חתיכת שבוע

חתיכת שבוע

/// כיל צריכה לקבל ניעור רציני מהמדינה /// בשדה דב אנחנו מפספסים אפשרות לתיקון עמוק /// עולם התעופה סוף סוף מכיר במשבר האקלים /// אונליפאנס משתנה באופן הכי בנאלי

כיל

זמן לשלוף את השוט

מנכ"ל כיל (ICL) רביב צולר נוהג לומר שהחברה בתקופתו אימצה קוד התנהלות שונה מול המדינה. אם בעבר, בתקופת ניר גלעד, ראינו התנגשות חזיתית בסוגיות כגון מיסוי משאבי הטבע והארכת הזיכיון על ים המלח, צולר מעדיף את הגישה הפייסנית והפשרנית, ושיח מתמיד עם הרגולטור. אלא שדו"חות החברה בשנים האחרונות מספרים סיפור אחר. נודפת מהם חשבונאות יצירתית, שיוצרת רווחים נמוכים דווקא בתחומים שאמורים להיות ממוסים במס רווחי יתר, וכך קטנה חבות המס של החברה.

אסור שרשות המסים וקברניטי האוצר ישומנו ברטוריקה החברתית והסביבתית של צולר. עליהם לדרוש מכיל את כל ההסברים למספרים המוזרים שהיא מציגה, ולוודא שהמדינה מקבלת את החלק המגיע לה ממשאבי הטבע שכיל מרוויחה מהם. היא יכולה לעשות זאת בין השאר משום שיש לה שוט משמעותי ביד: בעוד תשע שנים יסתיים הזיכיון של כיל לכריית המשאבים מים המלח. בלעדיו יהיה לחברה קשה הרבה יותר לרשום רווחים כאלה. זה מנוף לחץ אדיר, שמגיע אחת לכמה עשרות שנים, והמדינה צריכה לעשות בו שימוש נכון.

/// גולן פרידנפלד

שכונת שדה דב

הזדמנות ענקית הוחמצה

השבוע פורסמו תוצאות מכרזים להקמת יותר מ־1,500 דירות על קרקעות שדה דב בתל אביב. על פניו סיבה לחגיגה, לנוכח הזמן הקצר בין הפינוי לתחילת השיווק, רק שנתיים (הרף עין במונחים של עולם התכנון הישראלי). אבל בפועל, יש כאן החמצה ענקית, שמלמדת משהו עמוק יותר על ניהול הנדל"ן בארץ.

כי לא היה צריך לשווק את השטח באופן מדורג. אם בבת אחת היו יוצאות למכרז כל 16 אלף הדירות המתוכננות בשכונה, ולצדן מוסדות הציבור, שטחי התעסוקה והמסחר — השוק היה נושם לרווחה. פתאום היה היצע. ואם במקום מגרשי ענק (1,500 דירות בארבעה מתחמים בלבד) היו מחלקים את המגרשים לשטחים שמיועדים ל־100 או 200 דירות, גם היתה תחרות. במקום זה, יש לנו שוב יזמים עם כוח אדיר לשלוט במחיר, ושוב מנה קטנה מאוד של דירות שמשמרת את המחירים הגבוהים. לא בכדי הקרקע נמכרה ב־4.435 מיליארד שקל, פי שניים מהערכות השמאי, כשהתוכנית היא שהדירות יימכרו ב־7-6 מיליון שקל לפחות. ככה לא מקלים את מצוקת הדיור.

נכון, הוצאת כל המכרזים בבת אחת היתה גורמת לכך שהמדינה היתה מרוויחה פחות על הקרקע, והעירייה היתה צריכה להיערך לשכונת ענק חדשה שתצוץ לא בהדרגה, והיזמים היו מתמרמרים (ועדיין מרוויחים יופי). אבל הציבור היה מקבל היצע דירות ממשי עם שינוי כיוון במחירים. העובדה שהמדינה לא חתרה לכך מעידה שוב על אינספור הדרכים השקופות, השקטות, שבהן היא בעצם לא ממש פועלת להורדת מחירי הדיור, גם כשנוחתת לה על האף הזדמנות.

/// דרור מרמור

תעופה ואקלים

בעיה או פתרון?

אפילו ענף התעופה, מהמזהמים הגדולים ביותר, כבר לא יכול להכחיש את משבר האקלים. אחרי שאירועים אקלימיים הובילו לעלייה בביטול טיסות ובעיכובים, ואחרי מגפה שחתכה את פעילותו, הענף סוף סוף עושה חושבים, ומתחיל להתאים את עצמו למצבו הנוכחי של כדור הארץ. השבוע דווח על שורת צעדים שחברות בתחום נוקטות: הורדת משקל הכבודה, שינוי נתיבי תעופה כדי להתמודד עם שינויים בדפוסי הרוח, הגבהה של טרמינלים נגד הצפות, חנייה אוטונומית כדי לא לסכן צוותים בסופות ועוד.

אבל השבוע גם קיבלנו תזכורת לכך שתעופה היא לא רק בעיה, אלא יכולה גם להיות פתרון. ב־2024 צפויות הרשויות באירופה לאשר מוניות מעופפות, בשלב ראשון כדי להוביל אנשים מנמלי תעופה למרכזי הערים, ולהפך. במקום נסיעה מזהמת בפקקים עם המון שרפת דלק, יהיה אפשר לטוס כמה דקות בכלי חשמלי (זמן ההגעה מקיימברידג' להיתרו, למשל, יתקצר משעה וחצי לכ־20 דקות). ההערכה היא שכ־60 אלף איש יוכשרו להטיס את הכלים האלה, שימריאו וינחתו אנכית, כמו מסוקים. מה בדיוק יקרה למוניות המעופפות האלה באירועי אקלים מתרבים, בין שרפות, הצפות וסופות? על זה לא ממש מדברים.

/// תמר טוניק

צילום: Lilium

אונליפאנס

הסיפור הכי ישן בביזנס

אתרי טכנולוגיה עסקו השבוע בהרחבה בשינוי של פלטפורמת OnlyFans, כאילו לא ראינו אינספור סיפורים דומים בכל ענף בהיסטוריה. אונליפאנס נולדה ב־2016, גמגמה כמה שנים כבמה לא ייחודית לתוכן ברשת, ואז ב־2020 זכתה להצלחת ענק. בחסות הקורונה, היא היתה לזירה שאפשרה למאות אלפי עובדות ועובדים בתעשיית המין להתפרנס מהעלאת תכנים בוטים, כשיש סגרים ואין לקוחות. במילים אחרות, אונליפאנס חיבקה את הסקס, כי הוא היה רווחי. ואז ההצלחה משכה תשומת לב, ביקורת, דרישות מבחוץ. ענקיות תשלומים כגון ויזה ומאסטרקרד הציבו תנאים נוקשים כדי לעבוד איתה, ארגונים שמרניים תקפו אותה, ומנגד היא התחילה לחפש משקיעים גדולים, שמן הסתם ירצו גם הם במה נקייה יותר. אז אונליפאנס הודיעה למשתמשים בה ש"בהתאם לדרישות השותפים הפיננסיים שלנו" לא יתאפשר יותר תוכן מיני מפורש. אפשר אולי להצטער על אובדנה של סביבת עבודה בטוחה יחסית לעובדי תעשיית המין, אבל אי אפשר להתפלא על זה שאונליפאנס הלכה לסקס כשהוא השתלם לה, ומתנערת ממנו לגמרי כשהיא חושבת שזה משתלם לה. היא אולי התיימרה להציע תוכן לא שמרני על פלטפורמה חדשנית, אבל בסופו של דבר היא לא מתוחכמת יותר מפרק א' במבוא לביזנס, וגם אותו מיישמת בגמלוניות. נראה אותה מצליחה עכשיו על בסיס סרטוני חתולים.

/// הגר רבט

מילת השבוע

//

דור סער־מן

דווקא סוף החופש הגדול הזה מלמד משהו על המהות של חופש אמיתי

החופש הגדול יסתיים השבוע, שנת הלימודים תתחיל, ומיד יתחילו חופשות החגים. לריטואל ההורי המתלונן על זה שהחופש הגדול הוא לא חופש ועל "למה החזרנו אותם מהחופש רק כדי שיצאו שוב לחופש" התווספה השנה גם המצוקה הכללית בעקבות המגפה, הבידודים, הבדיקות והאי־ודאות המתמשכת.

הקלה קלה במועקה אפשר לקבל עם שינוי הטרמינולוגיה. כי "החופש הגדול" צריך בעצם להיקרא "החופשה הגדולה" — חופשה כהפוגה מלימודים, עבודה ושגרה לטובת פנאי, מנוחה ומילוי מצברים. כי חופש הוא משהו אחר. הוא לא כמה ימי בטלה, הוא מצב תודעתי, נפשי, חברתי. הוא החירות לעשות מה שרוצים, ללא הגבלות. נכון, חופשה קצרה יכולה להעניק אותו, אבל לא החופשה הנוכחית, לא במצב העניינים המגביל כיום. לא בכדי בארץ ובארצות הברית רבים מתלוננים על פגיעה בחופש תחת המגפה; כשמדינה יוצאת למלחמה, החופש נפגע. אבל כל מי שמתלונן על פגיעה בחופש שלו כשהוא נדרש לעטות מסכה, או להציג בדיקה שלילית, מפספס משהו מהותי בקונספט הזה של חירות: היא לעולם אינה מוחלטת. תמיד חופש מסוים של אדם נקנה במחיר ויתור על אלמנטים אחרים בחופש שלו, ותמיד ישנו איזון בין חירויות של האדם האחד מול חירויות כל האחרים. ההתעקשות לא לעטות מסכה, לא להתחסן, לא להיבדק, בשם החופש האישי, פוגעת בחירות של הרבה מאוד אנשים אחרים, ליהנות מהצגה, להתפרנס, לשמור על הבריאות, לחיות. לוחמי החופש האישי, בגדול, די הרסו לנו את החופש הגדול.