עגלת הזהב

רוני דורי

צילום: יונתן בלום

עגלת הזהב

//

רוני דורי

//

צילום: יונתן בלום

"גם אם יצוצו לי עוד 20 מתחרים, אני אקרע את כולם"

אחרי יותר מ־30 שנה שבהן ייצר רובוטים לצה"ל ולמדינה, בן־צור יוסף רצה לגוון. אז הוא החליט להמציא מחדש את עגלות הסופרמרקט, ולצייד אותן במצלמה חכמה, משקל, סורק ברקודים, מחשב ומסופון - באופן שמייתר לחלוטין את הקופה. בתוך חמש שנים החברה כבר נמצאת אחרי פיילוט מוצלח ביוחננוף, נערכת להנפקה בנאסד"ק ושווה כ־200 מיליון דולר

יוסף. "אני לא רגיל לעולם של ההייטקיסטים, אלה נבייעלס שבא לי לפעמים לשבור להם את הראש"

מוסף כלכליסט | 11.11.21

ב

ן־צור יוסף התאהב בחוויית השיטוט בסופרמרקט כשהפך לאב. "יש לי ארבע בנות, וללכת איתן לסופר זו חוויה משפחתית שלנו", הוא אומר. "כאב צעיר לקחתי על עצמי באהבה את המטלה הזו מאשתי לשעבר, שעבורה זה היה סיוט. עבורי זה כיף גדול כששתי ילדות תלויות עליי, השלישית לידי והרביעית בתוך העגלה". 20 שנה לאחר מכן הוא החליט לשדרג את החווייה הזאת.

Cust2Mate, הסטארט־אפ שייסד ב־2016, פיתח עגלה חכמה שיודעת לעשות כמעט הכל: היא מצוידת במסך ממוחשב, שמאפשר ללקוח להזין רשימות קניות, להגביל סכום קנייה ולקבל מבצעים בהתאמה אישית; סורק ברקודים שמאפשר ללקוח לחייב את המוצרים בעצמו כבר בעגלה (וגם לבטל אותם, אם התחרט והחזיר למדף); מצלמה חכמה שמזהה מוצרים שנמכרים במשקל, כמו פירות וירקות; משקל שמסוגל לשקול עד 150 ק"ג, בדיוק של שלושה גרמים, ומאפשר לחייב מוצרים במשקל; מסופון שמאפשר לשלם בכרטיס אשראי או ארנק דיגיטלי; ונעילה חכמה של הגלגלים, שמונעת מאנשים לקחת את העגלות מחוץ למתחם החנות.

מה לגבי בוסטר לילדה?

"עדיף שלא", הוא מודה בחיוך. "לא שזה לא יעבוד, זה פשוט יהיה מאוד מסובך. כי בילדים יש המון חיוּת, הם מסתובבים בעגלה, קופצים וכל הזמן משנים את המשקל. העגלה מגינה על הסופרמרקט מפני רמאויות, וברגע שהמשקל משתולל — לא בגלל המוצרים ששמת בו, אלא משום שהילד משתולל — קשה להגן על תהליך הקנייה".

כלל ביטוח, פסגות, אקסלנס, חצבים ודנבר כבר מושקעים בקאסט2מייט במיליוני שקלים, וכמותם גם איש העסקים איתן יוחננוף, בעל השליטה ברשת יוחננוף, שקנה 11% מהחברה ב־7 מיליון שקל לפני שנה בדיוק. העגלה החכמה משייטת לה זה כשנה וחצי בסניף יוחננוף ברחובות, ועתידה להחליף את כלל העגלות ברשת עד סוף הרבעון הראשון של 2022. בקרוב יהיה אפשר למצוא אותה גם בניו יורק, מקסיקו ואיחוד האמירויות.

וזו רק ההתחלה: קאסט2מייט, שנסחרת כיום בבורסה האמריקאית המשנית (OTCQB) ובבורסה הקנדית (TSXV) תחת החברה־האם A2Z, רשמה בחודש שעבר "סיעתא דשמיא גדול", כפי שמכנה זאת היועץ האסטרטגי שלה, אריה בראון. באופן מפתיע מדובר באקזיט שרשמה דווקא המתחרה שלה, Caper האמריקאית, שנמכרה ב־350 מיליון דולר ל־Instacart — מה שגרם לדחיפה של הענף כולו, ולמניית קאסט2מייט לזנק בכ־15%. כיום קאסט2מייט נסחרת לפי שווי של כ־190 מיליון דולר ונערכת להנפקה בנאסד"ק.

"המכירה של קייפר הזרימה לנו אינסוף התעניינות מכל מוסדי אמריקאי שאי פעם נולד בתוך 24 שעות", מעיד בראון. "זה גם גרם לכל שחקני שוק ההון להבין שיש פה שוק אדיר שהם רוצים להיכנס אליו, ואנחנו כרגע החברה היחידה הנסחרת בתחום, אז אין להם ברירה. אומרים לנו: 'רבותיי, במחיר הנוכחי אתם נסחרים בחצי מחיר'".

האקזיט של קייפר מסמן נקודת שיא בשוק הקמעונאות בשירות עצמי (Self Checkout), שנמצא בצמיחה מהירה. לפי תחזית של מכון המחקר Juniper, ב־2025 יבוצעו בו עסקאות בשווי 385 מיליארד דולר, לעומת 2 מיליארד בלבד ב־2020. עיקר הפיתוחים בתחום הזה עוסקים בסופרמרקט עצמו — מדפים חכמים, קופות בשירות עצמי וכו' (כולל שני סטארט־אפים ישראליים, טריגו ו־SuperSmart). המתחרות הישירות העיקריות של קאסט2מייט, כלומר מי שפיתחו עגלה חכמה, הן קייפר; Veeve שממוקמת בסיאטל, ופועלת כרגע בשתי חנויות בלבד; Tracxpoint הישראלית, שנמצאת בפיילוט ברשת הסופרמרקטים האיטלקית Conad; וכמובן אמזון, עם ה־Dash Cart שפועלת רק בסניפי Amazon Go, הסופר האוטונומי שלה.

"גם אם יגיעו עוד 20 עגלות חכמות מתחרות — אני אקרע את כולן", מבטיח יוסף. "אנחנו החלום של כל קמעונאי, ועובדה — עוד שנייה אנחנו מקיאים מחוסר היכולת שלנו להגשים את כל הביקושים מכל העולם".

היעד הסופי שלך הוא להביס את אמזון גו?

"קטונתי. אמזון יכולה להשיג כל דבר בעולם, כולל חלליות, ברגע שרק תרצה. אבל היא לא תמכור את הטכנולוגיה שלה לסופרים אחרים, כך שהיא לא באמת מתחרה שלי".

"ובכל זאת אנחנו רוצים להגיד תודה רבה לאמזון", אומר בראון, "כי זו היא זו ששמה את התחום הזה על המפה לפני כמה שנים, ופתאום כולם הבינו שהנה, יש לנו פה תחום. ועדיין, עם כל העוצמה שלה אמזון לא הצליחה".

בראון צודק. כשאמזון גו הושקה בקול תרועה רמה ב־2016, היא הבטיחה פריסה של 3,000 סניפים עד לסוף 2021. אבל כיום הרשת מדשדשת עם 30 סניפים בלבד, ששעושים רעש מהסיבות הלא נכונות: תלונות על הפרת פרטיות, אתגרים טכניים וביקורת על הדרת עניים משום שהתשלום מחייב סמארטפון.  

מה אתם פיצחתם שאמזון פספסה?

"אני אוהב להשוות את זה לסיפור מתקופת המרוץ לחלל בין ארצות הברית לברית המועצות" אומר בראון. "מספרים שארצות הברית פיתחה במיליוני דולרים עט שכותב הפוך בחלל, ונכשלה. בזמן הזה הרוסים פשוט השתמשו בעיפרון, ופתרו את הבעיה הרבה יותר מהר, בלי לשרוף כל כך הרבה כסף. אנחנו במשל הזה קצת יותר דומים לרוסים, כלומר אנחנו לקחנו את הניסיון האינסופי של אנשים שבאים מהפרקטיקה של קמעונאות ופשוט באנו לפתור בעיות בטכנולוגיה מדהימה. זה הכל".

"שמירת הפרטיות הכרחית לי"

בן־צור יוסף (62) נולד בשכונת התקווה, וממש לאחרונה חזר לגור בבית ילדותו כדי לסעוד את אמו. "מעשה של כיבוד אם", הוא אומר. אחיו, סא"ל חיים יוסף, שהיה צעיר ממנו ב־11 חודשים בלבד ("אין לנו תמונות לבד, היינו כמו תאומים"), נהרג ב־2001 בדרכו לתרגיל צבאי בסמוך לרמת חובב, כשרכבו התנגש בגמל. יוסף אינו חובש כיפה, אך מגדיר עצמו "מאוד מסורתי" ואף משמש אב בית הכנסת "קהילת קודש עדן על שם הרב שבזי" שייסד סבו בשכונה.

את לימודי התיכון סיים במגמת אלקטרוניקה, וממנה המשיך לשירות ביחידת הניסויים של חיל האוויר, שבה "התפתחה החשיבה שלי על פתרונות טכנולוגיים". באותה יחידה הוא פגש את אמנון פלג, מי שיהפוך לימים למנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של A2Z, החברה שהקים יוסף ב־1988, ומפתחת טכנולוגיות מתקדמות עבור צה"ל, המשטרה, השב"ס ושאר גופי מדינה. בין היתר היא מייצרת עבורם רובוטים, כמו רובוט חבלה לחפצים חשודים ומטעני נפץ ורובוט אמצעי לחימה באש, המיועד לטיפול בחומרים מסוכנים וטמפרטורות גבוהות. יוסף משמש כיום נשיא ומנכ"ל החברה.

"כשהתחלנו הייתי בן 29, צעיר ונלהב מהבחינה הציונית", הוא מספר. "כילד, כשבאים אליך קצינים בכירים ואומרים לך 'תקשיב, הפרויקט שביצעת עם הטרקטורים שפותחים צירים חסך לנו הכי הרבה חיי אדם', זו גאווה עצומה. אבל לצד ההילה, המינוס בפרויקטים ברמת הסיווג הגבוהה ביותר הוא שהיכולת שלך להתפתח מבחינה עסקית היא מאוד מוגבלת. כלומר, מעבר לעשרה טרקטורים פה וכמה בולדוזרים שם שמכרת לגופים האלה, לא מרשים לך למכור בשום מקום".

אז הוא ניסה תפקידים נוספים במקביל, ושימש בין השאר יו"ר אלעד מלונות מקבוצת יצחק תשובה, ומנכ"ל קומפי, יצרנית מקלדות המחשב לילדים. אבל הלב נשאר ביזמות הטכנולוגיה, ובעשור האחרון התשוקה הזאת התבטאה בשני פיתוחים עיקריים: האחד הוא מערכת נגד התלקחויות בכלי רכב, שמונעת דליפת דלק על ידי הפיכתו מנוזל לג'ל, ונמצאת כעת בשלב פיתוח האבטיפוס; הפיתוח השני הוא העגלה החכמה, שאותה הוא מעדיף לכנות "Smart Agent". ואחרי הפיילוט המוצלח ביוחננוף היא עוברת לייצור המוני בימים אלה.

28% יותר מכירות בסופרים

בכמה נמכרת העגלה החכמה? הניסיון לחלץ מיוסף את מחירה לסופרמרקטים הוא משימה לא פשוטה. "תראי", הוא מחייך, "אם תשאלי את רפי ים, מנכ"ל קאסט2מייט, הוא יגיד: 'העגלה לא עולה לך כסף'. זה העולם של הנבייעלס האלה, ההייטקיסטים, שבא לי לפעמים לשבור להם את הראש. אני לא רגיל לזה. אומרים לי, 'טוב, תירגע, תמשיך לייצר את הטכנולוגיה הכי טובה בעולם ותן לנו למכור'. אז למה אני אומר בלי כסף? כי יש המון שיטות. יש למשל מנוי — נניח עגלה עולה x? אז תשלמו 200 דולר לחודש, ונעשה דיל של חלוקת הכנסות.

"במודל הזה, על כל תכונה שאני אוסיף לך את תשלמי. את רוצה זיהוי של פירות וירקות? תפאדלי. את רוצה חיבור ללוגיסטיקה? בכיף. ולמה הם צודקים, ההייטקיסטים? כי ככה עובד העולם תוכן הזה. מה את עושה כשאת רוצה עוד טיפה זיכרון בג'ימייל? יאללה, שלמי עוד 10 דולר לחודש, נשדרג אותך ל־2 טרה".

אם בכל זאת תתעקשו לקנות עגלה חכמה במחיר מלא, ולא במודל משותף? בסוף יוסף נוקב במספר: 8,000 דולר. אבל הערך שלה עבור הקמעונאים, הוא אומר, גבוה יותר. הנתונים של קאסט2מייט מציגים עלייה של 28% בהכנסות של הלקוחות שלהם בעקבות המעבר. וזה לפני שמדברים על החיסכון בהתייעלות ומעבר לניהול חכם יותר של החנות כולה. "הכיוון שאני לוקח אליו את העגלה החכמה הוא שיהיו לה הרבה מאוד מחושים שייתנו הרבה מאוד אינפורמציה על מה שהולך בסופר. לדוגמה, אנחנו ממש עכשיו מתקינים בה טכנולוגיה שתיתן לקמעונאי נתונים על איפה לקוחות מטיילים בסופרמרקט ואיפה לא. התוכנה יודעת לצבוע את האזורים היותר שוקקים של הסופר בצבע אדום ואת האזורים היותר נידחים בכחול. אז עשינו ניסוי והעברנו למעבר כחול מוצר עוגן, נגיד אורז, וכתוצאה מכך הגדלנו את הרכישות בכל המעבר הזה. לקמעונאים אין את הדאטה הזה, ואני יודע לספק להם אותו. אז במשחק מאוד פשוט ההכנסות של הסופר יגדלו".

היועץ אריה בראון: "המכירה של קייפר, המתחרה שלנו, היתה סיעתא דשמיא גדול. בתוך 24 שעות קיבלנו אינסוף פניות מכל מוסדי אמריקאי שנולד, כי כולם בשוק ההון הבינו פתאום שיש פה שוק אדיר שהם רוצים להיכנס אליו, ואנחנו כרגע החברה היחידה הנסחרת בתחום, אז אין להם ברירה"

העגלה של קייפר. אקזיט של 350 מיליון דולר. צילום: בלומברג

סניף של אמזון גו. הבטיחו 3,000 סניפים עד סוף 2021, בפועל יש רק 30. צילום: אי.פי.אי

מה עוד נמצא בפיתוח?

"העגלה יודעת לתת ללוגיסטיקה של הסניף תיאור מדויק בזמן אמת של המלאים. דמייני שהגעת בשעת עומס לסניף, והמטרנה, נניח, הולכת ונגמרת במדף. הבן אדם שיושב ברכש בקומה 6 במשרדים של יוחננוף מקבל התראה, הוא יודע שנגמרת המטרנה על המדף, בלי לשלוח אנשים, בלי להשקיע משאבים, בלי כלום, רק בזכות העגלות החכמות".

הלקוח הישראלי הראשון של קאסט2מייט כבר מרוצה מאוד. "לקוחות שנגעו בעגלה התמכרו", מעיד איתן יוחננוף. "בזמן הפיילוט היתה לנו כמות קטנה של עגלות, והיו תקלות, אז לא תמיד היו עגלות פנויות, ועדיין הצרכן שכבר עשה קנייה בעגלה החכמה וחזר, היה מוכן לחכות עד שתתפנה. מבחינתנו זה מצביע על אלמנט נוסף: אנחנו יודעים שהצרכן מאוד אוהב את העצמאות שלו וככה יש לו אפשרות לייצר את הקנייה שלו באופן מאוד מתוכנן בלי שיקולים של לחץ זמן.

"קחי למשל בן אדם שהגביל את עצמו בראש להוצאה של 1,000 שקל — במצב של קופה רגילה הוא מניח דברים על המסוע, ויש מישהו מאחוריו בתור, ונניח שהוא עבר את התקציב שלו, עכשיו הוא צריך להתחיל להוריד מהמוצרים, וזה לא בא לו טוב, זה מביך. לעומת זאת, בן אדם שעושה קניה עם העגלה החכמה יכול לתכנן את הקנייה ולהוריד ולהוסיף כמה שבא לו. אנחנו מתעסקים בחוויית קנייה והעגלות משדרגות אותה חד־משמעית".

העגלות שדרגו משמעותית גם את נתוני יוחננוף — ברבעון הראשון של השנה רשמה הרשת זינוק של 153% ברווח הנקי בזכות שערוך ההשקעה ב־A2Z. "השקעתי בפרויקט הזה לא מעט זמן, גם זמן פיתוח וגם ייצור", אומר יוחננוף. "בדברים האלה אתה יודע מראש שאתה הולך דרך, ויש בזה סיכון מסוים, כי יכול להיות שבזמן הזה יגיעו טכנולוגיות שיעקפו אותה. אבל בינתיים אני לא רואה מישהו שהצליח להגיע לאתגר שהצבנו בפנינו".

יוחננוף תהיה אמזון גו הישראלית?

"החלום הכי גדול הוא כמובן חנויות אוטונומיות לחלוטין, אבל הטכנולוגיה הזו כרגע רחוקה משימוש, ואם אני מסתכל על העגלות, הן הפתרון הכי אמין שיש, והן יקרו הרבה יותר מהר מדברים אחרים".

בן־צור יוסף: "תמיד הרגשתי שהקופה רק מייצרת עוגמת נפש. אילולא אימת התור שמאיץ בי לסיים, הקניות שלי היו מתמשכות הרבה יותר זמן. וזה נזק גדול לקמעונאי. גם קופות בשירות עצמי בעייתיות כי הן הופכות אותך לעובדת בסופר, שצריכה לפרוק את כל העגלה כדי לחייב את הקניות. אצלנו הפריקה היחידה היא באוטו"

יוחננוף. "מי שקנה בעגלה החכמה רצה להשתמש בה שוב, גם אם נדרש לחכות לאחת שתתפנה" צילום: עמית שעל

בראון. "אמזון שמה את התחום על המפה, ועדיין, עם כל עוצמתה היא לא הצליחה. אנחנו כן"

כש־30% מהעובדים חרדים

קאסט2מייט מצליחה להתבלט בענף שבו היא פועלת לא רק בזכות המוצר שפיתחה אלא גם בזכות הדנ"א האנושי הלא־טיפוסי לחברת הייטק — כשליש מ־30 עובדיה הם חרדים. וגם יתר העובדים הם קבוצה הטרוגנית למדי — חילונים לצד חובשי כיפה, צפון תל אביבים לצד אשקלונים. ולדברי יוסף, "אם הייתי מוצא איש תוכנה מתאים מג'לג'וליה הייתי עוטף אותו בשתי ידיים".

מקרב העובדים החרדים מתבלט במיוחד אריה בראון, היועץ האסטרטגי, שהעדיף תחילה לא להתראיין לכתבה הזו, מחשש שהריאיון ייתפס בקהילה שלו כיוהרה בזויה.

אנשי עסקים מופתעים לראות חרדי בהייטק?

"לא. הקטע של חרדי־לא חרדי קיים בעיקר בישראל, איפה שהחשיפה שלנו היא די מינימלית. אנחנו פיזית נמצאים בישראל, אבל רוב הלקוחות שלנו אינם כאן. ובאופן עקרוני, זה שאדם שומר תורה ומצוות גם עובד זה לא דבר חריג בישראל, פשוט יותר נסתר מן העין, כי בעולם שלי חשיפה לדבר הזה עושה לי לא טוב".

איך זה עובד ביום־יום של החברה, הסביבה ההטרוגנית הזו?

"בדיוק כמו שאני ואת יכולים לדבר שיחה מאוד נעימה שבה אולי לא נסכים על כל הדברים, אבל נבין אחד את השני. אנשים תמיד מנסים לפלג, אבל ברגע שאתה יושב עם אדם שאתה עובד איתו כל יום חדר ליד חדר, מדבר איתו, מתיידד איתו, מבין שיש לו רגשות, אכזבות ודעות כמוך — שם הכל נגמר. הלבבות מתקרבים. אני אף פעם לא מדבר לא על פוליטיקה או מגזרים, כי אני מאמין שאם אתחיל לדבר על הדברים האלה אני אהיה חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. עצם זה שאנחנו נמצאים כאן יחד, סוגים שונים של אנשים, זה דבר נפלא".