להאזנה לכתבה
הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה
פי בָּקָל אינו הישראלי הראשון שכותב ספר ניהול רב־מכר. אם להיות מדויקים, בקל אינו ישראלי, והספר — ומיד נרחיב על כך — אינו בדיוק ספר ניהול אלא משהו רחב הרבה יותר. אבל בקל הוא כנראה היחיד שכתב רב־מכר ניהולי בינלאומי שעמודיו הראשונים גדושים געגועים לילדוּת ישראלית בשנות השבעים, כולל תחנות כמו מטקות על החוף, פלאפל ברחוב, בית ספר ברחובות, מסעות מחנאות לגליל ולנגב, ופיתה עם שוקולד על המרפסת של סבתא בתל אביב.
האלבום הזה, שכמה מתמונותיו אף מופיעות בספר, הוא תוצאת הרקע של בקל (Bahcall), בן לאם ישראלית ואב אמריקאי. ולמרות הזהירות המתבקשת, קשה שלא לחשוב על הרקע הדואלי הזה כשבוחנים את הרעיון המרכזי של ספרו "הבלחות" ("Loonshots"): כדי לטפח פריצות דרך ולא לדעוך, טוען בקל, ארגונים ואומות צריכים לקיים איזון דינמי בין שתי קבוצות יריבות־לכאורה — ה”אמנים”, אנשים שמעלים רעיונות פרועים באופן חופשי, ומולם ה”חיילים” שמבקשים למנף הצלחות קיימות לכדי צמיחה יציבה. כששתי הקבוצות אינן מכבות זו את זו, נוצרת נקודת שיווי משקל נדירה שבה רעיונות חדשים נולדים בתכיפות, ואז מטופחים לכדי הישגים בשטח.
בקל (52), דוקטור לפיזיקה וגם יזם ביוטק שהקים וניהל חברת נאסד"ק, מתאר את שיווי המשקל הזה במונחים של מצבי צבירה. העיקרון פשוט: אם תקחו כוס מים תוכלו להכניס לתוכם את אצבעכם ללא כל קושי, אבל אם המים יהיו קפואים האצבע תיתקל בקרח ולא תחדור לתוכו. כעת, דמיינו שהמים בכוס נמצאים בדיוק על סף הקיפאון — מעלה אחת לפה או לשם, וכל העסק מפשיר לחלוטין או קופא לגמרי. אבל בטמפרטורה המדויקת הזו בין לבין, הכוס מכילה גושים של קרח וביניהם "כיסי" מים. הדו־קיום בין שני מצבי הצבירה האלה, שנקרא "הפרדת פאזות", הוא לדברי בקל המצב האידאלי עבור חברות גדולות שרוצות להישאר "קטנות" באופן שבו הן מטפחות רעיונות משני־מציאות, או "הבלחות". באמצעות הכלים האלה, בקל מספק תשובות מבריקות לשאלות כמו למה אייזק ניוטון, סטיב ג'ובס וביל גייטס מוערכים יתר על המידה, או מדוע אמריקן איירליינס הצליחה היכן שפאן־אם, שהייתה אימפריה של ממש, נכשלה (התשובה: חדשנות באסטרטגיה, שהיא שלב מתקדם יותר מחדשנות במוצר).
"הבלחות", שבימים אלה יוצא לאור בעברית, הוא בעצמו שילוב יוצא דופן בין ניהול, פיזיקה, היסטוריה והגות. הוא הפך לקונצנזוס מיד עם צאתו ב־2019, מכר עד כה יותר מרבע מיליון עותקים וכיכב בצמרת הדירוגים השנתיים של "וושינגטון פוסט", "פורבס", "פייננשל טיימס", "בלומברג" ועוד. על כריכתו מתנוססת המלצה בלתי מסויגת — "קריאת חובה" — מאת חתן פרס נובל לכלכלה דניאל כהנמן (מי שבעצמו יודע משהו על דואליות ישראלית־אמריקאית), ועל הדש שלו אפשר למצוא המלצה של חתן פרס נובל לכלכלה אחר, אריק מסקין. לא רע בשביל ספר שנדחה בידי 20 בתי הוצאה לאור.
בקל לא היה יכול לקוות להכרה רחבה מזו, אבל זמן קצר אחרי שהספר יצא לאור הגיע עוד פרגון, הפעם מכיוון בלתי צפוי: "הבלחות" ודאי אינו ספר הניהול הראשון שהזכיר את ביל גייטס, אבל הוא כנראה הראשון שעקץ את גייטס — "הוא מערבב מטפורות הקשורות למשה עם אלה של ישו", כתב בקל — ובכל זאת הגיע לרשימת המומלצים של מייסד מיקרוסופט. "זה שעשע אותי", מספר בקל בריאיון וידיאו ל"מוסף כלכליסט" מביתו בקיימברידג', מסצ'וסטס. "לא יכולתי שלא לתהות, 'גייטס קרא את מה שכתבתי עליו?'".
הפרידו בין "אמנים" שמפתחים רעיונות ראשוניים עתירי סיכון ובין "חיילים" שממנפים הצלחות קיימות לצמיחה יציבה, וספקו לכל קבוצה את המשאבים המיוחדים הדרושים לה
למשל: ההפרדה שנקטה ארה"ב במלחמת העולם השנייה בין אנשי הפיתוח המדעי ובין הגנרלים שניהלו את הצבא הובילה לפיתוחים כמו המכ"מ, עירוי הפלזמה ופצצת האטום
תנו לאמנים ולחיילים מידה שווה של הערכה ומשקל בארגון, בלי להעדיף אף קבוצה על רעותה - ואז נהלו לא את הקבוצות, אלא את הדינמיקה ביניהן
למשל: ההצלחה הגדולה של אפל הגיעה כשהמייסד סטיב ג'ובס למד לכבד במידה שווה אמנים כמו המעצב הראשי ג'ונתן אייב, ומנהיגים עסקיים כמו טים קוק
הבדילו בין כישלונות כוזבים (שנובעים מפגם בניסוי) לכישלונות אמיתיים (שנובעים מתיאוריה מוטעית)
למשל: סביב 2004 משקיעים התרחקו מרשתות חברתיות, שנתפסו כמותגי אופנה שמתחלפים בתכיפות. פיטר תיל הבין שרובן פשוט נבנו באופן כושל, והשקיע חצי מיליון דולר בפייסבוק. כעבור שמונה שנים הוא מכר את חלקו במיליארד דולר
הוא נולד בשם אסף, בן בכור לנטע אסף וג'ון בקל, צמד פרופסורים מעוטרים לאסטרו־פיזיקה שהכירו במרתף של מאיץ החלקיקים של מכון ויצמן כשג'ון, יהודי־אמריקאי יליד לואיזיאנה, הוזמן לסדרת הרצאות בישראל. ג'ון בדיוק פרסם מאמר שנוי במחלוקת שעסק בשאלה כיצד הכוכבים מאירים, ורבים בקהילה המדעית חשבו שהוא, איך לומר זאת בפשטות, משוגע. רק בערוב ימיו זכה להכרה רחבה בממסד האקדמי, קטף את פרס דן דוד היוקרתי ונחשב אחד האסטרו־פיזיקאים החשובים בעולם. נטע היגרה לארצות הברית בעקבותיו, והשניים השתקעו בניו ג'רזי והשתלבו באוניברסיטת פרינסטון, שם נטע עדיין מלמדת.
בקל הבן השלים תואר ראשון בפיזיקה מהרווארד, ואת תאריו המתקדמים, ובכללם הדוקטורט, עשה בסטנפורד בהנחייתו של חתן פרס נובל רוברט לולין. אחיו הוא ד"ר למדעים קוגניטיביים, אחותו היא ד"ר לביולוגיה העוסקת במחקר גנטי, ורעייתו היא ד"ר לביולוגיה מולקולרית — אבל למרות הרקע המשפחתי המדעי, ב־1996 הוא נטש את האקדמיה לטובת העולם העסקי, למגינת לבם של הוריו, והצטרף למקינזי ושות', שם ייעץ לבנקי השקעות וחברות תרופות. ב־2001 ייסד עם שותף את חברת הביוטק סינטה (Synta), שהתמקדה בפיתוח תרופות חדשות למחלת הסרטן ולמחלות כרוניות אחרות, ועמד בראשה במשך 13 שנה (לאחר עזיבתו, החברה התמזגה עם חברת התרופות מדריגל).
במאי 2010 עמדה סינטה במרכזה של כתבת פרופיל נוגעת ללב במגזין "ניו יורקר". העיתונאי והסופר מלקום גלדוול ליווה אז את בקל ואת החברה במאמציהם בפיתוח אֶלֶסקְלומול, תרופה מבטיחה לטיפול בסרטן, אבל זו נחלה כישלון. בקל מספר כעת שאוף דה רקורד הביע בפני גלדוול את צערו על כך שהכתבה לא זכתה להפי־אנד, "והוא אמר לי שזה דווקא עדיף ככה, כי אנשים לא מבינים כמה קשה זה להוציא תרופות לשוק, והסיפור של סינטה הוא דוגמה טובה לעליות ולמורדות של התעשייה הזו".
לבקל כבר היתה היכרות אינטימית וכואבת עם המורדות האלה. כמה שנים קודם אביו חלה בלוקמיה אגרסיבית, ובעוד הבן מנסה למצוא תרופה חדשה לסרטן, הטיפול היחיד שהוצע לאב היה כימותרפיה, פתרון שהפך רווח עוד בשנות השישים. בארבעת העשורים שחלפו עד מחלת האב, הטיפול בלוקמיה לא רשם עוד פריצת דרך בסדר הגודל של הכימותרפיה. וב־2005, המחסור בפריצת דרך כזו הביא למותו של האב.
וזה בדיוק מה שזרע במוחו של הבן את הזרע הראשון לכתיבת הספר. "אבא שלי חלה, והבחנתי פתאום שיש המון רעיונות מבטיחים שתקועים בתוך חברות גדולות, כשדווקא חברות קטנות מצליחות יותר להביא אותם לידי מימוש", הוא אומר. "תהיתי למה זה ככה. הרי זה לא שמנהלת בחברה גדולה קמה בבוקר ואומרת, 'ממש בא לי להיכשל עכשיו', או 'מתחשק לי להרוג רעיון' — ועדיין, זה בדיוק מה שקרה לנוקיה, למשל".
הדוגמה הזו מתייחסת לטרגדיה שפקדה את נוקיה בתחילת שנות האלפיים, כשהחברה עוד ייצרה מחצית מהטלפונים החכמים בעולם והייתה שם נרדף להצלחה. ב־2004 יצרה קבוצת מדענים בנוקיה טלפון חדש, עם הכנה לאינטרנט, מסך מגע גדול וצבעוני, מצלמה איכותית וחנות אפליקציות מקוונת. הנהלת החברה גנזה את הרעיון הזה — אבל כבר ב־2007 הוא התגשם על במה בסן פרנסיסקו, כשסטיב ג'ובס הציג את האייפון. עד 2013, נוקיה איבדה כרבע טריליון דולר משווי השיא שלה, ולבסוף נאלצה למכור את המחלקה הסלולרית שלה.
והטרגדיה העסקית הזו, הבין בקל, לא שונה מהותית מהטרגדיה של הטיפול בסרטן, שהובילה לשברון הלב הפרטי שלו.
הזרע השני לספר נזרע ב־2011, כשבקל קיבל הצעה שאי אפשר לסרב לה: להצטרף לוועדה המייעצת לענייני מדע וטכנולוגיה (PCAST) לנשיא ארצות הברית אז, ברק אובמה. שם הוא נחשף לראשונה לסיפורו של וֶניבֶר בּוּש, מהנדס אמריקאי שבתקופת מלחמת העולם השנייה הקים וניהל את "המשרד למחקר ופיתוח מדעי", גוף שהוקם כדי לתעל ולמקד את המחקר המדעי להמצאות טכנולוגיות צבאיות. בוש, גאון ניהולי שהפך לאיש סודו של הנשיא רוזוולט, זיהה את נחיתות הטכנולוגיה הצבאית האמריקנית לעומת זו של גרמניה, והגה תהליך מדעי־צבאי שהוביל לשורת פיתוחים שסייעו לבעלות הברית לנצח במלחמה, ובהם המכ"ם, פצצת האטום ועירוי הפלזמה.
הנבירה בהיסטוריה של בוש סייעה לבקל לנסח את החוקים הראשונים בשמירה על "הפרדת הפאזות". בוש, שהיווה גשר בין המדענים לאנשי הצבא, סיפק לכל אחד מהצדדים אוטונומיה, ועודד את המדענים להסתכן ולהמציא המצאות מטורפות חרף הסטיגמה על המערכת הצבאית השמרנית. ההפרדה הנכונה בין הצדדים, מסביר בקל, היא הסוד שאפשר לבוש להוביל כל כך הרבה פריצות דרך. "אם אתה לא יכול להרשות לעצמך להפריד ביניהם, כי החברה שלך בגודל קטן או בינוני, אז צור את ההפרדה בזמנים", הוא אומר. "תחליט שאחת לחודש, או אחת לרבעון, אתה פונה ב־180 מעלות ומנסה להגדיל סיכון במקום להקטין אותו".
בקל אימץ מבוש עוד עיקרון חשוב. אף שהיה מדען ששימש בין היתר סגן נשיא MIT, בוש לא זלזל באנשי הצבא אלא נהנה מחברתם, והקפיד להעניק להם יחס שווה לזה שנתן לחבריו לקהילה המדעית. ההקפדה הזו עזרה לו להפוך את המדענים והחיילים לבני ברית, ומינפה עוד יותר את המצאותיו. "כן, יש להפריד בין האמנים לחיילים, אבל צריך גם לאהוב אותם במידה שווה", מבהיר בקל. "יש לי חברה שמשמשת כמנכ"לית של מגזין גדול, והיא אומרת שזו בדיוק הבעיה אצלם: שההנהלה אוהבת רק את ה־2% שיש להם רעיונות משוגעים, שעובדים כרגע על הפודקאסט או משהו נוצץ אחר — והמוטיבציה של ה־98% הנותרים, שעושים לילות כימים כדי להוציא את המגזין הזה אחת לחודש, נפגעת. אז כשהמנהלים עוזבים את החדר ומשאירים את שני הצדדים לעבוד, הם לא מצליחים לעבוד יחד".
אפשרות מסוכנת אחרת לפגיעה בשיתוף הפעולה בין "האמנים" ל"חיילים" היא זו שמכונה בספר "מלכודת משה", על שם משה רבנו. "הרעיון של משה שיושב על איזה כיסא שם למעלה, ומכתיר או מנשל את עובדיו, הוא רעיון שגוי ששואב מראייה שטחית של ההיסטוריה", מסביר בקל. "מנהיג טוב־באמת לא פועל כך, אלא משמש גנן: הוא מבין שנקודת הכשל בחדשנות אינה מצויה באספקת רעיונות חדשים, שאותם אפשר תמיד להשיג — אלא טמונה בהעברה של הרעיונות האלה. הבעיה היא ששתי הקבוצות האלה, אמנים וחיילים, אינן מבינות ואינן מחבבות זו את זו. רק לעתים נדירות הקבוצה שעושה את הכסף תחבב את הקבוצה שמבזבזת אותו, ולהפך. אז העבודה שלך כמנהל היא לגשר ביניהן. אני מקבל המון פניות ממנכ"לים או ממייסדים של חברות שצמחו במהירות מ־50 או 500 עובדים ל־5,000 עובדים. הם אומרים, 'אני צריך שתעזור לי לגשר על הפערים. כשהיינו קטנים יותר עשיתי את זה בעצמי, אבל היום יש לי המון מחלקות ואני כבר לא יכול לעשות את זה".
לפני שנתיים בקל קיבל פנייה כזו מסנאפצ'ט. "בהתחלה לא הבנתי במי מדובר", הוא מודה. "פתחתי את האתר שלהם והיה כתוב שם משהו כמו, 'אנחנו עושים מצלמות'. אני לא טינאייג'רית ומעולם לא השתמשתי בסנאפצ'ט, מה גם שהם פנו אליי בשם התאגיד שלהם, SNAP. חשבתי שמדובר באיזה סטארט־אפ קטן, אז הפניתי אותם לסוכנות שאני עובד איתה בהרצאות שלי, ותקופה ארוכה לא החזרתי להם טלפונים.
"בכל אופן, הם פנו אליי כי המנכ"ל, אֵווַן ספיגל, רצה לעודד ולטפח רעיונות חדשים, ולא ידע כיצד לגשר על הפער. כמו בהרבה חברות, היה להם מוצר אחד שצמח, תוכנית שהפכה למוצר שהפך ללהיט, והחברה גדלה בהתאם. פתאום צצו בה מחלקות משפטיות, כספיות, תפעוליות, שירות לקוחות וכולי. אז זה המעגל השני בחיים של חברה — צמיחה וגיוס של חיילים שיתפעלו את מוצר הבסיס. והרבה חברות נתקעות בדיוק שם".
המעגל השלישי של החדשנות, הוא אומר, הוא המורכב אך החשוב מכולם: "את עוברת מלהיות טובה בניהול מוצר, ללהיות טובה בלנהל רעיונות. העיקרון הוא לייצר מנגנונים פנימיים לניהול רעיונות חדשים, ולוודא שאלו ינוהלו באותה מידת רצינות שהושקעה במוצר הראשון של החברה. סנאפצ'ט, למשל, הוכתרה כחברה החדשנית של 2020 מטעם המגזין ‘פאסט קומפני’. אני לא אקח את מלוא הקרדיט על ההישג הזה, אבל אין לי בעיה לקחת כמה שיתנו לי".
בקל אינו מסתיר את סלידתו מכמה מהבאז־וורדס הניהוליות של השנים האחרונות. העיסוק ב"תרבות ארגונית", מבחינתו, הוא בעיקר תירוץ לחברות מאותגרות בתחום החדשנות שמפרנס ספרי ניהול "ממש ממש משעממים". ב"הבלחות" הוא מבקש שתשכחו מ"תרבות", תפסיקו לדרוש מכלל העובדים להיות חדשניים ("אתם לא רוצים שהבחור שמטפל במצנחים יחדש"), ובמקום זה תתמקדו במבנה שמייצר פריצות דרך, מתוך הבנה שחברות קמות ונופלות על המנגנונים שהן מפתחות כדי להגן על רעיונות שבריריים. "אין פה איזה מטה קסם — אם היה כזה, כולם היו משתמשים בו — אבל כשחברה נעשית גדולה יותר, יש שורה של דברים שמשתבשים, מלכודות ובעיות טיפוסיות, וכשהיא פועלת כדי לייצר תשתית לטיפול בבעיות האלה, הסיכוי שלה לשמור על היתרון שלה גובר.
"הדבר הראשון שאני אומר למנהלים שמתקשרים אליי ואומרים לי שהחדשנות בחברה שלהם תקועה הוא, 'איך אתם יודעים?'. בדרך כלל אני שומע בחזרה 'אהההה', ואז אני שואל: 'מה אתם מודדים? איך תדעו שעזרתי לכם? למה שתשלמו לי אם אין לכם דרך לדעת?'. כשהם עונים 'אנחנו לא יודעים', אני שואל, 'הייתם מקבלים תשובה כזו מסמנכ"לית הכספים שלכם בהקשר לשורת הרווח של החברה ברבעון האחרון?'".
שני מונחים פופולריים שסוחטים ממנו פיהוק עוין במיוחד הם "דיסרָפשן" ו"חדשנות משבשת". "אלה מונחים שנעשה בהם שימוש מרושל ומטופש, כולל על ידי אקדמאים", הוא אומר. "בספר אני מתאר שני סוגי הבלחות — אחד במוצרים והשני באסטרטגיות — ואנשים אומרים לי, 'אה, אתה מתכוון לתפיסת החדשנות המשבשת של פרופ' קליי כריסטנסן?'. לא, ממש לא".
מה הבעיה עם המונחים האלה?
"כשמסתכלים אחורה 20 או 30 שנה, קל לומר 'המחשב האישי שיבש את תעשיית המיינפריים (מחשב מרכזי)', אבל זו בחינה של ההיסטוריה מתוך מה שידוע לנו היום. זה חסר ערך לומר למישהי שרוצה להשקיע במניות, 'תני לי להסביר לך למה היית אמורה לקנות מניות של גוגל לפני 20 שנה'. כשאת נותנת דוגמאות כאלה לאנשים שרוצים לדעת מה הם צריכים לעשות עכשיו, את מטעה אותם.
"אם את פרופסור להיסטוריה, זה בסדר לומר 20 או 30 שנה בדיעבד שאיקאה שיבשה את תעשיית הריהוט עם הברקת ה־DIY, או שוולמארט שיבשו את תעשיית הריטייל בכך שפתחו חנויות במיקומים מרוחקים. אבל זה אינו האופן שבו הדברים קרו בזמן אמת. כשסם וולטון פתח את חנויות וולמארט הראשונות בפרברים לא היתה לו תוכנית סדורה ל־30 השנים הבאות להצליח במקומות שבהם איש לא ניסה, ולהביא את מתחריו לפשיטת רגל. הוא פתח אותן בפרברים כי אשתו לא רצתה לגור בעיר גדולה. כל יזם יודע שכך זה עובד במציאות: את מנסה כל מיני דברים ואין לך מושג מה יעבוד".
הצלחת הספר הזניקה גם את קריירת הייעוץ העסקי של בקל, שעבד עד כה עם גוגל, ספוטיפיי, סמסונג וחברות מובילות אחרות, והפכה אותו למרצה מבוקש. במקביל, בקל עסוק בימים אלה בכתיבת שני ספרים נוספים: הראשון הוא על דרכים חדשות לחשוב על אסטרטגיה, והשני שואף לפצח התנהגויות של שווקים באמצעות תובנות מתמטיות. "את יודעת איך זה — מו"לים יקפצו על משהו אם הוא מצליח", הוא אומר. "אם יובל נוח הררי ירצה להוציא מחר ספר, אף אחד לא יהסס. וגם הספר הראשון שלו ספג לא מעט דחיות".
הררי אינו הניים־דרופינג הישראלי היחיד שבקל נוקט במהלך הריאיון: את טבע, שהיו"ר שלה הוא סול בארר ("האיש הנכון להצלת החברה"), הוא מתאר כ"דוגמה נפלאה לחברה קטנה שטיפחה הבלחה שאיש לא טיפח. ואז הם הפסיקו לקחת סיכונים". אבל את העבודה עם ישראלים הוא מגדיר קוץ בתחת. "זה יהיה משעשע אם בעקבות יציאת הספר בעברית אקבל הצעות לעבוד עם ישראלים, כי לרוב זה מעיק", הוא אומר מבודח. "אתה חושב שמכיוון שאתה יהודי־אמריקאי, או מכיוון שאתה מדבר קצת עברית, הם יקלו עליך, אבל זה בדיוק הפוך: ינסו אותך, יגבו ממך יותר".
הישג צנוע אחר שממלא את בקל בסיפוק הוא עליית קרנו של וניבר בוש, אותו מדען שאת שיטותיו ניתח ואימץ. "ב־19 מתוך 20 ספרים על מלחמת העולם השנייה כלל לא מוזכר שמו, אבל עכשיו פתאום אנשים יודעים מי הוא, וזה ממש מגניב. כשג'ו ביידן מינה בחודש שעבר את המתמטיקאי וחוקר הגנום אריק לנדר ליועצו לענייני מדע, הוא הזכיר במכתבו את בוש, שהיה הראשון שמונה לתפקיד היועץ המדעי לנשיא (שר המדע, ר"ד). לנדר מצדו יהיה היועץ המדעי הראשון שיֵשב בקבינט. זה מצחיק, כי בדיוק לפני שנה כתבתי מאמר דעה שקורא למנות אותו לתפקיד הזה, ואפילו הזכרתי בו את בוש. אז אני לא יכול לקחת קרדיט על זה, אבל אמא שלי ממש שמחה. היא אמרה לי, 'היי, הקשיבו לך!'".