בעיטה במוח

//

אוריאל דסקל

למה אנחנו מתאהבים בספורטאים אולימפיים, אבל אין לנו סבלנות לקלישאות של כדורגלנים?

ארטיום דולגופיאט זוכה במדליית הזהב. "פתאום נפלה עליי עייפות כל כך כיפית" צילום: רויטרס

בעיטה במוח

אוריאל דסקל

*

אחד הדברים המרשימים ביותר בספורטאים האולימפיים הישראלים הוא הראיונות שהם מספקים אחרי תחרויות. בין שהפסידו או ניצחו, מיצו את הפוטנציאל או אכזבו — הם כמעט תמיד מצליחים לספק רגעים אותנטיים ורהוטים, ברגע קיצוני מבחינה רגשית וספורטיבית.

הם מביעים אושר, או עצב, ובכל מקרה בדיוק את מה שהם מרגישים. ה"יש לי להקיא עכשיו" של לוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג הוא משפט כל כך אמיתי, שמביע כל כך הרבה בארבע מילים. זה אחד מהציטוטים ההיסטוריים של הספורט הישראלי, לא פחות. המתעמל ארטיום דולגופיאט, מדליסט הזהב הראשון במקצועות הליבה של האולימפיאדה, אמר "פתאום נפלה עליי עייפות כל כך כיפית... בכיתי, אבל בפנים. לא כל כך יצאו לי דמעות". אפשר ממש לא־לדמוע איתו.

ואלה לא רק המדליסטים. גם הג'ודוקא שירה ראשוני ("זה הכל או כלום, מדליה או לא מדליה. סיימתי בלי מדליה, ובלי מדליה זה לא מספיק... יכולתי לנצח, ועכשיו אצטרך לחיות עם זה"), הג'ודוקא ברוך שמאילוב ("נתתי את כל מה שיש לי וזה לא הספיק") והשחיינית אנסטסיה גורבנקו ("היה כיף, אבל אני עייפה וקשה לי") העניקו השראה בדבריהם, ודווקא אחרי הפסדים.

זה מרשים עוד יותר מאחר שהסיטואציה כל כך זרה להם. "גרף העלייה בהתעניינות בך כל כך תלול בזמן האולימפיאדה, שזה כמעט בלתי נתפס", מסביר השחיין האולימפי לשעבר גל נבו, "וברשתות החברתיות הכל מתעצם עוד יותר". בקיצור, הספורטאי האולימפי הישראלי שומר על קור רוח, אותנטיות ולעתים אף הומור, בראיונות שהוא לא מתאמן לקראתם, ורגע אחרי השיא הרגשי־הנפשי־המקצועי שלו, שיא שכדי להגיע אליו עבד לפחות ארבע שנים.

הראיונות הללו, והיחס של אנשי התקשורת לספורטאים האולימפיים, מעוררים גם ביקורת, בעיקר ברשתות החברתיות. התהייה הנפוצה היא "למה מראיינים מפגינים הערכה וכבוד כלפי ספורטאית שהפסידה באולימפיאדה, בעוד הפסד של נבחרת הכדורגל יגרור סוג של חקירת שב"כ?".

התשובה לכך מורכבת מכמה רבדים. הפשוט ביותר הוא כנראה תכיפות: כדורגלן ישראלי מוכר עונה בשבוע אחד על יותר שאלות ממה שספורטאית אולימפית ישראלית נשאלת בארבע שנים. הוא כבר לא יכול להפתיע אותנו, ולרוב גם לא מנסה. למעשה, אספקת תוכן לכתבים היא ממש חלק מתפקידו, ולכן הוא בדרך כלל מלווה בדובר מקצועי שמסייע לו לא לחשוף יותר מדי ולא להיראות פגיע. את הג'ודוקא, לעומת זאת, אנחנו לא מכירים. כל מה שאנחנו יודעים הוא שהיא עבדה וחלמה ארבע שנים קשות. לכן ניצחון שלה יהיה הרואי יותר, הפסד שלה יהיה טרגי יותר, והתוכן שהיא תספק ירגש וירתק יותר.

כדורגלן מהשורה עונה בשבוע אחד על יותר שאלות משג'ודוקא אולימפית נשאלת בארבע שנים. הוא כבר לא יכול להפתיע אותנו, ובדרך כלל לא מנסה. את הג'ודוקא אנחנו לא מכירים, והסערה שלה, בניצחון ובהפסד, תמיד תרגש יותר

אבל לתשובה הזו יש עוד רובד, מורכב יותר: אנחנו לא סובלים קלישאות. שונאים אותן. מתעבים ממש.

עד כמה מתעבים? מחקר שערכו חוקרים מניו קולג' שבלונדון סקר 2,000 אנשי ונשות כוח אדם שמגייסים אנשים למקומות עבודה. התברר שבממוצע הם מעיינים במסמך קורות חיים פחות מ־60 שניות, ולרוב פוסלים אותו בגלל מילה או ביטוי אחד. יותר מ־60% זורקים את קורות החיים לפח כשהם מזהים שם קלישאה. החוקרים אפילו חשפו את הקלישאות הכי מרגיזות. המעצבנת מכולן, מתברר, היא "יודע לעבוד קשה". רוצו למחוק אותה.

שירה ראשוני, אחרי ההפסד בקרב על מדליית הארד. "יכולתי לנצח, ועכשיו אצטרך לחיות עם זה". צילום: אורן אהרוני

אם לחזור לספורטאים האולימפיים הישראלים: האמירות שלהם אינן קלישאות, פשוט כי אנחנו לא מכירים את רובם. כשמציבים להם מיקרופון מול הפנים ברגע של סערת רגשות, כל דבר שיאמרו יישמע אותנטי, אפילו אם שמענו משפטים דומים בעבר. כדורגלנים, לעומת זאת, מתאמנים בשיגור מטחי קלישאות לכיוון עיתונאים, שמצדם מאומנים בהפיכת הקלישאות הללו לכתבות וכותרות. תוצאת המשחק ידועה מראש. רוב הכדורגלנים כל כך מאומנים בזה, שכשהם מגיעים להיות פרשנים, הם לא מצליחים לומר דבר אחד שאינו קלישאה משופשפת. אין להם אפילו תובנה אחת מעניינת. וכן, זה בהחלט משפט על אבי נמני.

וזה חבל. לכדורגלנים רבים יש הרבה מה לומר על המשחק, על קבוצתם, על עצמם ועל העולם. למסמס את התוכן הזה בגלל חשיפת יתר, או בגלל דוברות מגבילה מדי, פוגע בסופו של דבר במוצר.