בדיקת סאונד

//

ניצן פינקו

איזה שיעור יכולה דואה ליפה ללמד את ביונסה בפופ פמיניסטי?

בדיקת סאונד

ניצן פינקו

עד לא מזמן, "פמיניזם" היתה מילה שכוכבות פופ פחדו ממנה: אף אחת לא רצתה להצטייר כבעייתית, מרירה או שונאת גברים. ואז, לפני כעשור, הפכה ביונסה את המילה למותג נחשק, וסללה דרך לשורה של אמניות שהחלו לחגוג העצמה נשית. אבל כמה שנים לאחר מכן, כשפרצה מהפכת MeToo, העולם גילה שהעצמה היא דבר חשוב, אבל לא מספיק. אנחנו חייבות סולידריות, אחוות נשים.

סולידריות נשמעת כמו עיקרון טריוויאלי לכל מאבק חברתי, אבל לא עבור נשים בכלל, וכוכבות פופ בפרט. "אנחנו מלמדים ילדות לראות זו את זו כמתחרות", אומרת האקטיביסטית צ'יימאמנדה נגוזי אדיצ'י בנאום שסומפל בשיר "Flawless" של ביונסה. מגיל צעיר נשים מחונכות לראות בנשים אחרות אויבות, אלו שעומדות בדרכן ליעדים הדלים שנגישים להן, בין שאלו משרות או מחזרים.

והפופ הנשי יישר קו עם התפיסה הזאת. שירים שלהטו באמצע העשור הקודם, כמו "אנקונדה" של ניקי מינאז', "באנג באנג" של אריאנה גרנדה, ג'סי ג'יי ומינאז', ו־"All About That Bass" של מייגן טריינור, היללו נשים מסוג אחד ועל הדרך ירדו על אחרות. אפילו ביונסה, בשיר המפורסם עם הנאום של נגוזי, תוקפת את הנשים שנושפות בעורפה וקוראת: "תשתחוו, כלבות". מלכה יש רק אחת, ואין מקום בפסגה לאחרות.

דואה ליפה. מפרקת את התפיסה המיושנת ש"בנים יהיו בנים". צילום: אי.פי

כל השירים הללו, שנחשבים שירי העצמה נשיים, למעשה הקטינו אותן וביצעו את אותו הפשע שלכאורה יצאו נגדו. וזה מה שמבינות כוכבות הפופ של ימינו: שבדרך ל"העצמה נשית" מהסוג הישן, הן בעצם צופפו שורות בשמירה על הסדר הפטריארכלי. הן שיסו נשים זו בזו, בלי אפילו לשים לב לכך שזה מה שהן עושות, ועל הדרך פגעו בעצמן.

וכשהתפוצצה מהפכת MeToo, לא היה אפשר עוד לצופף שורות. משפט האונס המתוקשר של הזמרת קשה נגד המפיק ד"ר לוק הבהיר כמה כוח יש לגברים המושכים בחוטים לעומת הכוכבות שבפרונט. וכשאפילו טיילור סוויפט נגררה לסאגה משפטית ממושכת נגד שדרן שהטריד אותה מינית לעיני מצלמות — הנחיצות ברשת תמיכה נשית רק התגברה.

ההתפכחות הזאת ניכרת בפופ הנשי העדכני. כך למשל, ב־"Boys Will Be Boys", השיר שחותם את אלבומה החדש, מבקרת דואה ליפה נשים שמחנכות את בנותיהן לפי המנטליות המיושנת של "בנים יהיו בנים", שפוטרת גברים מאחריות למעשיהם, ומטילה על הנשים אחריות לנקוט אמצעי זהירות. אנחנו צוחקות על הפחדים שלנו, היא שרה, במקום להכיר בחומרת המצב ולהילחם בו.

המסר הזה מתעצם עוד יותר באלבום החדש של פיונה אפל, שכמו ליפה החלה כילדת פלא באמצע הניינטיז. "הרבה מהאלבום הוא על איך לא לתת לגברים להסית אותנו אחת נגד השנייה או להפריד בינינו כדי לשלוט במסר", סיפרה בראיון. דוגמה לכך היא "Newspaper", שיר אהבה שכתבה לבת זוגו של אקס בוגדני שלה. היא פונה אליה ללא קנאה או שנאה, אלא בחמלה. כואבת את הידיעה שלא יהיו חברות מתוך הבנה שהבעיה היא בגבר השקרן, ולא בנשים שמאמינות לו, ומתוך ידיעה שרק אם יהיו יחד, יוכלו להגן על האשה הבאה מפני פגיעה.

קדמה לכולן כריסטינה אגילרה, שעוד ב־2018 אירחה את דמי לובטו הצעירה ממנה ב־12 שנה ב־"Fall in Line", ויחד הן קראו לנשים לא לציית לחוקים של תעשיית המוזיקה. "תסתמי את הפה, תבליטי את הטוסיק, מי אמר לך שמותר לך לחשוב?", הן שרות ומסמנות את הבעיה במי שדורש זאת מהבנות, ולא בבנות עצמן (נוהג שנפלו בו בעבר גם פמיניסטיות כמו פינק ודסטיני'ז צ'יילד). "הם הולכים לשרוף אותי על המוקד", ממשיכה אגילרה ומרפררת לציד המכשפות — הרדיפה ההמונית של נשים באמצעות מערכות שלטון גבריות. הפתרון, היא מבינה, הוא לא להסית את האש למישהי אחרת, כפי שמצופה ממנה, אלא דווקא לאמץ אותה כחברה וללמדה איך לשרוד. רק כך יוכל מעגל הקסמים להישבר.