חניית ביניים

//

סופי שולמן

//

צילום: תומי הרפז

"אנחנו מסתכלים
לווייז בעיניים"

כשרועי אלבז, מ"פ צעיר בגבעתי, גויס כעובד הראשון של פנגו, הוא ידע רק להסתער. וזה בדיוק מה שהוא עשה: הוא התרוצץ עם פלאיירים, נדנד לראשי עיריות ובנה חברת תפעול חניות, שהפכה לחברת מיקרו־תשלומים, שהפכה לחברת תחבורה חכמה. בשבוע שעבר היא הגיעה לשווי של חצי מיליארד שקל. מבחינת המנכ"ל אלבז, זו רק תחנה בדרך שתהפוך אותה לחברה בינלאומית ששווה מיליארדים

חניית ביניים

סופי שולמן

צילום: תומי הרפז

אלבז במשרדי פנגו, השבוע. “כשתש"י והראל התקשרו, אמרנו ‘אין על מה לדבר', אבל ברור שתמיד יש על מה לדבר"

אלבז במשרדי פנגו, השבוע. “כשתש"י והראל התקשרו, אמרנו ‘אין על מה לדבר', אבל ברור שתמיד יש על מה לדבר"

ה

הצעה לנהל את פנגו הגיעה אל רועי אלבז בעיצומה של פעילות מבצעית במלחמת לבנון השנייה. כמפקד פלוגת מילואים בכוח של גבעתי שהחליף את הסדירניקים בג'נין, הוא העביר לילה ארוך ומורט עצבים בג'יפ, כשהוא מפקד על כוח חילוץ שהמתין לחיילי דובדבן שפעלו בשטח. לצדו בג'יפ ישב סמל המחלקה שלו, שלומי אברשטרק, מנכ"ל מילגם, שהעביר את הזמן בסיפורים על החברה שניהל ועל פרויקט חדש ומעניין שהם התחילו לבנות, בתחום הכי אפור שאפשר לדמיין: חניה. "זה אמנם לא היה בינת ג'בל או מרון א־ראס", מספר אלבז, "אבל אנחנו יושבים בתוך הכלים, חושך, לחץ, אני מכיר את שלומי רק שבועיים — ופתאום הוא אומר לי, 'זה יכול להתאים לך'".

כעבור כמה חודשים, ב־2007, הפך אלבז, אז רק בן 28, למנכ"ל ולעובד הראשון של פנגו — חברה ש־44% ממנה נמכרו בשבוע שעבר לקרן תש"י וחברת הביטוח הראל לפי שווי מפתיע בגובהו של 550 מיליון שקל. "אפילו השם פנגו לא היה אז, רק 4500*, כי זה המספר שאליו היית מתקשר לומר איפה חנית. החזון היה צנוע: אמרנו, 'אם יהיו לנו מיליון לקוחות רשומים בישראל שיחייגו בכל פעם שהם חונים, הצלחנו'. סטיב ג'ובס עשה לכולנו את החיים קלים יותר והיום יש לנו 2.3 מיליון לקוחות".

איך התגלגלה העסקה מול תש"י והראל?

"קיבלנו טלפון — לא אני, כמובן, אלא נציג הבעלים גיל ויל, שיושב בדירקטוריון. אמרנו 'אין על מה לדבר', אבל ברור שתמיד יש על מה לדבר. היתה עסקה יחסית פשוטה, ובתוך כמה חודשים הכל נחתם".

דמיינת אז, בג'יפ, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, את הסכום הזה — חצי מיליארד שקל?

"בכלל לא ידעתי איך לומר מספר כזה. גם לא דמיינתי שאעבוד בחברה יותר מארבע שנים. לא יודע מה חשבתי, משום מה כשהשתחררתי מהצבא האמנתי ביכולות שלי להוביל דברים משמעותיים בשוק העסקי. חוצפה של ילד. אבל בשום חלום רטוב לא האמנתי שאוביל ואנהל את אחד הברנדים הכי מוצלחים והמוכרים בישראל. אני לא יודע אם מחר יהיה פחות טוב או יותר טוב, אבל זו אבן דרך במסע של 13 שנה וסטמפה שתמיד תהיה שם מעכשיו".

התעשרת?

"יש לי אופציות, אבל לא בסדרי גודל של הייטק".

ואם דווקא עכשיו, רגע לפני הקפיצה הבאה, השותפים החדשים יבקשו להחליף מנכ"ל?

"אני מרגיש שפנגו זה לגמרי שלי, אבל אני לא נאחז בקרנות המזבח.

"במשך השנים בפנגו, אחת לתקופה גיליתי שאני מנהל חברה אחרת לגמרי, עם טרנספורמציה משלב הרעיון, לבנייה ולסקייל. יש כאלה שהיו עושים את פנגו יותר טוב ויש כאלה שפחות; במבחן התוצאה, אני עוד פה. כנראה שהשנים שעשיתי בפנגו הן יותר מהשנים שעוד אעשה בפנגו".

גלגלי הכסף של פנגו

70

עובדים

2.3

מיליון לקוחות

80

מיליון טרנזקציות בשנה

400

אלף מנויים לשירות כבישי האגרה

שיתופי פעולה

300

חניונים

200

תחנות דלק

150

תחנות שטיפה

70

רשויות מקומיות

"בתשלומי חניה אין הכנסה גדולה. היא מגיעה מחדשנות טכנולוגית"

תש”י והראל לא נכנסות לפנגו בשביל ההכנסות מתשלומי חניה. זה, כפי שמודה אלבז, מהווה חלק קטן בהכנסותיה. “רק מהחניה לא מרוויחים”, הוא אומר. “התחלנו להרוויח לפני כמה שנים, אחרי שהוספנו שירותים נלווים. ‘פנגו סימפל’, שכולל את הפיצ’רים היותר טכנולוגיים, עזר לעבור לרווחיות. פתאום מהחדשנות הטכנולוגית אתה גם מייצר הכנסה”.

במילים אחרות, החניה היא רק דרכה של פנגו לקבל גישה למספר לוחית הרישוי וכרטיס האשראי שלנו, ומשם, אומרים בחברה, הכוונה היא להפוך לגדולים לפחות כמו מוביט, שנמכרה לאינטל במאי האחרון תמורת מיליארד דולר. למעשה, מוביט ופנגו הולכות ומתכנסות לאותו מקום: האבּ של תחבורה וסליקת התשלומים הנלווים לה. “התרחבנו לתשלום עבור חניונים, לאחר מכן התחברנו לחברות הביטוח, למוביט בתכנון מסלול, ואחרי זה גם את המסלולים שכוללים שירותי דרך ופיצ’רים כמו ‘זזתי’ ו’איפה האוטו’”, מסמן אלבז את מסלול ההתפתחות של פנגו מאפליקציית חניה לאפליקציית מיקרו־פיימנטס בתחבורה.

פנגו תגיע לשווי גדול פי ארבעה‮־‬חמישה כבר בתוך עשור. נכון, כדי שזה יקרה צריך שהרבה כוכבים יסתדרו, אבל אנחנו מכוונים לשווי של מיליארדים. תש"י והראל לא השקיעו 240 מיליון שקל כדי למכור באותו שווי"

היום יש לפנגו שני מקורות הכנסה מרכזיים: האחד הוא דמי מנוי על שירותים נלווים — למשל, איסוף של הרכב לטיפול או לטסט, או אספקת שירותי חירום כמו טעינת מצבר או החלפת פנצ’ר (שמתחרה בנספחים של חברות הביטוח). המקור האחר הוא שיתוף הכנסות עם חברות אחרות מעולמות התחבורה: פנגו מאפשרת תשלום בשורת חניונים, חנויות נוחות, כבישי אגרה ושטיפות רכב — ובאחרונה גם תשלום בתדלוק בתחנות של סונול, שמכניס אותה לתחרות ישירה מול האפליקציה של פז.

עוד רגל שאמורה לייצר לפנגו הכנסות, הפעם מצפייה בפרסום ומשיכת משתמשים חדשים, מתהווה עם תחילת הפעלת שירות תשלום בתחבורה ציבורית: פנגו זכתה במכרז של משרד התחבורה, שאליו ניגשה עם מוביט וביט, ותשמש אמצעי תשלום בכל סוגי התחבורה — אוטובוסים, מוניות שירות ורכבות.

אבל הבוננזה הגדולה אמורה להיות סוכנות הביטוח הדיגיטלית שפנגו הקימה עם חברת הביטוח מנורה — שירות שכולל מנוע השוואת מחירים שמאפשר לרכוש פוליסה משש חברות ביטוח. בשותפות הזו פנגו מספקת גישה למיליוני נהגים, על מספרי האשראי והרישוי שלהם, ומנורה משמשת סוכן ביטוח. כך צללה פנגו היישר לביצה הרותחת של ביטוחים דיגיטליים, שבה פועלות גם ליברה ו־weSure.

המתחרה המשמעותית היחידה של פנגו היא סלופארק: גם היא נולדה כחברה לתשלומי חניות, וגם היא התרחבה לשירותי דרך ולתשלומי תחבורה ציבורית — במקרה שלה, טעינת רב־קו. אבל היצע השירותים של פנגו מגוון בהרבה, ובהתאמה גם בסיס הלקוחות שלה. לסלופארק, לפי אתר החברה, יש כמה מאות אלפי משתמשים; לפנגו, כאמור, יש 2.3 מיליון משתמשים. “אני מותג של תחבורה חכמה, לא של חניה”, עונה אלבז כשאני שואלת למה אין לפנגו עוד מתחרים. “אני מתחרה בילו בתדלוק, בחברות הביטוח, בכרטיסי אשראי, בתחבורה הציבורית”.

"אני לא יודע לכתוב קוד, אבל אני יודע לאתגר מתכנתים"

הרבה דקות חניה עברו במערכת של פנגו מאז השיחה האקראית ההיא בג'נין. אלבז, היום בן 40, הפך מחי"רניק מורעל למנכ"ל מורעל לא פחות, אבל כזה שעדיין עושה מדי שנה לפחות חודש מילואים בגבעתי, היום כבר כסמג"ד. "כבר שנים שמציעים לי להפוך למג"ד ואני אומר לא, כי אי אפשר לשלב את זה עם תפקיד מנכ"ל. אני מקווה שלא אצטער על כך בעוד כמה שנים". גם אברשטרק, אגב, עדיין עושה מילואים, במקביל לניהול קבוצת מילגם שעדיין מחזיקה בשליטה בפנגו, ומשמש גם דירקטור בפנגו. "במגזר העסקי הוא מעליי, אבל מהש"ג בבסיס אני המפקד", מחייך אלבז. "ככה זה בהוויה הישראלית".

אלבז עצמו הוא מעין הוויה ישראלית מזוקקת עם ניחוח של פעם, ארוזה בתוך מושבניק שזוף בטי־שירט. ממשרדי פנגו בפתח תקווה הוא נוסע כל יום לביתו שבכפר ורבורג, שם הוא מתגורר עם אשתו מיכל וארבעת ילדיהם בנחלה שבה הוא מגדל זיתים ומפיק שמן. גם פרדס של 40 עצי פרי יש לו שם. כל משפחתו המורחבת מתגוררת גם היא במושב הצמוד לקריית מלאכי, שבה גדל.

פנגו, שאותה מנהל אלבז מרגע הולדתה, היא למעשה התפקיד הראשון שלו כאזרח. עד אז הוא רץ שמונה שנים על הג'בלאות עם גבעתי, והשתחרר רגע לפני ההתנתקות ב־2005. הוא שירת בלבנון, בבופור, כשהדמויות ששימשו השראה לספרו של רון לשם "אם יש גן עדן" הן חלק בלתי נפרד מחייו: "הדמות של לירז זה המפק"צ המקביל אליי, וגם את צחי איטח, החלל האחרון של צה"ל בלבנון, הכרתי טוב". עם הנסיגה מלבנון עבר לעזה, שם פיקד לראשונה על פלוגה. "שמונה חודשים אחרי המעבר לרצועה איבדתי שני חיילים ברפיח. כשכבר הייתי אמור להשתחרר, מ”פ וסגנו בגדוד צבר נהרגו באסון הנגמ"שים, אז קראו לי לדגל ונשארתי עוד שנה". במהלך שירותו השלים תואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטה העברית ("למה דווקא היסטוריה? אולי כי זה קל", הוא מודה בכנות), ואחרי השחרור השלים תואר שני במנהל עסקים וחלם בדיוק על זה: לנהל עסק.

בניגוד לרוב חברות ההייטק, אנחנו גם יודעים לעשות תפעול. אנחנו רוצים שהלקוח ייסע עם הרכב שלו לתחנת הרכבת, ישלם בפנגו על החניון ועל כרטיס לרכבת, ימשיך לקורקינט וישלם בפנגו, וגם יתדלק איתנו
בדרך הביתה"

פנגו, בתחילה, לא נראתה כמו הייטק. בשנים הראשונות אלבז עשה בדיוק את מה שהתרגל לעשות בצבא: לרוץ — הפעם בין העיריות, שאותן ניסה לשכנע לזנוח את כרטיסי החניה מנייר ואת המדחנים לטובת הפתרון שלו. בדרך שמע הרבה מאוד לאווים מעיריות גדולות כמו תל אביב וירושלים. גם כשעיריית ראשון לציון היתה לראשונה שחתמה עם פנגו, הוא התרוצץ בעצמו לחלק פליירים לעוברים ושבים.

מה שנראה היום כפעולה בנאלית של הפעלת אפליקציה החל כעניין מסורבל בהרבה. "4500* היה סטארט־אפ קטנטן שבנה אבטיפוס ראשוני שידע לבצע רישום, להפעיל חניה ולהעביר את המידע לפקח", מתאר אלבז. "המודל הראשוני היה לשבש את המודל הקיים באמצעות עמלה נמוכה דרמטית ממדחנים וכרטיסי חניה. הביאו לי שולחן למשרדי מילגם בפתח תקווה (ששוכנים בקומפלקס הענקי של קבוצת שטראוס, מיקום אירוני בהתחשב בעובדה כי בעלי מילגם הם משפחת ויל, ממייסדי אסם — ס"ש) והתחלתי לגייס עובדים. ממייסדי פנגו לא נשאר איש, מילגם קנתה אותם החוצה בגרושים, וההשקעה שנדרשה בבניית החברה היתה עצומה. בשנים הראשונות סיימתי כל יום במחשבות איך להפוך את זה לעסק שלא רק מוציא המון כסף, אלא גם מכניס המון כסף. אבל חוץ מביטחון עצמי עוד לא היה לי כלום".

היה רגע שבירה שבו חשבת "זה לא עובד", "לא יקרה עם זה כלום"?

"בסטארט־אפים ובניהול יש הרבה סימנים וגורמים מנבאים. הרבה פעמים אנחנו לא רואים אותם, כי לא נוח לנו לראות אותם. ההבדל הגדול בין מיזם שמצליח לכזה שלא, הוא השאלה אם היו לך מספיק גמישות וצניעות לומר 'אולי טעיתי', 'משהו השתנה הבוקר, מה אני עושה עם זה?'. עד היום מטרידים אותי דברים רבים: למשל, האם רכב אוטונומי הוא איום או הזדמנות? גם וגם. אם אפעל נכון הוא יהיה הזדמנות, ואם לא אפעל נכון זה איום. אני לא חושב שכל הזמן אני מקבל את ההחלטות הנכונות, ואנחנו לא הכי טובים, אבל על פני זמן כנראה שהרוב היה נכון".

היום פנגו היא אפליקציה, וככזו הפכה לסוג של חברת הייטק. כמחצית מ־70 עובדיה הם מתכנתים, אף שלאלבז עצמו אין כל רקע בהייטק. "בהתחלה שילמתי על זה שכר לימוד", הוא מספר. “דיברו איתי בבאזז־וורדס כמו 'ארכיטקטורה', ולא הבנתי למה הם מתכוונים. לא היה לי הידע של מי שלמד מחשבים או שירת ביחידה טכנולוגית, מעולם לא כתבתי שורת קוד ולא ידעתי איך היא נראית. אבל ידעתי לאתגר אותם עם השאלות הנכונות".

מעצבן אותך שהרבה צעירים חולמים היום על יחידות טכנולוגיות ופחות רוצים ללכת לקרבי?

"לא צריך להתרפק על העבר. בתקופה שלי זה היה צנחנים, גבעתי, אפילו גולני רחמנא ליצלן. היום שירות משמעותי זה משהו אחר, ונראה שבמלחמה עתידית יצטרכו יותר סייבר ופחות תמרון קרקעי. למרות שרק עכשיו חזרתי מתרגיל עם תמרון גדול".

לנהל חברה זה פחות מפחיד משירות קרבי.

"הבטן עדיין כואבת לי מכל דבר, אבל ביום שהיא לא תכאב, פנגו תהיה פחות טובה".

יש תחושה שגנרלים שנוחתים מעמדות בכירות בצה"ל לניהול חברות, מצליחים פחות.

"אני רואה אלופי משנה ותתי־אלופים שמתקשים להסתגל לאזרחות, אנשים שעברו כור היתוך של הצבא במשך עשרות שנים ורגילים שהכל בפקודות. באזרחי הכל יותר בגובה העיניים וההיררכיה היא לא פורמלית. בסוף, ניהול זה כמו טכנולוגיה — אי אפשר להגיד שאיך שניהלת לפני 20 שנה זה בסדר גם היום. הכל משתנה: כוח האדם, התחרות וגם השוק. אני כל הזמן עובד באיך להיות מנהל טוב יותר. אבל לי קל, כי באתי ממקום צנוע”.

אלבז מוסק זיתים בחלקה הביתית. “באתי ממקום צנוע. לכן גם היה לי קל להתרגל לאזרחות"

"איך שיצאתי מהעירייה, נכנסו חברות מדחנים ואמרו שפנגו זה הכי גרוע"

גם הרעיון לחניה באמצעות הסלולר, שהחל להתפתח עוד בסוף שנות התשעים, היה צנוע. אף אחד עוד לא דמיין אפליקציות שיאפשרו למשהו כמו כפתור להפעלת חניה מרחוק להגיע לשווי של חצי מיליארד שקל. הטכנולוגיה הראשונית היתה שם, אבל האקו־סיסטם — העיריות והפקחים — עדיין לא הבשיל. "בארצות הברית, למשל, פתרון כזה נתקל במחסומים מצד איגוד הפקחים, שסירב לבצע פעולה אחרת חוץ מבדיקת מדחנים", נזכר אלבז. "גם אנחנו נתקלנו בהרבה התנגדויות מצד העיריות, שתודלקו על ידי בעלי חברות המדחנים. אלה התרגלו לגזור קופון של 30% על כל חניה, והיו נכנסים למשרד של ראש העיר שנייה אחרי שיצאתי משם, כדי להסביר למה פנגו זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות".

אולי לעיריות משתלם יותר לגבות קנסות מאשר לקבל גרושים על חניה בכחול־לבן.

"העיריות צריכות לתת שירות נוח ופשוט כדי שהלקוח יוכל לשלם. אני עצמי תמיד הייתי בורח מחניה על כחול־לבן בתל אביב לחניון בתשלום, רק משום שלא ידעתי אם מותר לחנות שם עכשיו או שצריך לקנות כרטיס חניה.

"דו"חות חניה מייצרים הכנסה גדולה יותר לכאורה, אבל באופן עקיף מייצרים בעיות אחרות. ערים צריכות תנועה ותחבורה. אם בן אדם יקבל דו"ח בכל פעם שהוא בא, הוא לא יבוא. העיריות רוצות לייצר הוגנות, גם אם כלכלנים יאמרו שדו"חות מייצרים הכנסה גבוהה יותר. מאז כניסת פנגו, הכנסות העיריות מדו"חות על כחול־לבן ירדו, אבל ההכנסות מהחניה על כחול־לבן עלו. זו כמובן גם פונקציה של כמה פקחים העירייה מעסיקה".

“אחד הגורמים החשובים לעלייה בהכנסות מחניה הוא מה שאנחנו מכנים 'אוכלוסיית המהמרים', אלה שעבור חניות קצרות לא היו שמים כרטיס או כסף במדחן — אבל בפנגו, בגלל הפשטות והדיוק של חיוב לפי דקות, הם משלמים. בסופו של דבר, אם לרשויות לא תהיה הכנסה מחניה, היא תהיה חייבת להביא את הכסף ממקור אחר, כמו למשל העלאת הארנונה".

כקצין מילואים בגבעתי (משמאל). “כבר שנים שמציעים לי להפוך למג"ד ואני מסרב. אני מקווה שלא אצטער"

"פתאום הבנו שיש לנו נדל"ן בטלפון של המשתמשים. ושהוא שווה כסף"

מה שהיה נכון מאוד הוא העיתוי. פנגו היתה שם כשנולד עולם הסמארטפונים, שאפשר גם לווייז להפוך לווייז. "ב־2010, עוד לפני שהיה יבוא רשמי של אייפון לישראל, באתי לבורד וביקשתי תקציב לבניית אפליקציה. הסתכלו עליי כאילו נפלתי מהחלל החיצון ולא אישרו", הוא צוחק. בדירקטוריון ישבו אז בעיקר אנשי מילגם, חברה שהוקמה עוד בשנות השמונים לאספקת שירותי עזר לרשויות מקומיות, ומשפחת ויל, הדור השלישי של השותפים להקמת אסם. "אלה לא אנשים שצמחו מטכנולוגיה, ולכן קיבלתי את הריג'קט, אבל אחרי כמה זמן חזרתי עם עוד טיעונים וקיבלתי הסכמה".

וכך הפכת מחברה תשלומי חניה לחברת הייטק.

"אנחנו חברת טכנולוגיה, אבל יודעים גם לעשות תפעול, אזור שבו הרבה חברות הייטק נאלמות דום.

“זה לא שהבנו אז שפנגו תהיה השחקן המוביל בתחבורה בישראל, אבל הבנו שיש פתאום תשתית. בשיחת טלפון, המגע עם הלקוח מאוד שטוח, אבל כאן פתאום היה לנו נדל"ן של 4 אינץ' שאפשר להשתמש בו להרבה יותר מאשר לחניה. הבנו שהשוק הוא לא הרכב, אלא התחבורה החכמה: הלקוח ייסע לתחנת הרכבת הקרובה, יחנה עם פנגו, יעלה לרכבת וישלם עם פנגו, ימשיך לקורקינט, וגם נבטח לו את הרכב ונאפשר לו לתדלק איתנו. מבחינת הלקוח לא צריכות להיות חומות בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית".

הפעילות שלכם הניבה גם כמה תביעות ייצוגיות, והרבה רעש ברשתות החברתיות על גבייה של עמלות קטנות־אך־מעצבנות. לפני שנה אושרה ייצוגית נגדכם בגין גביית עמלות ממשתמשי אפליקציה, בעוד אותם שירותים ניתנים חינם באמצעות חיוג. עניין אחר הוא הטענות שהפסקת החניה האוטומטית לא פועלת מיד עם היציאה מהחניה, ושם ממשיכים להתנהל מגעים.

"יש תעשייה שלמה סביב הייצוגיות, אלה חוקי המשחק, אבל שום דבר שם לא דרמטי. זה לא נעים, אבל ככה זה בחברה שעובדת ישירות מול הצרכן. לפעמים בא לי לנהל חברה שאיש לא מכיר את שמה.

“בכל פעם ששומעים מה אני עושה, התגובה הראשונה היא תמיד הפתעה מכך שאני המנכ"ל, והשנייה היא רעיון לפיצ'ר ש'חייבים להוסיף'. לרוב אלה רעיונות שכבר שמעתי מאה פעמים, אבל ככה אני תמיד עם האצבע על הדופק, סומך על חוכמת ההמונים. המיילים הראשונים שלי בכל יום ראשון הם פידבקים מאנשים שפגשתי בסוף השבוע. מהמילואים בכלל אני חוזר תמיד עם שק של טיפים ותובנות. מנכ"ל פנגו זה 24/7, אין שנייה שבה אתה לא עושה שירות לקוחות. למעגל הקרוב אני כבר אומר מראש, 'נכנסה השבת, אני לא מנכ"ל פנגו'.

ב־2010, עוד לפני שהאייפון יובא לישראל, באתי לבורד וביקשתי תקציב לבניית אפליקציה. הסתכלו עליי כאילו נפלתי מהחלל. ידעתי שאלה לא אנשים שצמחו מטכנולוגיה, אז חזרתי עם עוד טיעונים. הם הסכימו"

“פנגו היא הבטחה שמימשה את עצמה, אבל בעיקר הזדמנות ופוטנציאל. התחלנו בעולם הכי אפור, או כחול־לבן בעצם", הוא צוחק, "אבל אז בא הטרנד של הסמארטפון ועכשיו הטרנד הוא תחבורה חכמה. זה שוק שצומח אקספוננציאלית. מי שישב בכיסא שלי בעוד עשור יראה לפניו פנגו שתהיה שווה פי ארבעה‮־חמישה".

כמה גדולה היה תהיה? היא תצא לחו"ל?

"אנחנו בוחנים מה קורה בחו"ל ומקבלים המון פניות. פנגו יכולה להגיע לשווי של כמה מיליארדי שקלים, הרבה כוכבים צריכים להסתדר, אבל לשם אנחנו מכוונים את החברה. תש"י לא קונים בחצי מיליארד שקל בשביל למכור את זה בחצי מיליארד. אנחנו מסתכלים לווייז בעיניים".