תמנון אמזון

עומר כביר

איורים: עדי אלקין

תמנון אמזון

//

עומר כביר

//

איורים: עדי אלקין

כמו אל,
היא בכל מקום

כולם יודעים שאמזון היא מפלצת גלובלית, אבל לרובנו אין באמת מושג עד כמה היא חולשת כמעט על כל תחום. כך נראית השליטה שלה ביומיום שלנו, שמקנה לה כוח חסר תקדים

י

ש עובדות חיים שאי אפשר לערער עליהן. השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב. כל אחד צריך בסוף למות. וכולנו לקוחות של אמזון.

לפעמים אנחנו לא יודעים כלל שאנחנו עושים שימוש באחד השירותים שלה. אולי קנינו ספר באתר Book Depository, חשבנו שהוא מתחרה באמזון ולא ידענו שהוא בבעלותה. אולי ראינו סרט שהיא הפיקה. אולי צפינו בנטפליקס או עברנו על הפיד בפייסבוק בלי לדעת שהם משתמשים בענן שלה. אצל האמריקאים, כמובן, האחיזה האמזונית הדוקה הרבה יותר: אוכל ומוצרי יסוד לבית, רהיטים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, סדרות ומוזיקה, תרופות — אינספור רכיבים בחיי היומיום מגיעים מאתר אמזון, מהחנויות הפיזיות ומשלל חברות ששייכות לאימפריה של ג'ף בזוס. כמו אלוהים, אמזון בכל מקום. ארוגה במרקם החיים המקוונים והלא־מקוונים שלנו, ולרוב שקופה.

היא התחילה כאתר למכירת ספרים, היום היא משגרת לוויינים לחלל (ובזוס עצמו משגר גם חלליות), מתכננת מערכות לזיהוי פנים ורובוטים, מחזיקה בסופרמרקטים פיזיים, ממציאה מחדש את חוויית הקניות, זוכה באוסקרים, מעסיקה כמעט מיליון בני אדם. זו עוד דרך דומיננטית שבה זרועות התמנון של אמזון אוחזות באמריקה: היא מפעילה מרכזים לוגיסטיים ענקיים באזורים שבהם היא המעסיק המשמעותי ביותר, לעתים המעסיק הגדול היחיד. בבתים רבים היא המפרנסת, בבתים אחרים היא המנטרת והמנהלת, למשל באמצעות העוזרת האישית אלכסה או מצלמות הדלת של רינג, שהפכו את פרברי אמריקה למנוטרים בעולם. אמזון לא רק מעסיקה אותנו, לוקחת את כספנו ושואבת את הזמן שלנו, היא גם אוספת מידע על החיים, הבתים וההרגלים שלנו. גם בזה היא מזכירה את אלוהים: רואה־כל.

והכוח שלה אדיר. ב־2020 היא הכניסה 386 מיליארד דולר, ולפי "פורצ'ן" היא אחת מעשר החברות הרווחיות בעולם. 40% מהמסחר המקוון בארצות הברית מתנהל דרכה — אף חברה אחרת לא מתקרבת כלל להתחרות בה בזירה הזאת. בתחום הספרים יש לה מונופול דה־פקטו. רגולטורים באיחוד האירופי ובמדינת וושינגטון כבר חוקרים אם ההתנהלות שלה אנטי־תחרותית, אם היא עושה תיאום מחירים ומגבילה את חופש התמחור של סוחרים עצמאיים. את התאגדות עובדיה היא בוודאות מגבילה, ורואים את זה שוב ושוב, בעוד התלונות על תנאי ההעסקה נערמות.

כל אלה לא מדגדגים לחברה ולא מאיטים את הדהירה שלה קדימה. הקורונה רק הגדילה את פעילותה, ושווי השוק שלה בתום שנה של מגפה הוא 1.7 טריליון דולר. מי יכול לעצור אותה עכשיו? מי יכול לעצור את בזוס? אפילו השמים הם לא הגבול מבחינתו; בטיסת הבכורה של החברה שלו לחלל, בעוד כחודש, הוא מתכנן לשבת מקדימה.

האם אי־פעם המגמה תתהפך? האם נוכל להיגמל מהנוחות שאמזון מספקת לנו, מהשפע, מהקלות? האם יהיה אפשר לנקות מחיינו את כל נקודות האחיזה שלה? לא היה מעולם שום גוף עסקי אחד ששלט בכל כך הרבה תחומים בחיי אנשים. זה־זה העולם החדש. אמזון היא ההיסטוריה, וכך זה נראה.

אימפריה קמעונאית

אמזון

  • מאות מחסנים, מרכזי אריזה ושילוח באמריקה ואירופה
  • מאות אלפי רובוטים
  • כמעט מיליון עובדים
  • מערך שהפעלתו עלתה בשנה שעברה 58.5 מיליארד דולר
  • 30 אלף רכבי משלוחים
  • שליחים עצמאיים באמצעות אפליקציית Flex שפיתחה
  • 77 מטוסים בחברת המשלוחים הבינלאומית שהוקמה ב־2015, אמזון אייר

כל מה שיש בבית

אלקטרוניקה, בגדים, ציוד לילדים ולחיות, ביוטי ועוד

אתר אמזון

האתר שהחל כחנות ספרים מקוונת מוכר כיום כמעט כל מוצר אפשרי, עם הכנסות של 215.92 מיליארד דולר בשנה שעברה.

מרקטפלייס

54% מהמכירות באתר אמזון נעשות, לרוב ללא ידיעת הקונים, במרקטפלייס: אמזון אינה המוכרת, אלא מוכרים צד ג' שהיא מסייעת להם באחסון ושילוח.

מותגים פרטיים

מותגים שאמזון מפעילה, ובראשם Pinzon (מצעים ומגבות) ו־AmazonBasics (ציוד לבית).

Woot

אתר למכירת אלקטרוניקה, ביגוד, כלים ועוד, שנקנה ב־2010.

Souq

האתר הקמעונאי הפופולרי במדינות דוברות ערבית במזה"ת, נקנה ב־2017 ב־580 מיליון דולר.

קורא ספרים אלקטרוני

קינדל

הקורא האלקטרוני הושק כבר ב־2007, והפך את אמזון לשחקנית משמעותית בתחום החומרה.

10 הרכישות הגדולות של אמזון

13.7

מיליארד דולר

הול פודס מרקט (2017)

8.45

מיליארד דולר

MGM (2021)

1.2

מיליארד דולר

Zappos (2009)

1.2

מיליארד דולר

Zoox (2020)

970

מיליון דולר

Twitch (2014)

839

מיליון דולר

Ring (2018)

775

מיליון דולר

Kiva Systems (2012)

8.753

מיליון דולר

PillPack (2018)

580

מיליון דולר

Souq (2017)

545

מיליון דולר

Diapers (2010. המותג חוסל מאז)