה
2

בהמשך המסמך הכלכלן הראשי מציין את הגורמים שיכולים לשנות את כל התחזיות לרעה. זו הרשימה השחורה. הסלמת המלחמה, ובעיקר התפשטותה לחזיתות נוספות, "עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בפעילות הכלכלית, להתייקרות עלויות המימון והביטוח ולירידה בהכנסות ממסים". מה עוד עלול לגרום לכך? המשך הפגיעה בתחושת הביטחון האישי גם לאחר סיום המלחמה, עיכוב בהשבת אזרחים שפונו מבתיהם, ירידה באמון המשקיעים, התרחבות מהלכים בינלאומיים נגד כלכלת ישראל. וחלק מהדברים האלה, כידוע, כבר מתרחשים.

הצמיחה הכלכלית היא קריטית. בלי צמיחה אין מקומות עבודה חדשים, ואין עלייה בהכנסות ממסים. בלי עלייה בהכנסות ממסים אין עוצמה ביטחונית, אין שיפור ברמת החיים, אין השקעה בעתיד. ומכיוון שישראל היא משק קטן בעולם גלובלי, חלק גדול מהצמיחה שלנו מושפע מהעולם — גם מהמצב הכלכלי העולמי, אבל גם ממה מדינות אחרות חושבות עלינו, מאיך הן תופסות אותנו, מאם בא להן להיות בקשר איתנו או לא. כל שר בממשלה שטוען שמה שישראל צריכה לעשות כעת הוא להרחיב את המלחמה לגזרות נוספות כי זו הדרך היחידה להבטיח את ביטחוננו לעשרות שנים קדימה חי בעולם דמיוני שבו לישראל יש כוח בלתי מוגבל ומשאבים בלתי מוגבלים. בעולם הממשי, אנחנו מתקרבים במהירות אל קצה גבול היכולות שלנו. היכולת הצבאית, היכולת הכלכלית, יכולת העמידה של הציבור.

* הערכה, לא סופי
מקורות: משרד האוצר, רשות החדשנות

3

ברשימה השחורה של הכלכלן הראשי הופיע עוד גורם סיכון אחד: המשך האטה בהייטק. הממשלה אולי יכולה לתייג את ההייטקיסטים כשמאלנים סרבנים עוכרי ישראל, אבל הענף הזה גדל כל כך עד שהגיע לרמה שבה כישלונו מהווה סיכון משמעותי לרמת החיים של כולנו.

לפי הדו"ח השנתי של רשות החדשנות, שגם הוא פורסם השבוע, ההייטק אחראי ל־20% מהתוצר ויותר ממחצית מהיצוא. זה משאב הטבע העיקרי שלנו, כוח האדם האיכותי הזה והחדשנות שהוא מביא איתו. זה משאב חמקמק: הוא לא מתכלה, אבל אם לא מטפחים אותו הוא דועך, ואם לא מבטיחים את עתידו הוא הולך. מילולית, נוסע מכאן. לפעמים האנשים עצמם, ועוד יותר מכך — הכסף שמניע את הענף.

והענף התמודד עם תחרות גוברת כבר לפני החקיקה המשפטית והמלחמה. עוד ועוד מוקדי הייטק מתפתחים בעולם, ומושכים הון. במרוץ הגלובלי להשקעות, לאף אחד אין סנטימנטים מיוחדים לישראל (להפך, כרגע), אף אחד לא עושה לנו הנחות, ואף אחד לא מחכה לנו. העולם, והכסף שלו, כבר ממשיכים קדימה.

ב־2023 נרשמה האטה בהייטק העולמי כולו (בעיקר בגלל עליית הריבית, שהפכה אפיקי השקעה סולידיים לאטרקטיביים יותר), אבל בישראל היא היתה חריפה יותר. כשבמעוזי הייטק אחרים ראו ירידה של 30%-40% בהשקעות בסטארט־אפים — בישראל חלה ירידה של 70%.

מספר הסטארט־אפים החדשים נמצא בירידה מתמדת כבר עשור שלם. בשנה שעברה נפתחו כאן כ־600 חברות — פחות מחצי מב־2014. יש לכך סיבות רבות, לא כולן שליליות, ועדיין זהו תמרור אזהרה מדאיג מאוד. סטארט־אפים חדשים מצמיחים את החברות הבינוניות והגדולות של העתיד. אם הזרם בצינור הזה דועך, הערוגה כולה עלולה להתייבש.

4

העתיד המתואר בטור הזה אינו גזירת גורל. הוא לא נכתב מראש, הוא מעשה ידי אדם. הנהגה נבונה ואחראית תדע לנהל את המלחמה באופן שימזער גם את הנזקים ההיקפיים, ולהניח את התשתית לצמיחה ושגשוג. הנהגה נבונה ואחראית תדע לעשות שינוי נכון בסדרי העדיפויות. למשל, להגדיל מאוד את תקציב רשות החדשנות. מאז 2021 התמיכה במוסדות תורניים זינקה מ־1.2 מיליארד שקל בשנה ל־1.7 מיליארד, עלייה של יותר מ־40%; התקציב של רשות החדשנות, לעומת זאת, נשחק בחצי בין 2000 ל־2023 (כלומר חלקו בתקציב המדינה צנח). הממשלות העדיפו להשקיע את הכסף במקומות אחרים, לא בעתיד.

למעשה, היום הממשלה משקיעה באברכים כמעט את אותו הסכום שהיא משקיעה בחדשנות, כ־2 מיליארד שקל. כל עוד ההייטק הסתדר לבד, ניחא; נגיד שבשלב הזה אולי אפשר להוריד את הרגל מהגז של משלם המסים ולתת לענף לצמוח לבד. אבל כשהענף מתחיל לקרטע ולהפסיד בתחרות הגלובלית, כשהמשקיעים מסתכלים על ישראל בעין עקומה, כשהסיכונים הגיאופוליטיים גוברים — הנהגה נבונה ואחראית תיקח מתקציבי התמיכה באברכים ותשקיע בחדשנות.

5

אחרי גורמי הסיכון, המסמך של האוצר מפרט גם את גורמי הסיכוי — אלה שיכולים להשפיע לטובה על קצב הצמיחה. זו הרשימה הוורודה. "סיום מוקדם יותר של המלחמה עשוי להאיץ את התאוששות המשק, להביא לשחרור מוגבר של כוחות מילואים, לאפשר חזרת מפונים לבתיהם ולייצר סנטימנט חיובי בשוק ההון ובכלכלה הריאלית כאחד", כתב הכלכלן הראשי. שר האוצר בטח היה קורא לו שמאלן. והנה הגורמים הנוספים שיכולים לשנות את המגמה: חידוש תהליכי הנורמליזציה עם מדינות ערב (בדגש על ערב הסעודית), עלייה של כוח אדם איכותי לישראל, זרימת הון מיהדות התפוצות.

במילים אחרות, המשך המדיניות הנוכחית של הממשלה, אם אפשר לקרוא לה ככה, היא היצמדות לרשימה השחורה. מלחמת התשה אינסופית, הכבדה בנטל המס, האטה רצינית בכלכלה, שקיעה בחובות תופחים, בלי השקעות זרות, עם נסיגה ברמת החיים. אם יש דרך צבאית להכריע במלחמה בעזה, כמו שמוכרים לנו, למה לא הכרענו כבר? אם אפשר להביס את חזבאללה כדי לשקם את הצפון, למה לא עושים את זה? ואם אי אפשר, אם שתי המטרות האלה לא בנות־השגה בשלב זה, מדוע לסמא את עיני הציבור?

ישראל זקוקה להנהגה שתבחר ברשימה הוורודה, בדרך לעתיד טוב יותר. המשמעות היא לא כניעה, אלא הבנה של מגבלות הכוח ושל החוזקות האמיתיות שלנו. צריך הנהגה שמתכננת איך לסיים את המלחמה, להחזיר את החטופים ולבנות מחדש את עוצמתה הצבאית, המדינית והכלכלית של ישראל. בנייה כזאת חייבת להיות מבוססת על השקעה במנועי העתיד ובבריתות אסטרטגיות. ייתכן שהדרך לעתיד הזה תהפוך את 7 באוקטובר ליום העצמאות הפלסטיני, ממש כשם ש־6 באוקטובר 1973 עדיין נחגג במצרים כיום ניצחון. הלוואי שזה היה בשליטתנו, אבל זה לא. בכל מקרה, אנחנו בצומת קריטי, זה הזמן לבחור נכון.

הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות