/// משבר החלב הוא קריאה לאחריות חברתית /// הבניין הקורס הוא קריאת השכמה לבעלי דירות /// מגדל חייבת שהרגולטור יתערב /// נטפליקס חייבת להעלות הילוך
המחסור בחלב ניגר בישראל גרם לרשתות השיווק הגדולות להגביל את מכסת היחידות שכל לקוח יכול לקנות. בינתיים בבריטניה, קבוצת EG, בעלת רשת תחנות דלק, הגבילה את התדלוק של כל מכונית ל־30 ליש"ט. בארצות הברית יש מחסור בנהגי הסעות שייקחו את התלמידים לבתי הספר. מסעדות בכל העולם מתמודדות עם מחסור במלצרים. וישנו כמובן מחסור חריף בשבבים, שכבר מעכב ייצור ומסירה של מכוניות. ואנחנו עוד זוכרים את המחסור בנייר טואלט ובביצים. מחסור, מחסור בכל מקום.
לכל מחסור כזה יש סל הסברים נקודתי, אבל כולם יחד מספקים כמה שיעורים חשובים. ראשית, כפי שעלינו כנראה להתרגל לחיות עם הקורונה, עלינו להתרגל לחיות בעולם של מחסורים נקודתיים. החיים שבהם כל דבר זמין לנו בכל רגע הסתיימו, לעת עתה. שנית, גם הממשלות צריכות להתרגל לעניין, ולהפסיק לחשוש כל כך מהתערבות רגולטורית, מפיקוח על מחירים, מהקצאת מכסות יבוא ויצוא. שלישית, ואולי זו הציפייה המוגזמת מכולן, גם התאגידים צריכים להתחיל להסתכל מעבר לקצה האף שלהם, ומעבר לדו"חות המכובסים על "אחריות חברתית", ולהתחיל לשקול הקצאה שוויונית יותר של מוצרי צריכה. לא רק הדלק אוזל, ולא רק החלב; גם היתכנותו של העולם הכלכלי הישן, זה שנוח לו להתעלם מהתמונה הרחבה.
/// גלית חמי
בשנים האחרונות כבר לא היו בניינים ישנים ומתקלפים במרכז הארץ, רק בניינים "רגע לפני" תמ"א 38 או ב"תהליכים מתקדמים" לפינוי־בינוי. מאות אלפי ישראלים גרו בכמעט חורבות או קנו דירות כאלה מתוך פנטזיה שתכף יתחולל קסם שיעניק להם בניין חדש עם חניה, ממ"ד ולובי מפונפן, ורבים מאוד נשאבו למרוץ, לתחרות, לניסיון לא לצאת פראיירים ולעסקאות שיובילו אותם לחיים באתרי בנייה, לדירות טלאים מוזרות ולרווחים שרושם בעיקר הקבלן.
כעת, קריסת הבניין בחולון ובהלת המבנים המסוכנים בכל הארץ הן הזדמנות לזכור שבעלות על דירה היא לא רק סיכוי לבוננזה אלא גם סיכון. כן, יש אפשרות לקבל עוד חדר, אבל גם יכול להיות שהבניין ייהפך לאבק. ולכן בעלות על דירה היא לא רק סיכוי להכנסה, אלא גם בהכרח הוצאה. ולפעמים זה אומר עשרות ומאות אלפי שקלים שיבטיחו שהבניין תקין למגורים, סכומים דרמטיים שלא תמיד כדאי לחכות לקבלן שיוציא, ולפעמים בעל הדירה צריך להשקיע אותם בעצמו. התחדשות עירונית משמעותית מחייבת גם השקעה של בעלי הבניינים, אלה שהוקמו מהר מהר בבהלת הקמת המדינה והעליות הגדולות. כדאי לזכור את זה, להפסיק לחלום — ולהפסיק לחכות.
/// דרור מרמור
מצבים חריגים בשוק ההון מצריכים התערבות חריגה של המדינה. והדרמה הניהולית חסרת התקדים שמתחוללת בשנים האחרונות במגדל, חברת הביטוח הגדולה בישראל, היא בהחלט דרמה שכזאת: מנכ"לים ויושבי ראש מתחלפים כמו גרביים. עוד בטרם חיממו את הכיסא, בעל השליטה שלמה אליהו כבר מצליח להסתכסך איתם, לסכסך ביניהם, לבחוש ברקע או סתם למאוס בהם.
בשבוע החולף חשף "כלכליסט" שהקורבן התורן של אליהו הוא מנהל ההשקעות הראשי בחברה גיא פישר. מי שהצליח לייצב את התוצאות הגרועות שייצרה החברה תחת מנהל ההשקעות הקודם, החליט שאינו יכול עוד. מנהל השקעות בחברה כמו מגדל הוא פונקציה קריטית אפילו יותר מהמנכ"ל, ומידת הצלחתו משפיעה ישירות על הפנסיה של החוסכים. במקרה של מגדל מדובר באחריות למאות מיליארדים. אם בעל השליטה בחברה לא מצליח לשמור על יציבותה האנושית, שלה יש השלכה ישירה על יציבותה הכלכלית ועל היציבות הכלכלית של חוסכיה — הרגולטור חייב להתערב.
כמה יושבי ראש, מנכ"לים ומנהלי השקעות ראשיים עוד צריכים להתחלף עד שרשות שוק ההון בראשות משה ברקת תבין שנעשה כבר הכל, ניתנו כל ההזדמנויות האפשריות, והגיעה העת לפעול? אליהו יכול לשמור על זכויותיו ההוניות במגדל, אבל הוא חייב להיות מנושל מהשליטה האפקטיבית בה. אסור לחכות לראות מה קורה לחברת ביטוח ללא הנהלה חזקה בתקופה שבה השווקים סוערים. צריך לסדר את זה עכשיו.
/// גולן פרידנפלד
נטפליקס הציגה בסוף השבוע האחרון את תוכנית העבודה שלה לשנים הבאות, כולל 70 תכנים חדשים ועונות המשך לסדרות קיימות. בין השאר הכריזה החברה על עונה שנייה ל"טייגר קינג", סיפקה הצצה לקטע קצר מהעונה הבאה של "ברידג'רטון" וחשפה עיבוד של הרומן הגרפי המהולל "סנדמן". העניין הוא שמה שהיה אמור לספק חזון קדימה שייך בעצם לשלב הקודם של נטפליקס. זו אחת מקומץ חברות טכנולוגיה ששינו לגמרי את התחום שבו הן פועלות, אבל במקום להמשיך לדהור קדימה היא מתבוססת במקום. מהפכת הצפייה כבר כאן, ונטפליקס חייבת למצוא דרך להמשיך לבלוט מול שירותי הסטרימינג האחרים. תוכן שנצמד למה שכבר הוכיח את עצמו — עוד עונות לסדרות מצליחות והבלטה של מה שהצופים למדו להכיר עד כה — זה לא בידול, זו שמרנות. בשלב הנוכחי של חייה, נטפליקס צריכה למנף את העובדה שבניגוד לאחרים היא כבר מעצמה עולמית, ולהתחיל, למשל, לחגוג הרבה יותר תוכן מגוון, משלל מקומות בעולם, כזה שישמיע הרבה יותר קולות שחורגים מציר ארצות הברית־בריטניה־קצת אירופה. אם היא רוצה להמשיך להיות מהפכנית, נטפליקס חייבת להפסיק ללכת על בטוח.
/// הגר רבט
אנחנו נוטים לחשוב ש"רצח" היא מילה שמהדהדת אצלנו עמוקות. מכותרות העיתונים בצבעי שחור ואדום, דרך הטון החמור של מגישי החדשות, ועד היסטוריה של מעשי רצח שזעזעו את החברה כולה, שמעסיקים אותנו עד היום (תאיר ראדה או רוז פיזם, לדוגמה) או עיצבו את ההיסטוריה (רצח רבין, כמובן).
אבל איכשהו הזעזוע מהפרת הטאבו הגדול ביותר נגמר בגבול הדומים לנו, כשאנחנו יכולים להזדהות עם הקורבנות. מעשי הרצח הבלתי פוסקים בחברה הערבית, לעומת זאת, מתקבלים אצל הרוב היהודי כמעט באדישות, ולעתים בתגובות גרועות יותר. הם מדאיגים את רוב האזרחים רק כשהם מתרחשים ביישובים מעורבים, ובשאר הזמן רובנו עוצמים עיניים מול מספרי המוות הבלתי נתפסים, מול הכרסום בביטחון האישי שזולג גם אלינו, מול הפשיעה הגוברת.
כשחושבים על הסיבה לכך אפשר לחזור להתחלה, למעשה הראשון שסימן רצח כהריגה בזדון בתוך המשפחה, כשקין רצח את הבל. מאז, באיזשהו מקום עמוק, רצח נתפס אצלנו כפגיעה של אדם באחיו. כשזה לא אח שרוצח, אנחנו מוצאים מסגורים אחרים — פיגוע, רקע לאומני, פשע שנאה. אבל כשתוקף והקורבן דומים — זה רצח. וכשהם דומים לנו, אכפת לנו.
חזרה לרצח הראשון יכולה לעורר אותנו גם כעת. קין והבל לא היו רק אחים ביולוגיים, הם גם חלקו מרחב מחיה והיו שקועים במאבקי כוח. למרות המאבקים האלה, הם נדרשו לערבות הדדית, שהופרה. "השומר אחי אנוכי?", התחמק קין מהאשמת האל, אבל התשובה הברורה לקורא היא — כן. כי זו חברה אנושית, בהגדרה, ומראשיתה. זו חברה שבה בני האדם שומרים זה על זה. גם אם יש מטענים של טינה. מעשי הרצח בחברה הערבית צריכים להחזיר גם את היהודים אל השורש הזה, שכרוך ברצח הראשון ההוא, של מחויבות בסיסית לחיים של האחר, למקור האנושיות כולה.