שומר הסף

רוני דורי

צילום: An LeFevre

שומר הסף

//

רוני דורי

//

צילום: An LeFevre

"הסכנה הגדולה לדמוקרטיה היא לא הקיצונים, אלא המתונים שמוכנים לשלם כל מחיר בשביל לנצח"

סטיבן לויצקי הוא פרופסור למדעי המדינה מהמובילים בעולם, שחוקר את הרגרסיה בדמוקרטיה. בריאיון למוסף כלכליסט הוא מסביר איך עובדים המנגנונים שמאפשרים למיעוט קיצוני להפוך מדינה ליברלית לסמכותנית; מה צריך לעשות כדי לייצב מחדש דמוקרטיה שנפגעה; איזה לקח כדאי לכולם ללמוד דווקא מברזיל; איך זה לא סותר בעיניו להיות יהודי ציוני ולבקר את ישראל; ולמה זה מסר שהוא הפנים דווקא מהשואה

לויצקי. "אני ציוני ובהחלט מאמין בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה, אבל בכל יום שחולף, אני מוטרד ביחס לגורלה של מדינה אתנו־לאומנית. אני ציוני מעונה"

מוסף כלכליסט | 18.01.24

"

ישראל צריכה להתעורר ולהבין שהגישה כלפיה בארצות הברית הולכת ומשתנה", מתריע סטיבן לויצקי (Levitsky), פרופסור למדעי המדינה מהמובילים בעולם. "אחרי עשורים על גבי עשורים שבהם אמריקה היתה פרו־ישראלית מאוד, הרבה יותר ממדינות אחרות, אנחנו עדים לשינוי דורי שקורה עכשיו, שלהערכתי איננו הפיך: הצעירים כיום, אפילו בקרב היהודים, הרבה יותר ביקורתיים כלפי ישראל, וזה ימשיך ויתגבר אם ישראל לא תשנה מסלול ותמשיך באבולוציה שלה אל עבר משטר דמוי אפרטהייד".

לויצקי (56) הוא פרופ' לממשל וללימודי אמריקה הלטינית באוניברסיטת הרווארד, שמתמקד במחקריו ברגרסיה של הדמוקרטיה ובאופן שבו קבוצות מיעוט מצליחות לתפוס את השלטון. הספרים שכתב עם עמיתו פרופ' דניאל זיבלט מיצבו אותו כאחד המומחים הבכירים בעולם לדמוקרטיות לא ליברליות, ובראשם "איך דמוקרטיות מתות" (2018) — אחת הסנוניות הראשונות שחקרו את תופעת הדמוקרטיות החלולות (משטרים סמכותניים בכסות של דמוקרטיה), בילה שבועות רבים ברשימת רבי־המכר של "הניו יורק טיימס", תורגם ל־25 שפות, זכה בפרס גולדסמית היוקרתי והוכתר אחד מספרי השנה של "הוושינגטון פוסט", "טיים" ו"Foreign Affairs".

"אפרטהייד" היא מילה שלויצקי משתמש בה בזהירות. אחרי הכל מדובר ביהודי־אמריקאי, שאף מגדיר את עצמו ציוני. אבל כמי שהחל את דרכו הפוליטית בשנות השמונים כאקטיביסט נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, הוא גם יודע איך יכולות להתגלגל מחאות בינלאומיות שמתחילות בקמפוסים אמריקאיים.

אתה מגדיר את ישראל מדינת אפרטהייד?

"ישראל מתפתחת למדינת דמוי־אפרטהייד ב־20 השנה האחרונות, ככל שכיבוש הגדה המערבית ועזה הופך יותר ויותר קבוע. הלכה למעשה היא כבר שם, והעניין יהפוך לחתום וגמור כמובן במקרה של סיפוח".

גם התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג ודאי תורמת להתקבעות ההגדרה.

"בניגוד למה שכמה שרים שלכם רוצים לעשות, מה שישראל עושה כרגע בעזה די בבירור לא עומד בקריטריונים של רצח עם. אבל עצם העובדה שבכלל מתקיים דיון רציני בעניין, שישראל מואשמת מעל במה בינלאומית ברצח עם, היא עדות למצב הגרוע שהיא נמצאת בו. ישראל נתפסת בידי אנשים רציניים כמדינה שמבצעת רצח עם או ככזו שפוטנציאלית עושה כן. ואני חושש שזה רק יהפוך לגרוע יותר ויותר עם הזמן".

אתה מסכים עם מי שטוענים שהרבה ביקורות נגד ישראל נגועות באנטישמיות?

"הערבוב בין ביקורת חריפה ואנטישמיות הוא בעיה רצינית בארצות הברית. וכן, היתה עלייה באנטישמיות בעשור האחרון, אבל המחקר מעיד על כך שהיא עדיין מתונה למדי. כואב לי לומר את זה, אבל הנושא הוגזם באופן דרמטי כדי לשרת כל מיני כוונות, חלק מהן לגיטימיות יותר וחלק פחות. אנשים מתייגים מתקפות על ישראל כאנטישמיות, באופן שמשמש תחמושת לכוחות פוליטיים פרו־ישראליים".

כאקדמאי יהודי, איך אתה מרגיש בקמפוס מהבחינה הזו?

"תראי, אני בהרווארד כבר 23 שנה. כולם יודעים שאני יהודי. מעולם לא חוויתי אנטישמיות. אף אחד מהחברים ומהקולגות היהודים שלי מעולם לא חוו או היו עדים לאנטישמיות, למיטב ידיעתי".

"בניגוד לדמוקרטים נאמנים, שיחסמו כוחות קיצוניים במחנה שלהם, הסמי־נאמנים יגמדו את נזקי הקיצונים, ימצאו צידוקים עבורם, יטענו שהצד השני לא פחות גרוע או פשוט ישתקו. הם יעדיפו עריץ מהמחנה שלהם על שיתוף פעולה עם מתונים מהמחנה השני"

בולסונרו ונתניהו בירושלים, 2019. "הימין בברזיל גינה את האלימות שעודד בולסונרו, קיבל את מפלתו ותמך בחקירה נגדו. לכן היום הוא דמות שולית. זאת בניגוד לטראמפ, שחזר להיות רלבנטי כי הימין המתון תמך בו"

טראמפ בעצרת באיווה, 2020. "הרפובליקנים לא דרשו מטראמפ לשאת באחריות לניסיונו להטות את הבחירות, ובכך נרמלו את התנהגותו. אני חושש שמה שקרה בצרפת בשנות השלושים קורה כרגע בארצות הברית". צילומים: יונתן זינדל/פלאש90, בלומברג

טוב יחסית לטורקיה והונגריה

"רודנות המיעוט", ספרם של לויצקי וזיבלט, שראה אור בספטמבר האחרון, מנתח את החוליים של הדמוקרטיה האמריקאית, ומספק תובנות שמשמשות תמרור אזהרה לדמוקרטיות באשר הן, כולל ישראל. בין היתר, מסבירים השניים שכדי להיאבק בשליט סמכותני נדרש לכונן קואליציה רחבה של גורמים מכל הקשת הפוליטית, כולל כאלה שמנוגדים זה לזה אידאולוגית.

"אסטרטגיה אחת, שנולדה מתוך ימיה הקודרים של אירופה בשנות השלושים, היא לדחוף את כל הכוחות הדמוקרטיים לתוך קואליציה רחבה כדי לבודד קיצונים אנטי־דמוקרטיים", הם כותבים בספר. "הגל העולמי של הפשיזם דחק רבות מהדמוקרטיות החדשות באירופה לסף שבירה בין שתי מלחמות העולם. בכמה מהמדינות הללו, פוליטיקאי מיינסטרים הגיבו בכך שהניחו בצד את חילוקי הדעות האידאולוגיים העמוקים ביניהם כדי להקים קואליציות שמאל־ימין רחבות שיגנו על הדמוקרטיה. משברים חריפים קוראים לשיתופי פעולה יוצאי דופן". כך הצליחו להפיל בשנות השלושים כוחות פשיסטיים בפינלנד ובלגיה, למשל.

גם לנו היתה קואליציה אנטי־סמכותנית — ממשלת השינוי של נפתלי בנט ויאיר לפיד. היא לא שרדה הרבה זמן.

"זה משום שלישראל יש עוד שתי הסתבכויות ייחודיות. קודם כל, ישראל היא לא באמת דמוקרטיה מלכתחילה, בגלל הסוגיה הפלסטינית — לפלסטינים אין שוויון זכויות והם תחת כיבוש. כך שלמעשה ישראל היא אתנוקרטיה — דמוקרטיה ליהודים בלבד.

"הדבר השני הוא שגם בתוך ישראל היהודית והדמוקרטית יש לכם חלוקה בין קואליציה אתנו־לאומנית, כזו שמייצגת את הפריפריה, אנשים פחות משכילים ויותר דתיים, לבין קואליציה קוסמופוליטית, שהיא חילונית, אורבנית ויותר מגוונת אנושית. זו לא באמת חלוקה בין שמאל לימין. הקואליציה האתנו־לאומנית מאוד הומוגנית, בניגוד לקואליציה הקוסמופוליטית, שהיא מאוד מגוונת ויותר בסכנה להישבר לכל מיני פיצולים. הבעיה היא שבניגוד לארצות הברית, שבה אני מאמין שבתוך 10–20 שנה הקואליציה הקוסמופוליטית תהיה חזקה יותר, בישראל הקואליציות עובדות אחרת".

באיזה אופן?

"לבה של הקואליציה הקוסמופוליטית בישראל הוא יהודים אשכנזים שיש להם ייצוג יתר באליטות, אבל האלקטורט שלהם הולך ומתכווץ. מנגד האוכלוסייה הצומחת ביותר היא החרדים, שמשתייכים לקואליציה האתנו־לאומנית. ואם נבחן את גודלן היחסי של שתי הקואליציות בעוד 10–20 שנה מעכשיו, העתיד לא מבשר טובות לכוחות הדמוקרטיים־ליברליים אצלכם. ואני מודה שאני פסימי".

מה ניתן לעשות כדי להגן על הדמוקרטיה השברירית שלנו?

"דווקא בזה אתם כבר מצליחים. עשיתם בשנה החולפת בערך כל מה שחברה יכולה לעשות כדי להתנגד לרפורמה לכינון משטר סמכותני. קשה לחשוב על מקרה אחר שבו נתח כה גדול מהחברה הפגין באופן כה מסיבי נגד ניסיון השתלטות סמכותני — ומעשית, הצלחתם. ההיסטוריה כמובן תפסה כיוון אחר בגלל המלחמה, אבל אנחנו עוד לא יודעים לאן זה ילך".

הממשלה הצליחה להעביר בקיץ את אחד מחוקי ההפיכה, ביטול עילת הסבירות, ובג"צ ביטל אותו לפני כשבועיים. אבל הקרב הזה עוד לא נגמר סופית, ולא בטוח שכבר אפשר לסמן הצלחה.

"בלתי אפשרי לדעת בוודאות מה היה קורה אילולא המלחמה, ואנחנו לא יודעים מה יקרה לנוכח המלחמה. ובכל זאת, ביחס לטורקיה, הונגריה ועוד מדינות שבהן היתה נסיגה דמוקרטית — בישראל תנועת המחאה המסיבית האטה, ובעזרת בית המשפט גם חסמה, את הניסיון האוטוריטרי. ולכן הייתי מגדיר אותה הצלחה, לעת עתה לפחות. וכשאנשים בטורקיה, הונגריה, ונצואלה או ניקרגואה שואלים אותי מה אפשר לעשות, אני אומר להם — תרתמו אזרחים כמו שעשו בישראל".

אתה חושב שבנימין נתניהו הוא מנהיג סמכותני, כמו ארדואן ואורבן?

"ההתנהגות שלו בהחלט נעשתה יותר סמכותנית, ומאמציו להחליש פוליטית את האופוזיציה שלו ולהשתלט על מערכת המשפט היו סמכותניים. ולמרות זאת, חלק מהמינוחים שיריביו של נתניהו משתמשים בהם מעט מופרזים. נתניהו הוא בעיקר שמרן מיינסטרימי, שועל קרבות ותיק, וציני עד העצם. אני סבור שהעניין שלו הוא בעיקר בדבר הרבה יותר בנאלי — שרידותו הפוליטית. ובחסות העניין הזה הוא נכנע לפרויקט האוטוריטרי של שותפיו הפוליטיים. הציניות שלו מזיקה יותר מהאוטוריטריות שלו".

"אזרחי ישראל עשו השנה כל מה שכל חברה יכולה לעשות כדי לחסום רפורמה לכינון משטר סמכותני. ומעשית, הצלחתם. וכששואלים אותי בטורקיה, הונגריה, ונצואלה או ניקרגואה מה אפשר לעשות, אני אומר להם: תרתמו אזרחים כמו שעשו בישראל"

הפגנה בירושלים נגד ההפיכה המשטרית, ספטמבר. "קשה לחשוב על מקרה אחר שבו נתח כה גדול מהחברה הפגין באופן כה מסיבי נגד ניסיון השתלטות סמכותני". צילום: שלו שלום

עידן המצביעים הכועסים

אחד המסרים העיקריים ב"רודנות המיעוט" הוא שאף אוטוריטר לא יכול להפיל דמוקרטיה בלי מרכיב סודי הכרחי: דמוקרטים סמי־נאמנים (semi loyal democrats). מקורו של המושג הזה הוא במחקר של הפרופ' למדעי מדינה חואן לינץ (Linz) על התמוטטות הדמוקרטיות במאה ה־20. לינץ הבחין בין שני סוגי פוליטיקאים: דמוקרטים נאמנים, כאלה שמכבדים את תוצאות הבחירות ללא עוררין ומוקיעים אלימות פוליטית; ודמוקרטים לא נאמנים, שמנסים בגלוי להשתמש במערכת הדמוקרטית כדי להחליף אותה בדיקטטורה — "אנשים כמו א־סיסי במצרים", מדגים לויצקי.

אלא שבין שני הקצוות הללו קיים סוג נוסף של פוליטיקאים, מתעתע ומסוכן במיוחד — דמוקרטים סמי־נאמנים. "אלה פוליטיקאים רגילים מהמיינסטרים, שנראים, מדברים, מתלבשים ונשמעים ממש כמו דמוקרטים נאמנים", לויצקי מסביר. "הם לא מנהיגי הפיכה, ולא יעלו על בניין הקונגרס כדי לכבוש אותו. המפתח לזהות אותם הוא האופן שבו הם מגיבים לקיצונים סמכותנים מהמחנה הפוליטי שלהם: הם יכילו, יתמכו ואפילו יריצו קיצונים אנטי־דמוקרטיים לתפקידים בכירים רק כדי שהצד שלהם ינצח. כשפוליטיקאים מהצד שלהם ינהגו בסמכותנות הם יגמדו את העניין, ימצאו צידוקים עבורם, ישתמשו בווטאבאוטיזם (הסטת הדיון לבעיות אחרות כדי לעקר אותו מתוכן) כדי לטעון שהצד השני לא פחות גרוע, ולעתים קרובות פשוט ישתקו.

"מאוד קל להחרים מישהו מהצד השני של המפה הפוליטית: ימנים תמיד יקראו להחרים קומוניסטים, ושמאלנים יסמנו פשיסטים כמטרה קלה. אבל דמוקרטים נאמנים ייפרדו מהכוחות הקיצוניים הללו שבתוך המחנה שלהם — הם לא יעמידו אותם לראשות המפלגה, לא יתמכו בהם, לא ישתפו איתם פעולה ויעדיפו לחבור לכוחות דמוקרטיים אחרים, גם כאלה שלא מיושרים עם העמדות הפוליטיות שלהם, כדי לבודד אותם. ולעומת זאת דמוקרטים סמי־נאמנים לא עושים את זה — כשהם נדרשים לבחור בין מפלגות דמוקרטיות שרחוקות מהם אידאולוגית לבין אוטוריטרים שקרובים אליהם אידאולוגית, הם יבחרו בבן בריתם האוטוריטרי".

תן לי דוגמה קונקרטית לכוחם של סמי־דמוקרטים.

"קחי לדוגמה את ארצות הברית לעומת ברזיל. ז'איר בולסונרו זכה בבחירות בברזיל שנתיים אחרי דונלד טראמפ. בולסונרו מאוד דומה באופיו לטראמפ, וכמותו גם הוא היה נשיא לא מוצלח, לא זכה בקדנציה שנייה וניסה להטות את תוצאות הבחירות. אבל בזאת מסתיים הדמיון. כי בברזיל, פוליטיקאים אחרים מהימין, בני בריתו של בולסונרו קיבלו את תוצאות הבחירות. בערב הבחירות הם אמרו, 'אוקיי, לולה ניצח, באסה לנו, ברכות'. כשלברזיל היה 6 בינואר משלה (יום ההסתערות על הקפיטול בוושינגטון — ר"ד), ב־8 בינואר 2023, כל הפוליטיקאים הברזילאים המרכזיים משורות הימין הוקיעו את האלימות. אף אחד מהם לא זלזל בה, ואף אחד מהם לא מחל עליה. אף אחד לא כינה שם את המשתתפים בניסיון ההפיכה 'אסירים פוליטיים', כפי שטראמפ וחברת הקונגרס אליס סטפניק כינו את המסתערים על הקפיטול שנעצרו. הם גם תמכו בחקירה של הקונגרס את ההתקוממות, וכשנאסר על בולסונרו להשתתף בבחירות עתידיות, פוליטיקאים ברזילאים מחוגי הימין קיבלו את זה.

"ההבדל בהשלכות אדיר: טראמפ, מוגן על ידי סמי־דמוקרטים במפלגה שלו, הוא כיום מתמודד משמעותי לנשיאות האמריקאית ב־2024. בולסונרו, לעומתו, גמור. הוא דמות שוליים בפוליטיקה הברזילאית. וזה קרה משום שפוליטיקאים ברזילאים מחוגי הימין נהגו באופן יותר דמוקרטי מעמיתיהם האמריקאים".

איך דמוקרטיה יכולה להשתקם מנזקים של מנהיג סמכותני?

"לדמוקרטיה יש הכי הרבה סיכוי להתאושש מאפיזודות סמכותניות כשמי שגרם להן נושא באחריות הן פוליטית והן משפטית. אחריות משפטית משמעותה היא שאם המנהיג עבר על החוק, או גרם לתומכיו לעבור על החוק, אז תובעים אותו, ולרוב גם גוזרים עליו עונש מאסר אם זו היתה עבירה חמורה. אחריות פוליטית משמעה שהמנהיג הזה מנודה מהמערכת הפוליטית, כלומר מוקע בידי כולם, מכל הספקטרום הפוליטי. זה קרה בספרד, למשל, לאחר ניסיון ההפיכה הימני ב־1981, ועכשיו בברזיל. הדחייה הפוליטית של ניסיון ההפיכה היא קריטית".

ולכן העבודה הטובה שמערכת המשפט האמריקאית עושה לגבי טראמפ ותומכיו אינה מספיקה.

"נכון. מערכת המשפט האמריקאית עשתה עבודה לא רעה בלחקור, לתבוע, להרשיע ולכלוא רבים מהאנשים שמאחורי 6 בינואר, וגם טראמפ עומד לדין על ניסיון להטות את הבחירות. אבל בצד הפוליטי לא היתה שום נשיאה בתוצאות. לרפובליקנים היתה ההזדמנות לעשות את זה. כשטראמפ עמד בפני הליך ההדחה השני לאחר ההסתערות על הקפיטול, מנהיג סיעת המיעוט הרפובליקנית בסנאט, מיץ' מקונל, ויתר הרפובליקנים בסנאט, יכלו להצביע בעד הרשעתו, מה שהיה גורם לו לשאת באחריות פוליטית ומונע ממנו לרוץ ב־2024. אבל כשלא מוודאים שמי שצריך לשאת באחריות יישא בה, ההתנהגות שלו מנורמלת. ראינו את זה קורה בצרפת בשנות השלושים ואני חושש שזה מה שאנחנו רואים כרגע בארצות הברית".

עד כמה אתה מוטרד מהבחירות הקרובות בארצות הברית?

"מאוד. זה בבירור הולך להיות מרוץ צמוד, מצב של 50/50, הטלת מטבע. אומנם טראמפ איננו פופולרי, אבל יש הרבה מאוד סיבות להיות מודאג. קודם כל, יש לו יתרון של 3–2 בחבר האלקטורים. שנית, תומכי טראמפ, שהם לבנים, נוצרים ומבוגרים יותר, מצביעים בשיעור גבוה בהרבה מתומכי ביידן, שהם צעירים יותר ומגוונים אתנית. ויש עוד שני דברים שמדאיגים אותי".

מהם?

"הראשון הוא שהעולם הוא מקום מאוד כעוס כרגע, מסיבות שאנחנו לא מבינים עד הסוף — הקורונה היא כנראה אחת מהן. המצביעים עצבניים, והם מוציאים את העצבים האלה על ממשלות מכהנות. ממשלות מכהנות מפסידות בחירות בכל מקום בעולם. מאז 2018, אף מפלגה מכהנת לא נבחרה מחדש באמריקה הלטינית. ואותו הדבר קורה באירופה. אומנם ביידן הוא מנהיג פופולרי ביחס לרוב המנהיגים המכהנים, אבל מגמת ההצבעה העולמית פועלת לטובת טראמפ.

"הדבר השני שמדאיג אותי הוא השפעת התמיכה האמריקאית במלחמה בישראל, שיוצרת קיטוב בקואליציה הקוסמופוליטית. אנשים צעירים יותר ביקורתיים לגבי המלחמה ולגבי תפקידה של ארצות הברית בה, ואלה האנשים שביידן מסתמך עליהם. נוסף על כך, מוסלמים ויהודים הם חלק מהקואליציה הקוסמופוליטית שלו, וביידן לא יכול לנצח במצב הנוכחי. על תמיכתו בישראל הוא מאבד את המוסלמים, ואם יהפוך ליותר ביקורתי כלפי ישראל, הוא עשוי לאבד את היהודים. לנוכח כל הסיבות הללו, אני חושש שטראמפ יוכל לנצח את הבחירות האלה בקלות".

ואם ייבחר, כמה סמכותני הוא יהיה בסיבוב השני שלו?

"יותר מאשר בסיבוב הקודם. רוב הזמן כשטיפוסים כאלה מקבלים הזדמנות שנייה, בין שזה דניאל אורטגה בניקרגואה או ויקטור אורבן בהונגריה, הם נעשים גרועים יותר. הם מכירים את המערכת טוב יותר, כועסים על התבוסה הקודמת שלהם, ומחפשים נקמה. טראמפ לא חשב שהוא הולך לזכות ב־2016. לא היה לו מושג שהוא הולך לזכות. לא היתה לו תוכנית, לא היה לו צוות, לא היה לו ניסיון, לא היה לו שום מושג מה הוא עושה. וזה היה איום ונורא למדינה הזו. עכשיו יש לו מושג יותר ברור לגבי מה הוא רוצה לעשות. הוא יודע, לדוגמה, שהוא צריך לאייש תפקידי מפתח במקורביו, והוא גם ינסה, כמו שאמר בגלוי, להטות את האף.בי.איי, את מחלקת המשפטים ומוסדות מדינתיים אחרים נגד אויביו הפוליטיים".

אחד הפתרונות שלויצקי וזיבלט מציעים בספר לבעיית "רודנות המיעוט" הוא רפורמה לאלמנטים מסוימים בחוקה האמריקאית, כמו חבר האלקטורים (גוף הנציגים שבוחר את הנשיא), הקביעות לכל החיים של שופטים בבית המשפט העליון וייצוג היתר של אזורים כפריים בסנאט האמריקאי — כל אלה סוללים את דרכה של ארצות הברית לרודנות, לשיטתם.

"בארצות הברית זה מאוד קל למיעוטים מפלגתיים להכשיל סיסטמית את הרוב, ולעתים אף למשול בו, וזה לא דבר שצריך לקרות בדמוקרטיה", הוא אומר. "אסור שלרוב אלקטורלי, רוב פרלמנטרי של 61 אצבעות, תהיה היכולת לשנות את כללי המשחק הפוליטיים בדרכים שיחלישו את היריבים שלהם. וגם לא ייתכן שמי שזוכה במרב הקולות בבחירות לא ינצח אותן. אלה בדיוק האלמנטים של החוקה, שיוצאים נגד רצון הרוב, שצריך לשנות".

זה טיעון נועז מאוד. אמריקאים מקדשים את החוקה האמריקאית. ישראלים, צריך לומר, מבכים את היעדרה של חוקה ישראלית בדיוק מאותה סיבה — הפגיעה בדמוקרטיה.

"חוקה יציבה היא דבר יעיל מאוד בדמוקרטיה. אבל לארצות הברית יש החוקה הנוקשה ביותר, שקשה באופן יוצא מגדר הרגיל לבצע בה רפורמות, ומהבחינה הזו היא ההפך הגמור של ישראל. החוקה שלנו נכתבה ב־1787, בידי אנשים אינטליגנטים ומשכילים עם חזון אומנם, אבל אף אחד לא היה יכול לחזות כיצד העולם והחברה ישתנו ב־250 השנה הבאות. זו היתה חוקה קדם־דמוקרטית (לויצקי וזיבלט מחשיבים את 1965 כרגע הדמוקרטיזציה של ארצות הברית, אז בוצעה חקיקה פדרלית האוסרת אפליה גזעית בקלפי — ר"ד). הרבה דברים השתנו בעולם מאז, אבל עדיין יש בחוקה הזו אלמנטים מיושנים".

"הערבוב בין ביקורת חריפה על ישראל לאנטישמיות הוא אכן בעיה רצינית בארצות הברית. וכן, היתה עלייה באנטישמיות בעשור האחרון, אבל המחקר מעיד על כך שהיא עדיין מתונה למדי. הנושא הזה הוגזם באופן דרמטי כדי לשמש תחמושת לכוחות פרו־ישראליים"

עזה, השבוע. "ישראל מתפתחת למדינת דמוי־אפרטהייד, ככל שכיבוש הגדה המערבית ועזה הופך יותר ויותר קבוע"

הדיון בהאג, שבוע שעבר. "ישראל לא מבצעת רצח עם. אבל עצם העובדה שבכלל מתקיים דיון רציני בעניין הוא עדות למצבכם הגרוע". צילומים: אי.פי

"אני ציוני מעונה"

לויצקי, יליד ניו יורק, מתגורר בברוקליין מסצ'וסטס עם בת זוגו ליז מינאו, עיתונאית ילידת פרו, ובתם המשותפת אלחנדרה. הוא השלים תואר ראשון במדעי המדינה בסטנפורד, ודוקטורט במדעי המדינה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. התשוקה הפוליטית שניכרת בדיבורו ניצתה לראשונה כשהיה בן 5, בזכות דודו, עובד סוציאלי שניהל עמו שיחות ערות על ענייני המזרח התיכון.

ב־2015 כתב ב"הוושינגטון פוסט" טור עם גלן וייל, אז מרצה באוניברסיטת שיקגו, שכותרתו: "אנחנו ציונים כל חיינו. זו הסיבה שבחרנו להחרים את ישראל". הסיבה היתה הכיבוש. בין היתר, כתבו: "כיום, אין אפשרות ריאלית שישראל תעשה את הבחירות הקשות הנחוצות להישרדותה כמדינה דמוקרטית ללא לחץ חיצוני. ולכן, בחוסר רצון אך בהחלטיות, אנו מסרבים לנסוע לישראל, מחרימים מוצרים שיוצרו בה וקוראים לנציגינו בממשל להפסיק את התמיכה בישראל".

כתבת במאמר הזה שחמאס לא מהווה איום על קיומה של מדינת ישראל. אתה עוד עומד מאחורי האמירה הזו?

"אף אחד לא צפה את 7 באוקטובר. אבל ממרחק הזמן, צריך לבחון את האופנים שבהם ממשלת נתניהו תרמה לאסון — הרי לישראל ישנה היכולת למנוע מתקפה בהיקף כזה. אבל אם צה"ל לא היה עסוק כל כך בגדה המערבית, ואם נתניהו לא היה מטפח יחסים של חיה ותן לחיות עם חמאס, כי הם בני ברית במאבק נגד פתרון שתי המדינות… אבל כמה שהמתקפה הזו היתה איומה, יש הבדל גדול בינה לבין מחיקה של ישראל. חמאס לא סיכן את עצם הקיום של ישראל".

איך אתה מעריך שייראה האזור לאחר המלחמה?

"ברגעים האופטימיים ביותר שלי אני מקווה שהמלחמה תהיה טריגר לחשיבה מחודשת על פתרון שתי מדינות. לפלסטינים צריכה להיות מדינה משלהם. כמובן צריכים להציב בפני המדינה הזו שורה של אמצעים ביטחוניים במסגרת הדיל, כלומר היא צריכה להיות מדינה מפורקת מנשקה ולהוכיח שאינה מהווה איום לישראל, אבל אסור שהמדינה הזו תישלט בידי ישראל. ממרבית הסקרים עולה שרוב הפלסטינים בסדר עם זה. רובם לא מחויבים להרוס את מדינת ישראל. חמאס הוא חמאס, ויהיה צורך לנקוט צעדים כדי שהוא לא ימשול בפלסטין ושאם מפלגה פונדמנטליסטית רדיקלית תזכה בבחירות, לא תהיה לה את היכולת לאיים על ישראל".

אתה עדיין מכנה את עצמך ציוני?

"זה נושא שמעסיק אותי מאוד. גדלתי ציוני, ואני חושב שאני עדיין מגדיר את עצמי כזה. אני בהחלט מאמין בזכותה של ישראל כמדינה להתקיים. אבל עם כל יום שחולף, אני מוטרד בנוגע לגורלה של מדינה אתנו־לאומנית. ישראל קיימת, היא נוסדה, וזו עובדה, ולעם ישראל יש כל זכות לדאוג לכך שהיא תמשיך להתקיים. אבל יש ימים שבהם אני חושש שייסודה של המדינה כמדינה אתנית היה רעיון רע: האם זה היה בלתי נמנע שתתפתח למדינה אתנו־לאומנית מסוכנת? אז אני עדיין ציוני ומאמין בזכותם של הישראלים לשמור על המדינה שלהם, אבל אני ציוני מעונה".

איפה אתה מותח את הקו בין ציונות לאתנו־לאומנות, בין הקמת בית בטוח למיעוט נרדף לבין עליונות אתנית?

"מבחינתי, הציונות היא לגיטימית לחלוטין. זו צורה של לאומנות, שאינה שונה מהותית מהשאיפה הפלסטינית למדינה. אבל לאומנות היא תמיד עניין בעייתי כשהיא מקושרת לקבוצה אתנית או דתית יחידה. מה קורה לאלה שרוצים לחיות באותה טריטוריה ולא משתייכים לקבוצה האתנית הרשמית של המדינה? במדינות ליברליות או כאלה שאינן מוגדרות על ידי אתניות אפשר להתגבר על השאלות האלה. אבל כשמדינה מתעקשת על ממשלה של ולמען קבוצה אתנית אחת — זו כבר עליונות אתנית. כיהודי, הלקח שלי מהשואה הוא שליברליות, שמתעקשת על זכויות אוניברסליות והגנה לכל בני האדם, ללא קשר לקבוצה האתנית שהם משתייכים אליה, היא נתיב הרבה יותר טוב מזה של אתנו־לאומנות".