מוסף כלכליסט | 30.05.24
זה סיפור שמתחיל ברמזור, ונגמר בעתידה של מדינת ישראל.
היו לא מעט דברים שהכו בי בתחקיר של רביב דרוקר וצוות "המקור" על שרת התחבורה מירי רגב. אחד המרכזיים שבהם היה לראות איך ראשי הרשויות המקומיות — בדרך כלל אנשים כל־יכולים — נאלצים ממש להתחנן לשרת התחבורה כדי שהיישוב שלהם יקבל רמזור, או תמרור או כיכר. לא פינוק גדול, פשוט משהו הכרחי לבטיחות התושבים. כל אחד מראשי הרשויות האלה מנהל מנגנונים מורכבים בהרבה מאלה של משרד התחבורה, עם הרבה יותר עובדים. הם מתפעלים מערכות חינוך סבוכות, אחראים לתכנון ולבנייה, ממונים על גורמי אכיפה, דואגים לסדר ולניקיון, מטפלים ברווחה, מספקים תרבות, מביאים לעיר חזון ופועלים ליישם אותו. אבל מתברר שכאשר מדובר ברמזור או תמרור או כיכר, הם צריכים לעלות לירושלים ולהתחנן.
אם יש דבר אחד שזועק לשמים מהתחקיר הזה, מעבר למובן מאליו, הוא שצריך לשנות מהיסוד את כל השיטה, ומהר. כל עוד משרדי הממשלה בירושלים שולטים בכל, בתקציבים ובסמכויות, הדבר היחיד שיכול למנוע מהשרים לנצל את הכוח הזה לרעה הוא המצפון שלהם. וכשאין מצפון, הכוח הוא פרצה קוראת לגנב.
הדרך לסגור את הפרצה הזו היא להעביר סמכויות ותקציבים ממשרדי הממשלה לרשויות המקומיות.
רוב הכוח מרוכז בידי הממשלה משתי סיבות, היסטורית וכלכלית־חברתית. היסטורית, הקמת מדינת ישראל היתה משימה לאומית. לפני 70 שנה הרשויות היו קטנות מדי, חלשות מדי, חדשות מדי, עניות מדי; לא היה אפשר לתת להן להתנהל באופן עצמאי, היה צריך מתכנן אחד מרכזי שיבנה את כל המדינה הזאת. וחוץ מזה, יש גם היגיון: יש דברים שבהם הגיוני להפעיל מדיניות ארצית, בין השאר משום שאף רשות לא תרצה לעשות אותם בעצמה. למשל, סילוק אשפה; אם כל רשות היתה נדרשת לטפל בזה בנפרד, אף אחת לא היתה רוצה להקים בשטחה מתקנים להטמנת או שרפת אשפה. לכן יש צורך במשרד ממשלתי שיקדם מדיניות ארצית בנושא. אנחנו רואים את זה גם במאבק על מיקומי מסילות רכבת או תחנות — נדרש מבוגר אחראי שיכריע.
אבל 2024 היא לא 1948. כיום הרשויות המקומיות גדולות, מבוססות ומנוסות יותר, ובמקרים רבים יעילות יותר מהממשלה. ראינו את זה בקורונה, ראינו את זה בתחילת המלחמה — הרשויות מילאו היטב את הוואקום שיצרה האימפוטנטיות של הממשלה. לו היו להן סמכויות ותקציבים מתאימים, הן היו מתפקדות אפילו עוד יותר טוב. ולא רק בחירום. ואת המקומות שבהם צריך תכנון מגבוה יותר אפשר לפתור באמצעות אשכולות של רשויות מקומיות סמוכות, שמובילות מדיניות אזורית ומתגברות על התנגשויות אינטרסים, למשל בתחום התחבורה. הכל אפשרי. יש פתרונות. צריך רק שהממשלה תסכים להיפרד מכמה סמכויות.
ביזור סמכויות הוא לא עניין קל. לאף אחד ממשרדי הממשלה, קל וחומר לאף אחד מהשרים, אין תמריץ להתפרק מסמכויות. מי רוצה לוותר על כוח?
ב־2022 משרד הפנים, ה"משרד שאחראי לרשויות המקומיות", חיבר דו"ח שהמליץ להעביר חלק מסמכויות הממשלה לרשויות. לא כל הסמכויות, ממש רק חלק. נגיד, פתיחת חשבון בנק — אם רשות מקומית צריכה חשבון, היא תוכל לעשות את זה עצמאית, לא תצטרך שמשרד הפנים יפתח לה. ומשרד התחבורה יאפשר לרשויות להסדיר בעצמן חוקי עזר בתחום הזה. דברים כאלה, שום דבר דרמטי. כלום, כמובן, לא קרה. אף חלק בדו"ח לא יושם.
אז המלצות לא יובילו לפירוק הכוח. מה כן? אולי שינוי במבנה הממשלה. תומר לוטן, לשעבר מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, הציג בשבוע שעבר מודל לשינוי כזה, שאותו גיבש עם ורד קונסטנטיני במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה. במשך חודשים הם בחנו את המבנה של ממשלות רבות בעולם, ניסו להחליט מה יתאים לישראל, ויצרו מסמך מקיף ויסודי מאוד, ראשון מסוגו, לפתרון הבעיה.
עד אוקטובר היו בישראל 34 משרדי ממשלה. לפי הניתוח של לוטן, 15 מהמשרדים האלה מיותרים לחלוטין — עיסוקם אינו בעל חשיבות לאומית קריטית, תחומי האחריות שלהם אינם מובחנים, אין להם יכולות ביצועיות משמעותיות, ומתברר שממשלות אחרות בעולם מסתדרות מצוין בלעדיהם. מלבדם, יש עוד שישה משרדים שאפשר למזג לתוך אחרים (למשל התרבות והספורט, או המדע והטכנולוגיה). זה משאיר אותנו עם 13 משרדים הכרחיים ועצמאיים. אם סופרים גם את המתנדנדים, נשארים עם כ־20 משרדים במקסימום, וגם זה נדיב יחסית למדינות אחרות.
הבעיה היחידה היא השרים. מה עושים עם כל השרים האלה?
לוטן מכיר את המערכת הציבורית והפוליטית בישראל זה עשרות שנים, וכמו כולנו הוא יודע שהפוליטיקאים רוצים להיות שרים. הוא הבין שצריך להתחשב בזה, ולכן המודל שלו מציע שבחלק ממשרדי הממשלה, בעיקר הגדולים, יהיו שני שרים — שר בכיר, שיהיה הפוליטיקאי הוותיק והמנוסה יותר, ושר נוסף, משני. השר הנוסף יישב סביב שולחן הממשלה, עם סמכויות הצבעה מלאות וכל הכיבודים והתארים, הוא פשוט יהיה אחראי, בתוך המשרד, לתחום אחד מוגדר. במקרה של מחלוקת, השר הבכיר באותו משרד יהיה הקובע. זהו, פשוט. למעשה, אפילו בממשלה הנוכחית זה קורה: שר החינוך הוא יואב קיש, ובמשרד יש שר נוסף, חיים ביטון מש"ס, שאחראי לחינוך החרדי.
זה לא מודל מושלם, אבל הוא עדיף על ממשלה עם 34 משרדים, רובם מיותרים, כאלה שנולדו רק כדי להדביק איזה תואר למאי גולן או עמיחי שיקלי. אפשר לתת להם טייטל גם בלי משרד מיותר. הממשלה תתכווץ, העבודה תתייעל, השירות לציבור ישתפר, ועל הדרך יהיה אפשר גם להעביר סמכויות לשלטון המקומי ולחזק אותו.
הנקודה האחרונה קריטית. כשלוטן תכנן את השיפור במבנה הממשלה, הוא הסתכל קדימה, על האתגרים העתידיים של המדינה. ובאתגרים האלה הוא ציין את חיזוק השלטון המקומי כיעד חשוב במיוחד, כי "מהלכים משמעותיים של ביזור סמכויות, חיזוק הממד האזורי והעצמת יכולות הפיתוח והניהול ברמה המקומית הם אתגר משמעותי ומעצב לעתידה של ישראל".
כדי לצלוח את האתגר הזה, לוטן וקוסטנטיני ממליצים להפוך את משרד הפנים למשרד השלטון המקומי ולמזג לתוכו משרדים אחרים (המשרד לפיתוח הנגב והגליל, משרד ירושלים והמשרד לשירותי דת. מנגד, רשות ההגירה והאוכלוסין יכולה לעבור למשרד העלייה והקליטה, שייהפך למשרד לענייני הגירה). משרד ממשלתי שיהיה ממוקד רק ברשויות יוכל לחזק אותן ולפעול בכוח, תוך גיבוי מלא מראש הממשלה, להעברת סמכויות מכל שאר המשרדים לשלטון המקומי. זו תהיה ה־משימה של המשרד הזה. לבנות את התהליך הזה, להוציא אותו לפועל, ולוודא כל הזמן שהרשויות מסוגלות לעמוד בעצמן באתגר, כל אחת כפי יכולתה (תהליך כזה חייב להיות דיפרנציאלי).
ואם הוא כבר מסתכל על העתיד, לוטן מציע להקים עוד משרד ממשלתי, שיוקדש למחקר, פיתוח והשכלה גבוהה. בדנמרק ובאירלנד, למשל, יש משרדים שמשלבים יחד את תחומי המדע, הטכנולוגיה וההשכלה הגבוהה, איחוד שמייצר ראייה שממוקדת בפיתוח חדשנות ומצוינות מחקרית. גם ככה ההשכלה הגבוהה היא תחום עיסוק צדדי במשרד החינוך, ולכן לוטן ממליץ להעביר אותה למשרד המדע, שכרגע אחראי בעיקר לרשות החדשנות וכך אין לו ממש זכות קיום. איחוד כזה, כל עוד הוא ייעשה באופן שמבטיח את החופש האקדמי והמחקרי ולא מכפיף אותו למצב רוח פוליטי כלשהו, יאפשר לממשלה לטפל בחדשנות באופן אסטרטגי. כך אולי לא נחמיץ את המהפכות הגדולות הבאות (כפי שהמדינה, כמדינה, פספסה את מהפכת הבינה המלאכותית), אלא תוביל אותן, או לכל הפחות תעלה על הרכבת בשלב מוקדם מספיק.
וזה מוביל לעוד מחשבות על העתיד. כי אנחנו חייבים להבין לאן רוצים ללכת — ולאן אנחנו הולכים.
המגמות הדמוגרפיות של ישראל ידועות. חרדים יהיו יותר מחמישית מהישראלים עד 2040, וכשליש עד 2065. זה התהליך המרכזי שיעצב את פני המדינה בעשורים הקרובים. כל עוד הממשלה תמשיך לתקצב ולטפח מערכת חינוך חרדית עצמאית, שבוגריה לא משרתים בצה"ל, לא נכנסים לשוק העבודה ובאופן כללי לא משתלבים בחברה — הנטל הכלכלי והביטחוני המוטל על כתפי כל השאר יגדל, וזה יוביל לירידה ברמת החיים. בעולם גלובלי, עם תחרות פתוחה ואינטנסיבית על רעיונות ואנשים מוכשרים, התוואי הזה יוביל את ישראל לכישלון. אנחנו נהפוך ל־Middle Income Country, כמו טורקיה או הונגריה. וכמו במקרים אחרים בהיסטוריה, שינוי כזה יוליד גלי הגירה של אוכלוסייה מוכשרת שיש לה אלטרנטיבה, מה שרק יחמיר את ההידרדרות.
עד שנמצה את הפוטנציאל הגיאופוליטי שלנו (ברית אסטרטגית עם ערב הסעודית היא צעד ראשון וחשוב מאין כמותו בדרך הזו), אנחנו מוכרחים למצות את הפוטנציאל האנושי שלנו. הדרך לעשות זאת היא לא להכפיל את קצבת האברכים ולהגדיל את התקציב של מערכת החינוך שאינה מלמדת ליבה, אלא קודם כל לחזק את מערכות המחקר והפיתוח וההשכלה הגבוהה.
בשבוע שעבר בג"ץ דן בעתירה שהגישה התאחדות הסטודנטים נגד הגדלת תקציבי הישיבות, שמתוכננת במקביל לייבוש האקדמיה. לפי הנתונים שצירפה ההתאחדות לעתירה, בעשור האחרון תקציב המדינה גדל ב־47%, אבל תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה גדל רק ב־29%, מה שאומר שחלקו היחסי בעוגת התקציב קטן. כשהממשלה מקטינה את השקעתה בעתיד, איזה מין עתיד יהיה לנו?
הסטודנטים והסטודנטיות שעתרו לבג"ץ הם העתיד. הם משרתים במילואים ונושאים בנטל הביטחוני, הם שישתלבו בשוק העבודה וישלמו מסים, הם יפתחו חברות וייהפכו למעסיקים, הם יפתחו טכנולוגיות חדשות ותרופות ותחומי ידע ומחקר, הם ישתלבו בשירות הציבורי, הם המחנכים, הרופאים, העובדים הסוציאליים שכל כך חסרים לנו. הם הדרך של מדינת ישראל להבטיח לילדיה שיש להם עתיד, ושבעתיד הזה רמת החיים רק תלך ותעלה.
מירי רגב לא המציאה את השיטה, היא פשוט שכללה אותה ליהלומים ורמזורים. כל עוד הנורמה הפוליטית היא "קדם רק את האינטרס האישי שלך", ישראל תצעד לאחור. מה שנכון לתמרורים ורמזורים נכון גם לחלוקת תקציב החינוך. אם ישראל היא מדינה חפצת חיים, שלא רוצה לגלות שעתידה מאחוריה, היא צריכה להתחיל שם: ברמזורים, בסמכויות, בתקציבים — ובבנייה מחדש של הממשלה.
הכותב הוא עיתונאי כאן חדשות