עם הקוקו והאגרופן

//

יאיר רוה

את הכי חזקה כשנוח לך

חצאיות מיני, טייטס ועקבים - OUT. טרנינג, נעליים שטוחות ואפילו, השם ישמור, גומייה לשיער - IN. גיבורות העל סוף סוף מקבלות תלבושות פרקטיות שמתאימות לקרב, ולא רק לפנטזיות של גברים חרמנים

עם הקוקו והאגרופן

יאיר רוה

מימין: ג'והנסון ופיו ב"האלמנה השחורה" (2021). משמאל: ג'והנסון ב"הנוקמים: עידן אולטרון" (2015). הבגדים פחות צמודים, העקבים עפו והחזה מוסתר באפוד. צילומים: אי.אף.פי, אי.פי

ג

יבורות העל בסרטים ההוליוודיים נבדלות זו מזו בכוחן: חלק מהן מעופפות, אחרות מכשפות, משנות צורה או יורות לייזר מהעיניים. אבל בדבר אחד כולן דומות — הן מעדיפות לכסח את הרעים כשהן חמושות בבגדים צמודים, עקבים ופן מושלם. ד"ר כריסטינה דוקו, מרצה לספרות ולתרבות אמריקאית באוניברסיטת אתונה, טענה בכתבה ל"ווקס" מ־2018 כי רוב הדימויים הגופניים של גיבורות בחוברות קומיקס אמורים לגרום להן להיראות כמו כוכבות פורנו.

אותה כתבה התמקדה בסוגיה: מדוע כל גיבורות העל של מארוול לוחמות כששיערן הארוך פזור? "זה לא פרקטי ולא הגיוני", נכתב, "וזה בהחלט סקסיסטי". מישהו בהוליווד כנראה קרא את הכתבה כי בתחילת 2020 יצא למסכים "ציפורי פרא", סרט הספין־אוף של הארלי קווין, ושם לראשונה בתולדות סרטי הקומיקס, הארלי קווין עוצרת סצנת מכות כדי לתת גומייה לשיער לאחת מאחיותיה לקרב, כשהשיער שלה נכנס לה לעיניים.  

הבמאית קת'י יאן סיפרה ל"אינסיידר" כי הרעיון לסצנה הזאת עלה בשיחה שלה עם תסריטאית הסרט כריסטינה הודסון. "היא אמרה שזה משוגע שכל הנשים בסרטי אקשן נלחמות עם שיער מושלם ונפוח. אמרתי לה שהיא צודקת. אני אוספת את השיער שלי לכל משימה, אפילו כדי לשטוף פנים, אז בטח שאעשה זאת כשאני נלחמת עם אנשים רעים".

הרגע הקטן הזה בסרט עשה המון רעש ברשתות החברתיות כי הוא גרם לנשים רבות לחוש שרואים אותן. ומישהו אכן רואה אותן. מאז 2017 יותר ויותר סרטי אקשן מועברים לידי במאיות ותסריטאיות, ולכוכבות יש עוד ועוד כוח להשפיע על עיצובם, כולל הבגדים שילבשו בהם. ואם בעבר את בגדיהן של הדמויות הנשיות בקומיקס עיצבו גברים עבור גברים ונערים מריירים, הרי שבפעם הראשונה אפשר סוף סוף לראות גיבורות בבגדים שהגיוני ללבוש בקרב, שעוצבו בדגש על נוחות ופרקטיות, במקום להיות רק סקסיים.

לבושה כמו האן סולו

המהפך הבולט ביותר עבר על האלמנה השחורה. היא הפציעה לראשונה ב־2010 ב"איירון מן 2" כשהיא נלחמת בטוני סטארק, ונדרשו לה 11 שנה כדי לקבל סרט סולו משל עצמה, שיצא למסכים לפני שבועיים. הרבה גם עבר מאז על סקרלט ג'והנסון, שמגלמת אותה. "אני כבר אמא ואהיה בת 35 בקרוב", היא אמרה לעיתונאים שביקרו אותה על סט צילומי הסרט ב־2019, "וכאשה, אני כבר לא במקום שבו הייתי לפני עשר שנים. אף ש'איירון מן 2' היה מאוד כיף, הדמות שלי שם עברה סקסואליזציה מוגזמת, ממש מחפצנים אותה שם, וטוני סטארק אפילו קורא לה 'חתיכת בשר'. בעבר אולי ראיתי בהערות כאלה מחמאות, אבל אני שמחה לראות שנערות צעירות כיום מקבלות מסרים חיוביים יותר לגבי הערך העצמי שלהן".

זו הסיבה שהאלמנה השחורה גרסת 2021 לבושה אחרת לגמרי. כאילו במענה לביקורת על חליפות העור הסופר־צמודות שבהן הולבשה בעבר, נטאשה רומאנוף יוצאת לריצה בטרנינג רפוי ומעיל נפוח. מעצבת התלבושות של הסרט ג'ני תמים סיפרה ל־"EW" כי "אף בגד לא נבחר כדי שהיא תשדר סקסיות. סקרלט לא צריכה למכור את זה, ולכן היא תמיד העדיפה בגדים פשוטים שעשויים היטב, שהיא תוכל לנוע בהם היטב — לא לייצג נערה עם מודעות אופנתית, אלא מישהי שחשה נהדר בתוך עורה".

אנתוני ברזניקן, כתב הבידור של "ואניטי פייר", נזכר באחרונה ששמע את ג'והנסון מדברת ב־2012, בפאנל שעסק בעתיד של סרטי "הנוקמים", על הסיכוי שלנטאשה יהיה אי פעם סרט עצמאי משל עצמה. היא לא ראתה סיכוי שזה יקרה. "כדי שיהיה לאלמנה השחורה סרט משל עצמה אני אצטרך להילחם בעירום עם רק כיסוי לפטמות, אחרת לא יממנו סרט כזה. בסרטי אקשן נשים נלחמות עם חזיות. זה אולי מדליק בצילום סטילס, אבל זה מגוחך. כל סרטי גיבורות העל מגוחכים, כי הן נלחמות בעקבים ועם החזה שלהן בדום מתוח".

שבע שנים אחר כך, ונעלי העקב אכן עפו מהסט של "האלמנה השחורה". לדברי תמים, ג'והנסון סירבה לנעול נעלי עקב בסרט, ואמרה לה כי "זה ממש לא נוח ומטופש. למה כדמות נשית אני צריכה לנעול נעלי עקב? זה מגוחך. זה תפקיד אקשן, ולכן עדיף שאנעל נעליים שטוחות".

ילנה (פלורנס פיו), "אחותה" של נטאשה בסרט, קיבלה מראה אף פחות נשי ממנה, שכלל, בין היתר, בגדים אפרוריים שנראים כמו שק נטול צורה, שעליהם מונח אפוד צבאי עם כיסים שמסתיר את מתאר גופה. יותר מכל היא מזכירה את האן סולו מ"מלחמת הכוכבים". לדברי תמים, "זה רק הגיוני שמי שיצאה משנים של שטיפת מוח במחנה צבאי לא תדע כלום על אופנה, כך שהבגדים שתרכוש לעצמה יהיו פשוט פרקטיים".

מימין: "קפטן מארוול" (2018) ומיס מארוול בחוברת הקומיקס הראשונה (1968). הגלגול החדש של הדמות גרם לטרולים למחות על "כניעה לטרור הפמיניסטי". צילומים: Marvel Studios

הטרולים הפסידו

הביגוד של גיבורות העל, ובפרט היעלמותם של בגדים צמודים ומחשופים עמוקים, הוא אחת החזיתות שבהן מתנהל כעת קרב בין מעריצי קומיקס שמרנים ובין הדור החדש, ששמח לראות שהדמויות עוברות התאמה למציאות הפוליטית והמגדרית החדשה. ג'והנסון אף אמרה מפורשות שהיא רוצה שהסרט החדש יגיב לשינויים שחלו בעולם בעקבות תנועת MeToo. אלא שהשמרנים רואים בכך צביעות, שכן מבחינתם בגדי העור והחמוקיים המודגשים הם מה שהפכו את האלמנה השחורה לכוכבת מלכתחילה.

מהסיבה הזאת "קפטן מארוול" עמד בלב מתקפה של טרולים ברשת כשיצא ב־2018. במקור קפטן מארוול, כשעוד קראו לה מיס מארוול, הופיעה בקומיקס בביגוד חושפני מאוד, אבל בסרט המראה שלה היה נקי ונטול מיניות בוטה. ולכן הטרולים תקפו את מארוול על ש"נכנעה לטרור פמיניסטי" וניסו להכשיל את ציון הסרט באתר הביקורות הפופולרי "רוטן טומייטוז", עוד בטרם יצא לאקרנים. אבל הסרט הכניס לבסוף יותר ממיליארד דולר בעולם והוכיח שהמיעוט הרעשני הזה כבר לא רלבנטי.

קווין פייגי, המפיק שברא את היקום הקולנועי של מארוול, סיפר כבר לפני כמה שנים שהוא רוצה להכניס דמויות פמיניסטיות יותר לסרטי מארוול, אבל נתקל בהתנגדות מצד יצחק פרלמוטר, בעלי המותג ואחד מבעלי המניות הראשיים של דיסני. אם פייגי היה נכשל, פרלמוטר היה דורש את ראשו על מגש. אבל פייגי זיהה את שינויי התקופה וקלע בול: אם הקומיקס היה מזוהה בעבר עם קהל גברי, שרצה את גיבורותיו מעורטלות למחצה, הרי שבשנים האחרונות הסרטים האלה פונים בפעם הראשונה גם לנשים, ולנערות צעירות, שלא הופכות את גיבורות העל האלה למושא תשוקה אלא למושא השראה.

די מרטינו ב"לוקי". ההיריון של השחקנית גרם למעצבת התלבושות לחשוב על פרקטיות במקום על סקסיות. צילום: AP

ההיריון ששחרר מ"נשיות"

עיצוב הלבוש הפרוגרסיבי ביותר כרגע שייך כנראה לסילבי, גיבורת סדרת הטלוויזיה "לוקי" של מארוול (דיסני פלוס), שדמותה עוצבה באופן אנדרוגיני במתכוון. המראה של סילבי יוצא דופן דווקא בכך שהוא כלל לא יוצא דופן עבור נשים רגילות: נעליים שטוחות, מכנסיים וחולצה לא צמודים, לפעמים אפילו מכנסי "אלאדין" רפויים. "אני מאמינה יותר כשמישהו יוצא לקרב נועל מגפיים מהוהים מאשר נעלי עקב", אמרה ל־EW מעצבת התלבושות של הסדרה, כריסטין וואדה וצחקה. "פשוט לוקח זמן להשתחרר מכבלי הנורמות, מהדברים שהתרגלנו לראות תמיד".

אחד הדברים ששינו את התפיסה של וואדה היה המפגש הראשון עם השחקנית שמגלמת את סילבי, סופיה די מרטינו, שהגיעה לפגישה כשהיא מיניקה את תינוקה. הצורך של די מרטינו בתלבושת שתאפשר לה להיניק גרם לוואדה לעצב את התלבושת של סילבי ביתר מחשבה על פרקטיות מאשר על סקסיות. הפתרונות שוואדה הכניסה לתלבושת "אפשרו לסילבי להתמקד בפיתוח התפקיד שלה במקום לבזבז זמן על על המחשבה 'איך אני אצליח לעשות את העבודה שלי כאמא'". כך שבאופן אירוני דווקא אלמנט נשי מובהק (היריון) שחרר את סילבי מכבלי הלבוש הנשי.