חתיכת שבוע

חתיכת שבוע

/// הממשלה לא יכולה להסתיר יותר את האמת /// בכירי השירות הציבורי נדרשים להתגייס למילואים /// אמסלם ולא יעזור בית דין /// העולים ה"אחרים" אחראים לתרומה משמעותית לכלכלה

הממשלה

פער שמעורר זעם

בשעת צער יש רגע אחד שבו נדמה שכולנו באמת מאוחדים. האסון בעזה השבוע הוביל לרגע כזה, שבו ההנהגה לבשה שוב את חזות האומה המאוחדת. אבל הלכידות נשחקה מאוד בחודשים האחרונים, והיכולת להישען על ההנהגה כמעט נעלמה. זה לא עניין פוליטי כלל; אפשר להסית אוכלוסיות שונות אלה באלה, אבל אי אפשר לצייר לאורך זמן תמונה שלא קיימת. ההצהרות הרשמיות, אפילו כשהן מצליחות לומר מילים נכונות, הן מצג שווא. מאחוריהן ישנה מציאות. ובמציאות, בשטח, ההנהגה לא מתפקדת, ואת זה אי אפשר להסתיר. אי אפשר להסתיר מתושבי הדרום את העובדה שהביטחון המובטח להם עוד רחוק. אי אפשר להסתיר מתושבי הצפון את העובדה שאף אחד לא יודע להגיד להם מתי יוכלו לחזור הביתה, לשגרת החיים. אי אפשר להסתיר את העובדה שמינויים חשובים מאוד בשעת מלחמה נעשים בחופזה וברשלנות (התזכורת האחרונה הגיעה בדמות התפטרותו השבוע של הפרויקטור האזרחי טל בסכס). אי אפשר להסתיר מהציבור את מה שמתחולל בקבינט המדיני־ביטחוני, את ההתנהלות התקציבית, ההשתלחויות חסרות הרסן ברמטכ"ל, ההדלפות, הסכסוכים, המתיחות בין משרדי הממשלה שפוגעת בטיפול בעורף, הפופקורן. על רקע כל זה, אי אפשר לדבר על אחדות. כל דיבור כזה הוא אפילו צורם מאוד. אי אפשר לחיות עם "נפילת הלוחמים היא ציווי להשגת מטרות המלחמה", כדברי שר הביטחון, כשראש הממשלה מתאים את המטרות לקהל שאליו הוא פונה, ומסרב לקיים דיון על היום שאחרי. הזעם של משפחות החטופים והאובדן הנורא של החיילים כואבים יותר בכל פעם שמישהו בממשלה פותח את הפה, ומזכיר את הפער בין המילים החגיגיות למציאות.

/// גלית חמי

צילום: דנה קופל

המגזר הציבורי

מילואים בממשלה

כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה אירח השבוע אישי מפתח במגזר הציבורי בשנים קודמות, ובהם הנגידה לשעבר פרופ' קרנית פלוג, הכלכלנית הראשית לשעבר ד"ר שירה גרינברג, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר עו"ד אמי פלמור ומי שהיה סגן הממונה על התקציבים באוצר, צחי דוד. כמו מומחים רבים אחרים בשבועות האחרונים, גם הבכירים הללו אמרו דברים נוקבים על התנהלות הממשלה, שסירבה לקצץ בחלק הארי של הכספים הקואליציוניים, במשרדים המיותרים ובתקציבים מדכאי צמיחה, וחלק מהדוברים אף התייחסו למצבו הכללי של שירות המדינה. "החדר הזה מלא באנשים שהיו יכולים עדיין להיות במגזר הציבורי", אמרה פלמור (בתמונה). "אם עכשיו היינו שואלים אותם — וקצת בדקתי בארוחת צהריים מי מוכן לחזור — זו שאלה גדולה. כולנו אגב עסוקים בלתמוך באנשים שעוד נמצאים שם, כדי שלא יישברו".

ב־7 באוקטובר ראינו אלופים במיל' שלקחו נשק, ירדו לשטח והצילו אנשים, ומאז יש אינספור אנשים, גם בכירים מאוד, שמגויסים לפעילות צבאית או אזרחית כדי לשמור על המדינה והציבור. לרבים מהם אין כל תפקיד רשמי, הם פשוט עוזרים במה שהם יכולים. גם משרתי ציבור לשעבר, מתברר, פועלים מבחוץ. אבל להשמיע ביקורת ולעודד פקידים כדי שלא יישברו זה לא מספיק. מדובר באנשים עם ניסיון מצטבר של מאות שנים בשירות הציבורי, שליוו את ממשלות ישראל והמשק בלא מעט רגעי משבר, ושיש להם תובנות משמעותיות על האופן שבו נכון להתנהל כעת. כמו אלופים במיל', גם משרתי הציבור בדימוס צריכים לקחת נשק (מטפורי) ולצאת להציל אותנו. אולי עליהם לעמוד בפומבי, פיזית, בכל מקום שאליו מגיעים ראש הממשלה ושר האוצר ולהגיד להם: "אל תובילו את ישראל לתהום, הקשיבו לנו, היעזרו בנו". אם יהיה לנו קצת מזל, מישהו ימצא דרך לשלב אותם בחזרה במערכת. גם מילואימניקים כאלה צריך.

/// שקד גרין

צילום: אוראל כהן

רשות החברות

לרסן אמסלם משתולל

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים השהה השבוע את המעבר של העובדים ברשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד לשיתוף פעולה אזורי, עד שהעניין יוסדר בין ההסתדרות למדינה, אבל המהלך כנראה ייצא לפועל. המעבר הזה נולד כחלק מהכיבודים שהורעפו על דודי אמסלם — לצד שר במשרד המשפטים, האחראי לוועדה לאנרגיה אטומית, השר לשיתוף פעולה אזורי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, הוא קיבל גם את רשות החברות הממשלתיות. רק השד ובנימין נתניהו יודעים למה האיש נטול הכישורים הזה ראוי לכל כך הרבה תפקידים. רשות החברות חולשת על כ־70 חברות שהן עמוד השדרה של המשק, ומקומה הטבעי הוא במשרד האוצר. מה לה ולשיתוף פעולה אזורי? כלום. ומה לה ולאמסלם? כלום, חוץ מהעובדה שמדובר בחנות צעצועים לליכודניקים, פלטפורמה לחלוקת ג'ובים, כולל דירקטורים ויו"רים. אמסלם כבר אותת לכיוון הזה כשהצטרף לשר שלמה קרעי בהדחת יו"ר רשות הדואר מישאל וקנין, אחרי שזה סירב לשתף פעולה בחלוקת השלל הזו; גם את הפיטורים האלה בית המשפט הקפיא, אגב. אמסלם הוא התשובה של הליכוד לבזיזת הכספים הקואליציוניים בידי החרדים והציונות הדתית; הם לוקחים כסף לישיבות ולהתנחלויות, הוא יסדר ג'ובים לבייס. כל אחד והתיק שלו בקואליציה החמדנית והמרושעת שמנהלת את חיינו ומותנו.

/// משה גורלי

העולים ה"אחרים"

מי מחזיק את המשק

יש מעט סעיפים בחוק הישראלי שמושמצים כמו סעיף הנכד בחוק השבות, המאפשר את עלייתם של מי שעל פי ההלכה אינם נחשבים יהודים. עד עכשיו ידענו שהעולים האלה, המכונים בשפה הסטטיסטית "אחרים", שותפים לנו בשירות הצבאי, בניגוד לחרדים שכל כך מתנגדים לעלייתם, והציבור החילוני מקבל אותם לגמרי כמה שהוגדר במחקרים "גיור סוציולוגי". אבל השבוע התבררה גם תרומתם לכלכלה: מחקר של פרופ' אלכס וינרב ממרכז טאוב מצא שה"אחרים" הם הציבור היצרני ביותר בישראל, מתוך כל קבוצות האוכלוסייה, מבחינת שיעור התעסוקה ושעות העבודה (ואפשר לשער שגם במאפיינים נוספים, פריון תוצר למשל). וינרב כותב שזה בדיוק סוג האוכלוסייה שמדינות במערב מעודדות הגירה שלה אליהן. חשוב לזכור שבמדינה שמממנת כל כך הרבה אברכים, צריך חיזוק בדמות ציבור שאנשיו רוצים להיות עובדי הייטק ורופאים — ושמי שקושר את גורלו בגורלנו דרוש לכלכלה ולחברה שלנו.

/// שחר אילן

מילת השבוע

//

דור סער־מן

המילה שטוענת את הקריאה להחזרת החטופים במשמעויות נוספות

הקריאה "עכשיו! עכשיו!" מהדהדת בכל מקום — בעצרות למען השבת החטופים, בכלי התקשורת, ברשתות החברתיות, אפילו במסדרונות הכנסת. היה אפשר לדרוש את החזרתם מיד, כעת, דחוף, אבל הבחירה ב"עכשיו" מעניקה לקריאה כוח נוסף. כי היא מתעקשת על ההווה. מזכירה שהוא כאן. הווה מתמשך. עכשיו זה הרגע הנוכחי, והוא חולף מהר. עכשיו הוא השתוקקות לחיות את החיים, לתפוס את מה שאי אפשר לתפוס. הוא הקיום החמקמק ביותר. כדי להבין עד כמה העכשיו קשור להוויה הקיומית אפשר לחזור אפילו להלל הזקן ול"אם אין אני לי — מי לי, ואם לא עכשיו — אימתי". העכשיו הוא אולי חמקמק, אבל הוא במובן מסוים גם הזמן היחידי שיש, ולפיכך הזמן שיש לפעול בו.

ויש עוד היבט לקריאה ל"עכשיו". מאז 7 באוקטובר תחושות הזמן והמרחב התעוותו. מול קריאות השוליים שמדברות על עם הנצח שחוזר לרצועת עזה, צריך להנכיח את ההווה של כולנו בגבולות מדינת ישראל, את הסבל והכאב והאחריות של המדינה. צריך להזכיר איפה אנחנו נמצאים, ובעיקר איפה החטופים נמצאים — וכמה זמן עבר, זמן שבו העכשיו נמחק, זמן גיהינום. "עכשיו" היא הקריאה היחידה האפשרית עכשיו, ועכשיו הוא הזמן היחידי שבו אפשר לעשות משהו.