ש עובדות חיים שאי אפשר לערער עליהן. השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב. כל אחד צריך בסוף למות. וכולנו לקוחות של אמזון.
לפעמים אנחנו לא יודעים כלל שאנחנו עושים שימוש באחד השירותים שלה. אולי קנינו ספר באתר Book Depository, חשבנו שהוא מתחרה באמזון ולא ידענו שהוא בבעלותה. אולי ראינו סרט שהיא הפיקה. אולי צפינו בנטפליקס או עברנו על הפיד בפייסבוק בלי לדעת שהם משתמשים בענן שלה. אצל האמריקאים, כמובן, האחיזה האמזונית הדוקה הרבה יותר: אוכל ומוצרי יסוד לבית, רהיטים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, סדרות ומוזיקה, תרופות — אינספור רכיבים בחיי היומיום מגיעים מאתר אמזון, מהחנויות הפיזיות ומשלל חברות ששייכות לאימפריה של ג'ף בזוס. כמו אלוהים, אמזון בכל מקום. ארוגה במרקם החיים המקוונים והלא־מקוונים שלנו, ולרוב שקופה.
היא התחילה כאתר למכירת ספרים, היום היא משגרת לוויינים לחלל (ובזוס עצמו משגר גם חלליות), מתכננת מערכות לזיהוי פנים ורובוטים, מחזיקה בסופרמרקטים פיזיים, ממציאה מחדש את חוויית הקניות, זוכה באוסקרים, מעסיקה כמעט מיליון בני אדם. זו עוד דרך דומיננטית שבה זרועות התמנון של אמזון אוחזות באמריקה: היא מפעילה מרכזים לוגיסטיים ענקיים באזורים שבהם היא המעסיק המשמעותי ביותר, לעתים המעסיק הגדול היחיד. בבתים רבים היא המפרנסת, בבתים אחרים היא המנטרת והמנהלת, למשל באמצעות העוזרת האישית אלכסה או מצלמות הדלת של רינג, שהפכו את פרברי אמריקה למנוטרים בעולם. אמזון לא רק מעסיקה אותנו, לוקחת את כספנו ושואבת את הזמן שלנו, היא גם אוספת מידע על החיים, הבתים וההרגלים שלנו. גם בזה היא מזכירה את אלוהים: רואה־כל.
והכוח שלה אדיר. ב־2020 היא הכניסה 386 מיליארד דולר, ולפי "פורצ'ן" היא אחת מעשר החברות הרווחיות בעולם. 40% מהמסחר המקוון בארצות הברית מתנהל דרכה — אף חברה אחרת לא מתקרבת כלל להתחרות בה בזירה הזאת. בתחום הספרים יש לה מונופול דה־פקטו. רגולטורים באיחוד האירופי ובמדינת וושינגטון כבר חוקרים אם ההתנהלות שלה אנטי־תחרותית, אם היא עושה תיאום מחירים ומגבילה את חופש התמחור של סוחרים עצמאיים. את התאגדות עובדיה היא בוודאות מגבילה, ורואים את זה שוב ושוב, בעוד התלונות על תנאי ההעסקה נערמות.
כל אלה לא מדגדגים לחברה ולא מאיטים את הדהירה שלה קדימה. הקורונה רק הגדילה את פעילותה, ושווי השוק שלה בתום שנה של מגפה הוא 1.7 טריליון דולר. מי יכול לעצור אותה עכשיו? מי יכול לעצור את בזוס? אפילו השמים הם לא הגבול מבחינתו; בטיסת הבכורה של החברה שלו לחלל, בעוד כחודש, הוא מתכנן לשבת מקדימה.
האם אי־פעם המגמה תתהפך? האם נוכל להיגמל מהנוחות שאמזון מספקת לנו, מהשפע, מהקלות? האם יהיה אפשר לנקות מחיינו את כל נקודות האחיזה שלה? לא היה מעולם שום גוף עסקי אחד ששלט בכל כך הרבה תחומים בחיי אנשים. זה־זה העולם החדש. אמזון היא ההיסטוריה, וכך זה נראה.
שירות הענן משמש ענקיות כגון פייסבוק, נטפליקס, לינקדאין, BBC ו־ESPN. בשנה שעברה הכניס 45.37 מיליארד דולר.
רשת הענק (523 חנויות, 95 אלף עובדים) נקנתה ב־2017 ב־13.4 מיליארד דולר — העסקה הגדולה והחשובה בתולדות אמזון והכניסה המשמעותית שלה למסחר הלא־מקוון.
מפתחת מצלמות לדלת הכניסה לבתים, נקנתה ב־2018 ב־839 מיליון דולר. מחזיקה בכחמישית מהשוק העולמי.
המצלמות משמשות בעיקר נגד גניבת חבילות של אמזון ממפתני הבתים, אבל הפוטנציאל לאגירת המידע ולשימוש משטרתי בו סופגים ביקורת מצד ארגונים לזכויות אזרח.
מפתחת מצלמות אבטחה חכמות לבית, נקנתה ב־2017 ב־90 מיליון דולר.
פיתוח ומכירה של רובוטים למרכזים לוגיסטיים ומרכזי הפצה, למשל של גאפ, אופיס דיפו, סאקס ועוד. החברה מתבססת על Kiva Systems, שנקנתה ב־2012 ב־775 מיליון דולר. הרובוט יכול להגיע למהירות של 3.1 מטר בשנייה ולסחוב עד 163 ק"ג.
חנויות אוטומטיות שהביאו בשורת קניות חדשה: רק מפעילים את האפליקציה בכניסה, לוקחים מוצרים ועוזבים את החנות. מערך משוכלל של מצלמות וטכנולוגיות ניטור אחרות יודע בדיוק מה לקחתם ויחייב אתכם בהתאם. יש כבר 27 חנויות בארצות הברית ועוד ארבע בבריטניה, וההתרחבות נמשכת.
החברה נקנתה לפני שנה ב־1.2 מיליארד דולר, הרכב האוטונומי הראשון שפיתחה הוצג בדצמבר.
חברה־בת שהוקמה ב־2019 כדי לשגר ולהפעיל רשת של 3,236 לוויינים שיספקו שירות אינטרנט גלובלי, בהשקעה של 10 מיליארד דולר.
האתר שהחל כחנות ספרים מקוונת מוכר כיום כמעט כל מוצר אפשרי, עם הכנסות של 215.92 מיליארד דולר בשנה שעברה.
54% מהמכירות באתר אמזון נעשות, לרוב ללא ידיעת הקונים, במרקטפלייס: אמזון אינה המוכרת, אלא מוכרים צד ג' שהיא מסייעת להם באחסון ושילוח.
מותגים שאמזון מפעילה, ובראשם Pinzon (מצעים ומגבות) ו־AmazonBasics (ציוד לבית).
אתר למכירת אלקטרוניקה, ביגוד, כלים ועוד, שנקנה ב־2010.
האתר הקמעונאי הפופולרי במדינות דוברות ערבית במזה"ת, נקנה ב־2017 ב־580 מיליון דולר.
האתר שהחל כחנות ספרים מקוונת מוכר כיום כמעט כל מוצר אפשרי, עם הכנסות של 215.92 מיליארד דולר בשנה שעברה.
54% מהמכירות באתר אמזון נעשות, לרוב ללא ידיעת הקונים, במרקטפלייס: אמזון אינה המוכרת, אלא מוכרים צד ג' שהיא מסייעת להם באחסון ושילוח.
מותגים שאמזון מפעילה, ובראשם Pinzon (מצעים ומגבות) ו־AmazonBasics (ציוד לבית).
אתר למכירת אלקטרוניקה, ביגוד, כלים ועוד, שנקנה ב־2010.
האתר הקמעונאי הפופולרי במדינות דוברות ערבית במזה"ת, נקנה ב־2017 ב־580 מיליון דולר.
אתר מכירת הספרים הפופולרי, מציע משלוחים לרחבי העולם "בחינם" (לרוב מחיר המשלוח מגולם במחיר הספר), נקנה ב־2011. רוב מכירות הספרים (מודפסים ודיגיטליים) בארצות הברית נעשות באתר הזה ובאתר אמזון עצמו.
פלטפורמה להפצה מקוונת של יותר מ־100 אלף חוברות וספרי קומיקס, נקנתה ב־2014.
אתר קנדי שמוכר ספרים (נדירים, משומשים ועוד) וחפצי אמנות, עם פעילות ברחבי העולם (בגרמניה תחת השם ZVAB, בספרד IberLibro), נקנה ב־2008.
הוצאת ספרים שמפרסמת כותרים דיגיטליים לקינדל. הוקמה ב־2009.
שירות הפקה והפצה של ספרים קוליים, נקנה ב־2008 ב־300 מיליון דולר.
שירות שמאפשר למחברים ומו"לים להדפיס ספרים לפי דרישה, רק אחרי שהלקוח כבר שילם תמורת הספר (באמזון, כמובן). נקנה ב־2005.
רשת חברתית לקוראי ספרים, נקנתה ב־2013, קרוב ל־100 מיליון משתמשים.
רשת חברתית לקטלוג ספרים ומידע עליהם, עם 2.6 משתמשים ו־155 ספרים מקוטלגים, ש־40% ממנה שייכים ל־AbeBooks.
מנוע חיפוש לספרים, נקנה בידי AbeBooks ב־2005.
עם 175 מיליון לקוחות בשנה שעברה.
שירות סטרימינג חינמי (זמין בארצות הברית בלבד).
האולפנים המיתולוגיים והקטלוג שלהם נקנו בחודש שעבר ב־8.45 מיליארד דולר.
חברת ההפקה הוקמה ב־2010. בשנה החולפת הפיקה תוכן ב־11 מיליארד דולר. עד כה הפיקה מאות סרטים וסדרות, שחלק מהם זכו בפרסי גלובוס הזהב ואוסקר.
סופרמרקט מקוון שמתמקד במוצרי מזון. הושק ב־2017, מציע קרוב ל־100 אלף מוצרים, פעיל בארצות הברית, אירופה, הודו וסינגפור.
בית מרקחת מקוון. הושק בנובמבר 2020 אך כולל גם את בית המרקחת המקוון PillPack, שנקנה ב־2018 ב־752 מיליון דולר. פועל כרגע רק בארצות הברית.
אתר למכירת בדים ומוצרי בד, נקנה ב־2008.
הקורא האלקטרוני הושק כבר ב־2007, והפך את אמזון לשחקנית משמעותית בתחום החומרה.
הקורא האלקטרוני הושק כבר ב־2007, והפך את אמזון לשחקנית משמעותית בתחום החומרה.
הושקה ב־2013, ומשולבת ברמקולים מיוחדים (אקו ודומיהם), סמארטפונים, מחשבים אישיים, מכשירים לבישים, מכוניות ועוד. יש לה כבר קרוב ל־100 אלף "כישורים" נוספים של מפתחים חיצוניים.
עם הרמקול החכם הזה אמזון השיקה למעשה קטגוריית מוצר חדשה לגמרי בשוק. אין הרבה חברות שעשו את זה.
קטלוג הסרטים והסדרות המקוון הוא מקור חסר תחליף לחובבי קולנוע וטלוויזיה, עם 7.8 מיליון כותרים ו־10.8 מיליון אישים. נקנה ב־1998 ב־55 מיליון דולר, וזו הרכישה הוותיקה ביותר של אמזון שעדיין נשמרת כמותג עצמאי.
פלטפורמה להזרמת וידיאו בשידור חי, שמשמשת בעיקר גולשים שצופים באנשים אחרים משחקים במשחקי מחשב. הולידה תופעה תרבותית, כלכלית ואפילו פוליטית (כשהיתה מהפלטפורמות הראשונות שחסמו פעילות של דונלד טראמפ). נקנתה ב־2014 ב־970 מיליון דולר, ויש לה 1.4 מיליון צופים בכל רגע וכ־15 מיליון בחודש.
אתר שמנטר את ההכנסות באולמות הקולנוע.
מותג הטאבלטים והסטרימרים הזה התבסס היטב, בעוד ניסיון להשיק סמארטפון, ב־2014, הסתיים בכישלון חרוץ ובמחיקת שווי בסך 170 מיליון דולר.
חברה הישראלית שמפתחת שבבים ל־Data Center, נקנתה ב־2015 ב־370 מיליון דולר, והכניסה את אמזון לתחום השבבים.
אתר למכירת בגדי מעצבים, נקנה ב־2006.
קמעונאית הנעליים המקוונת חוללה מהפכה צרכנית עם הקמתה ב־1999, נקנתה כעבור עשור ב־1.2 מיליארד דולר.
מאז 2000 בזוס השקיע מכיסו מיליארדי דולרים בפיתוח החברה, אבל היא עדיין מזדנבת אחרי המתחרה הגדולה, ספייסX של אלון מאסק, ועוד לא שיגרה קפסולה מאוישת. בראשונה שתשוגר, הקיץ, בזוס עצמו יטוס.
בזוס קנה את העיתון המיתולוגי ב־2013 תמורת רבע מיליארד דולר במזומן, ומאז הגדיל את מספר הקוראים והחזיר אותו לרווחיות. הביקורת של העיתון על ממשל טראמפ הפכה את בזוס לאויב מספר 1 של הנשיא לשעבר.
קרן ההון סיכון הפרטית של בזוס, באמצעותה השקיע בין השאר בגוגל בראשית דרכה (השקעה שהשווי שלה צמח מרבע מיליון דולר ליותר מ־3 מיליארד), בחברת הארכת החיים Unity Biotechnology, במרכז חדשנות במוזיאון בסיאטל ובמכון למדעי המוח של אוניברסיטת פרינסטון.
מיליארד דולר
מיליארד דולר
מיליארד דולר
מיליארד דולר
מיליון דולר
מיליון דולר
מיליון דולר
מיליון דולר
מיליון דולר
מיליון דולר