בשבוע שעבר יצא החלק השלישי של פרויקט הקאברים "צו השעה", ומאוד יכול להיות שלא שמעתם עליו או אותו, וגם לא תשמעו. "צו השעה" סיפק עבודה ללא מעט אמנים מתחילת הקורונה, והצליח להציג מגוון קולות, סגנונות ושירים משלל ז'אנרים. אבל בניגוד לאחיו הגדול "עבודה עברית", "צו השעה" — שכולל עד כה 62 שירים — לא ממש ניפק שיר שיישאר, או אפילו כזה שהכה קצת גלים. אין כאן מקבילה ל"עוד חוזר הניגון" שברי סחרוף חידש ב"עבודה עברית" המקורי, או ל"את תלכי בשדה" ששלומי סרנגה שר בגלגול מאוחר יותר של הפרויקט. השירים לא חורכים את הרדיו, וגם לא את הרשתות הישראליות. התרגלנו לחשוב שבשעות משבר הישראלים אוהבים לחזור לקאברים שינחמו אותם. אז למה זה לא עובד?
התשובה נעוצה אולי בשיר האחד מתוך הפרויקט שכן זכה לתהודה, והגיע בכלל מצד לא־מוזיקאים: הקאבר שעשו רבקה מיכאלי, תיקי דיין, מיקי קם וחנה לסלאו ל"יכול להיות שזה נגמר". הוא הושמע יותר, דובר יותר, זכה אפילו לקליפ בסיסי, שבו פשוט רואים את ארבע הנשים הללו שרות במבט מעט מיואש ותוהות אם באמת היה פה שמח לפני שנולדתי. למה דווקא הביצוע הזה נגע בישראלים? לא רק בגלל בחירת השיר, אלא גם בשל החיבור שלו לנשים הללו, שהיו כאן בימים שבהם, לפי תפיסת הנוסטלגיה המקובלת, החברה הישראלית היתה יפה יותר וצודקת יותר וסולידרית יותר, בניגוד להווה המשוסע והמושחת.
באופן מודע, הביצוע הזה הוא קצת התשובה הנשית לגרסאות הכיסוי של "זהו זה", שבניגוד לשירי "צו השעה" זוכות לחיבוק חם הרבה יותר. גם במקרה של "זהו זה", חלק מהחן נעוץ בעובדה שרוב המבצעים הם לא ממש זמרים, ושהם "כמונו" — פשוטים, צנועים, מחויכים, נטולי פוזה. וכן, גם קצת עייפים, טיפה מרירים, אבל מתכוונים לטוב, ונאחזים בחבר'ה.
התרגלנו לחשוב שבשעת משבר הישראלים אוהבים לחזור לקאברים שינחמו אותם. הפרויקט החדש מוכיח שיש רק סוג מסוים של קאברים שעושה זאת, וגם אז רק לחלק מסוים בציבור
האווירה הזאת לא אופפת רק את השבתה של "זהו זה" למסך, אלא גם את רבקה'לה מיום שישי בערב בערוץ 1, שהיתה מארחת את לסלאו, את קם, את דיין. "יכול להיות שזה נגמר" הוא שיר שעקץ את הנוסטלגיה לישיבה סביב המדורה, והנה הוא חוזר בפי נשות המדורה של שנות השמונים. הפוך על הפוך על הפוך עד שהולכים לאיבוד, אבל זה לא משנה, הוא כבר לחץ על הכפתור אצל אותה אוכלוסייה מסוימת שמתגעגעת לימים של "סיבה מסיבה" ושל "זהו זה", קהל שמאל־מרכז מעל גיל מסוים שחושב שהשלטון הנוכחי מושחת וכוחני ושפעם היתה פה מדורת שבט, ושוכח שהמדורה כללה רק חלקים מסוימים מהציבור. ה"שכחה" הזאת היא הרי חלק ממה שהגביר את השבטיות והוביל לעומק הפילוג הנוכחי, והיא כמו שמיכה שהנוסטלגיה פורסת על המציאות האמיתית, המורכבת יותר תמיד, אז וגם היום. שירי "צו השעה" האחרים פחות תפסו בדיוק משום שאין בהם את היומרה לכסות שום דבר, הם מראש שולפים שירים של ז'אנרים ספציפיים מאוד, לא הלחם והחמאה של המתרפקים. וגם ב"יכול להיות שזה נגמר" השמיכה עצמה מלאה קרעים, לא רק כי היא נולדה כעקיצה למתרפקי דור תש"ח, אלא כי כבר למדנו שאם נמשיך לחשוב שפעם היה כאן חלום נהדר, נגלה שכשאנחנו באים לראות אנחנו לא מוצאים שום דבר.